نگهداری جلوبندی, وبلاگ

عیب یابی جلوبندی خودرو

عیب یابی جلوبندی ماشین

عیب یابی جلوبندی خودرو در قدم اول بسیار دشوار دیده می شود، اما هر کسی که با خودرو به صورت مدام تردد می کند باید این هنر و مهارت را فراگیرد. برای اینکه خود شما بتوانید عیب یابی جلوبندی ماشین را انجام دهید، به شما توصیه می کنیم این مقاله را مطالعه کنید.

عیب یابی جلوبندی خودرو در واقع با بررسی مشکلات جلوبندی خودرو، در رفع آن کمک می کند در ابتدا مواردی از عیب یابی جلوبندی خودرو را بیان می کنیم

  • سیبک ها معیوب شدند(اصطلاحا گیرپاژ کردند)
  • غربیلک فرمان لرزش دارد.
  • فرمان خودرو به یک سمت کشیده می شود.
  • زمانی که از پیچ ها عبور می کنیم خودرو تعادل ندارد.
  • جعبه فرمان ومیل فرمان خودروی شما مشکل دارد.
  • زمانی که از پیچ ها عبور می کنیم، لاستیک ها صدای غیر طبیعی تولید می کنند.
  • چرخ های جلویی خودرو شما بالانس باشد
  • کمک فنر خودروی شما نباید معیوب باشد یعنی سفت باشد و نه شل
  • اگر در حین رانندگی متوجه شدید خودرو شما سفت و خشک سواری می دهد، این بدین معناست که جلوبندی ماشین و سیستم تعلیق خودرو شما احتیاج به تعمیر دارد.
  • اختلال در فرمان خودرو، اصطلاحا فرمان برخلاف راننده حرکت کند.
  • میزان نبودن (تعادل) چرخ ها
  • لاستیک های خودرو خود را چک کنید اگر ناهماهنگی در آج های لاستیک شما وجود دارد و ناهماهنگ ساییده شده باشند باعث می شود خودرو شما بالانس نباشد در نتیجه باعث لرزش فرمان می شود.
  • اگر احیانا توانستید قسمت زیرین خودرو خود را مشاهده کنید، اگر فنر و کمک فنر چرب بود و اصطلاحا روغنی بودند ، بدانید که خودرو شما درحال نشت روغن هست پس نیاز به تعویض فنر و کمک فنر است.
  • زمانی که خودرو شما حین رانندگی سروصدای زیادی دارد وهنگام عبوراز دست اندازها وسرعت گیرها صدای تق تق و یا صدای اضافه ی دیگری به گوشتان می رساند.

اگر هرکدام از موارد بالا برای خودرو شما اتفاق افتاد حتما به یک تعمیرگاه عیب یابی جلوبندی خودرو مراجعه کنید.

در ادامه مقاله برای آشنایی با چگونگی عیب یابی جلوبندی خودرو شما را با اجزا اصلی جلوبندی ماشین، سیستم تعلیق، سیستم فنر و کمک فنر ماشین، عیب یابی کمک فنر و دستگاه دیاگ آشنا می کنیم.

در ابتدا کمی با جلوبندی ماشین آشنا شویم.

جلوبندی ماشین شامل دو قسمت است: 1. قسمت جلویی 2. قسمت زیرین ماشین

در این مقاله به اختصار آن را توضیح می دهیم.

از وظایف اصلی جلوبندی خودرو  می توان به داشتن رانندگی راحت اشاره کرد و دیگر وظیفه آن تعلیق خودرو است شاید برایتان سوال ایجاد شود تعلیق خودرو چیست؟

در این قسمت سیستم تعلیق به اختصار توضیح داده می شود، اجزا و عیب یابی سیستم تعلیق بیان می شود:

سیستم تعلیق خودرو دارای دو وظیفه اصلی است

  1. ارتعاشاتی که در اتومبیل توسط فنر وکمک فنر ایجاد می شود. توسط سیستم تعلیق مانع ازانتقال آنها به اتاق اتومبیل می شود ومزیت این عدم انتقال، داشتن سفری راحت وبدون لغزش در اتاق خودرو است.

2.ارتباط و تماس مفید چرخ ها با سطح جاده ونتیجه آن کنترل راحت اتومبیل است.

حال به بیان اجزا سیستم تعلیق می پردازیم :

اگه مفیده ببین!  قطعات جلوبندی پراید

1.فنر

2.کمک فنر

3.سیبک

4.بوش طبق

5.میل موجگیر

6.استرات بار

دراین اینجا توضیحی مختصر درمورد هرکدام از اجزا داده می شود:

1.فنر: یکی از اصلی ترین سیستم تعلیق فنرها است، درواقع می توان گفت خودرو بدون فنرها عملا هیچ کارایی ندارند. چرا که وظیفه فنرها حفظ فاصله خودرو با سطح زمین به ویژه روی سطح ناهموار وهمین طور جذب ضرباتی است که به خودرو وارد می شود.

2.کمک فنر: وظیفه کمک فنر گرفتن ضرباتی که به خودرو وارد می شود. درادامه در مورد کمک فنرها بیشتر صحبت خواهد شد. برای خرید کمک فنر کلیک کنید.

3.سیبک: اگر خودرو شما دچار لرزش در فرمان شد بدانید که سیبک ، این قطعه در جلوبندی خودرو شما نیاز به تعمیر دارد. وظیفه سیبک ، تحمل مقداری از وزن خودرو است.

4.بوش طبق: در قسمت های مختلفی از خودرو استفاده می شود، از لحاظ ظاهری و کاربردی در خودرو، دارای وظایف وانواع مختلفی است. در واقع می توان وظیفه آن را اتصال بین اجزا وقطعات مختلف دانست. بوش طبق در بعضی از قسمت ها بعنوان یک محورعمل می کند.

5.میل موجگیر: این قطعه هم مانند اجزا قبل جزو سیستم تعلیق است، وظیفه ی این قطعه همان طور که از اسم آن پیداست، خودروی شما را در پیچ های تند وسرعت بالا پایدار نگه می دارد. جنس این میله که چرخ های روبرو را به هم متصل می کند از فولاد است.

6.استرات بار: اتاق خودرو شما هنگام حرکت روی سطح ناهموار یا حتی پیچیدن در جاده دارای تنش و تکان است. استرات باردر کم شدن و کاهش این تنش ها تاثیر بسزایی دارد. استرات بار میله ای در عرض ماشین است که روی اتاقک های کمک خودرو شما بسته می شود.

عیب یابی سیستم تعلیق

عیب یابی سیستم تعلیق خودرو کاری بسیار دشواری است که احتیاج به مهارت و تخصص دراین امر دارد، سیستم تعلیق خودرو دارای چندین قطعه است که ممکنه هرکدام از انها احتیاج به تعمیر داشته باشد، در اینجا برای اینکه بتوانیم عیب یابی جلوبندی خودرو مورد مطالعه قرار دهیم ابتدا باید تک تک این موارد مورد بررسی قرارگیرد.

اگر هرکدام از مواردی که در پایین به آن اشاره می شود، در خودروی خود مشاهده نمودید علت اصلی آن، مشکل در سیستم تعلیق خودرو شما هست.

1.به یک سمت کشیده شدن خودرو:چندین علت وجود دارد

  • تنظیم نبودن باد تایرها، که بامراجعه به آپاراتی ها میتوان تنظیم کرد.
  • نامتقارن بودن سایش تایرها: شاید تجربه کرده باشید که لاستیک های جلو یا لاستیک های عقب به نسبت دیگری سایش بیشتر یا کمتر داشته باشد.
  • تنظیم نبودن فرمان
  • معیوب بودن سگ دست

2.سخت پیچیدن فرمان )مخصوصا در سرعت پایین(: گاهی اوقات ممکن است حین چرخاندن فرمان برایتان پیش امده باشد.

3.لرزیدن فرمان: چندین علت ممکن است داشته باشد اما اصلی ترین دلیل آن تنظیم نبودن باد تایرها است و دلیل دیگر بوش های ماشین باید چک شود ممکن است بوش های ماشین شل باشد.

4.منحرف شدن فرمان خودرو هنگام ترمز گیری: مشکل در سیستم تعلیق خودرو شما است.

5.خودرو در دست اندازها فرمان پذیر نیست (اصطلاحا فرمان ازدست راننده فرار می کند):می توان به چند دلیل اصلی آن اشاره نمود، بوش جعبه فرمان شما آسیب دیده است و دلیل بعدی این است که جعبه فرمان خودرو درمحل نصب تراز نیست.

در ادامه با توجه به  اهمیت فنر و کمک فنر و توصیه هایی که تعمیرکاران و فروشنده های قطعات یدکی در مورد تعویض یا چک کردن کمک فنرمی کنند، دراین مقاله برای اینکه از عیب یابی جلوبندی خودرو صحبت کنیم بهتراست بعد از آشنایی با کمک فنرها به عیب یابی  کمک فنرها بپردازیم.

اگه مفیده ببین!  رنگ سازگار با محیط زیست در خودروها

عیب یابی کمک فنر خودرو

از آنجایی که کمک فنر از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورتی که کمک فنرهای شما معیوب باشد باعث می شود سایر قطعات خودرو شما آسیب ببیند مثل فنر تعلیق، جعبه فرمان، دیفرانسیل ،لاستیک چرخ  ها، بوش های سیستم تعلیق، گیربکس سیستم تعلیق و مجموعه سیبک های فرمان.

سوالی که در اینجا پیش می آید این است، چگونه از فرسوده شدن و معیوب شدن کمک فنر خودرو خود جلوگیری کنیم؟

پیش گیری از آسیب دیدن کمک فنر

کسانی که ترمزهای ناگهانی می گیرند باید بدانند کمک فنر آن ها زودتر فرسوده می شود.

باید هر 80000 کیلومتری که خودرو شما کارکرد به تعمیرگاه مراجعه کنید  تا کمک فنرهای خودرو شما را چک کنند، اگراحیانا خودروی شما نشت روغن از کمک فنرها داشته باشد انگاه آن را تعمیر یا تعویض می کنند.

حتما تجربه مراجعه به تعمیرگاه برای تعمیر خودروی خود را داشتید، امروزه در اکثر تعمیرگاه ها دستگاهی به نام دیاگ وجود دارد، ما دراین مقاله این دستگاه را به طور مختصر  بیان می کنیم.

دستگاه دیاگ

اگر برای عیب یابی جلوبندی خودرو خود به تعمیرگاه مراجعه کرده باشید حتما دیده اید که تعمیرکار با دیاگ زدن، اشکالات خودروی شما را متوجه می شود.

اما سوال اصلی این است که دیاگ چیست؟

دیاگ اولین بار در دهه ی  80 به صنعت خودرو سازی پا گذاشت و کار بسیاری از تعمیرکاران وخودرو سازان را آسان کرد. درواقع بدون اینکه تمام اجزا وسیستم خودرو شما جدا و اصطلاحا پایین بیاید با دستگاه دیاگ به راحتی متوجه عیب ومشکل خودروی شما می شوند. برای این امر کامپیوتری هوشمند درداخل قسمت های حساس خودروها گذاشته می شود.

وبرای هر مشکل یک کد خطایی مشخص می کند. وقتی به تعمیرگاه مراجعه می کنید با زدن دستگاه دیاگ آن کد خطا در دستگاه کامپیوتری هوشمند مشاهد می شود.

قسمت های حساسی که در کامپیوتر هوشمند کنار هرقطعه حساس نصب می شود عبارتند از: گیربکس ها، ترمز ها، خنک کننده ها، قطعات برقی، قطعات موتور، سنسورها و کنترل کننده ها و امکانات رفاهی وآپشن ها

در پایان با دو سوال مقاله را به پایان می رسانیم

حال که با عیب یابی جلوبندی خودرو آشنا شدیم بعد از شناخت عیب به کجا وچه کسانی مراجعه کنیم؟

ما بدون تردید به شما پاسخ می دهیم، به دست افراد با تجربه ومتخصص بسپارید که در بخش ها و سیستم های مختلف جلوبندی خودرو تخصص دارند. این کار می تواند بهترین گزینه از نظر زمان، صرفه اقتصادی و کیفیت تعمیر برای خودرو شما داشته باشد.

سوال بعدی، از کجا اطمینان حاصل کنیم که قطعات یدکی واجزا خریداری شده با کیفیت ومطمئن هستند؟

  • قطعات یدکی خودرو خود را از برند مطمئن خریداری کنید.
  • حتما قطعات که خریداری میکنید دارای گارانتی مطمئن باشد.
  • قطعات یدکی خودرو خود را از فروشگاه های مطمئن خریداری کنید.

شرکت پارت لوکس به عنوان تولید کننده و تامین کننده بسیاری از قطعات جلوبندی ماشین در کشور در حال فعالیت است و تمامی فاکتورهای خرید مطمئن را برای شما ایجاد کرده است. در صورتی که می خواهید مجموعه جلوبندی خودرو پراید خود را به صورت یکجا داشته باشید پیشنهاد می شود از صفحه پک جلوبندی پراید دیدن نمایید.

امیدوارم این مقاله در عیب یابی جلوبندی خودرو کمک شایانی به خواننده کرده باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *