نگهداری خودرو, وبلاگ

طول عمر باتری

طول عمر باتری-پارت لوکس

باتری، قلب خودروی شماست. همانطور که اگر شما به سلامتی خود اهمیت دهید و از قلبی سالم برخوردار باشید، عمر بیشتری هم خواهید داشت؛ باتری خودرو نیز همینطور می باشد. شما می توانید با کسب اگاهی بیشتر از عواملی که طول عمر باتری خودروی شما را کاهش می دهند پرهیز کنید. یا با شناسایی علائم نشان دهنده تمام شدن عمر باتری سریعا به خرید باتری جدیدی بشتابید.

در این مقاله به مباحث زیر می پردازیم:

1- علائم تمام شدن عمر باتری

2- عوامل کاهش دهنده عمر مفید باتری

3- سولفاته شدن باتری

علائمی که به شما می گویند عمر باتری شما رو به اتمام است

1- میزان کارکرد باتری: عمر باتری معمولا بین 2 تا 5 سال است. همیشه حواستان به سال استفاده از باتری باشد.

2- روشن شدن چراغ چک خودرو: یکی از علائم  روشن شدن چراغ چک خودرو باتری است، اگر نشانه­های دیگری برای اثبات گمان شما وجود داشت، وقت تعویض است. در صورت وجود نداشتن نشانه­ های دیگر ماشین خود را نزد تعمیرکار ببرید.

3- موتور دیر روشن می شود: در حالت عادی موتورباید بعد استارت زدن روشن شود، اگر دیرتر از حد معمول شروع به استارت کند مشکلش به باتری، دینام و یا استارت مربوط است.

4- چراغ های جلو کم نور می شوند: یکی از نشانه های بارز به پایان رسیدن عمر باتری، کم نور شدن چراغ های جلو می باشد. چرا که باتری به قدری ضعیف شده که نمی تواند به اندازه کافی به چراغ های جلو برق رسانی کند. این موضوع هنگام رانندگی در شب به وضوح مشخص خواهد شد.

5- استشمام بوی بد: اگر هنگام روشن کردن خودرو بوی بدیمانند تخم مرغ گندیده یا گوگرد استشمام می کنید، ممکن است از باتری خودرویتان باشد، که احتمالا دچار نشتی شده است که دلیلش می تواند قدیمی شدن باتری، اسیب خارجی به محفظه ان و یا پایانه ها ایجاد شده باشد.

6- وجود مشکلات الکتریکی: در زمان ضیف بودن باتری ممکن است بعضی از ابزار مانند برف پاک کن، رادیو، سیستم تهویه و بسیاری از لوازم الکتریکی خودرو ممکن است به درستی کار نکند یا از کار بیوفتد.

7- موتور روشن نمی شود: در این حالت معمولا خودرو چندین بار کلیک می کند اما روشن نمی شود. اگر بعد از چندین بار کلیک کردن روشن شد؛ نشان دهنده ان است که باتری به اندازه بسیار کم برق رسانی دارد و ضعیف شده، اما اگر روشن نشود به معنای مرده بودن باتری خودروی شماست

عواملی که باعث کاهش عمر مفید باتری می شوند

1- خطای رانندگی

ممکن است زمانی که بسیار خسته هستید، فراموش کنید ابتدا باید سیستم های الکتریکی ماشین را خاموش کنید و بعد به سراغ خاموش کردن موتور بروید. برای مثال، زمانی که خسته به خانه می رسید یا اوقاتی که حواستان پرت است؛ احتمال خاموش کردن چراغ های خودرو، سیستم خنک کننده و سیستم صوتی بیشتر است. این گونه تا زمانی که بر می گردید، باتری خودرو شما ضعیف یا تخلیه می شود.

2- تغییرات اب و هوایی شدید

اب و هوا بر طول عمر باتری تاثیر مستقیم دارد؛ هرچه هوا گرم تر طول عمر باتری شما کمتر خواهد بود. چرا که خودرو گرمی زیادی تولید می کند واضافه شدن گرمای هوا به ان باعث تبخیر مایعات خودرو می شود و به ساختار داخلی ان اسیب می زند.

همینطور سرمای بیش از حد هوا هم منجر به کاهش طول عمر باتری می شود، زیرا عملکرد باتری در هوای سرد سخت تر است و به باتری فشار وارد می شود.

3- برق دزدی ماشین

در بعضی خودروهای الکترونیکی به دلایل مختلفی برق دزدی اتفاق می افتد؛ اگر به سرعت این مشکل را حل نکنید عمر باتری زودتر به پایان می رسد.

4- مشکل در سیستم شارژ باتری

اگر سیستم خودرو شما مشکلی داشته باشد در شارژ کردن باتری شما به مشکل خواهد خورد؛ بسیاری از خودرو ها انرژی مورد نیاز خود را از دینام تامین می کنند، که اگر دینام مشکل داشته باشد ممکن است باتری را خالی کند.

5- اشکالات در دینام

اگر دیود دینام دچار اشکال شده باشد، باتری را ضعیف خواهد کرد. دیود معیوب می تواند حتی در زمانی که موتور خاموش است باتری را خالی کند.

6- کابل باتری پوسیده یا شل‌شده

اگردر اتصالات به باتری مشکلی وجود داشته باشد، سیستم شارژ دیگر نمی تواند در هنگام رانندگی باتری را شارژ کند. برای مطمئن شدن از این اتفاق می توانید هرچند وقت یکبار از اتصالات سیستم مطمئن شوید و ان ها را تمیز و برسی کنید.

7- خوردگی پایانه های باتری

یکی از عواملی که باعث خرابی باتری زود تراز موعد می شود، پوسیدگی های پایانه های باتری است. باتری کانکتور نشت می کند و اجازه نمی دهد بین پایانه ها و نقاط اتصال ارتباط بر قرار شود. این امر قابلیت باتری برای شارژ مجدد از طریق دینام را دچار کاهش می کند.

سولفاته شدن باتری

اگر زمان بالا زدن کاپوت خودرویتان با سولفات در اطراف باتری مواجه شدید، تعجب نکنید. سولفاته شدن باتری بخشی معمولی، از عمر آن است که می تواند ناشی از سایش و پارگی معمول باشد. اما فقط بخاطر اینکه امری عادیست نباید آن را نادیده گرفت. در واقع، سولفاته شدن باتری مشکلی رایج است که طول عمر آن را کاهش می دهد و مشکلات الکتریکی برای وسایل نقلیه ایجاد می کند.

اگر زمان بالا زدن کاپوت خودرویتان با سولفات در اطراف باتری مواجه شدید، تعجب نکنید. سولفاته شدن باتری بخشی معمولی، از عمر آن است که می تواند ناشی از سایش و پارگی معمول باشد. اما فقط بخاطر اینکه امری عادیست نباید آن را نادیده گرفت. در واقع، سولفاته شدن باتری مشکلی رایج است که طول عمر آن را کاهش می دهد و مشکلات الکتریکی برای وسایل نقلیه ایجاد می کند.

سوالی که مطرح می شود این است که <<چرا؟>> براساس گزارش سازمان فنی جهانی، “سولفات موجود بر روی یا اطراف باتری سطوح باتری شما می تواند منجر به افزایش مقاومت در مدار گردد و این شرایط می تواند جریان الکتریکی را مختل کند.”

این معضل نه تنها طول عمر باتری شما را کاهش می­دهد بلکه حتی می تواند مشکلاتی را در سیستم های الکتریکی وسایل نقلیه شما ایجاد نماید. در ادامه نیز با ما همراه باشید تا قدم به قدم ببینیم “چگونه سولفات ایجاد شده باتری را تمیز کنیم.”

سولفاته شدن باتری چیست؟

در وهله اول باید بپرسیم سولفات چیست و چگونه می توان از وجود آن در باتری مطلع شد؟ زمانی که باتری شما کار کند صفحه اسیدی آن، گاز هیدروژن را آزاد می کند. سپس این گاز با هوای اطرافش مخلوط شده و حاصل واکنش شیمیایی میان گاز هیدروژن با هوا، رطوبت و نمک سولفات تولید می کند.

اگه مفیده ببین!  قطعات مصرفی خودرو و زمان تعویض آنها

تشخیص سولفات باتری آسان است: این سولفات پودری رنگی سفید، آبی و یا متمایل به سبز دارد؛ که اطراف پایه ها، پست ها و یا کابل های باتری ایجاد می شود و دارای بافتی دانه دانه و پودری می باشد.

حال باید گفت چه چیزی باعث ایجاد سولفاته باتری می شود؟

سولفات باتری می تواند به چند دلیل ایجاد شود. علاوه بر آزاد شدن طبیعی گاز هیدروژن که یکی از شایع ترین علل های ایجاد سولفات است، دلایل دیگر عبارتند از:

طول عمر آن: طول عمر معمول  باتری ها بین 3 تا 5 سال است. انها با رسیدن به تاریخ انقضا، مستعد سولفاته شدن می شوند.

گرم شدن باتری: باتری ها به دلیل بیش از حد شارژ شدن یا گرم شدن بیش از حد، بیشتر در معرض زنگ زدگی و سولفاته شدن هستند. به همین دلیل خطر سولفاته شدن باتری در تابستان افزایش پیدا می کند.

نشت مایعات: اگر باتری شما ترک خورده یا آسیب دیده باشد، اسید باتری می تواند از بدنه آن نشت کند و باعث خوردگی در اطراف پایه های باتری شود.

چگونه سولفات باتری ایجاد شده را قدم به قدم تمیز کنیم:

قدم اول: ایمن شروع کنید. پودر جمع شده در اطراف پایه های باتری شما سوز آور است و می تواند به پوست و چشمانتان آسیب برساند. هنگام کنترل سولفات باتری از دستکش های مخصوص و محافظ چشم استفاده کنید و حتما فوراً هرگونه مواد سولفاته را که روی پوست یا لباس قرار می گیرد بشویید.

قدم دوم: اتصال باتری را قطع کنید. از مدار منفی آن شروع کرده و با دقت کابل را از باتری جدا کنید. کابل را به طور ایمن دور از مدار قرار دهید، این چیزها برای رساندن کابل به طور مستقیم به باتری ساخته شده اند و ممکن “اشتباهی” سر جای خود بازگردند؛ سپس مدار مثبت باتری را قطع کنید.

نکته: قبل از قطع اتصال باتری، برای حفظ داده های ذخیره شده و محافظت از سیستم الکتریکی خودرو خود از یک محافظ حافظه باتری استفاده کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد محافظت از حافظه باتری، می توانید به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید.

قدم سوم: کابل های باتری را بررسی کنید. هنگامی که اتصال باتری قطع شد، کابل ها را بررسی کنید. آیا فرسودگی و یا سولفاتی در جایی که کابل به مدار متصل شده وجود دارد؟ آیا عایق بندی آن خشک است و یا ترک خورده است؟ اگر جواب شما مثبت است کابل ها اسیب دیده­اند و نیاز به تعویض دارند.

قدم چهارم: باتری را از خودروی خود جدا کنید. تمیز کردن سولفات اطراف باتری هنگامی که هنوز به خودرو متصل است امکان پذیر است؛ اما ایمن‌ترین روش برای شما، باتری و خودرو این است که آن را از خودروی خود خارج کنید و در یک سطل یا تشت کم عمق قرار دهید تا مواد سولفاته را که تمیز می کنید را جمع‌آوری کند.

قدم پنجم: شروع به تمیزکاری کنید. حال زمان آن است که سولفات باتری خودرو را از بین ببرید. از یک فرچه سیمی یا کاردک برای برداشتن هرگونه  پودر سولفات جامد از اطراف مدار و کثیفی بالای محفظه باتری استفاده کنید. سولفات را با فرچه پاک کنید و بگذارید داخل تشت بیفتند.

قدم ششم: خنثی سازی شما دو گزینه برای حذف و از بین بردن کامل سولفات باقی مانده دارید؛

پاک کننده مدار باتری یک محصول تجاری موجود است که برای تمیز کردن و خنثی کردن سولفات باتری شما طراحی شده است. این یک محلول اسپری است که در تماس با سولفات تغییر رنگ می دهد.

جوش شیرین و آب گرم یک محلول خنثی کننده خوب برای تمیز کردن سولفات باتری هستند. ابتدا دو محلول را ترکیب و به جای اینکه محلول را روی باتری بریزید، یک پارچه را آغشته و سولفات را پاک کنید. این کار برای جلوگیری از نشت محلول به سلول های باتری و خنثی کردن اسید سولفوریک داخل آن است.

نکته: فراموش نکنید که انتهای مدارهایی که باتری شما را به کابل ها وصل می کند، تمیز کنید. می توانید انتهای آن را در محلول جوش شیرین و آب فرو کنید، یا از پاک کننده مدار باتری تجاری استفاده کنید.

قدم هفتم: خشک کردن و جلا دادن. از یک پارچه میکروفیبراستفاده کنید، بدنه باتری، پست ها و مدارها را خشک کنید. از یک برس تمیزکننده مدار استفاده کنید تا خاک و خله ای را که بر روی مدارها ممکن است اختلالی در اتصال ایجاد کند را تمیز کنید.

قدم هشتم: جایگزینی و اتصال مجدد. باتری را به سینی داخل موتور برگردانید سپس مدارها را دوباره وصل کنید. این بار، با اتصال ایمن مدار مثبت به کابل شروع کنید، و با اتصال مدار منفی کار تمام کنید. سپس میانگیردار باتری باتری را جایگزین کنید.

چگونه از ایجاد سولفات در اطراف مدار باتری جلوگیری کنیم

در حالی که سولفات پیشامدی عادی می باشد راهکارهایی برای جلوگیری یا کاهش آن وجود دارد.

حفاظت! بعد از تمیزکاری، مدارهای باتری را با گریس دی الکتریک یا محافظ مدار باتری بپوشانید. برای جلوگیری از سولفاتی که ممکن است بعدا رخ دهد، یک پوشش کافی بر آن قرار دهید.

از شارژ بیش از حد یا کم خودداری کنید. اگر متوجه سولفاتی در قطب مثبت باتری خود شدید، نشانه ای از شارژ بیش از حد باتری است، که می تواند ناشی از وجود عیبی در تنظیم کننده ولتاژ باشد.

سولفاتی که در مدار منفی باتری ایجاد می شوند نشانه ای از شارژ کم آن می باشند. این اتفاق هنگامی که مسافت های کوتاهی را رانندگی می کنید و یا سیستم الکترونیکی شما مقدار قابل ملاحظه ای از قدرت باتری را برای وسایل الکترونیکی داخلی مصرف می کند، ممکن است اتفاق بیافتد.

در هر دو مورد، راهکار مناسبی است که به طور منظم خودروی خود را برای عیوب الکتریکی مورد بررسی قرار دهید. نگهداری از کل سیستم خصوصا بخش های الکتریکی خودرو برای سلامت و طول عمر خودرو شما مهم است. یک تکنسین مورد اعتماد می تواند به افزایش عمر خودرو شما در جاده کمک کند.

در نهایت باید گفت؛ عمر مفید باتری خودرو و تعویض ان یک نکته مهم به شمار می اید و باید به ان رسیدگی کنید.  حتما می دانید که اتومبیل نیاز به نگهداری و تعمیر دارد تا بتواند برای شما عملکرد خوبی به جا بگذارد، پس باید توجه داشته باشید که برای نگهداری باید تمام جوانب را در نظر داشته باشید این امر شامل باتری هم می شود زیرا چنانچه این عمل صورت نگیرد خودروی شما دیگر کار نخواهد کرد.

نحوه بررسی سلامت باتری خودرو (8 مرحله)

تعویض باتری خودرو می‌تواند بسیار پرهزینه باشد. در این مطلب، نحوۀ بررسی سلامت باتری خودرو قبل از تصمیم به تعویض آن آورده شده است.

اگه مفیده ببین!  لنت ترمز و زمان تعویض آن + معرفی بهترین لنت ترمز

باتری خودرو نقش مهمی در عملکرد قطعات الکتریکی خودرو دارد و وجود آن برای روشن‌کردن خودرو، راه‌اندازی کولر، گوش‌دادن به موسیقی، شست‌وشوی شیشۀ جلو و روشن‌کردن چراغ‌های خودرو در شب لازم است. اگر باتری شما ولتاژ پایینی داشته باشد، از صبح با مشکل مواجه خواهید بود تا شب که چراغ‌های جلو به‌شدت ضعیف خواهند بود.

عمر باتری بسته به شیوۀ استفاده از آن معمولاً 4 تا 5 سال است. به‌هرحال؛ باید به‌طور منظم باتری خودرو را بررسی کنید تا مطمئن شوید خوب کار می‌کند و در صورت نیاز ان را تعویض کنید.

چگونه سلامت باتری خودرو را بررسی کنیم؟

چند راه وجود دارد که می‌توانید برای بررسی سلامت باتری خودرو از آن بهره ببرید. اکنون به 8 مورد از بهترین روش‌ها برای عیب‌یابی درست باتری خودرو اشاره می‌کنیم.

1. بررسی ولتاژ

ولت‌متر دستگاهی است که برای اندازه‌گیری ولتاژ تجهیزات الکتریکی استفاده می‌شود. ولت‌متر می‌تواند آنالوگ یا دیجیتال باشد. انتخاب هر کدام به خود شما و بودجه‌ای که دارید بستگی دارد. اولین کاری که باید هنگام استفاده از ولت‌متر انجام دهید، خاموش کردن لوازم جانبی خودرو است که می‌توانند انرژی باتری را تخلیه کنند. این لوازم عبارتند از سویچ، رادیو و چراغ‌های جلو.

در مرحلۀ بعد، پوشش‌های روی ترمینال‌های باتری را بردارید. سر مثبت ولت‌متر را به ترمینال قرمز باتری و سر منفی را به ترمینال سیاه باتری متصل کنید. صفحه ولت‌متر را بخوانید؛ باتری خوب باید ولتاژی بین 12.4 ولت تا 12.7 ولت را نشان دهد.

عدد بالای 12.5 ولت نشان می‌دهد که باتری در وضعیت خوبی قرار دارد، در حالی که ولتاژ 12.3 ولت به این معنی است که باتری شما 75% شارژ شده است. هر ولتاژی کمتر از 11.8 ولت به این معنی است که شارژ باتری شما پایین است و با 25% ظرفیت خود کار می‌کند. استفاده از ولت‌متر بهترین روش برای به‌دست‌آوردن نتیجه دقیق نیست و باید باتری را تحت بار آزمایش کنید.

ولتاژ- پارت لوکس

2. آزمایش چراغ‌های جلو

در وهله دوم تعویض باتری خودرو در صورت نداشتن  ولت‌متر، می‌توانید ببینید چراغ‌های جلوی خودرو شما هنگام روشن‌شدن چه واکنشی نشان می‌دهند. اگر چراغ‌های جلو را روشن کردید و متوجه شدید کم نورتر از حد معمول هستند، ممکن است شارژ باتری خودرو شما اندک باشد. اگر خودرو را روشن کنید و چراغ‌های جلو پرنورتر شدند، این بدان معناست که دینام خودرو کار می‌کند اما جریان کافی برای شارژ کامل باتری را تأمین نمی‌کند.

اگر هنگام روشن‌کردن خودرو هیچ تغییری در روشنایی چراغ‌های جلو مشاهده نکردید، باتری به درستی کار می‌کند.

آزمایش چراغ‌های جلو - پارت لوکس

3. چراغ نشان‌گر سلامت باتری

چراغ نشان‌گر، قطعۀ جدیدی است که به خودروهای مدرن اضافه شده است. این نشان‌گر به باتری متصل شده است و هنگامی که موتور را روشن می‌کنید، پیکانی به‌سمت رنگ قرمز یا سبز حرکت می‌کند. وقتی ولتاژ باتری شما پایین باشد، قرمز می‌شود و وقتی در شرایط مناسب باشد، سبز می‌شود. هنگامی که باتری خالی است و دیگر از آن استفاده نمی‌کنید، رنگ مشکی را خواهید دید.

چراغ نشان‌گر سلامت باتری

4. آزمایش بار

برای این آزمایش به یک آزمایش‌گر باتری خودرو نیاز دارید. باتری خود را با درجه CCA برابر با 1.5 آزمایش کنید و ببینید آیا باتری ولتاژ 9.6 ولت را به‌مدت 15 ثانیه نگه می‌دارد یا خیر. هنگام انجام آزمایش، باتری باید حتماً به‌طور کامل شارژ شده باشد.

آزمایش بار - پارت لوکس

5. تِستر مدار

اگر ولت‌متر ندارید، می‌توانید باتری خودرو را با تِستر مدار بررسی کنید. نوک این دستگاه روی قطب مثبت باتری و نوک دستوارۀ آن را روی قطب منفی می‌گذارید. باتری خوب باید ولتاژی بین 12.2 تا 12.9 ولت داشته باشد.

فراموش نکنید که سویچ و تمام لوازم جانبی که از باتری استفاده می‌کنند، خاموش باشند. این بهترین راه برای اندازه‌گیری نیست، زیرا آزمایش تحت بار بسیار بهتر است.

تِستر مدار

6. آمپرمتر

آمپرمتر برای بررسی شارژ ورودی و خروجی باتری استفاده می‌شود. این دستگاه به شما می‌گوید که آیا باتری به‌طور کامل توسط دینام شارژ شده است یا خیر. اگر شارژ ورودی پر است، باتری شما سالم است و نیاز به تعویض ندارد.

6. آمپرمتر

7. بررسی هیدرومتر

از هیدرومتر برای بررسی میزان اسیدیته در صفحات باتری استفاده می‌شود. اگر اسید ضعیف باشد، باتری به درستی کار می‌کند. برای بهترین نتیجه، هیدرومتری بخرید که دماسنج داشته باشد. برخی از مدل‌ها خودشان به‌صورت خودکار تنظیم می‌شوند، در حالی که برخی با یک جدول تبدیل ارائه می‌شوند.

اسید باتری خطرناک است و هنگام کار با اسید باید دستکش بپوشید. همچنین به دلیل واکنش با اسید از دماسنج فلزی برای دمای اندازه‌گیری الکترولیت استفاده نکنید. برای شروع، درپوش‌های صفحات بالای باتری را باز کنید. هیدرومتر را در سلول اول فرو کنید و پوشش حبابی هیدرومتر را فشار دهید. به محض رها کردن درپوش حبابی، الکترولیت به داخل هیدرومتر جریان پیدا می‌کند. مقدار اندازه‌گیری‌شده برای وزن مخصوص الکترولیت را یادداشت کنید. آزمایش را با سلول‌های دیگر تکرار کنید.

اگر باتری درست عمل کند، باید عددی بین 1.265 و 1.299 قرائت کنید، در حالی که مقدار پایین‌تر نشان‌دهندۀ شارژ پایین باتری است. مغایرت‌های بزرگ‌تر در مقادیر اندازه‌گیری‌شده نشان‌دهنده سولفاته‌بودن باتری است.

بررسی هیدرومتر

8.بازرسی فیزیکی باتری

بررسی فیزیکی باتری خودرو برای تشخیص هرگونه ترک ضروری است. برای این منظور، ابتدا باید پایانه‌های باتری را جدا کرده سپس باتری را از خودرو خارج کنید. باتری را روی یک سطح صاف قرار دهید و بررسی کنید که هیچ برآمدگی روی سطح باتری ایجاد نشده باشد. گنبدی شدن باتری نتیجۀ شارژ بیش از حد است. در مرحله بعد، ترمینال‌های باتری و عایق را بررسی کنید. اگر ان ترک خورده بود، باید باتری خودرو را تعویض کنید.

قبل از اینکه باتری را دوباره در جای خود قرار دهید، باید آن را تمیز کنید. تمیزکردن باتری کار آسانی است. تنها چیزی که نیاز دارید مقداری جوش شیرین، آب و یک برس نرم است. این مواد را در ظرفی بریزید و سطوح رویی و کناری باتری را با برس نرم بشویید. مایع اضافی را با یک پارچه خشک پاک کنید. این روند را با اتصال‌دهنده‌ها و ترمینال‌ها تکرار کنید.

جعبۀ باتری را از جهت علائم خوردگی بررسی کنید و باتری تمیزشده را به‌درستی روی محفظه باتری قرار دهید و آن را در جای خود پیچ کنید. مطمئن شوید که باتری به طرفین تکان نمی‌خورد. برای بستن ترمینال‌ها از ترمینال مثبت شروع کنید. پیش از بستن درپوش، مقداری وازلین یا گریس به قطب‌ها بزنید تا از خوردگی آن‌ها جلوگیری شود.

بازرسی فیزیکی باتری

نتیجه‌گیری

بررسی گاه‌ به گاه ولتاژ باتری مهم است. خالی‌بودن باتری می‌تواند باعث گیرافتادن شما در مکان‌های خطرناک شود. می‌توانید با بررسی باتری برای مشاهده ترک یا برآمدگی دو طرف شروع کنید. اگر همه چیز خوب است، از یک ولت‌متر برای بررسی ولتاژ باتری استفاده کنید. ولتاژ باتری خوب باید برابر با 12.5 ولت باشد. اگر ولتاژ کمتر از 11.8 ولت مشاهده کردید، باتری ضعیف است و نیاز به شارژ دوباره یا تعویض دارد. در نهایت بهتر است که با چک کردن نکات بالا قبل از خرابی صد در صد باتری بتوانید ان را تعویض کنید.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با خودرو با سایت پارت لوکس همراه باشید.

نویسنده: مهسا رضوی مقدم

.

15 نظر در “طول عمر باتری

  1. محمد علی جعفری گفت:

    محتوای عالی🌸

  2. سیدی گفت:

    ایجاد سولفات در اطراف مدار باتری؛ قابل استفاده است.

  3. علی محمدی گفت:

    ممنون توضیحات کامل بود

  4. سبحان اعلمی گفت:

    بسیار آموزنده و مفید

  5. سعید جمشیدی گفت:

    توضیحات خوبی بود کامل جامع مفید

  6. سیروانی گفت:

    با این گرونی های هر چی عمر باتری بیشتر بشه بهتره.
    واقعا گرونیه🤐

  7. علی کامرانی گفت:

    ممنون از توضیحات کاملتون

  8. محمدامین استادی گفت:

    باتریم سولفات گرفته بود اوکی کردمش مرسی از توضیحات قدم ب قدم

    1. ممنون از اعتماد شما

  9. امیر عباسی گفت:

    توضیحات درباره طول عمر باتری بسیار جامع و کامل بود. سپاس

    1. ممنون از وقتی که گذاشتید.

  10. احمد موسوی گفت:

    بقیه دلایل برق دزدی ماشین چیه؟

    1. ان شالله در آپدیت بعدی 🙂

  11. رئیسی گفت:

    اینهایی که “تبلیغ ارسال و نصب فوری باتری خودرو در محل: دارند قابل اعتمادند

  12. محمد امین گفت:

    من همش می گفتم این پودر دور باتری چیه نگو سولفات بوده☻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *