فهرست مطالب
آشنایی با سیستم فنی خودرو و نحوه عملکرد داخلی آن
اگه مهندس مکانیک نیستید عیبی نداره ولی برای نگهداری خودرو اگاه باشید که این ویدیو احتمالاً بهدردتون میخوره چون اینجا میخوایم از ده نکتۀ مهمی حرف بزنیم که هر رانندهای باید ازش باخبر باشه و بهش عمل کنه. تا خودروی سالم تری داشته باشه.
نکات نگهداری خودرو رو برای تنوع از 10 به یک شروع می کنیم.
10. اضافه کردن محلول شیشهشو به سیستم آبپاش برفپاککن خودرو
دید واضح و بدون مانع از طریق شیشۀ جلو خودرو برای ایمنی رانندگی اهمیت حیاتی داره. محلول شیشهشو خودرو کمک میکنه تا مطمئن شوید، شیشه جلو از هر برف و باران و گرد و خاک پاک میشود. خوشبختانه برای این منظور کافیه مخزن سیستم آبپاش رو از این محلول با این ظاهر زیبا ولی سمی پر کنید…
فقط کاپوت رو بزنید بالا و دنبال درپوشی بگردید که معمولاً برای این که راحتتر پیدا بشود به رنگ آبی است. بعد، درپوش روبالا بدهید تا خرخره پرش کنید.
اما این محلول فقط نیمی از داستانه. هر از گاهی به یک جفت تیغۀ برف پاکن نو نیاز پیدا میکنید که البته میشود نکتۀ مهم شماره 9 در فهرستمان.
9. تعویض تیغههای برفپاکن خودرو
خوشبختانه تعویض این تیغه های خودرو هم کار آسونی است چون اساساً با یک گیره سرجاشون محکم شدهاند.
برای بیرون کشیدن تیغه یه زائدۀ کوچک هست که باید فشارش بدید. هروقت که دیدید برفپاککن به جای پاک کردن شیشه، بیشتر باعث لکه شدنش میشه، وقتشه که عوضش کنید. به همین سادگی نکات نگهداری خودرو رو مرور می کنیم.
خب بریم سراغ نکتۀ بعدی.
یکی دیگه از اجزای مهم و حیاتی وسایل نقلیه، روغن موتوره. و چک کردن روغن موتور کار خیلی خیلی آسونیه. به شرط این که ماشینتون الکتریکی نباشه چون این نوع ماشین ها اصلا کارتر روغن ندارن یا یه ب. ام. و. مدرن که کلاً میلۀ گِیجِ روغن نداره.
8. چک کردن روغن موتور خودرو
همیشه باید حواستون به روغن موتور خودرو باشه. کار سختی نیست ولی در نگهداری خودرو خیلی مهمه. ماشین رو روی یه سطح افقی پارک کنید. وقتی که ماشین رو پارک کردید، چند دقیقهای صبر کنید تا روغن به طور کامل برگرده توی کارتر و این طوری مقدار درست رو از روی گِیج (فولی روغن)بخونید.
حالا کافیه گِیج روغن رو بیرون بکشید. با یه کهنه یا دستمال کاغذی پاکش کنید. دوباره برش گردونید همون جا و بعد بیرون بکشید تا سطح روغن رو بخونید. اگه سطح روغن بین دو علامت حداقل و حداکثر بود، همه چی ردیفه. این از اون مواردیه که بیشتر به معنی بهتر نیست. زیادبودن بیش از حد روغن توی موتور خودرو میتونه همون قدر مضر باشه که کم بودنش مضره. در واقع میتونه باعث مخلوط شدن هوا با روغن و کلی مشکلات دیگه بشه. بنابراین، مقدار روغن رو بین همون دو سطح حفظ کنید تا هیچ مشکلی پیش نیاد.
ولی اگه مقدار روغن توی موتور خودرو کم بود، اساساً هر رانندهای باید بتونه درپوش کارتر روغن رو باز کنه.
همینطور اگه دچار نشت روغن شدین میتونین از راهکار های مقالهمون استفاده کنید.
7. افزودن روغن موتور در خودرو
کافیه یه درپوش رو که چیزی شبیه به اینه (هفتمین نکته در نگهداری خودرو داخل ویدیو) پیدا کنید و با روغنی که ویسکوزیته یا همون لزجت لازم رو داره، کسری روغن خودرو رو پر کنید.
نه… نه… نه! این که روغن خوراکیه!
یکی دو دقیقهای صبر کنید و گِیج روغن رو دوباره چک کنید. یادتون باشه که یهویی مقدار زیادی روغن اضافه نکنید. ذره ذره اضافه کنید تا این که به مقدار درست برسید. موتور ماشینهای سواری معمولاً بین سه تا چهار لیتر گنجایش داره. هر چند این مقدار برای انواع وسایل نقلیه متغیره. مثلا یه وانت بزرگ شورلت 3500 اچ دی حدود ده لیتر روغن لازم داره. خلاصه برای هر مدل خودرو حتما جزوه راهنما رو برای اطلاعات دقیق تر مطالعه کنید.
اما توی این مرحله میتونید یه قدم جلوتر برید و فیلتر روغن رو هم عوض کنید که اون قدرها هم کار سختی نیست.
خانم یا آقای محترم، اگه خودتون بتونید این کارو انجام بدید، یه امتیاز اضافی برای خودتون و خودروتون منظور کنید.
6. چک کردن باد لاستیک های خودرو هم مهمه
حالا بریم سراغ تنها قسمتی از خودروتون که واقعاً با سطح جاده تماس داره…
… بله منظورم لاستیکهاست. بهعنوان نکتۀ ششم نگهداری خودرو، هر رانندهای باید بتونه فشار باد لاستیکهای خودرو رو چک کنه. این یکی هم کار خیلی ساده ایه. اول درپوش والف رو بردارید و بعد درجه تنظیم باد رو محکم به انتهای والف بچسبونید. دقت کنید که درجه خوب به والف متصل بشه تا هیچ هوایی به بیرون نشت نکنه و فشار توی لاستیک بهطور صحیح تعیین بشه.
به جز موارد خاص، بهترین کار اینه که فشار باد لاستیک ها رو مطابق با مقادیر توصیهشده توسط کارخونه حفظ کنید که معمولاً روی یه برچسب داخل چارچوب در، سمت راننده ثبت شده. بسته به نیاز، باد لاستیک رو کم یا زیاد کنید تا به مقدار توصیه شده برسید.
5. تعویض لاستیک پنچر خودرو
و حالا که بحث لاستیک ها پیش اومد، هر رانندهای باید بلد باشه یه لاستیک پنچر خودرو رو تعویض کنه. هرچند که متاسفانه لاستیکهای یدکی موقتی دیگه خیلی کم استفاده میشن و جای خودشون رو به کیتهای اضطراری میدن که جای کمتری اشغال میکنن و وزن کمتری دارن.
با این همه، توانایی جک زدن زیر ماشین، بیرون آوردن لاستیک پنچر و جایگزین کردن لاستیک یدکی، مهارت مهمیه که هر رانندهای باید داشته باشه مخصوصا وقتی که کمکهای آنلاین جادهای در دسترس نباشه.
و یادتون باشه که پیچ ها رو زیادی شل… زیادی سفت… خلاصه پیچ ها رو درست ببندید.
و اگه میتونید جای لاستیک ها رو خودتون عوض کنید، یه امتیاز گندۀ دیگه برای خودتون منظور کنید. این کار البته یه کمی وقتگیره ولی کمک میکنه طول عمر لاستیکهاتون بیشتر بشه. اگه ماشینتون از این مدلجدیدهاست، احتمالا باید سیستم پایش باد لاستیک ها رو دوباره برنامهریزی کنید تا فشار هر لاستیک رو درست نشون بده. خب اینم از پنجمین نکته در نگهداری خودرو
4. باتری به باتری یکی از نکات مهم نگهداری خودرو
حالا بریم سراغ نکتۀ شماره 4 از فهرستمون. هر رانندهای باید بتونه درصورت خالی شدن باتری ماشینش از طریق عملیات باتری به باتری ماشین خودش رو استارت بزنه. این نکته در نگهداری خودرو رو هنوز خیلیا بلد نیستن
البته برای این کار به یه دست کابل و گیره، یه ماشین دیگه با باتری کاملاً شارژ شده و یه قدری مهارت نیاز دارید.
موقع انجام این کار، نکتهای که از همه مهم تره اینه که قطبهای مثبت و منفی رو اشتباه نکنید. سر مثبت باید به سر مثبت و سر منفی به سر منفی متصل بشه. اگه برعکس عمل کنید، ممکنه اوضاع خیلی ناجور بشه. یه نشونۀ مفیدی که میتونه کمکتون کنه، اینه که قطب مثبت با رنگ قرمز و قطب منفی با رنگ سیاه مشخص میشه. از این گذشته، توی ماشینهای جدید، لازم نیست قطب منفی حتما به باتری متصل بشه چون قطب منفی باتری به بدنۀ خودرو اتصال داره. بنابراین، اتصال به هر قسمت فلزی از ماشین هم جواب میده. ولی اگه شک دارید، به همون باتری متصل کنید. اگر از حافظان خودرو خودتان هستید بهتر است مقاله طول عمر باتری را مطالعه کنید.
اگر شما هم نکته ای در نگهداری خودرو میدونین از طریق دیدگاه ها ما رو هم در جریان بزارید.
3. تعویض فیلتر هوای موتور
اووووم… هیچی مثل هوای تازه نمیشه. هوا همون قدر که برای حیات مهمه، برای موتور در نگهداری خودرو هم ضروریه. بدون جریان آزاد اکسیژن به درون موتور، احتراق داخلی اصلاً رخ نمیده. و به همین دلیل لازمه که همیشه باید حواستون به فیلتر هوای وسیلۀ نقلیهاتون باشه. اگه لابهلای برگههاش خاک و ذرات دیگه گیر کرده باشه، اون طوری که باید، نمیتونه هوا رو عبور بده و همین باعث میشه که بهرهوری موتور پایین بیاد.
اما نگران نباشید. این فیلترها معمولاً خیلی گرون نیستن و تعویضشون نسبتاً راحته.
بسته به نوع وسیلۀ نقلیه ممکنه تفاوت هایی وجود داشته باشه، ولی توی ماشین مدرن، فیلتر هوا رو معمولا میتونید توی یه محفظۀ چهارگوش بزرگ پیدا کنید که درپوشش با چند تا پیچ یا گیره محکم میشه. در هر حال، کافیه درپوش رو باز کنید تا به خودِ فیلتر هوا دست پیدا کنید. فیتر جدید رو جای فیلتر کهنه قرار بدید و دقت کنید که جهتش مثل فیلتر قبلی باشه. درپوش رو درست سرجاش محکم کنید تا هوا به بهترین نحو ممکن تصفیه بشه.
خیلی از ماشین ها یه فیلتر دیگه هم برای تصفیه هوای داخل اتاق ماشین دارن که البته بسته به مدل و برند ماشین ممکنه تعویضشون از تعویض فیلتر هوای موتور سادهتر یا سختتر باشه. اما اگه بتونید این فیلتر رو هم تعویض کنید، یه امتیاز دیگه به خودتون بدید.
2. بررسی صحیح تسمه دینام در نگهداری خودرو
هر رانندهای برای نگهداری خودرو باید بتونه تسمه دینام ماشینش رو وارسی کنه. اگه قسمت مورد نظر زیر چند لایه پوشش پلاستیکی پنهان نشده باشه، با وارسی منظم میشه انتظار داشت که یهویی پاره نشه. اگه روی تسمه آثار فرسودگی شدید وجود داشته باشه یا در جهت عمود بر شیارها تَرَک دیدید، یا پارگیهای متصل به هم یا هرجور علامتی از صدمات واضح، بهتره تا دیر نشده به فکر تعویض تسمه باشید. و خب اگه خودتون از پسش بیایید که باید یه امتیاز اساسی به خودتون بدید. روی کاغذ کار آسونی به نظر میرسه اما در عمل، انگار که باید دو تا دست اضافی داشته باشید تا تسمه درست سرجاش قرار بدید طوری که هیچ تنشی ایجاد نکنه. و فراموش نکنید جایگذاری مناسب تسمه برای عملکرد درست همۀ دستگاه ها ضروریه.
1. بررسی صحیح سیستم خنککننده
و به عنوان آخرین نکته در نگهداری خودرو، هر رانندهای باید مرتب سیستم خنک کننده ماشینش رو زیر نظر داشته باشه. این سیستم، که اهمیت حیاتی داره و با این همه بیشتر اوقات ازش غفلت میشه (درست مثل ورزش کردن توی روزهای تعطیل!) باید با گرمای سوزان تابستون و سرمای قطب سازگار باشه.
شیلنگ ها و بست هاشون رو خوب وارسی کنید تا جایی پارگی نداشته باشن و تحت کشش یا فشار زیاد نباشن. در ضمن مطمئن بشید که توی مخزن سرریز به قدر کافی مایع خنککننده (ضد یخ) وجود داره. و البته اگه میبینید که ضد یخ بیرنگ شده یا زنگ آهن توش میبینید، حتماً باید کل مایع رو تخلیه کنید. اگه دلتون میخواد بازم برای خودتون امتیاز منظور کنید، از اون کارهاییه که خودتون هم میتونید انجامش بدید.
و این هم از ده نکتۀ ساده و مهم نگهداری از وسایل نقلیه که هر رانندهای باید بدونه. چند تا از این ها رو میتونید خودتون انجام بدین و چند تا کار هست که میتونید بابتش به خودتون امتیاز اضافی بدید؟
ممنون به خاطر تماشای این فهرست که خیلی هم کوتاه نبود و فراموش نکنید نکات ذکرشده در جزوۀ راهنمای ماشین خودتون رو حتما رعایت کنید.
بعد از خواندن این مقاله شاید بهتر باشد که مقاله اصول مراقبت از خودرو را نیز مطالعه کنید.
ترجمه و تدوین : تیم پارت لوکس
فیلمش خیلی خوب بود. صدای گوینده عالی.
ممنون از لطف و تایید شما 🙂