نگهداری جلوبندی, وبلاگ

گیج زدن فرمان

گیجی فرمان

علل گیج زدن فرمان چیست؟

یکی از عوامل تاثیر گذار بر ناامن کردن یک رانندگی خوب، کشیدن فرمان خودرو به یک سمت و گیج زدن فرمان است؛ که می تواند موجب بروز حوادث پرخطر شود.

زمانی که شما حتی در حال حرکت بر روی یک سطح و جاده ای هموار هستید، علت گیج زدن فرمان چیست؟

این حالت ممکن است به هنگام ترمز گرفتن و چه در زمان گاز دادن و رسیدن به سرعت های بالا اتفاق بیفتد. در هر صورت اگر با چنین شرایطی مواجه شدید پیشنهاد می کنیم به خواندن این مقاله ادامه بدهید.

گیج بودن فرمان اتومبیل

علل گیج بودن فرمان اتومبیل

راهکارهایی برای بهبود

1- کم بودن و نامیزان بودن باد تایرها 1- تایر ها را تا میزان صحیح باد کنید
2- لقی اهرم ها 2- تنظیم مجدد و روغن کاری و تعویض قطعات
3- لقی دنده فرمان 3- تنظیم مجدد و روغن کاری و تعویض قطعات
4- میزان نبودن چرخ های جلو (کستر و کمبر ) 4- زوایای چرخ را میزان میکنیم
5- شل بودن اهرم ها 5-  تنظیم مجدد و تعویض قطعات
6- لقی در دنده فرمان 6- محکم کردن
7- لقی زیاد در کینگ پین 7- تعویض قطعات خورد شده
8- لق بودن فنر های عقب 8- محکم کردن قطعات
9- معیوب بودن میله تعادل دهنده 9- اتصالات تعویض در صورت خرابی

 

یکی از دلایل خرابی جلوبندی ماشین کشیدن فرمان خودرو در حالت‌های مختلف است که توضیح آن را بیان کردیم اما این موضوع به عناوین خلاصه شده فوق محدود نمی شود. یکی از این موارد ساده وجود تاب در لاستیک ها و رینگ های جلو ماشین است که با اندک توجه شما قابل حل است.

اشکال در برخی قطعات جلوبندی را در جدول بالا برشمردیم در موارد دیگر ممکن است قطعات جلوبندی مانند سیبک فرمان، بوش طبق‌های پلاستیکی، کمک فنر هم به ‌مرور زمان مستهلک شود و باعث عدم توازن سیستم تعلیق و فرمان خودرو بشوند. خرابی بلبریگ چرخ جلو هم ممکن است باعث کشیدن فرمان خودرو شود. این مورد آخر را از این رو گفتیم که ممکن است چرخ ها بالانس باشد و باد تایر هم مناسب باشد از طرف دیگر قطعات جلوبندی مثل میل تعادل، سیبک طبق و… سالم باشند اما همچنان با مشکل مواجه باشید از این رو بلبرینگ چرخ‌ها را حتما باید کنترل شوند.

گاهی علت کشیدن فرمان خودرو هنگام ترمز گیری می تواند به لنت ها برگردد. لنت ها عموما با همدیگر به اتمام می رسند. اما گاهی ممکن است لنت نامناسب باعث عدم مصرف شدن یکسان لنت‌ها بشود و درنتیجه قدرت ترمز چرخ‌ها متفاوت شود. از این رو هنگام ترمز گرفتن، یک چرخ بیشتر می‌چرخد و به دنبال آن خودرو زیر پای شما به یک سمت منحرف می‌شود. بنابراین علاوه بر بررسی لنت ها، از مکانیک خود بخواهید(و اگر مکانیک هستید) به خرابی پمپ و پیستون ترمز، هوا گرفتن سیستم ترمز نگاهی انداخته شود.

اگه مفیده ببین!  نکات نگهداری خودرو

پیشنهاد می کنیم در صورت نیاز به خرید عمده لوازم جلوبندی با کارشناسان پارت لوکس تماس بگیرید و پس از مقایسه قیمت ها نسبت به خرید لنت ترمز، سیبک طبق، بلبرینگ و دیگر اقلام جلوبندی اقدام نمایید.

فرمان هیدرولیک

فرمان هیدرولیک با استفاده از توان موتور و سیستم هیدرولیک، فرمان‌پذیری خودرو را آسان‌تر می‌کند. این سیستم از اجزای مختلفی مانند پمپ هیدرولیک، مخزن روغن، شیلنگ‌ها، شیر هیدرولیک و جک هیدرولیک تشکیل شده است.

نحوه عملکرد:

۱. پمپ هیدرولیک با استفاده از توان موتور، روغن هیدرولیک را با فشار بالا به شیر هیدرولیک می‌فرستد.

۲. شیر هیدرولیک با توجه به چرخش فرمان، روغن را به سمت جک هیدرولیک هدایت می‌کند.

۳. جک هیدرولیک با استفاده از نیروی روغن، چرخ‌ها را به سمت چپ یا راست می‌چرخاند.

مزایای فرمان هیدرولیک:

فرمان‌پذیری آسان‌تر: رانندگی و پارک کردن خودرو را آسان‌تر می‌کند، به خصوص برای افراد با قدرت بدنی کم.

دقت بیشتر: کنترل دقیق‌تر فرمان را در سرعت‌های مختلف فراهم می‌کند.

ایمنی بیشتر: رانندگی در شرایط دشوار مانند جاده‌های لغزنده را ایمن‌تر می‌کند.

نکات مهم:

۱. در حالت خاموش بودن موتور و یا از کار افتادن سیستم فرمان هیدرولیک، فرمان‌پذیری خودرو بطور عادی امکان‌پذیر است ولی نیاز به اعمال نیروی بیشتری دارد.

۲. اگر هنگام کارکرد عادی موتور فرمان‌پذیری به سختی انجام می‌شود و نیاز به اعمال نیروی بیشتر دارد، به یکی از نمایندگی‌های شرکت پارت لوکس مراجعه کنید.

توجه:

هرگز هنگام توقف خودرو در حالی که موتور روشن است غربیلک فرمان را بیش از 5 ثانیه در موقعیت کاملاً چپ یا راست نگه ندارید. این کار باعث آسیب دیدن پمپ هیدرولیک فرمان می‌شود.

در صورت پاره شدن تسمه هیدرولیک فرمان و یا معیوب بودن پمپ، نیروی لازم جهت فرمان‌پذیری به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

هنگامی که خودرو به مدت طولانی در هوای سرد (با دمای زیر 10 درجه سانتی‌گراد) متوقف باشد لزجت (ویسکوزیته) روغن هیدرولیک به دلیل سرما افزایش یافته لذا پس از روشن کردن موتور، ممکن است عملکرد سیستم هیدرولیک فرمان برای مدت کوتاهی به تأخیر بیفتد که این امری طبیعی است. در این شرایط لازم است خودرو را در دور آرام گرم کنید.

 

اطلاعات بیشتر در خصوص سیستم فرمان

برای هدایت اتومبیل به سمت دلخواه و تحت اختیار، نیاز به سیستم است که این عملکرد را ممکن می سازد. سیستم فرمان های که عمدتا در ایران وجود دارند عمدتا در دو دسته مکانیکی و هیدرولیکی عرضه می شوند.

در نوع مکانیکی قدرت دست راننده به فلکه فرمان وارد می شود. در جعبه فرمان (هیدرولیکی) تبدیل به گشتاور زیاد و دور کم شده و به میله هزار خار فرمان و سپس به میل فرمان انتقال داده شده و به وسیله اهرم محور چرخ (سگدست) چرخ ها را به هر طرف راست و چپ می چرخاند.

اگر بخواهیم ساده تر بگوییم؛ جعبه فرمان دستگاهی است که برای تبدیل حرکت دورانی فلکه فرمان به حرکت مستقیم الخط روی میله رابط فرمان بکار برده می شود.

اجزا به کار رفته در دستگاه فرمان مکانیکی عبارت است از:

  • فلکه فرمان؛
  • میل مارپیچ؛
  • جعبه فرمان؛
  • اهرم هزارخار؛
  • میله های فرمان؛
  • اهرم متصل به سگدست؛
  • مفصل بندی محور سگدست که سیبک ها هستند.
اگه مفیده ببین!  ناتوانی ماشین ایرانی در مقابل سجاد غریبی

در نگارش این متن از کتاب آموزش اتومکانیک به زبان ساده؛ تالیف احمد امیر تیموری بهره گرفته شده است.

منتظر اپدیت جدید این مقاله توسط پارت لوکس باشید.

جمع بندی

چیزی نا امید کننده تر از این نیست که هنگام رانندگی، ماشین شما به یک طرف بکشد. زمانی که مدام چرخ، خود را به چپ یا راست می‌کشد، تمرکز بر رانندگی امن دشوار است و حرکت بر یک خط مستقیم سخت تر. بدترین بخش این اتفاق آن است که شما دلیل گیج زدن فرمان آن را ندانید. خوشبختانه، ما در این مقاله به شما کمک کردیم که زودتر از این شرایط خلاصی پیدا کنید.

سوالات متداول

علت لرزش فرمان خودرو در سراشیبی چیست؟

معمولا خرابی و اشکال پلوس می تواند دلیل این لرزش باشد. چرا که در سرعت بالا آسیب دیدگی پلوس چندان محسوس نیست.

علت لرزش فرمان در حالت در جا چیست؟

از مهمترین دلایل لرزش فرمان های هیدرولیک در حالت ایستاده و درجا؛ وجود اشکال در سیستم هیدرولیک ماشین است. پیشنهاد می شود پیش از چیز، این مورد را بررسی شود.(لازم به ذکر است این موضوع در خصوص خودروهای با سیستم فرمان برقی یعنی EPS متفاوت است).

علت لرزش فرمان ماشین در سرعت بالا چیست؟

سیستم فرمان فرسوده و معیوب با قطعات خراب می توانند علت لرزش فرمان در سرعت بالا باشد. از آن جمله: خرابی و معیوب شدن سیبک، معیوب شدن میل تعادل، فرسودگی کمک فنرها، بلبرینگ چرخ، شل بودن پیچ های چرخ و آسیب دیدن شاسی. لرزش فرمان در سرعت بالا به سایش ناهموار آج های تایر یا رینگ های خمیده نیز بستگی دارد. ایراد در شاسی خودرو و ضربه دیدن آن می تواند لرزش فرمان ایجاد کند.

 علت لرزش فرمان هنگام ترمز چیست؟ 

رایجترین دلیل می تواند به دلیل تمام شدن دیسک های ترمز، زنگ زدگی دیسک های ترمز، تغییر ضخامت دیسک، ایجاد خراش و یا داغ کردن و اعوعاج و کجی شدید دیسک ها باشد.
اگر یک لنت جدید اضافه شود، این لنت نو پرقدرت تر عمل می کند؛ لنت های دیگر ضعیف هستند از این رو ماشین به سمتی که لنت جدید نصب شده، کشیده می شود. عدم مصرف شدن یکسان لنت‌ها باعث می شود یک چرخ بیشتر ب‌چرخد و پس از آن خودرو به یک سمت کشیده شود.

دلیل کشیدن فرمان به هنگام شتاب گیری و گاز دادن خودرو چیست؟

این موضوع می تواند به دلیل کم بودن باد لاستیک ها یا میزان نبودن فرمان و یا بالانس نامناسب چرخ‌ خودرو باشد.

علت لرزش فرمان خودرو در سرعت کم چیست؟

اختلال در چرخ خودرو(همچون  تراز نبودن چرخ‌ها) می تواند یکی از دلایل لرزیدن و زدن فرمان در سرعت کم باشد. در خرید لاستیک نو باید توجه داشت که هم سایز و ترجیحا هم برند باشند. خوردگی لاستیک‌های جلو هم دلیل دیگری است.
 مشکلات مربوط به موتور خودرو(همچون مشکلات سوخت رسانی و مشکل شمع ها) نیز می تواند فرمان را تحت تاثیر قرار دهد.

4 نظر در “گیج زدن فرمان

  1. شکوری گفت:

    این مطلب شما که قبلن نوشتین هم خوبه
    لرزش فرمان و کشیدن فرمان به سمت راست و چپ

  2. احسان الف گفت:

    خلاصه اش اینه دیگه 😄
    دلایل لرزش فرمان:
    نقص در جعبه دنده فرمان
    نقص در قسمت جلوبندی خودرو
    نقص در چرخ ها

    1. ممنون چقدر خوب گفتید 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *