نگهداری خودرو, وبلاگ

نگهداری خودرو در زمستان

نگهداری خودرو در زمستان-پارت لوکس

نگهداری خودرو در زمستان و پاییز

توصیه های نگهداری خودرو در زمستان توسط پارت لوکس. پاییز با فوتبال، رنگ‌های زیاد، روزهای کوتاه‌تر و تغییراتی در شرایط رانندگی (کاهش دما و افزایش بارندگی) همراه است. خودرو شما از بسیاری جهات تحت تأثیر دمای سرد قرار می‌گیرد و فصل پاییز بهترین زمان برای آماده‌سازی خودرو شما برای سرمای سختی است که زمستان به ارمغان می‌آورد.

ما در این نوشتار کار را برای شما آسان می‌کنیم و هر آنچه را که باید با خودرو خود در پاییز امسال انجام دهید، جمع‌آوری کرده‌ایم.

به یاد داشته باشید، آماده کردن ماشین سواری‌تان برای زمستان تنها برای خودروی‌شما نیست، بلکه به سلامت شما و خانواده تان ربط دارد.

بهترین زمان پولیش ماشین

پولیش خودرو به منظور نگهداری خودرو در زمستان، یک راه عالی به‌منظور شروع آماده‌سازی برای پاییز و زمستان است.

پیش از بارش برف و نمک‌زدن جاده‌ها، کار عاقلانه این است که خودرو را پولیش‌کاری کنید تا از رنگ آن محافظت شود. اگر پیش از آن خودرو را به خوبی بشویید، راحت‌تر متوجه خراش‌های کوچک روی رنگ می‌شوید. برای جلوگیری از مشکلات زنگ‌زدگی، فوراً خراش‌های کوچک را برطرف کنید. از پولیش‌ها و تمیزکننده‌های تولیدکنندگان معتبر استفاده کنید.

خوب است کف‌پوش‌ها را به نوع لاستیکی تغییر دهید. این کف‌پوش‌ها دوام بیشتری دارند و از کف خودرو در برابر آب، برف، کثیفی و خاک محافظت می‌کنند. کف‌پوش‌های سنتی برای زمستان انتخاب بسیار بدی هستند زیرا به‌سرعت مرطوب می‌شوند و می‌توانند به کف خودرو آسیب برسانند و سبب زنگ‌زدگی شوند.

برای آگاهی بیشتر در رابطه با شستشوی خودرو در منزل و حتی پاک کردن خط و خش آن می توانید به مقاله های موجود مراجعه کنید.

زمان تعویض تیغه برف پاک کن

یکی از موارد مربوط به نگهداری خودرو در زمستان درباره برف پاکن است. تیغه برف‌پاک‌کن‌ها در اثر کثرت استفاده و گذر زمان فرسوده می‌شوند و حتی اگر زیاد هم از آن‌ها استفاده نکنید، هوای گرم و خشک می‌تواند به‌شدت آن‌ها را فرسوده کند. عمر طبیعی برف‌پاک‌کن‌ها از شش ماه تا یک سال است. اگر متوجه صداهای خش‌دار یا رگه‌هایی روی شیشه جلو شدید، قطعاً زمان تعویض تیغه‌های برف‌پاک‌کن فرا رسیده است.

دقت کنید که تیغه‌های برف‌پاک‌کن در تماس کامل با شیشۀ جلو باشد و لاستیک آن خشک نشده باشد. منتظر بارش شدید باران یا برف نمانید تا این که متوجه خرابی برف پاکن ها شوید.

بررسی لاستیک ها در زمستان

از دیگر نکات نگهداری خودرو در زمستان لاستیک هاست. چسبندگی لاستیک‌های فرسوده به سطح جاده ضعیف‌تر است بنابراین لاستیک‌های خوب قبل از هر چیز برای ایمنی اهمیت بسیار دارند. نکته دیگری که خیلی‌ها به آن فکر نمی کنند این است که اگر لاستیک‌ها به‌لحاظ فرسودگی و عمق آج از شرایط لازم برخوردار نباشد این خطر وجود دارد که در صورت وقوع حادثه، خطرات جبران ناپذیری ایجاد شود.

عمق آج، فشار و وضعیت کلی لاستیک‌ها را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که واجد شرایط لازم هستند.

باد لاستیک در زمستان

میزان باد لاستیک در زمستان بر کشش و عملکرد خودرو تأثیر مستقیم می‌گذارد. هوای سرد باعث کاهش باد لاستیک‌ها می‌شود. باد لاستیک چرخ زاپاس را نیز بررسی کنید.

تنظیم باد لاستیک در نگهداری خودرو در زمستان بسیار مهم است. تنظیم باد به این منظور انجام می‌شود که اطمینان حاصل شود هر چهار لاستیک به یک اندازه باد کافی دارد. این به دوام بیشتر لاستیک‌ها و عملکرد ایمن‌تر در حین رانندگی کمک می‌کند. چرخ‌های که به درستی تنظیم نشده باشند منجر به مشکلات کم و بیش جدی در خودرو و هزینه‌های بیشتر برای شما می‌شوند.

بررسی عمق آج تایر

بدون شک، لاستیک‌های فرسوده و رانندگی در زمستان، ترکیب خطرناکی را ایجاد می‌کنند. تایر مناسب، فاصله توقف شما و همچنین پایداری در جاده‌های خیس را افزایش می‌دهند. اگرچه در ایران استفاده لاستیک های ویژه مناطق سردسیر اجباری نیست؛ اما هر راننده ای باید به عمق sipe های لاستیک توجه کند و اگر به کمتر از 2.5 میلی متر رسید باید لاستیک را تعویض کند.

پس با توجه به آج تایر، مانع از سر خوردن و خسارت زیاد بشوید! به خاطر داشته باشید لاستیک‌های زمستانی می‌توانند جان شما را نجات دهند. کارایی این لاستیک‌های خوب تا ۳۳% عملکرد بهتری در زمستان ایجاد می کند.

بررسی روغن ماشین در زمستان

روغن موتور را در زمستان همیشه در بازه های زمانی توصیه‌شده تعویض کنید. در مورد ویژگی های ماشین خود مطالعه کنید، زیرا خودروها با یک دیگر تفاوت دارند. اما به یاد داشته باشید که چسبناکی (گرانروی) روغن موتور باید به قدری باشد که آزادانه در سیستم جریان یابد و پس از خاموش شدن موتور به کارتر روغن بازگردد پس در زمستان از روغن باکیفیت برای ماشین خود استفاده کنید.

هر چه روغن موتور غلیظ‌تر باشد کندتر در سیستم حرکت می‌کند. در تابستان، این دقیقا همان چیزی است که به دنبال آن هستید (روغن موتوری که به اندازه کافی غلیظ باشد تا در دمای بالا یک لایه روان‌کننده تشکیل دهد). در طول ماه‌های زمستان، روغن غلیظ آن‌طور که باید به‌راحتی جریان نمی‌یابد و در نتیجه سایش اجزای موتور را افزایش می‌دهد و برای روشن شدن در روزهای سرد چندان مفید نیست.

اگه مفیده ببین!  دنیای شگفت‌انگیز ترمزها: سفری به اعماق سیستم ترمز خودرو

در دماهای پایین، به روغن موتوری رقیق‌تر (با چسبناکی کمتر) نیاز دارید و بنابراین پاییز زمان مناسبی برای بررسی و احتمالاً تعویض روغن موتور خودرو شماست. توصیه می‌شود هر بار که روغن را تعویض می‌کنید، فیلتر روغن را نیز تعویض کنید، زیرا بدیهی است که فیلتر کثیف روغن جدید را تمیز نگه نمی‌دارد.

بررسی آب ماشین

مایعات زیادی وجود دارد که برای نگهداری خودرو در زمستان ضروری است.  آب شیشه شور خودرو برای تمیز نگه داشتن شیشۀ جلو و حفظ دید خوب هنگام رانندگی مهم است. آب رادیاتور دمای موتور را تنظیم می‌کند.

روغن ترمز به عنوان روان‌کننده عمل می‌کند و از خوردگی ترمزهای شما جلوگیری می‌کند. ضدیخ فقط ضدیخ نیست بلکه در تابستان به‌عنوان ضد جوش نیز عمل می‌کند. نسبت آب به ضدیخ معمولاً در تابستان بیشتر می‌شود. در زمستان، نسبت آب به ضدیخ باید 60 به 40 (40% آب، 60% ضدیخ) باشد. هنگامی که دما کاهش می‌یابد، مایع می‌تواند چسبناک‌تر شود  و این می‌تواند سبب کندی حرکت آن شود که نتیجه‌اش عدم روغن‌کاری به اندازۀ کافی و افزایش فرسودگی قطعات موتور خواهد بود.

معمولاً علائم واضح زیادی وجود ندارد که نشان دهد مایع موجد نیاز به تعویض دارد؛ بنابراین، مهم است که خودتان این موضوع را بررسی کنید. پیشنهاد می‌کنیم به مایعات زیر نگاهی بیندازید:

  • روغن دنده
  • روغن ترمز
  • روغن فرمان
  • مایع شوینده
  • ضدیخ

رویه‌ها تا حد زیادی در مورد همه مایعات و خودرو‌ها یکسان است. سطح مایع باید بین علامت MIN و MAX در داخل ظرف باشد. اطلاعات مربوط به خودرو خود را بررسی کنید اطلاعات مربوط به سیستم خنک کننده را هم می توانید از طریق لینک مطالعه کنید.

زهکشی‌ها و شیارهای پنجره‌ها را روان‌کاری کنید

در دماهای پایین، آب میان در و زهکشی‌ها ممکن است یخ بزند و باز کردن در با مشکل همراه باشد. آب یخ‌زده می‌تواند به داخل شیارهای پنجره نفوذ کند و مشکلات مشابهی را هنگام بازکردن پنجره ایجاد کند و حتی ممکن است به کابل‌های تنظیم‌کننده پنجره آسیب برساند. برای جلوگیری از این امر، از اسپری سیلیکون بر روی زهکشی‌ها، صندوق عقب و شیارهای پنجره استفاده کنید. با رعایت این موارد بهتر می توانید به نگهداری خودرو در زمستان بپردازید.

قفل درها را نیز به همین شیوه روان‌کاری کنید. اگر خودرو دارای کنترل راه دور بدون کلید است، احتمالاً از کلیدهای معمولی زیاد استفاده نمی‌کنید، اما باز هم دلیلی برای نادیده گرفتن قفل در وجود ندارد. اگر سیلندرهای قفل را روان‌کاری نکنید، دچار خوردگی می‌شوند، که در صورت نیاز ناگهانی، استفاده از کلیدهای معمولی را دشوار یا غیرممکن می‌کند.

چفت‌ها و لولاهای کاپوت خودرو نیز باید روغن‌کاری شوند تا از خوردگی آن‌ها جلوگیری شود و در مواقعی که نیاز به بازکردن و بررسی زیر کاپوت خودرو دارید، از بروز مشکل جلوگیری شود.

قفل های درب خود را روغن کاری کنید. اگر قفل های درب و صندوق عقب خود را با ریموت و یا بدون کلید باز می کنید، دلیلی برای نادیده گرفتن آنها نیست. اگر سیلندرهای قفل را روغن کاری نکنید، دچار خوردگی می شوند و استفاده از آن را برای شما غیرممکن می کند.

نگهداری باتری خودرو در زمستان

باتری‌های معمولی 12 ولتی بین سه تا پنج سال عمر می‌کنند. محصولات برخی از تولیدکنندگان عمر طولانی‌تری دارند، اما نباید انتظار داشته باشید باتری خودرو شما بیشتر از این کار کند. با گذشت زمان، باتری ممکن است آسیب ببیند، پایانه‌ها خورده شود یا کابل‌ها قطع شده یا آسیب دیده باشند.

اگر این اتفاق رخ دهد، باتری دیگر نمی‌تواند شارژ نگه دارد و به تدریج برق خود را از دست می‌دهد و برای روشن کردن خودرو دچار مشکل می‌شوید. بنابراین اطمینان حاصل کنید که قطب‌ها و اتصالات عاری از خوردگی هستند و در صورت لزوم آن‌ها را تمیز کنید. تمیز کردن قطب‌های باتری آسان و ارزان است.

سعی نکنید با دست خالی خوردگی را از بین ببرید، این ماده اسیدی است و می‌تواند رنگ خودرو را فرسایش دهد و سبب تحریک پوست شما شود. پس دستکش بپوشید. از یک برس سخت و محلول حاوی یک قاشق غذاخوری جوش شیرین حل‌شده در یک فنجان آب استفاده کنید.

کابل‌های باتری باید به خوبی جا بیفتند و نباید در اطراف پایانه‌های باتری حرکت کنند تا اتصال خوبی برقرار کنند. اگر گیره‌ها شل هستند، آن‌ها را با آچار یا انبردست محکم کنید.

با ولت متر دیجیتال ولتاژ باتری را اندازه بگیرید یا آن را به نزدیک‌ترین باتری‌سازی ببرید و در آنجا بررسی کامل را انجام دهید.

بررسی چراغ های خودرو در زمستان

پاییز و زمستان همراه با باران، مه و برف است. آن وقت است که واقعاً به حداکثر نوری که می‌توانید به‌دست آورید، نیاز دارید. چراغ‌های خودرو فقط برای دیدن نیست، بلکه برای دیده‌شدن هم هست. بنابراین، خوب است دورتا دور ماشین خود گشتی بزنید و ببینید آیا همه چراغ‌ها به درستی کار می‌کند و چراغ‌های جلو به درستی تنظیم شده‌اند یا خیر.

اگه مفیده ببین!  نکات جلوگیری از تصادفات

تنظیم نادرست چراغ‌های جلو نه ‌تنها می‌تواند دیگران را خیره کند، بلکه دید و در نتیجه زمان واکنش شما را نیز کاهش می‌دهد.

همۀ لامپ‌ها را بررسی کنید، در صورت لزوم آن‌ها را تعویض کنید یا ارتقا دهید. اگر به‌وفور در جاده‌های کم‌نور رانندگی می‌کنید و احساس می‌کنید نوربالا کافی نیست، قطعاً باید به نصب چراغ‌های اضافی روی خودرو فکر کنید.

بررسی ترمزها در زمستان

ترمزهای خوب برای رانندگی ایمن در هر زمان از سال مهم است اما به‌ویژه هنگام وجود برف و یخ در سطه جاده، کارایی آن‌ها به شدت کاهش می‌یابد. به صداهای غیرمعمول گوش دهید و به بوها و دود احتمالی توجه کنید چون ممکن است نشان‌گر خرابی ترمز باشد. آیا متوجه شده‌اید که وقتی پدال ترمز را فشار می‌دهید، خودرو واکنش چندان خوبی نشان نمی‌دهد، یا وقتی می‌خواهید ترمز کنید، زیر پا احساس نرمی می‌کنید؟

قطعات سیستم ترمز را بررسی و در صورت لزوم آن‌ها را تعویض کنید.

نکته مهم برای سلامتی خودتان

در هوای سرد وسایل ضروری همراه داشته باشید. اگر در ماه های زمستان خارج از شهر تردد می‌کنید برای شرایط اضطراری و جلوگیری از سرمازدگی و گیر افتادن در کولاک که ممکن است به قیمت جان شما تمام شود، به این موضوع توجه کنید!

در مقاله بالا 10 اصل مهم نگهداری خودرو در زمستان ذکر شد؛ شما هم اگر تجربه ای در مورد نگهداری خودرو در زمستان دارید در قسمت دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

 رانندگی در برف و یخ

وارد ماه های سرد که می شویم، زمان آن است که به فکر رانندگی در برف باشیم چرا که سالانه هزاران نفر در تصادفات رانندگی در جاده های پوشیده از برف یا یخ مجروح می شوند. چند اقدام احتیاطی وجود دارد که می توانید هنگام رانندگی در هوای زمستانی انجام دهید، و انجام این کار می تواند جان شما یا سایر رانندگان در جاده را نجات دهد.  در اینجا چند نکته اساسی را رانندگی در برف و یخبندان ذکر می کنیم.

 باد لاستیک در برف

رانندگی با لاستیک های خوب همیشه (تکرار می کنیم همیشه) باید اولویت بالایی داشته باشد. این موضوع در مواقعی که برف یا یخ درگیر هستید، اهمیت بیشتری دارد. رانندگی با لاستیک صاف و خسته فاجعه است!  علاوه بر این، مطمئن شوید که فشار باد لاستیک شما در سطح مناسب است.

فشار بالای بیش از حد و یا خیلی کم در لاستیک‌هایتان بر روی سر خوردن و کنترل فرمان تأثیر می‌گذارد، بنابراین سطح PSI خود را بررسی کنید و لاستیک‌هایتان را مرتب چک کنید. به عنوان مثال باد مناسب لاستیک پراید در فصل زمستان ۳۲ است.

 کاهش سرعت

وقتی نوبت به سرعت شما در برف می رسد، باید آن را تا حدود 50 درصد از محدودیت سرعت معمولی کاهش دهید. به یاد داشته باشید، توقف ماشین شما در جاده های برفی بسیار بیشتر طول می کشد و ما همیشه نمی توانیم برای توقف های ناگهانی برنامه ریزی کنیم. پس سرعت بالا و سبقت گرفتن در این برف و بوران فراموش کنید!

در جاده لغزنده، شتاب‌گیری و یا ترمز ناگهانی یعنی ار کنترل خارج شدن چرخ‌های خودرو از دست شماست. بهتر است از دنده سنگین استفاده کنید؛

فاصله خود را با خودرو جلویی بیشتر از شرایط معمولی حفظ کنید! (پیشنهاد می شود

فاصله خود را با خودروی روبرویتان حدود 10 برابر بیشتر از شرایط  معمولی کنید).

 سر خوردن در برف

رانندگی در برف بدون زنجیر چرخ ممکن است موجب سر خوردن شود. گاهی اوقات، به دلیل وحشت، اشتباه می کنند و تنها ترمز محکم می گیرند! اگر این اتفاق افتاد، گاز را رها کنید، ترمزها را نکوبید! به آرامی به فکر هدایت خودرو خود باشید.

رانندگی در سربالایی برفی

علاوه بر استفاده از زنجیر چرخ، بهتر است وزن قسمت جلویی خودرو خود را بیشتر کنید تا با سرعت ثابت از سربالایی برفی رد شوید.

رانندگی در برف در شب

از آنجا که در زمستان و شرایط مه آلود و هوای برفی دید کاهش پیدا می کند. قبل از حرکت نور پایین، نور بالا و چراغ مه شکن را بررسی کنید. بهتر است به جای نور بالا، از چراغ های مه‌شکن استفاده کنید.

رانندگی در برف با ماشین اتوماتیک

در خودروهایی که حالت Snow Mode دارند شرایط راحتتر است در این شرایط از چرخش بیهوده چرخ‌ها در برف جلوگیری می شود. در صورت نداشتن این آپشن بهتر است، به صورت دستی دنده را انتخاب کنید و دنده را روی L یا ۲ قرار دهید در این صورت رانندگی در برف با ماشین اتومات امن تر است.

(به هنگام استفاده از Snow Mode گشتاور خروجی گیربکس کمتر می‌شود و خودروی شما با دنده سنگین حرکت می‌کند در نتیجه لغزش آن کم می شود).

نکات پایانی رانندگی در برف

در شرایط برفی با کمترین سرعت حرکت کنید و تغییر دنده ها و سبک و سنگین کردن آن ها باید به کندی صورت گیرد. برای جلوگیری از لغزیدن چرخ ها با دنده دو حرکت کنید. برای عبور از سربالایی ها وزن جلوی خودروی خود را افزایش دهید تا بتوانید بدون نیاز به تعویض دنده و با سرعتی ثابت از سربالایی ها عبور کنید. از دنده های پایین برای عبور از سرازیری ها استفاده کنید و از ترمز های مکرر جلوگیری کنید.

عینک آفتابی دررفع خستگی به شما کمک می کند زیرا بازتاب نور آفتاب از سطح برف، بسیار شدید است و چشم ها خسته می شوند.

برای اطلاعات بیشتر درباره نکات نگهداری خودرو در بهار و تابستان هم می توانید در پارت لوکس بخوانید.

2 نظر در “نگهداری خودرو در زمستان

  1. علی ابادی گفت:

    یه مطلب تو ویرگول دیدم به همین موضوعات اشاره داشت فکر از سایت پارت لوکس گرفته بودند.

    1. بله خلاصه همان مقاله است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *