نگهداری خودرو, وبلاگ

مهم ترین قطعات خودرو که باید شناخت

مهم ترین قطعات خودرو-پارت لوکس

شما با شناختن مهم ترین قطعات خودرو و آشنایی داشتن با عملکرد و علائم خرابی آن‌ها می توانید کمک بسیار زیادی به نگهداری صحیح وسیله نقلیه خود بکنید. در واقع آشنایی با قطعه‌های مذکور، شما را تا حدودی تبدیل به تعمیرکار ماشین خود می کند و باعث می شود زبان خودرو خود را بهتر متوجه شوید. ما در گذشته در مقاله نام قطعات خودرو لیست تمامی قطعات خودرو را مورد بررسی قرار دادیم اما در این مقاله قطعات مهم و حیاتی خودرو را مورد بررسی قرار می دهیم.

کمپرسور کولر

یکی از مهم ترین قطعات خودرو که اساسی ترین مشکلات سیستم خنک کننده مربوط به آن است کمپرسور کولر می باشد. اگر کولر ماشین شما به درستی کار نمی‌کند، در قدم اول شما باید مدار آن را چک کنید تا از وجود یا عدم وجود نشتی در آن مطلع شوید؛ در صورتی که نشتی در مدار وجود نداشته باشد، در قدم دوم سراغ کمپرسور آن بروید.

این قطعه گاز فرئون را در سیستم تهویه مطبوع تحت فشار بالایی قرار داده و سپس گاز را در خطوط لوله کولر به جریان می اندازد. بدون وجود این قطعه تابستان گرمی را خواهید داشت.

انژکتور سوخت

همچنین یکی دیگر از مهم ترین قطعات خودرو و سیستم سوخت رسانی خودرو  در موتورهای بنزینی انژکتور است. در زبان ساده تر،  باید گفت نقش انژکتورساندن سوخت به محفظه احتراق می باشد؛  این قطعه درحال جایگزین کاربراتورهایی شده که سالیان سال برای تحویل سوخت استفاده می شدند و گاز را از مخزن سوخت خودرو وارد موتور می کند.

دینام

از حساس‌ترین و مهم‌ترین قطعات خودرو، می توان به دینام اشاره کرد. دینام خودرو در واقع یک موتور مولد الکتریکی و تولید کننده برق ماشین است  که باتری خودرو را حین کار کردن موتور شارژ می کند. به همین دلیل است که روشن نگهداشتن چراغ‌های خودرو هنگامی که موتور در حال کار نباشد، می‌تواند به تخلیه باتری بینجامد.

اگه مفیده ببین!  5 کاربرد مهم  بینایی کامپیوتر در صنعت خودرو

صداخفه‌کن

این قطعه خودرو را از ایجاد سرصدا و غوغای غیرقابل کنترل باز می‌دارد. اگر صداخفه‌کن نباشد، گازهای حاصل از احتراق در پیستون‌های موتور، سروصدای بسیار بلندی در دریچه‌های اگزوز تولید می‌کنند.

فشارسنج

این قطعه نیز به‌لحاظ فنی از قطعات خودرو به‌شمار نمی‌رود، اما به کمک آن می‌توانید لاستیک‌های خودرو را به‌طور مناسب باد کنید و از کم‌ باد شدن لاستیک‌ها جلوگیری کنید. استفادۀ منظم از فشارسنج به کاهش مصرف سوخت خودرو کمک خواهد کرد.

مبدل کاتالیزوری

این مبدل کاتالیستی یا کاتالیزور در مسیر خروج گازهای احتراق خودرو و در میانه اگزوز خودروی شما قرار گرفته است  و به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از وسیلۀ نقلیه کمک می‌کند. گازهای خروجی اگزوز حاوی ذرات بسیار مضری هستند که با ورود به این مبدل کاتالیستی در طی واکنش های شیمیایی  به گازهای غیر سمی و کم خطرتر تبدیل می شوند

جک پنچرگیری

بله جک پنچر گیری یکی از مهم ترین قطعات خودرو است، چرا که  با چرخ زاپاس اما بدون ابزار، شاید نتوان کار چندانی از پیش برد.

محورها

بدون محورها، چرخ‌های خودرو نمی‌توانند بچرخند.

کلاچ

با تغییر از دنده‌ای به دنده دیگر، کلاچ جابه‌جا می‌شود تا شما به راحتی رانندگی کنید. به کمک این قطعه می‌توانید دنده‌ عوض کنید و هنگامی که پدال را فشار می‌دهید موتور می‌تواند همچنان به کار خود ادامه دهد بی‌آن‌که خودرو حرکت کند

فیلتر هوا

این فیلتر، از ورود هوای آلوده به گرد و غبار به درون سیستم تهویه خودرو جلوگیری می‌کند. آن را پاکیزه نگه دارید تا ریه‌های خود را از گرد و غبار در امان نگه دارید.

باتری

بدون باتری، خودرو شما روشن نمی‌شود. بنابراین باید بکوشید تا همیشه از شرایط مناسبی برخوردار باشد.  دورنگه داشتن خودرویتان از گرما، رطوبت، سولفات سرب، دشارژ عمیق، لرزش و ثابت و محکم بودن باتری  در جای خود باعث افزایش عمر باتری شما می شود. پس باتری می تواند جزء مهم ترین قطعات خودرو باشد.

چرخ یدکی

چرخ یدکی به لحاظ فنی از قطعات خودرو به‌شمار نمی‌رود، اما عقل سلیم حکم می‌کند که همیشه یک چرخ یدکی در خودرو داشته باشید. بکسل‌ کردن خودرو به‌ هیچ عنوان کار سرگرم ‌کننده‌ای نیست.

اگه مفیده ببین!  انواع سیستم تعلیق

فن موتور

این قطعه به جریان یافتن هوا روی رادیاتور کمک می‌کند که به نوبۀ خود خنک‌سازی مایع خنک‌ کنندۀ موتور را تسهیل می‌کند.

کمک‌فنر

کمک‌فنرها به حفظ تماس مؤثر چرخ‌های خودرو با سطح جاده کمک می‌کنند و با گرفتن ارتعاش‌های ناشی از عبور از موانع کمک می‌کنند تا سواری نرم‌ تری را تجربه کنید. کمک‌ فنرها به دلایل فراوان، قطعاتی بسیار مهم هستند.

ترمز

این قطعه‌ای است که باید بسیار مراقب آن بود. اگر با فشاردادن پدال، از ترمزهای خودرو صدای جیرجیر شنیدید، ممکن است زمان تعویض آ‌ن‌ها فرا رسیده باشد.

سیستم انتقال نیرو

این سیستم، توانی را که موتور تولید می‌کند، به حرکت تبدیل می‌کند. انرژی تولیدشده توسط موتور به چرخ‌ها منتقل می‌شود و امکان حرکت با استفاده از جعبه‌دنده را فراهم می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره موتور خودرو می‌توانید اینجا بخوانید.

شمع

این قطعه خودرو در عین کوچک بودن  از مهم ترین قطعات خودرو محسوب می‌شود که خودرو را با استفاده از یک جرقه الکتریکی که سبب احتراق سوخت در موتور می‌شود  روشن می‌کند.

گلگیر جلو

گلگیر جلو در بالای چرخ‌های جلو قرار گرفته است و ان ها را پوشش می دهد . وظیفۀ اصلی گلگیر ها محافظت از بخش جلویی می باشد و با جلوگیری از پرتاب شن، گل، سنگ، مایعات و سایر نخاله‌ها که لاستیک‌های چرخان به هوا پرتاب می‌کنند این کار را میسر می کند.

پیستون‌ها

پیستون‌ها در حالت ایده‌آل باید به‌نرمی و به‌سرعت عمل کنند. این قطعات همۀ انفجارهای سوخت را کنترل می‌کنند، پس باید آن‌ها را چک کنید. توان وسیلۀ نقلیه را عملکرد این قطعه تعیین می‌کند.

رادیاتور

رادیاتور مانع گرم شدن بیش از حد موتور می شود. مایع خنک ‌کننده قبل از بازگشت به موتور برای جذب گرمای بیشتر، آن را به هوا پس می‌دهد. اگر خودرو مشکل گرمای بیش از حد دارد، به احتمال زیاد مشکل را باید در رادیاتور جست‌وجو کرد.

به نظر شما غیر از مطالب فوق، چه قطعاتی جزء مهم ترین قطعات خودرو می باشد؟ لطفا در قسمت نظرات با پارت لوکس به اشتراک بگذارید.

یک نظر در “مهم ترین قطعات خودرو که باید شناخت

  1. کاشفی گفت:

    چقدر محتوای خوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *