نگهداری جلوبندی, وبلاگ

عیب‌یابی دنده فرمان خودرو

عیب یابی خرابی فرمان خودرو

 

دنده فرمان مهم‌ترین بخش سیستم فرمان است. هنگامی که فرمان را می‌چرخانید، دنده فرمان آن حرکت را به چرخ ها خودرو منتقل می‌کند.

همانطور که می‌توانید تصور کنید، یک دنده فرمان معیوب می‌تواند باعث ایجاد مشکلات متعدد در حمل و نقل وسیله نقلیه شما شود.

در اینجا به برخی از نشانه های خرابی و از کار افتادن دنده فرمان  و سیستم فرمان خودرو اشاره خواهیم کرد:

‌‌‌

1. ایجاد صدا هنگام چرخش فرمان:

صدای خراشیده شدن یا کوبیده شدن می‌تواند ناشی از معیوب بودن چرخ‌ دنده فرمان باشد. این اتفاق معمولا نتیجه قطعات فرسوده یا فضای زیاد میان آنها است.

 محدودیت در چرخش فرمان: اجزاء فرسوده یا آسیب دیده در سیستم دنده رانندگی می‌توانند باعث ایجاد محدودیت در چرخش آن شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد، نوسان دادن و چرخش فرمان خودرو، سخت تر می‌شود.

‌‌‌‌‌‌

2. شل بودن فرمان:

فرسوده شدن اجزاء دنده فرمان داخلی می‌تواند باعث سستی فرمان خودرو شود.

‌‌

3. ماشین در حال رانش یا کشیده شدن است:

یک چرخ دنده فرمان فرسوده یا آسیب دیده می‌تواند منجر به حرکت وسیله نقلیه یا کشیده شدن به یک طرف شود. اتصال داخل چرخ‌دنده می‌تواند باعث کشش شود، در حالی که رانش اغلب به آزادی بیش از حد داخلی نسبت داده می‌شود. بد بودن لاستیک ها می‌تواند علائم مشابهی ایجاد کند. اما در هر صورت، مهم است که برای ایمنی خود فوراً این مشکل را بررسی کنید. برای آگاهی بیشتر از چپ و راست کشیده شدن خودرو می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

‌‌‌‌‌

4. فرمان برقی کار نمی‌کند:

در بسیاری از موارد، فرمان الکتریکی و کامپیوتر eps در یک مجموعه با هم  ادغام می‌شوند. این رایانه eps اطلاعات را از سایر رایانه ها و حسگر ها پردازنده دریافت می‌کند. مشکل در دنده یا کامپیوتر می‌تواند منجر به از دست دادن برق فرمان شود. خرابی داخلی در یک چرخ فرمان هیدرولیک می‌تواند همین اثر را داشته باشد.

اگه مفیده ببین!  آشنایی با موتور ماشین و انواع آن

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

5. چراغ های اخطار روشن هستند:

با یک فرمان الکتریکی، یک کامپیوتر عملکرد چرخ دنده را کنترل می‌کند. اگر مشکلی را تشخیص دهد، یک یا چند چراغ هشدار داشبورد را روشن می‌کند. همچنین یک کد، مشکل تشخیص داده شده را ذخیره می‌کند که شما یا مکانیک شما می‌توانید در حین تشخیص به آن مراجعه کنید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

6. نشتی مایع:

یک چرخ فرمان هیدرولیکی می‌تواند از چندین مکان مانند مهر و موم انتهایی، حلقه ها اورینگ شلنگ و مهر و موم شفت پینیون نشت کند. این نشتی ها همچنین می‌توانند باعث شوند که پمپ فرمان به دلیل از دست دادن مایع صدا دهد.

در صورت عدم بررسی و توجه، سطح کم مایعات می‌تواند آسیب زیادی به سیستم فرمان برق وارد کند. توسط یک مکانیک آنها را چک کنید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

طرح های دنده فرمان:

دو طرح اساسی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از: رک و پینیون و توپ چرخشی.

رک و پینیون

این نوع دنده فرمان تقریباً در تمام اتومبیل های فعلی و کامیون های سبک یافت می‌شود. در انتهای ستون فرمان یک چرخ دنده پینیون، یک چرخ دنده مشبک شده با یک چرخ دنده رک قرار دارد؛ که یک قطعه فلزی مستقیم با دندانه های چرخ دنده است. وقتی فرمان را می‌چرخانید، دنده پینیون می‌چرخد. این باعث می‌شود که چرخ دنده رک به سمت دیگر حرکت کند.

این به نوبه خود، اتصال فرمان را حرکت می‌دهد، که سرپیچ رانندگی را کنترل می‌کند. این اجازه می‌دهد تا چرخ ها به چپ یا راست بچرخند. سیستم های فرمان رک و پینیون به چرخش کمتر فرمان از یک سمت دیگر نیاز دارند و بهترین بازخورد را از لاستیک ها و جاده به راننده ارائه می‌دهند.

‌‌‌‌‌‌‌

توپ چرخشی

بیشتر کامیون های سنگین و ماشین های قدیمی از یک چرخ دنده توپی چرخشی استفاده می‌کنند. این طرح از یک سیستم مکانیکی پیچیده شامل چرخ دنده کرم و یاتاقان توپ در داخل جعبه فرمان استفاده می‌کند. این عمل نیروی فرمان راننده را چندبرابر می‌کند و در عین حال اصطکاک بین دنده ها را کاهش می‌دهد. فرمان توپی چرخشی ممکن است به سه تا چهار چرخش کامل فرمان نیاز داشته باشد تا از قفلی به قفل دیگر برود.

اگه مفیده ببین!  تعویض سیبک

‌‌‌

فرمان برقی چیست؟

فرمان برقی به راننده کمک می‌کند تا فرمان و مجموعه فرمان را بچرخاند. دو نوع اصلی از سیستم های فرمان برقی وجود دارد که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند: هیدرولیک و الکتریکی.

هیدرولیک: فرمان هیدرولیک برقی، تا حدود ده سال پیش روی اکثر خودرو ها نصب می‌شد. این طرح از پمپ تسمه ای یا دنده ای استفاده می‌کند که سیال هیدرولیک را تحت فشار قرار می‌دهد و هنگام چرخاندن فرمان به شما کمک می‌کند.

الکتریکی: اکثر وسایل نقلیه فعلی دارای فرمان برقی (eps) هستند. این سیستم ها از یک موتور الکتریکی کنترل شده توسط کامپیوتر برای ارائه کمک فرمان استفاده می‌کنند. موتور یا در زیر داشبورد یا روی پایه مجموعه چرخ دنده فرمان نصب می‌شود و برای حرکت دادن چرخ دنده به چپ یا راست بر اساس ورودی سنسور گشتاور استفاده می‌شود.

‌‌‌‌‌

چگونه مشکلات دنده فرمان را برطرف کنیم؟

 اگر فرمان برقی است، ابتدا فیوز آن را در جعبه فیوز بررسی کنید. اگر منفجر شده است، سعی کنید آن را جایگزین کنید. اما اگر دوباره منفجر شد، یا اگر برای شروع منفجر نشد، باید دنده را تعویض کنید.

این یک کار مشکل است که باید به یک حرفه‌ای سپرده شود. این شامل حذف خطوط، اتصالات الکتریکی، اتصال فرمان و موارد دیگر است. پس از تعویض باید مراحل خاصی انجام شود، اما انجام نادرست آنها میتواند منجر به خرابی سنسور کیسه هوا و هزینه اضافی شود.

پس از تعویض قطعه هیدرولیک، سیستم باید از هوا خارج شود و دوباره با مایع پر شود. یک چرخ دنده الکترونیکی اغلب نیاز به یادگیری مجدد زاویه فرمان پس از نصب دارد.

صرف نظر از نوع دنده، پس از تعویض دنده، باید تراز چرخ ها انجام شود.

برای خواندن مقالات بیشتر در رابطه گیج زدن فرمان  و  با وبلاگ پارت لوکس همراه شوید.

 

یک نظر در “عیب‌یابی دنده فرمان خودرو

  1. شکرچی گفت:

    خوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *