نگهداری خودرو, وبلاگ

نکات نگهداری خودرو

نکات نگهداری خودرو - پارت لوکس

   1. از روغن مناسب استفاده کنید

گفته می‌شود: «امروزه موتورها کوچک‌تر هستند، اما بیشتر کار می‌کنند، بنابراین انتظار می‌رود که روغن بتواند این فشار بالاتر را تحمل می‌کند». اگر می‌خواهید عمر ماشین خود را افزایش دهید. پس تعویض روغن را به موقع انجام دهید.‌

بدون تردید چک کردن روغن جز مهم ترین نکات نگهداری موتور ماشین است. تعویض روغن گیربکس نیز نیاید به فراموشی سپرده شود!

.

2. کتابچه راهنمای لعنتی را بخوانید!

شنیده اید که بعضی ها می گویند: “ما خودمان بهتر می دانیم”. آنها ادعا می‌کنند که می دانند چه نوع روغن موتوری برای ماشین‌شان بهتر است‌. این در حالی است که سازندگان میلیون‌ها دلار برای دانستن اینکه چه نوع روغنی برای یک خودروی خاص بهترین است هزینه کرده‌اند.(البته منظور ما خودروهای روز است، تا خودرویی با تکنولوژی ۳۰ تا ۴۰ سال قبل). این یکی نکات نگهداری خودرو است.

همیشه دفترچه راهنمای خودرو اطلاعات خوبی برای مالک دارد!

.

3. تیغه های برف پاک کن خود را عوض کنید

یک سوال: آیا یک خانم با یک یک دستکش سفید که مدتی شسته نشده و لکه آن به روشنی دیده می‌شود، به یک ملاقات می‌رود؟

مطمئنا نه؟

پس نباید با شیشه جلویی که به دلیل خراب شدن تیغه های لاستیکی  کثیف و تیره شده در شهر رانندگی کنید. برخی کارشناسان توصیه می کنند برف پاک کن های قدیمی هر شش ماه یکبار تعویض کنید. این کار هزینه زیادی ندارد اما ارزش دیدن یک غروب زیبا و واضح از روی صندلی مسافر را دارد و همچنین شما توانسته‌اید از نکات نگهداری خودرو را به جا آورید.

اگه مفیده ببین!  علامت های نیاز معاینه خودرو

4. لاستیک های خود را به طور منظم بازرسی کنید

بله اینجا می خواهیم یک نصیحت پدارانه بکنیم! همانطور که پدرم همیشه می‌گفت: با لاستیک‌های کچل و فرسوده کنترل کمتری بر جاده دارید.‌ یک سکه بردارید رو شیار عاج لاستیک بذارید. و سر لینکلن را در یکی از شیارهای آج قرار دهید، مطمئنا همه چیز دستتان می‌آید.

.

5. به فکر ترمزها باشید

نیازی به گفتن نیست، هرگز از علائم هشدار دهنده در ترمز غافل نشوید. لنت ها را به موقع تعویض کنید، دیسک ترمز را چک کنید.  فقط موسیقی باندها را بلند نکنید تا صدای ناجور لنت ترمز را نشنوید! ناگفته نماند برای خرید لنت ترمز خوب پارت لوکس می تواند برایتان بهترین گزینه باشد.

.

6. فیلترهای هوای خود را به موقع عوض کنید

یکی دیگر از راه های نگهداری خودرو این است که قبل از شروع جادوی احتراق داخلی، یک فیلتر هوا از ورود گرد و غبار به موتور شما جلوگیری می‌کند، جایی که اکسیژن و سوخت به هم می‌رسند، عاشقی خاصی رخ می‌دهد! اما اگر فیلتر هوا کار خود را به درستی انجام ندهد، و توانایی شتاب گیری خودروی شما تا ۱۰ درصد کاهش می یابد.

معمولا برحسب کیفیت جنس قطعه بکار رفته در خودروی شما معمولا فیلتر هوا هر 4 ماه می بایست تعویض گردد.

اما این موضوع به محل زندگی و جاده هایی که در آن رانندگی می کنید نیز بستگی دارد. جاده خاکی با شهر آلوده متفاوت است؛ معمولا بسیاری با هر بار تعویض روغن و یا سالانه 4 بار فیلتر هوا تعویض می کنند!

.

7. از سوخت مناسب استفاده کنید

اگر در دفترچه راهنمای خودروی شما گفته شده به بنزین سوپر نیازی نیست، از آن استفاده نکنید. بنزین اکتان بالاتر عملکرد بالاتری را برای موتوری که به آن نیاز ندارند، نمی‌دهد.

مجدداً، دفترچه راهنما را بخوانید تا بدانید خودروی شما به چه چیزی نیاز دارد. البته اینجا ایران است و انتخابی نیست! بهرحال به خاطر داشته باشید: انتخاب سوخت نامناسب، می تواند استهلاک را افزایش دهد و مصرف سوخت همینطور!

اگه مفیده ببین!  مهم ترین قطعات خودرو که باید شناخت

.

8. مراقب خونسردی خود باشید

ضد یخ گرمای موتور را جذب می‌کند و آن را پخش می‌کند. به طور جدی، شما باید سالی یک‌بار آن را با مخلوطی که پنجاه درصد خنک‌کننده و پنجاه درصد آب مقطر است، شستشو دهید تا در سرمای سخت برای سواری خود اطمینان حاصل کنید.

.

9.مراقب باتری خود باشید

عبارت “خوب به نظر رسیدن، احساس خوب داشتن”، تنها در مورد رفتن به باشگاه و عادت های روزانه نیست،  در مورد باتری ماشین شما نیز صدق می کند. کثیفی و روغن می توانند باتری شما را تخلیه کرده و عمر آن را کاهش دهند.

برای دریافت اطلاعات کامل درباره طول عمر باتری خودرو خود می توانید در همین سایت پارت لوکس مطالعه کنید.

10. بررسی و تعویض به موقع تسمه تایم

چه خودروی شما زنجیر تایم داشته باشد و چه تسمه تایم باید به موقع باید تعویض شود. زمان تعویض تسمه تایم و نشانه‌های خرابی آن را باید جدی بگیرید. چرا که پاره شدن تسمه تایم خسارات به سوپاپ‌ها، پیستون‌ها و سرانجام به میل‌لنگ وارد می کند.

زمان تعویض تسمه تایم در خوروها متفاوت است مثلا  پژو 405 و پارس  حدود 60000 کیلومتر و پراید حدود 100000 کیلومتر می باشد.

.

11. برای شستن ماشین خود از مایع ظرفشویی استفاده نکنید

در آخرین راهکار نکات نگهداری خودرو به شما می گوییم همانطور که از مایع ظرفشویی برای شستن زلف‌های خودتان در حمام استفاده نمی کنید، پس نباید از آن برای شستن ماشین خود استفاده کنید.

ماهیت ساینده مایع ظرفشویی باعث از بین رفتن سطح ماشین شما می شود و می تواند منجر به مات شدن و رنگ اکسیده شود. اکثر شوینده های خودرو  دارای PH متعادل هستند و می‌توانند نوازشی شیرینی که شایسته خودروی شماست را به سواری شما ببخشند.

در همین راستا نکات شستشوی خودرو در منزل ممکن است برای شما مفید باشد. در وبلاگ پارت لوکس می توانید بخوانید.

چند نکته بی ربط با قطعات خودرو 🙂

سرویس دوره ای فراموش نشود، چرا که هزینه کمتر، سود بیشتری برای شما به ارمغان می آورد!

خیابان را با پیست ماشین سواری اشتباه نگیرید!

رانندگی خطرناک با ماشین؛ آسیب جدی به خودرو شما وارد می کند!

تخلفات حادثه‌ساز (سرعت و سبقت غیر مجاز، حرکت مارپیچ، رانندگی با حالت مستی و…) بللاخره یکبار به شما و خودروی شما آسیب می رساند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *