نگهداری جلوبندی, وبلاگ

تعویض لنت ترمز دیسکی

تعویض لنت ترمز دیسکی

لنت ترمز دیسکی، از نوع تخت می باشد که زمان ترمز گیری دچار سایش دیسک می شود و باعث متوقف شدن خودروی شما می‌شود و این لنت ها در دو طرف دیسک قرار می‌گیرند. در ادامه مقاله تعویض سیبک خودرو حال با شما در رابطه با چگونگی تعویض لنت ترمز دیسکی به گفتگو خواهیم پرداخت.

چطور ترمز دیسکی را تعویض کنیم؟

ترمزهای جلو در تمام خودروهای مدرن دیسکی هستند. ترمزهای جلو معمولاً 80 درصد قدرت توقف را تأمین می‌کنند و بنابراین تمایل دارند سریع‌تر از ترمزهای عقب سایش شوند. تعویض لنت ها، روتورها و کولیس ها زمانی که فرآیند را درک کردید بسیار ساده است و می تواند مقدار زیادی از پول شما را ذخیره کند.

این دستورالعمل ها شامل تعویض کامل ترمز جلو می شود. همچنین، داشتن دفترچه راهنمای سرویس برای وسیله نقلیه خود باعث صرفه جویی در سلامت عقل و همچنین زمان و هزینه شما می شود. اگر فقط به پد یا لنت و روتور نیاز دارید، اما به کولیس نیاز ندارید، مراحل تعویض کولیس را نادیده بگیرید.

در صورت لزوم مراحل زیر را برای هر طرف ماشین تکرار کنید. اگر از یک دوست کاردان بخواهید که به شما کمک کند، کار حتی راحت‌تر پیش می‌رود مخصوصاً اولین باری که این نوع کار را انجام می‌دهید، مطلوب است در توجه داشته باشید لنت های جلوی خودرو شما دیسکی می باشند و شما باید در خرید آن کوشا باشید. برای خرید لنت جلو پراید اینجا کلیک کنید.

کارهای اجرایی قبل از شروع تعویض لنت ترمز دیسکی

  1. علائم ترمز را در نظر بگیرید. مثلا:

اگر ترمزهای جلو با صدای بلند جیغ می زنند، ممکن است فقط به لنت نیاز داشته باشید؛ برای خرید لنت ترمز با کیفیت نیز می توانید با فروشگاه های معتبر همانند پارت لوکس به صورت آنلاین مراجعه و کسب اطلاع کنید.

اگر ماشین یا پدال ترمز هنگام ترمز می‌لرزید، باید روتورها را تعویض کنید.

اگر هنگام ترمز گیری خودرو به یک سمت کشیده شود، ممکن است به کالیپر نیاز داشته باشید.

این نشانه ساییدگی ناهموار لنت های ترمز شما است که به دلیل فشار ناهموار در خطوط ترمز شما ایجاد می شود.

اگر ترمز گرفتن هایتان صدا می‌دهد، این بدان معناست که روتورها تمام شده، خرج شده، هدر رفته یا هر چیزی که می‌خواهید نامش را بگذارید، فقط آن‌ها را تعویض کنید.

  1. قطعات و ابزار مورد نیاز خود را تعیین کنید.

دو پیچ وجود دارد که کولیس را به براکت لنت و دو پیچ که براکت لنت را به بند فرمان نگه می دارد. ممکن است به آچارها و سوکت‌های نیاز داشته باشید. همچنین، ممکن است به مجموعه ای از آچار آلن یا شش گوش نیاز داشته باشید.

استفاده از آچار خطی را برای برداشتن کولیس در نظر بگیرید. این آچارها گیرایی بهتری دارند و احتمال گرد شدن مهره های شش گوش در انتهای شلنگ را کاهش می دهند.

خارج کردن چرخ ها

  1. ماشین را در مکانی تمیز، محکم و روشن پارک کنید.

چرخ ها عقب را با چیزی سنگین ( مثل آجر یا چوب که به اندازه کافی کوچک است تا زیر چرخ گیر کند) مسدود کنید تا از غلت خوردن یا سر خوردن خودرو حین بالا رفتن جلوگیری شود. ترمز دستی یا اضطراری را فشار دهید تا چرخ ها عقب را سریع نگه دارید.

  1. قبل از بالا بردن جک ماشین، مهره‌ها را باز کنید (هنوز مهره‌ها را جدا نکنید).

اگر این مرحله را نادیده بگیرید، شل کردن تیغه ها اگر غیرممکن نباشد، ممکن است بسیار آزاردهنده باشد. همچنین شل کردن مهره های بند، پس از جک زدن خودرو تا حدودی خطرناک است.

  1. ماشین را با یک جک محکم روی یک سطح محکم (مانند جک کف اگر بتن دارید) بالا ببرید.

آن را به آرامی و با احتیاط روی پایه های جک پایین بیاورید.

احتیاط: چرخ‌های جک کف باید قابلیت چرخش داشته باشند و جک باید کمی حرکت کند و بنابراین نباید در کف یا سطح نرم فرو رود.

هرگز بدون جک‌پایه‌هایی که روی سطح صاف و جامد مانند سنگ‌های پله یا تکه‌های چوب محکم قرار دارند کار نکنید تا از فرورفتن، خم شدن یا کج شدن و افتادن جک‌ها و غیره جلوگیری کنید. جک‌ها را در زیر یک قسمت جامد از ماشین (قاب یا زیر فریم) به ماشین چند ضربه محکم و کوچک از این طرف به طرف دیگر بدهید.

اگر قرار است جا به جا شود، از روی پایه‌ها سر بخورد، در آسفالت، خاک یا شن فرو رود، یا فقط بپیچد و بیفتد، بهتر است همین حالا وقتی چرخ‌ها روشن هستند، یاد بگیرید تا زمانی که تا حدی زیر آن هستید و چرخ‌ها خاموش هستند. قرار دهید. . شما می توانید به راحتی به قسمت زیرین ماشین آسیب برسانید یا حتی چیزی را بشکنید.

‌‌‌‌‌‌

  1. درآوردن چرخ‌ها را تمام کنید و چرخ‌ها را در زیر ماشین قرار دهید.

درست به سمت عقب پایه‌های جک. در صورتی که ماشین از روی پایه لیز بخورد، آن چرخ‌ها ممکن است مانع از افتادن شما، دست‌ها یا سرتان در زیر ماشینی که در حال سقوط است (جلوگیری از افتادن ماشین به زمین) در صورت افتادن پایه جک جلوگیری کند.

اگه مفیده ببین!  سیستم ترمز چیست؟

تعویض لنت ترمز دیسکی

1.در صورت لزوم کولیس را از براکت پد خارج کنید. (بعضی از کالیپرهای کوچکتر خودروهای اقتصادی به سادگی توسط گیره های فنری به هم متصل می شوند و برداشتن لنت ها و فشرده سازی پیستون بدون مشکل بسیار آسان است).

2. پدها را بردارید و آنها را از نظر سایش بررسی کنید. ممکن است لازم باشد مقداری مایع ترمز را از سیلندر اصلی بیرون بیاورید تا مایعی که به زور خارج می شود (توسط پیستون کالیپر ترمز) را در خود جای دهد. شما باید درپوش مخزن روغن ترمز را بردارید و آن را با یک دستمال کاغذی یا پارچه بپوشانید تا از ورود هرگونه ماده خارجی به آن جلوگیری شود.

برخی از کالیپرها دارای پیستون هایی هستند که از سرامیک یا مواد حساس دیگر ساخته شده اند و صرفاً بازگرداندن آنها با پیچ گوشتی می تواند آنها را ترک کند و نیاز به تعویض کل کولیس داشته باشد. همانطور که در زیر در نصب کالیپرهای جدید توضیح داده شده است، استفاده از یک گیره C یا تکه چوب را در نظر بگیرید تا پیستون را به عقب برگردانید و اجازه دهید لنت ها آزاد شوند.

اگر هر یک از لنت ها به پین ​​های فلزی یا پشتی آن پایین است، باید روتورها را ماشین کاری (چرخش) یا تعویض کنید.

همچنین زمان خوبی برای مقایسه الگوی سایش ترمزهای سمت چپ خودرو با ترمزهای سمت راست است. اگر تفاوت زیادی وجود دارد، باید کالیپرها یا روتورها را تعویض کنید.

برخی از روتورها به راحتی از پیچ و مهره های گیره چرخ جدا می شوند، اما برخی از آنها به داخل توپی چرخ ساخته شده اند و نیاز به ورود به بلبرینگ چرخ و بسته بندی مجدد گریس دارند.

لنت‌های ترمز دیسکی مدرن سرامیکی هستند، اما لنت‌های ترمز قدیمی‌تر ممکن است حاوی آزبست باشند که در صورت استنشاق به شکل «گرد و غبار ترمز» می‌تواند مضر باشد. اگر لنت ترمز شما حاوی آزبست است، می توانید با نحوه تمیز کردن و یا دور انداختن آنها آشنا شوید

3. روی قسمت پشتی لنت های ترمز جدید خمیر ضد جیغ بزنید، اما هنوز آنها را نصب نکنید. مایعات و روان کننده ها را از مواد لنت ترمز دور نگه دارید. برخی از خودروها، روان کننده های خاصی روی قطعات متحرک کالیپر دارند و این روان کننده را نمی توان به راحتی به طور جداگانه تهیه کرد («گریس مقاوم در برابر حرارت ساخته شده برای ترمز» را از فروشگاه خودرو خود بخواهید).

در صورت لزوم سعی کنید هیچ یک از این موارد را حذف نکنید. اگر این قطعات خشک هستند و روغن کاری نشده اند، به فکر تعویض کولیس باشید، زیرا احتمالاً متوجه آسیب های دیگر یا علائمی از مشکلات خواهید شد.

4. روتورهای ترمز را بازرسی کنید: اگر روتورها خیلی نازک هستند که نمی‌توانند دوباره روی سطح شوند، همیشه روتورها را با یک الگوی ضربدری روی سطح قرار دهید. یک سطح روتور تازه برای بسترسازی مناسب پد شکستگی مورد نیاز است

4. شلنگ های ترمز را بررسی کنید. اگر در اثر اتصالات نشتی داشته باشند یا آسیب دیده باشند، نیاز به تعویض دارند، اما این خارج از محدوده این مقاله است. اگر فقط لنت ترمز را نصب می کنید، به مرحله ابتدایی بروید: پین های کشویی کالیپر زیر را تمیز کنید.

5. در صورت چرخاندن یا تعویض روتورهای ترمز آنها را بردارید. در اکثر خودروها، روتور جدا از هاب است. به سادگی روتور را از روی گل میخ ها جدا کنید. ممکن است لازم باشد یک پیچ تنظیم را بردارید و یا از یک پتک لاستیکی برای شل کردن روتور استفاده کنید.

ممکن است برای برداشتن پیچ تنظیم به یک درایور ضربه ای نیاز داشته باشید (در حالی که در خلاف جهت عقربه های ساعت می چرخید، آن را چکش کنید).

6. اگر روتور و توپی ترمز یک تکه هستند، لیوان گریس، سنجاق و مهره قلاب را از محور جدا کنید تا امکان جداسازی وجود داشته باشد. (فقط در صورت لزوم، بست لنت را از بند فرمان باز کنید. پیچ‌هایی که آن را نگه می‌دارند معمولاً یخ می‌زنند، بنابراین ممکن است برای شل کردن آنها از چکش، میله شکن، آچار مایع یا مشعل استفاده کنید.)

7. روتورها را در یک ماشین‌فروشی یا فروشگاه قطعات خودرو که روتورها را می‌چرخانند، دوباره روی سطح (“چرخش”) قرار دهید. برخی از فروشگاه های قطعات خودرو دارای ترمز ترمز یا ماشین فروشی کوچک هستند. قبل از شروع کار خود تماس بگیرید تا ساعات کاری را بررسی کنید.

مجموعه‌های روتور اگر به شدت فرسوده یا آسیب نبینند می‌توانند چرخانده شوند، اما اگر شیاردار هستند، آن‌ها را تعویض کنید.

قطعات تعویضی ممکن است گران باشند، به خصوص اگر به جای بازگرداندن هاب و یاتاقان های قدیمی روی خودرو، هاب و یاتاقان های آن را تعویض کنید. توجه داشته باشید که همه مجموعه‌های روتور جدید شامل یاتاقان‌ها نیستند (اگرچه ممکن است ردیف‌های جدیدی در جای خود داشته باشند، به طوری که می‌توانید بلبرینگ‌های جدید پر از روغن را “در بیندازید”.

ممکن است مجبور شوید خودتان راس ها و آب بندی ها را نصب کنید و همچنین آنها را با گریس بسته بندی کنید. بنابراین مجموعه ای از بلبرینگ ها نیز ممکن است یک خرید ضروری باشد.

اگه مفیده ببین!  نکات شستشوی خودرو در منزل

در صورت لزوم، زمان خوبی برای بسته بندی مجدد بلبرینگ های چرخ جلو است. برای این روش به دفترچه راهنمای سرویس یا راهنمای روغن کاری خود مراجعه کنید. برای این کار به چند سنجاق جدید و گریس بلبرینگ چرخ و همچنین یک جفت انبر دماغه سوزنی نیاز دارید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

8. روتورهای جدید یا باز شده (“چرخش”) را به ترتیب معکوس نحوه جدا شدن آنها نصب کنید. روتورهای جدید دارای یک لایه روغن بر روی خود هستند تا زمانی که روی قفسه هستند از زنگ زدگی جلوگیری کنند.

این را با پاک کننده کربوهیدرات/انژکتور سوخت پاک کنید. در این مورد بهتر از ترمز تمیز کننده کار می کند. براکت پد را دوباره وصل کنید. اگر کولیس را تعویض نمی کنید، به مرحله ابتدایی بروید: پین های کشویی کولیس زیر را تمیز کنید.

9. در صورت لزوم کولیس ها را تعویض کنید. مطمئن شوید که مخزن روغن ترمز کاملا بسته است، به خصوص اگر آن را زودتر باز کرده باشید تا مایع منبسط شود. پیچ “بانجو” را که شلنگ ترمز را به کالیپر نگه می دارد بردارید. این یک پیچ توخالی ویژه است که به مایع اجازه می دهد از طریق آن جریان یابد.

به آن آسیب ندهید یا آن را از دست ندهید. موقعیت یا جهت آن را یادداشت کنید. برای جلوگیری از خم شدن و آسیب رساندن به شلنگ، باید آن را روی کولیس جدید در همان جهت نصب کنید.

‌‌‌‌‌‌

10. مایع را از کولیس در یک ظرف امن برای دفع مناسب تخلیه کنید.

11. توجه داشته باشید که کولیس جدید با دو واشر برنجی، به‌علاوه گیره‌های لاستیکی برای پین‌های کشویی، گیره‌های نگهدارنده پد (در صورت وجود)، احتمالاً پین‌های کشویی جدید و شاید آن پیچ توخالی ذکر شده در بالا ارائه می‌شود. اطمینان حاصل کنید که کولیس ها با اتصالات/پیچ های بلیدر در موقعیت بالا یا بالا نصب شده اند.

اگر به طور تصادفی کالیپرهای چپ و راست را تغییر دهید و آنها را در سمت اشتباه نصب کنید (این کار آسان تر از آنچه فکر می کنید!)، اتصالات خون ساز در موقعیت پایین تری قرار می گیرند که منجر به گیر افتادن هوا در داخل محفظه مایع کولیس می شود. تخلیه ترمز را غیرممکن می کند. به یاد داشته باشید، بلیدر پیچ می شود!

12. هنگام تعویض کالیپرها، بهتر است شیلنگ های ترمز را نیز تعویض کنید.

13. شلنگ ترمز را با یک واشر جدید برنجی یا مسی نصب شده در دو طرف اتصالات شلنگ، که پیچ توخالی “بانجو” از آن عبور می کند، وصل کنید. استفاده مجدد از واشرهای قدیمی یا عدم قرار دادن واشرهای جدید در محل مناسب باعث نشتی ترمزها می شود. پیچ را محکم ببندید.

14. اگر هنوز این کار را نکرده اید، پین های کشویی کولیس را تمیز کنید. اگر می‌خواهید دوباره از آن‌ها و هر جایی که لنت‌ها روی کولیس یا براکت پد با برس سیمی می‌لغزند، از چرخ سیمی، برس یا کاغذ سنباده ریز استفاده کنید. روان کننده ترمز سیلیکونی را در تمام آن مکان های اسلاید بمالید.

‌‌

15. پیستون کالیپر را فشرده کنید یا در برخی موارد در صورت لزوم آنها را پیچ کنید. بله، برخی از پیستون های کالیپر (مانند برخی از نیسان ها) در واقع پیچ و تاب می کنند. در این صورت، بریدگی هایی برای ابزار درگیر شدن با بالای پیستون وجود خواهد داشت. فشار دادن این نوع پیستون به داخل نخ ها را از بین می برد و کالیپرها و پیستون ها را خراب می کند

با استفاده از گیره C بزرگ: اگر این پیستون از نوع فشاری است، یکی از لنت های ترمز قدیمی را بردارید و آن را در کالیپر مقابل پیستون قرار دهید تا گیره C را روی آن قرار دهید. معمولاً یک گیره C با اندازه 8 اینچ تا 10 اینچ (اندازه گیری داخلی) این کار را انجام می دهد (گیره های سبک تر، خم می شوند یا می شکنند). به آرامی و به طور یکنواخت پیستون را به داخل کولیس فشرده کنید.

توجه: قبل از فشرده کردن پیستون به داخل کالیپر، توصیه می شود که پیچ هواگیر را باز کنید تا در حین فشرده کردن پیستون، مایع ترمز از کالیپر خارج شود. در صورتی که خودروی شما دارای ABS باشد، این باعث می‌شود که مایع کثیف از خط ترمز بالا نرود و احتمالاً به سیلندر اصلی و قسمت‌های داخلی سیستم ABS آسیب برساند. این همچنین باعث از بین رفتن آشفتگی هایی که ممکن است از روغن ترمز که به زور وارد سیلندر اصلی می شود، ایجاد شود

‌‌

16. روغن ترمز را که ممکن است در این مرحله از مخزن خارج شود، تمیز کنید. مراقب چکه ها در سمتی که مخزن در آن قرار دارد باشید. (به یادداشت بالا مراجعه کنید) مراقب باشید، اگر روغن ترمز فوراً تمیز نشود، به رنگ خودرو آسیب می رساند یا از آن پاک می شود.

‌‌

17. پدهای جدید را در کولیس یا براکت قرار دهید. ممکن است لازم باشد دوباره از پیچ گوشتی تخت بزرگ استفاده کنید، اما بسیار مراقب باشید تا هیچ یک از گیره های پد را از بین نبرید.

18. کولیس را دوباره داخل براکت لنت قرار دهید و آن را پیچ کنید.

یک نظر در “تعویض لنت ترمز دیسکی

  1. تاجیک گفت:

    دستورالعمل تعویض لنت ترمز دیسکی و لنت ترمز کفشکی رو خوب اوردید اما چینش بد بود. حیف این همه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *