نگهداری جلوبندی, وبلاگ

دلایل خرابی جلوبندی ماشین

دلایل خرابی جلوبندی ماشین

دلایل خرابی جلوبندی در تابستان

دلایل خرابی جلوبندی ماشین یکی از مهم ترین سوالاتی است که تقریبا تمامی راننده ها حداقل هر یک تا دو سال با آن مواجه می شوند و به دنبال پاسخ دقیق و صحیح برای آن هستند.

تابستان فصلی است که در آن عملیات جاده‌سازی بیشتر از هر فصل دیگری رواج دارد و مخروط‌های ترافیکی نارنجی را بیشتر از هر زمان دیگری می‌بینید؛ شاید شما هم یکی دو تا از آن‌ها را زیر گرفته باشید و از دست‌اندازهای شدیدی عبور کرده باشید.

این ناهمواری‌های جاده می‌تواند به سیستم فرمان و جلوبندی خودرو آسیب جدی برساند.

حتی محتاط‌ترین راننده‌ها که به آرامی و با دقت از این نواحی عبور می‌کنند، ممکن است ناگهان با دست‌انداز یا خطرات جاده‌ای روبرو شوند.

در این قبیل موارد، حتماً به خودرو توجه کنید و اگر تصور می‌کنید مشکلی پیش آمده است، در اسرع وقت به آن رسیدگی کنید.

این مشکل از آن دسته مشکلاتی است که از دست راننده خارج است و از عوامل بیرونی است که نقش در خرابی جلوبندی ماشین دارد و هم اکنون به عنوان یکی از دلایل خرابی جلوبندی ماشین شناخته می شود.

دلایل خرابی جلوبندی در زمستان

فصل زمستان نیز زمینه مساعدی برای خرابی بخش هایی از جلوبندی خودرو شماست.

به صورت مشخص گاهی در زمستان، ماشین ترمز نمی‌گیرد. رطوبت و سرما از قدرت ترمزگیری می کاهد. چرا که آب روی سطح بیرونی لنت ترمز و داخل محفظه دیسک ترمز می نشیند، از این رو میزان اصطکاک بین آن دو کم می شود. اگر خودوری شما چهارچرخ دیسکی باشد  و ABS نداشته باشد، این مشکل بیشتر است.

 مشکل قفل شدن ترمزها/ چسبندگی ترمز در اثر مرطوب شدن قطعات درون سيستم ترمز نیز از مشکلات رایج در این فصل است. اگر خودرو مدت زيادی در آب و هوای سرد و خشک خاموش بماند و رطوبت بين لنت‌ها و ديسک يخ بزند؛ این امر ممکن استبه زنگ زدگی این دو منجر شود.

یکی دیگر از عواملی که بر خرابی جلوبندی به صورت غیرمستقیم موثر است کاهش فشار باد لاستیک هاست. لاستیک‌ها در اثر تغییرات هوا در زمستان، بیش از 30 درصد از فشار خود را از دست می دهند!

لازم به ذکر است مشکلات خودرو در زمستان معمولا جیغ زدن استارت، بازی کردن فرمان، از کار افتادن باتری بیشتر است.

دلایل داخلی خرابی جلوبندی

خیلی از عوامل خرابی جلوبندی ماشین مربوط به خود ماشین است که باید بررسی و برطرف شود تا به دیگر قطعات خودرو آسیب نرساند.

ما در این جا به شما کمک می کنیم دلایل خرابی جلوبندی ماشین را بررسی کنید و از سلامت آن اطمینان کامل به دست آورید.

ضمنا اگر علاقه مند به راه اندازی یک کسب و کار خوب در حوزه فروش لوازم یدکی هستید می توانید برای خرید عمده لوازم جلوبندی با کارشناسان پارت لوکس مشورت کنید.

تاثیر لاستیک خراب بر خرابی جلوبندی

 تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها می‌تواند جلوبندی ماشین شما را در معرض خرابی قرار دهد. علاوه بر این نکته اگر آج لاستیک‌های ماشین شما دچار ساییدگی شده باشد می‌تواند تاثیر مستقیم بر روی خرابی جلوبندی ماشین داشته باشد به همین دلیل باید از لاستیک با کیفیت استفاده کرده و ماهانه لاستیک‌های خود را بررسی کنید.

دقت داشته باشید زمانی که برای بالانس لاستیک‌ها و یا تعویض لنت‌ها به تعمیرگاه می‌روید مراقب باشید لاستیک‌ها را درست در سمت چپ و راست خودرو ببندد و جا به جا بسته نشود زیرا لاستیک‌ها طوری طراحی شده‌اند که هر کدام برای یک سمت ماشین است و در صورت جا به جا بسته شدن ممکن است به جلوبندی ماشین شما آسیب وارد کند.

میل تعادل خراب جلوبندی ماشین را هم خراب می‌کند

میل تعادل یکی از قطعاتی است که تعادل فرمان و ماشین را حفظ می‌کند این میله به وسیله دو بوش محکم نگه داشته می‌شود که در صورت خرابی بوش‌ها ماشین شما فرمان می‌زند و ممکن است به دیگر قطعات جلوبندی ماشین آسیب وارد کند.

اگه مفیده ببین!  نکات جلوگیری از تصادفات

با بررسی بلبرینگ چرخ، ماشین خود را از خرابی حفظ کنید

بررسی بلبرینگ چرخ بسیار اهمیت دارد زیرا خرابی بلبرینگ چرخ یکی از دلایل خرابی جلوبندی ماشین است و از اولین علائم آن لرزش فرمان ماشین است و گاها صدایی از آن شنیده می‌شود. دقت داشته باشید که حتی تنظیم صحیح بلبرینگ بسیار دارای اهمیت است زیرا در عمر آن نقش زیادی دارد.

کمک فنر ماشین را جدی بگیرید

کمک فنر ماشین یکی از قطعات بسیار مهم است که بی توجهی به آن در بعضی موارد خطر آفرین است. کمک فنر ماشین به مرور زمان با توجه به خرابی جاده‌ها و خیابان‌ها و نحوه رانندگی صاحب ماشین دچار خرابی می‌شود و از علائم اولیه آن چرب شدن کمک فنر است.

اگر این قطعه خراب شود در صورتی که تعمیر نشود باعث ایجاد اختلال در جلوبندی ماشین می‌شود و دیگر قطعات را نیز خراب می‌کند.

باید دقت کنید کمک فنر ماشین شما نه باید زیاد سفت باشد و نه زیاد نرم. کمک سالم باید به هنگام جمع شدن به آرامی باز شود. شما حتی باید به نحوه عمل کردن کمک فنر خودروی خود دقت کنید و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید.

زیرا کمک فنر ماشین تمامی ضربات وارده از کف خیابان را در جلوبندی خنثی می‌کند.

اگر کمک فنر را به موقع بررسی کنید دیگر لازم نیست به دنبال دلایل خرابی جلوبندی ماشین بگردید زیرا این قطعه کمک زیادی در حفظ جلوبندی شما می کند. پس بهتره که سعی کنید خرید کمک فنر را به موقع انجام دهید.

تاثیر سیبک بر جلوبندی ماشین

تاثیر سیبک ها را بر جلوبندی نادیده نگیرید یکی از دلایل خرابی جلوبندی ماشین شما می تواند سیبک های شما باشد.

زمانی که سیبک ها معیوب شوند حرکت مفصلی به درستی انجام نمی شود و به جلوبندی آسیب وارد می کند. اگر سیبک شما لق بزند فرمان خودرو دچار لرزش می شود.

بعضی از تعمیرکاران ناوارد می گویند سیبک ها باید کمی لق بزنند این مطلب درست است ولی لقی سیبک در حالت عمودی باید آنقدر کم باشد که با دست حس نشود اگر لقی را احساس می کنید بهتر است آن را تعویض نمایید. در صورت نیاز به خرید سیبک فرمان پراید می توانید از طریق صفحه مربوط به آن اقدام کنید.

آچارکشی جلوبندی چیست؟

معمولا به وارسی، شل یا سفت بودن پیچ و مهره ها و سفت کردن پیچ های شُل و اتصالات آچارکشی خودرو می گویند.

معمولا در خودروهای نو نمایندگی های مجاز به بازدید دوره‌ای قطعات خودرو به ویژه جلوبندی در بازه‌های زمانی ۳ ماهه مبادرت می ورزند اما در ماشین ها فرسوده این موضوع به فراموشی سپرده می شود.

از این رو مشاهده می شود گاها سیستم جلوبندی ماشین سالم است ولی نیاز به آچار کشی دارد در این مواقع سیستم جلوبندی به خوبی کار نمی‌کند و راننده در پشت فرمان این موارد را حس می‌کند اگر آچار کشی به موقع انجام نشود سیستم تعلیق و جلوبندی ماشین به سرعت خراب می‌شود. هزینه تعمیر و نگهداری خودرو در این صورت بدون جهت بالا می رود.

در آچار‌ کشی جلوبندی معمولا اقدامات زیر انجام می شود:

 تعویض و تنظیم لنت‌های ترمز،

تعویض و تنظیم دیسک‌ها و صفحات ترمز،

تعویض روانکارها و تنظیم آن‌ها،

لازم به ذکر است آچار کشی خودرو صرفا به جلوبندی محدود نمی شود چرا که آچارکشی تنظیم دسته موتور، تنظیم دسته دینام، آچارکشی دینام باتری و جعبه باتری و.. نیز باید مدنظر داشت.

به یاد داشته باشید معمولا آچارکشی جلوبندی خودرو یک ماه بعد از تعویض سیستم جلوبندی مورد نیاز است. اما به طور طبیعی جلوبندی خودروی خود را هر 6 ماه یکبار بررسی کنید؛ ضمنا هر ۲۰ هزار کیلومتر میزان فرمان بزنید.

 فرمان ماشین به سمت چپ یا راست می‌کشد!

در صورتی که ماشین شما به هنگام رانندگی زمانی که فرمان را ول می‌کنید به سمت چپ یا راست کشیده می‌شود یکی از دلایل خرابی جلوبندی ماشین شما در این مواقع فرمان و زوایای چرخ است که باید کنترل کنید.

اگه مفیده ببین!  خرید عمده لوازم یدکی پراید

لازم به ذکر است یکی دیگر از مواردی که از دلایل خرابی جلوبندی ماشین است و باعث کشیدن فرمان به یک سمت است آسیب دیدن شاسی است.

زمانی که شاسی‌ها ضربه می‌بینند یعنی از حالت اولیه خارج شده و با جوش دادن مجدد به حالت اولیه بر نمی‌گردد و تعمیر شاسی و برگرداندن آن به حالت اولیه بسیار سخت است و هر کسی از عهده آن بر نمی‌آید.

در سایت پارت لوکس یک مطلب مفصل درباره چپ و راست کشیده شدن خودرو نوشته شده است. پیشنهاد می کنیم این مطلب و گیج زدن فرمان را در همین راستا بخوانید.

به همین دلیل به هنگام خرید ماشین باید دقت داشته باشید که شاسی‌های آن سالم باشد زیرا شاسی‌ها تاثیر مستقیم بر روی سیستم جلوبندی ماشین دارد و باعث خرابی آن می‌شود.

سگ دست و تاثیر آشکار آن بر روی جلوبندی ماشین

سگدست یک قطعه لولایی از مجموعه قطعات جلوبندی خودرو است که به محض خرابی باعث می‌شود خودروی شما به یک سمت کشیده شود و معمولا با قیمت ناچیزی این مشکل برطرف می‌شود.

به خاطر داشته باشید که وزن اتاق و بدنه را سگدست به زمین و چرخ‌ها منتقل می‌کند. در واقع نقطه‌ تلاقی دیسک‌های ترمز، فرمان، توپی و دیگر اتصالات چرخ‌هاست. به سگدست نشیمنگاه چرخ نیز می گویند.

در صورت نیاز به سگدست پراید می توانید همین الان از پارت لوکس خریداری کنید.

تنظیم نبودن سیستم ترمز

تنظیم نبودن سیستم ترمز یعنی ایجاد ناهماهنگی بین ترمز گیری چرخ‌ها، زمانی که سیستم شما دچار خرابی است و شما در حین رانندگی ترمز می‌گیرید اگر لحظه‌ای فرمان را ول کنید متوجه می‌شوید ماشین شما به یک سمت کشیده می‌شود این عامل به خاطر این است که نیروی ترمز در یک چرخ بیشتر است و در چرخ دیگر کمتر که اگر تعمیر نشود به دیگر قطعات جلوبندی نیز آسیب وارد می‌کند و باعث خرابی جلوبندی می‌شود.

مهم ترین دلیل خرابی زودهنگام سیستم جلوبندی خودرو

یکی از دلایل مهم خرابی جلوبندی ماشین استفاده از قطعات بدون کیفیت است.

از همین رو وزارت صمت ۵۳ قلم لوازم يدكی كه اتفاقا ۸۰ درصد مصرف بازار را شامل می شوند، مجبور به درج شناسه کالا و كد رهگيری کرده است. مهمترین دلیل این امر «بدون منشأ» بودن اغلب قطعات جلوبندی در سطح کشور است.
 پارت لوکس به عنوان یک توليدکننده که تمایل دارد، نام برندش با موضوعات حاشیه‌ای گره نخورد، تمامی کالاهای جلوبندی خود را (که باید دارای شناسه کالا باشد) در سامانه وزارت صمت ثبت نموده است.
از این رو خرید قطعات جلوبندی پارت لوکس قابل اطمینان و ردیابی هستند.

خطرات خرابی جلوبندی

اجزای تشکیل دهنده جلوبندی خودرو بسیار متنوع است. از سیستم چرخ‌ها، سیبک‌ها، بلبرینگ و توپی چرخ‌ها، میل تعادل و میل موجگیر فرمان، سگ دست و شغال دست، طبق و رام اکسل تا فنر و کمک‌فنرهای جلو.

عوامل زیادی نیز بر تعادل خودرو موثر است از فشار باد لاستیک، آج تایر، تنظیم زوایای فرمان تا خرابی هر یک از قطعات جلوبندی. اگر خودرو از تعادل کافی برخوردار نباشد خطر تصادف، انحراف از جاده و واژگون شدن بسیار است.

به عنوان مثال اگر کیفیت لاستیک‌های میزان آج لاستیک چپ و راست برابر نباشد غربیلک را تا حدودی می لرزاند. همچنین بالانس نبودن چرخ‌های جلو به راحتی فرمان را بلرزاند.

میل تعادل که از خم شدن بیش از حد خودرو به یک سمت جلوگیری می‌کند پس سالم بودن آن در تعادل خودرو موثر است. میله تعادل توسط دو بوش نگه داشته می‌شود؛ در صورت خرابی بوش‌ها باز هم غربیلک فرمان می‌لرزد که معمولا مکانیک ها به آن «زدن فرمان» می گویند. خرابی در بلبرینگ چرخ نیز باعث لرزش فرمان خودرو می شود.

گاهی شل بودن کمک فنر هم می تواند به ایجاد صدای اضافی و لرزیدن فرمان منجر شود.

 سیبک های خراب و لقی آن نیزموجب لرزش فرمان و زدن آن می‌شود.

اگر همین لرزش فرمان به هنگام ترمزگیری باشد اشکال از دیسک‌های ترمز است. ممکن است دیسک تاب داشته باشد.

کشیدن فرمان هم به مشکل دیگری از خرابی سیستم جلوبندی مربوط است. ممکن است این کشیدن به دلیل اتصالات فرمان و تنظیم زوایای چرخ باشد.

به طور کلی خرابی در جلوبندی می‌تواند منجر به کنترل ناپذیر بودن خودرو، عدم توازن و لغزش خودرو به هنگام واکنش سریع، افزایش فاصله ترمز طی کردن مسافت زیاد تا توقف خودرو.

آسیب وارد شدن سریع به لاستیک و تایرها و خرابی زودرس و بالا رفتن احتمال ترکیدگی از دیگر عوارض خرابی و خطرات جلوبندی خراب است.

پارت لوکس سعی دارد به روزترین اطلاعات و بهترین محصولات جلوبندی را به شما پیشنهاد بدهد.

 در صورتی که شما اطلاعاتی در زمینه جلوبندی ماشین دارید خوشحال می‌شویم در قسمت دیدگاه‌های سایت، با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *