نگهداری جلوبندی, وبلاگ

کاسه نمد چیست؟ بررسی کاربرد آن در خودرو

کاسه نمد چیست-پارت لوکس

جهت مشاوره رایگان + اطلاع از میزان سرمایه برای دریافت نمایندگی و عامل فروش + اطلاع از درصد تخفیف خرید عمده با شماره زیر تماس بگیرید:

مدیر بازرگانی: 09152505090

تمامی قطعات شرکت با بالاترین کیفیت ممکن تولید می شود + 1 سال گارانتی +  خدمات پس از فروش با پشتیبانی قوی.

.

.

کاسه ‌نمد چیست؟ قطعه ای است که در بخش های متحرک، شفت های دوار، رفت و برگشتی و نوسانی مانند سوپاپ، پلوس، کمک فنر، شیر فرمان، گیربکس، میل لنگ ماشین و… بکار می رود. این قطعه با هدف جلوگیری از نشت سیالاتی مانند روغن و عدم نفوذ گرد و غباراستفاد می شود. به طور خلاصه می توان گفت کارکرد این قطعه عایق‌بندی اجزای متحرک و پوسته‌های حاوی سیالات است. (کاسه نمد با نام های  Sealو Oil Seal و  Shaft Seal در زبان انگلیسی شناخته می شود).

کاسه نمد به عنوان یک مانع فیزیکی وظایف زیر را برعهده دارد:

۱) جلوگیری از خارج شدن و نشت روغن روانکار؛

۲) جلوگیری از ورود آلودگی‌‌ها و گرد و غبار به محفظه‌ی سیستم روانکاوی؛

۳) جلوگیری از نفوذ آب به درون قطعات و پیشگیری از تداخل آب و روغن.

به دلیل اهمیت قسمت های مختلف کاسه نمد، در مقاله کاسه نمد چیست به طور کامل آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

بخش های کاسه نمد

بخش های کاسه نمد

  • فنر

فنر جهت ایجاد خاصیت ارتجاعی و تقویت کنندگی در کاسه نمد ایفای نقش می کند تا کمک کند که این قطعه وظیفه درزگیری خود را به‌خوبی انجام دهد. در واقع می توان گفت: فنر، کاسه نمد را در جای خود محکم می کند تا در اثر فشار و یا ضربه، حرکت طولی و عرضی نداشته باشد.

  • واشر کاسه ای شکل فلزی

واشر کاسه ای در لبه داخلی کاسه نمد قرار می‌گیرد. این قطعه از جنس لاستیک مقاوم ساخته می شود و به چسبندگی کامل قطعه بر دیواره شفت یا بلبرینگ کمک می‌کند، همچنین واشر کاسه ای مانع از ایجاد اصطحکاک است. از سوی دیگر واشر باعث می‌شود ارتعاشات ریز قطعات در حال کار گرفته شود و قطعه در جای خود حفظ شود.

  • الاستومر

الاستومرها با توجه به گرما، ضربه و فشاری که تحمل می‌کند از جنس‌های مختلفی مانند لاستیک فشرده، چرم، سیلیکون و یا تفلون تولید می‌شود. ساختار الاستومر دارای سه بخش اصلی مرز آب‌بند، لبه آب‌بند و لبه گردگیر است. لبه گردگیر نمد (معمولا شیاردار است)، به صورت راست‌گرد یا چپ‌گرد طراحی می‌شود که باتوجه به محل استفاده به کار گرفته می شود.

.

انواع کاسه نمد

انواع کاسه نمد- پارت لوکس

براساس کاربرد کاسه نمدها الاستومر آن باویژگی های مختلفی همچون مقاومت در برابر فرسایش، حرارت، برودت، مواد نفتی، مواد اسیدی و قلیایی و… تولید می شوند. در مقاله کاسه نمد چیست؟ به بررسی انواع کاسه نیز پرداخته ایم.

اگه مفیده ببین!  از زندگی در ماشین تا صاحب کلکسیون برترین برندهای خودروسازی جهان

کاسه نمد  NBR کاسه نمدهای ضد روغن نیتریل بوتادین رابر متداول ترین آب بندها هستند، که مقاومت بالایی در برابر روغن های معدنی و چربی (روعن موتور و گیربکس)، روغن هیدرولیک، محلول آب صابونی  داشته و بازه دمایی عملکرد این کاسه نمدها 40- تا 120+ درجه سانتی گراد می باشد.

کاسه نمد کلروپرن (بای پرن) : کلروپرن ها زمانی مورد مصرف قرار می گیرد که نیاز به مقاومت در برابر روغن و شرایط آب و هوایی باشد. بازه دمایی عملکرد این کاسه نمدها در حرارت منفی ۴۵ تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد می باشد و مقاومت خوبی در مقابل فرسودگی و اثر اوزن دارد. در مقابل شعله مقاوم می باشد، همچنین مقاومت خوبی در برابر متورم شدن در داخل روغن های معدنی و الکلها را دارا می باشد.

کاسه نمد  ACM از ترکیب لاستیک اکرلیک و نیتریل بوتادین تولید می شود و مقاومت آن در برابر روغن بالاست و معمولا تا منفی 25 تا 150 درجه سانتیگراد تحمل می کند.

کاسه نمدPoly Urethane  مهمترین کاربرد کاسه نمدهایی که با پلی یورتان  (P.U)تولید می شوند جهت استفاده در فشارهای زیاد هیدرولیکی است. این دسته محصول مقاوم در مقابل متورم شدن در داخل روغن های معدنی و گریس  می باشد و دارای قدرت بالای کششی است. همچنین مقاومت در برابر پارگی، سایش، اوزن، تاثیرات آب و هوا آن بالاست.  محدوده کارکرد حرارتی آن منفی ۵۰ تا ۷۰ درجه سانتیگراد می باشد.

.

کاسه نمد Silicon   کاسه نمدهای سیلیکونی به دلیل خاصیت جذب روغن، اصطکاک و سایش را به حداقل رسانیده، هم چنین قابلیت مقاومت بالای دمایی از 50- الی 250+ را دارا است .

کاسه نمد  Vitonکاسه نمد وایتون، مقاومت خوبی در برابر انواع روغن های شیمیایی، سوخت ها و تغییرات آب و هوایی دارد و محدوده مقاومت حرارتی آن از منفی ۳۰ تا ۲۲۵ درجه سانتیگراد می باشد،

کاسه نمد  PTFEهمان پلی تترا فلوئورو اتیلن (Poly tetra Fluoro Ethylene) به علت عملکرد مطلوب در دمای بالا (320+ درجه سانتی گراد)، کاهش اصطکاک و عمر طولانی در موارد خاص کاربرد دارد.

کاسه نمد EPDM این کاسه نمد با متریال اتیلن پروپیلن داین مونومر ( (Ethylene Propylene Diene Monomer برای شرایط سخت جوی کاربرد دارد چرا که دارای مقاومت بالایی در برابر گازها، زنگ زدگی، آب شور، نور خورشید و گاز ازون و مواد اسیدی می باشد.

کاربردهای کاسه نمد در خودرو

مهم ترین قسمت در مقاله کاسه نمد چیست بررسی کاربردهای آن می باشد. کاسه نمد در اجزای مختلف خودرو که با نیروی چرخشی در حرکت هستند به‌کار می‌رود و با توجه به کارایی و محل مورد استفاده ساختار و جنس متفاوتی دارد از این رو بر کاسه نمد‌های مهم و اصلی در خودرو به این شرح هستند:

اگه مفیده ببین!  ترمز ای بی اس چیست؟

۱. کاسه نمد پلوس

کاسه نمد پلوس از متعلقات گیربکس و شفت می باشد و  در محل اتصال پلوس و دیفرانسیل یا جعبه‌دنده قرار می‌گیرد. این قطعه مانع از نشت روغن از جعبه‌دنده و محفظه دیفرانسیل می شود. همچنین از ورود گرد و خاک به داخل گیربکس ممانعت میکند، در گیربکس پژو 405 از دو کاسه نمد کوچک و بزرگ استفاده شده است. این کاسه نمد مناسب خودروهای پژو 405 و سمند، پارس با جعبه فرمان سری پژو میباشد. در خودرو خانواده پراید و تیبا دو کاسه نمد همسایز مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا مهمترین دلیل نشتی روغن  در خودرو خراب شدن کاسه نمد می باشد و این موضوع نشان دهنده زمان تعویض کاسه نمد است.

2. کاسه نمد چرخ

کاسه نمد چرخ عقب، در کاسه چرخ و پشت بلبرینگ چرخ عقب ماشین های دو مجموعه پراید و تیبا استفاده می شود. کاسه نمد چرخ پراید و تیبا مخصوص آب بندی بلبرینگ های دوتیکه می باشد.

3. کاسه نمد گیربکس

در گیربکس حجم قابل توجهی روغن برای روانکاری حرکت شافت‌ها و چرخ‌دنده‌ها وجود دارد که به‌عنوان روغن گیربکس شناخته می‌شود. این روغن معمولا درون یاتاقان‌ها و بیرینگ‌ها قرار دارد و به روانی حرکت شفت‌ها کمک می‌کند. کاسه نمد گیربکس از یاتاقان‌ها و روغن درون آن‌ها در برابر نفوذ ذرات گرد و غبار محافظت می‌کنند. همچنین  کاسه نمد گریبکس در ورودی و خروجی حجم روغن درون پوسته را برای غوطه‌ور ماندن چرخ‌دنده‌ها در روغن حفظ می کند.

3.کاسه نمد میل سوپاپ

کاسه نمد ساق سوپاپ یا کاسه نمد میل سوپاپ که به آن لاستیک ساق سوپاپ نیز گفته می‌شود یکی از قطعات موتور خودرو است. وظیفه آن آب‌بندی سوپاپ است و بر روی ساق سوپاپ قرار می‌گیرد0از نام آن نیز پیداست). همانطور که می دانید باز و بسته شدن سوپاپ‌های موتور توسط میل بادامک‌ها انجام می‌شود همچنین زمان‌بندی باز و بسته شدن سوپاپ‌ها نیز برعهده‌ میل بادامک است. تنظیم این زمان‌بندی با تسمه‌تایم بین میل بادامک و میل لنگ برقرار می شود. این کاسه نمد که در محل اتصال یاتاقان میل بادامک با بادامک‌ها و تسمه تایم نصب می شود و از نشت روغن به سرسیلندر و تسمه تایم پیشگیری می‌کند.

4. کاسه نمد سر و ته میل لنگ

از آنجا که میل لنگ با استفاده از یاتاقان بر بلوک سیلندر سوار می‌شود از این رو در دو سر آن نیاز به کاسه نمد می باشد. این کاسه نمد (اورینگ یا پکینگ هم نام دارد) یکی در انتهای میل لنگ و در سمت جعبه دنده و دیگری در سر میل لنگ و درست در پشت پولی سر میل لنگ قرار دارد تا از نشت روغن جلوگیری کند.

امیدواریم مقاله کاسه نمد چیست؟ در پارت لوکس برای شما مفید واقع شده باشد در صورتی که شما هم در این زمینه تجربه ای دارید می توانید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *