نگهداری جلوبندی, وبلاگ

سیستم ترمز چیست؟

سیستم ترمز چیست-پارت لوکس

سیستم ترمز چیست؟ مرکز ایمنی اصلی خودرو، سیستم ترمز و تمامی قطعات تشکیل‌دهندۀ آن است. همۀ خودروها از ترمز برای تنظیم سرعت از طریق کاهش سرعت و متوقف‌کردن خودرو به‌صورت کنترل‌شده استفاده می‌کنند. هنگامی که پدال ترمز را فشار می‌دهید، اصطکاک میان اجزای طراحی‌شده برای این منظور به‌فوریت سبب خودرو یک تنی می‌شود.

وقتی پا را روی پدال ترمز می‌گذارید، در اثر فشار هیدرولیک منتقل‌شده، ماده‌ای با ضریب اصطکاک بالا به یک جسم دوار که به هر کدام از چرخ‌ها متصل است فشرده می‌شود. اصطکاک سبب کاهش سرعت خودرو می‌شود و محصول جانبی این فرایند، گرماست. طراحی بسیاری از قطعات سیستم ترمز به گونه‌ای است که با گذشت زمان فرسوده می‌شوند و نیاز به تعویض دارند.

قطعات سیستم ترمز خودرو

بیشتر بخش‌های سیستم ترمز از طراحی مشابهی پیروی می‌کنند، هرچند اندازه قطعات سیستم ترمز بسته به نوع وسیله نقلیه به‌طور چشمگیری متفاوت است. برای مثال، خودروهای پرتوان ممکن است لنت و دیسک ترمز بزرگ‌تری داشته باشند، در حالی که وانت‌ها و خودروهای هاچ‌بک به ترمزهای درام‌دار مجهزند. در هر حال، خوب است بدانید قطعات سیستم ترمز معمولی چگونه کار می‌کنند. ما در مقاله سیستم ترمز چیست تمامی قطعات آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

لنت ترمز

خودرو سواری، دارای ترمز دیسکی در جلو است و بسیاری از آن‌ها در محور عقب نیز از این نوع ترمز دارند. لنت‌های ترمز در داخل کالیپر ترمز نصب می‌شوند. ماده‌ای با اصطکاک بالا، که بیشتر شامل براده‌های فولاد، مس، گرافیت و سایر فلزات می‌شود که با رزینی خاص به هم چسبیده‌اند، به یک صفحه فولادی ضخیم متصل می‌شود. بیشتر لنت‌های ترمز به راحتی در کف دست جا می‌گیرند.

هنگامی که پدال ترمز را فشار می‌دهید، کالیپر لنت‌های ترمز را روی سطح داخلی و خارجی دیسک فشار می‌دهد. اصطکاک دلیل اصلی کاهش سرعت خودرو و توقف آن است. با این اصطکاک، مقدار زیادی گرما ایجاد می‌شود. لنت ترمز معمولی در دمایی میان 38 تا 343 درجه سانتی‌گراد کار می‌کند! به دلیل اصطکاک، لنت‌های ترمز به مرور زمان فرسوده شده و نیاز به تعویض دارند. مسافت رایج رانندگی پیش از تعویض حدود 60000 کیلومتر است.

کفشک ترمز

ترمز درام نوعی از ترمز است که در مقاله سیستم ترمز چیست خوب است ان را مورد بررسی قرار دهیم. در آن یک سیلندر چرخ دو کفشک ترمز را به سمت بیرون فشار می‌دهد تا به داخل درام ترمز فشرده شوند. همانند لنت ترمز، اصطکاک باعث می‌شود چرخ، از سرعت چرخش خود بکاهد و خودرو شما را متوقف کند. ماده پراصطکاک همانند لنت ترمز است (براده‌های فلزی متصل به صفحه فولادی پشتی). البته صفحۀ کفشک‌های ترمز تخت نیست و منحنی است.

هنگامی که ترمزها فشار داده می‌شوند، روغن ترمز، پیستون‌های درون سیلندر چرخ را به سمت بیرون هل می‌دهند و کفشک ترمز را مانند یک اهرم به حرکت در می‌آورند. کفشک روی سطح داخلی درام فشرده می‌شود و همین باعث توقف خودرو شما می شود. از آنجا که این نوع ترمز تقریباً به‌طور انحصاری روی چرخ‌های عقب استفاده می‌شود و تنها 30% از قدرت ترمزگیری از طریق آن‌ها اعمال می‌شود، طول عمرشان تقریباً دو برابر لنت‌های جلویی (تقریباً 120000 کیلومتر) است.

اگه مفیده ببین!  انواع درزگیر مورد استفاده در خودروها

ترمزهای اولیه درام، اولین بار در سال 1900 در مدل میباخ وارد بازار شدند. این طراحی به‌خوبی امتحان خود را پس داده است.

دیسک ترمز

دیسک و لنت ترمز همکاری نزدیکی دارد. دیسک ترمز روی توپی چرخ نصب می‌شود و به شکل کلاه دوره‌دار کم عمق است. لبۀ کلاه جایی است که لنت‌های ترمز از هر دو طرف برای ایجاد اصطکاک فشرده می‌شوند. این قطعه در سیستم ترمز ثابت است و کاری انجام نمی دهد.

دیسک ترمز معمولاً از چدن ریخته می‌شود یا از فولاد ساخته می‌شود. این قطعه فوق‌العاده قوی و نسبتاً سنگین است. گرمای حاصل از اصطکاک ترمز می‌تواند از 200 درجه سانتی‌گراد تجاوز کند، بنابراین بسیاری از دیسک‌های ترمز جلو (که 70% نیروی ترمز در آنجا اعمال می‌شود) معمولاً در مرکز لبه دارای سوراخ‌هایی برای تهویه هوا و خنک‌سازی هستند. گرچه دیسک ترمز از فولاد یا آهن جامد ساخته می‌شود، باز هم دچار فرسایش و خوردگی می‌شود و معمولاً به‌ازای هر دو یا سه مجموعه لنت ترمز باید آن‌ها را نیز تعویض کرد.

دیسک‌های ترمز چندین دهه پس از ترمزهای درام در سال 1955 در سیتروئن DS وارد بازار شدند.

درام ترمز

درام ترمز که با کفشک‌های موجود در سیستم ترمز همکاری می‌کند (همان طور که از نام آن پیداست) به‌شکل یک درام (استوانه) از فلزی سخت ساخته می‌شود. درام روی پیچ‌های چرخ می‌لغزد و پشت چرخ قرار می‌گیرد. درام ترمز از جنس چدن یا فولاد است و سطح داخلی آن طوری تراشیده می‌شود که در جایی که کفشک‌های ترمز با آن تماس پیدا می‌کند باید کاملاً صاف و صیقلی باشد. به‌علاوه، این قطعه از سیلندر چرخ، تنظیم‌کنندۀ ترمز و کل سخت‌افزار ترمز محافظت می‌کند.

در داخل درام ترمز، کفشک‌ها به سمت بیرون کشیده می‌شود تا از حرکت سریع چرخ جلوگیری کند. در نهایت این قطعه نیز فرسوده می‌شود. البته درام ترمز را می‌توان با تراشکاری‌ دوباره (تا جایی که ضخامت آن از یک حد مشخص کمتر نشود) استفاده کرد.

اصطکاک میان کفشک و درام سبب ایجاد گرما در داخل درام می‌شود. میانگین محدودۀ کار درام ترمز بین 70 تا 80 درجه سانتی‌گراد است.

کالیپر ترمز

از کالیپرهای ترمز تنها در سیستم‌های ترمز دیسکی استفاده می‌شود. شیلنگ‌های ترمز روغن ترمز هیدرولیک را به کالیپر منتقل می‌کنند و در آنجا پیستون را به جلو می‌رانند. بین آن پیستون و دیسک، لنت ترمز قرار دارد و کالیپر لنت دیگری را در سمت دیگر سطح دیسک نگه می‌دارد.

هنگامی که پیستون به جلو رانده می‌شود، لنت‌های ترمز به‌طور یکنواخت نیروی اصطکاک را در دو طرف دیسک اعمال می‌کنند. هنگامی که پا را از روی پدال بر می‌دارید و فشار برطرف می‌شود، پیستون به درون کالیپر بر می‌گردد و دیسک می‌تواند دوباره بچرخد. کالیپر بسیار به‌ندرت خراب می‌شود مگر زمانی که پیستون بیش از اندازه به جلو رانده شود و این تنها زمانی رخ می‌دهد که لنت‌های ترمز کاملا فرسوده شده باشد!

سیلندر چرخ

سیلندر چرخ همان وظیفۀ کالیپر را برعهده دارد، اما در ترمز درام. این قطعه، استوانۀ فلزی کوچکی است که در اثر فشار هیدرولیک روغن ترمز، کشیده و جمع می‌شود. این قطعه حاوی دو پیستون که در انتهاست وهمزمان دو کفشک ترمز را به سمت بیرون می‌رانند.

اگه مفیده ببین!  سیستم برق خودرو

پیستون‌ها و بدنه اصلی به گونه‌ای ساخته می‌شوند که به اندازه عمر خودرو دوام بیاورند، اما آب‌بندی‌ها در نهایت فرسوده می‌شود. هنگامی که روغن ترمز نشت می‌کند، زمان تعویض آن‌ها فرا می‌رسد.

سیلندر اصلی

مرکز کنترل سیستم ترمز خودرو شما سیلندر اصلی است. در ابتدایی‌ترین سطح، سیلندر اصلی انرژی مکانیکی را به فشار هیدرولیک تبدیل و ترمزها را در هر چهار چرخ فعال می‌کند. این قطعه غالباً شامل یک سوپاپ تسهیم فشار است که نسبت به عقب، فشار ترمز بیشتری را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند و به شما کمک می‌کند کنترل بهتری بر خودرو خود داشته باشید.

سیلندر اصلی دارای یک مخزن در بالای آن (معمولاً پلاستیکی) است که در آن روغن ترمز اضافی ذخیره می‌شود. هنگامی که پدال ترمز را فشار می‌دهید، پیستونی در داخل یک محفظه فلزی مستحکم، روغن ترمز را فشرده می‌کند و آن را در خطوط ترمز که تا هر چرخ می‌رسد، فشرده می‌کند. هنگامی که فشار پدال آزاد می‌شود، روغن به سیلندر اصلی باز می‌گردد.

وظیفه بوستر در سیستم ترمز چیست؟

اگر اصطلاح «ترمزهای قدرتی» را شنیده‌اید به ترمزگیری با کمک خلاء اشاره دارد. تقریباً همه خودروهای جاده‌ای به بوستر ترمز خلاء مجهزند که تنها هدف آن کاهش میزان تلاشی است که برای ترمزگیری لازم دارد.

بوستر ترمز مخزن خلاء بزرگی با دو محفظه است که توسط یک دیافراگم از هم جدا شده‌اند. هنگامی که پدال ترمز را فشار می‌دهید، میله‌ای برای فشار دادن پیستون در سیلندر اصلی به جلو رانده می‌شود. در عین حال، هوا وارد محفظه سمت پدال می‌شود و فشار خلاء در سمت سیلندر اصلی، تلاشی را که برای ترمزگیری نیاز دارید، کاهش می‌دهد. هنگامی که پدال آزاد می‌شود، فنری آن را به حالت سکون آن برمی‌گرداند و محفظه‌های خلاء به حالت عادی خود در می‌آیند.

سنسور سرعت چرخ

از سیستم‌های ترمز ضد قفل (ABS) برای اولین بار در سال 1929 در هواپیما استفاده شد. سال 1978 بود که مرسدس بنز از این سیستم در خودروها استفاده کرد و آن را محبوب کرد. یکی از بخش‌های مهم سیستم ABS، سنسور سرعت چرخ یا سنسور ABS است. این سنسور از یک چرخ مرجع برای تعیین موقعیت بر اساس ولتاژ و فرکانس اندازه‌گیری‌شده استفاده می‌کند.

برای خودروهای مجهز به ترمز ABS، یک سنسور سرعت چرخ در داخل یا نزدیک توپی چرخ نصب می‌شود. سنسور سیگنالی را به ترمز ضد قفل یا واحد ABS ارسال می‌کند تا سرعت چرخ‌ها در هر چهار چرخ مقایسه و مشخص شود که آیا یک چرخ سریع‌تر از بقیه حرکت می‌کند یا خیر. اگر پاسخ مثبت باشد، نشان می‌دهد که چرخ روی یخ، خاک یا آب می‌چرخد و ترمزگیری باید کنترل شود. برای خرید کاسه چرخ عقب پراید ABS نیز می‌توانید به فروشگاه ما مراجعه کنید.

سنسورهای سرعت چرخ به خودی خود خراب نمی‌شوند، اما سیم‌ها ممکن است ترک بخورند یا بشکنند و کانکتور ممکن است دچار خوردگی شود. از میان این نه قطعۀ سیستم ترمز، سنسورهای ABS به لحاظ طراحی و اجرا بسیار مدرن‌ترند!

مقاله سیستم ترمز چیست همیشه در حال آپدیت می باشد. در صورتی که شما هم تجربه ای دارید می توانید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

پارت لوکس به عنوان تولید کننده قطعات جلوبندی خودرو هم اکنون تمامی قطعات سیستم ترمز را با بالاترین کیفیت ممکن تولید و با قیمت منصفانه عرضه می کند.

یک نظر در “سیستم ترمز چیست؟

  1. حسن گفت:

    عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *