نگهداری خودرو, وبلاگ

اصول مراقبت از خودرو

مراقبت از خودرو

اگر جزء افرادی هستید که اهمیت بالایی برا ی خودرو خود قائل اید و دائم در حال مراقبت از ان می باشید بهتر است در مقاله ی اصول مراقبت از خودرو با ما همراه باشید. این مقاله هزاران بار شما را نجات می دهد.

17 اصل مراقبت از خودرو

  1. اولین اصل مراقبت از خودرو این است؛ وقتی که به فیلتر هوا جدیدی برای خودرو خود نیاز دارید، آن را با یک فیلتر مناسب تعویض کنید که باعث کاهش مصرف سوخت  می شوند.

فیلتر هوا

  1. در صورت امکان خودتان روغن موتور را تعویض کنید.  پیشنهاد می شود فیلترها و روغن را هنگامی که تخفیف دارند، خریداری کنید.
  1. خرید لنت ترمز و دیگر قسمت های تعویضی را از فروشگاه های معتبر آنلاین مانند پارت لوکس در هنگام تخفیف خریداری کنید. عمدتا لنت ترمز و سایر قطعات مانند روترها و… گارانتی دارند.
  1. اگر دارید به چراغ قرمز نزدیک می شوید و ماشینی پشت سر شما نیست به جای ترمز گرفتن، بگذارید از سرعت خودرو کاسته شود. اگر این کار را درست انجام دهید دیگر نیازی نیست حتی از ترمز استفاده کنید. پس از سبز شدن چراغ آهسته گاز دهید و بیش از حد به موتور فشار نیاورید.
  1. دور ماشین خود را بیشتر از سه هزار نکنید.
  1. ماشین خود را بشویید و جارو کنید.

شستشو خودرو

  1. برای خودروهای قدیمی تر، حساب کنید که آیا ارزش بیمه بدنه را دارد یا خیر. چرا که خرج بیمه می تواند از تعمیر بیشتر شود.
  1. فقط به تعمیرگاه های معتبر رجوع کنید. یک تعمیر کار بد می تواند چندین میلیون خرج اضافه برای شما بتراشد.
  1. باد چرخ ها و همچنین موتور خود را تنظیم کنید تا از مصرف اضافی سوخت جلوگیری کنید.
  2. هنگام سفر با دوستان پول بنزین را دونگی حساب کنید!
  1. در استفاده از بیمه خست به خرج ندهید. حتی برای ترک شیشه و زنگ زدگی بدنه بیمه وجود دارد. زیرا این هزینه های کوچک مانع از هزینه های هنگفت می شود.
  1. قبل از شروع به رانندگی در زمستان چند دقیقه صبر کنید تا موتور داغ شود. (برای اطلاعات بیشتر از نگهداری خودرو در زمستان این مطلب را ملاحظه کنید)

راننندگی در زمستان

  1. پول جریمه خود را قبل از سنگین تر شدن جریمه پرداخت کنید.
  1. اگر می خواهید ماشین جدیدی برای خود بخرید، شاید بهتر است که ماشین دسته دوم تمیزی را به جای ماشین نو خریداری کنید. زیرا ماشین نو معمولا بسیار گران تر از یک ماشین کار کرده است.
  1. در هنگام خرید ماشین، ماشین مطمئنی خریداری کنید.
  1. اگر توانایی تعمیر  خودرو خودتان را دارید می توانید به تنهایی آن را به عهده بگیرید به دوست مطمئنی بسپارید. اگر می توانید خودتان مشکلتان را حل کنید یا اگر کسی را می شناسید که می تواند این کار را انجام دهد. با این کار صرفه جویی خوبی می کنید.
اگه مفیده ببین!  آشنایی با قطعات خودرو

تعمیر خودرو

  1. هر چه زودتر قسط ماشین خود را پرداخت کنید.

چطور از موتور خودروی خود مراقبت کنیم؟

مرحله اول

روغن موتور خود را تعویض کنید.

تعویض مرتب روغنموتور به تنهایی یکی از ساده‌ترین راه ها برای سالم نگه داشتن موتور خودرو است. روغن  موتور کمک می‌کند که بخش های اساسی خودرو؛ روان شود و موتور داغ نکند. برای فهمیدن بهترین فاصله زمانی تعویض روغن موتور، دفترچه راهنما خودرو خود را بررسی نمایید.

مرحله دوم

سیستم تهویه خودرو را کنترل کنید.

مطمیُن شوید که سیستم تهویه خودرویتان درست کار می‌کند. از آنجایی که این سیستم باعث خنکی موتور شده و از داغ کردن آن جلوگیری می‌کند. در صورت وجود عیب و نقص در سیستم تهویه امکان داغ کردن موتور بالا می‌رود. سیستم تهویه خود را مخصوصا در این روز های تابستانی، چک کنید.

مرحله سوم

فیلتر هوا را عوض کنید.

فیلتر هوا از ورود ذرات به موتور و ایجاد آسیب توسط آنها جلوگیری می‌کند. همچنین  فیلتر هواباعث ورود و خروج هوای تازه مورد نیاز موتور می‌شود. تعویض مرتب فیلتر هوا باعث جلوگیری ورود ذرات به موتور شما می‌شود.

مرحله چهارم

فیلتر سوخت را عوض کنید.

درست همانند فیلتر هوا، فیلتر سوخت هم ذرات و خاک و شن را فیلتر کرده و از ورود آنها به موتور جلوگیری می‌کند و باعث جلوگیری از ایجاد آسیب می‌شود.

مرحله پنجم

اگر چراغ موتور خودرو شما روشن شده است؛ به هیچ‌وجه آن را نادیده نگیرید. اگر شما این چراغ را به مدت طولانی نادیده بگیرید؛ امکان دارد که به موتور، آسیب جدی وارد شود. مهم است که معانی چراغ ها خودرو را شناسایی کرده و در زمان مناسب به علت انها رسیدگی کنید.

.

7 راه برای نگهداری از سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق خودرو شما تنها باعث یک رانندگی بهتر نمی‌شود؛ این سیستم باعث کنترل و امنیت کلی، خودرو شده و همزمان از دیگر اجزاء سازنده خودرو مانند ترمز، پیش‌ران موتور، چرخ ها و تایر ها محافظت می‌کند. تمام این سیستم ها نیاز دارند که در بهترین حالت خود بوده و باهم کار کنند تا بهترین اجرا را به عمل بیاورند.

در متن زیر هفت راه برای نگهداری از سیستم تعلیق خودرو شما، آورده شده است:

  1. فنر و کمک فنر خودرو را به طور منظم بررسی کنید.

یک مشکل بزرگ در سیستم تعلیق خودرو، فنر و کمک فنر‌های نشت کرده هستند. اجزاء نشت کرده که روغن  هیدرولیک چکه می‌کنند باید به زودی تعویض شوند تا از دیگر آسیب ها جلوگیری شود. در خرید کمک فنر حتما به کیفیت و استاندارد بودن آن توجه کنید.

  1. چرخ های خودرو را تنظیم کنید.

سیستم تعلیق می‌تواند بر روی تنظیم چرخ ها اثر داشته باشد و بلعکس. شما نیاز دارید که چرخ های خودروی خویش را هر چند وقت یک بار، تنظیم کنید. اگر چرخ ها تنظیم نباشند، باعث فشار اضافی بر روی سیستم تعلیق خواهند شد.

  1. بوش طبق و سیبک خودرو را بررسی کنید.

بسیاری از بخش ها اتصال و اجزاء مهم هستند که سیستم تعلیق خودرو را می‌سازند. در زمان تعویض روغن، بهتر است این بخش ها اعم از بوش ها مانند بوش طبق جناقی  و سیبک ها بررسی شوند تا مطمئن شد که همه چیز درست کار می‌کند.

  1. آج تایر خود را چک کنید.

اگر آج تایرهای شما، کوفته شده‌اند پس شما باید تایر ها را به زودی تعویض کنید. هر چه بیشتر با تایر های صاف رانندگی کنید امکان آسیب به سیستم تعلیق و چرخ ها بیشتر می‌شود؛ مساوی نبودن آج ها باعث تنظیم نبودند تایر ها شده و باعث صدمه به سیستم تعلیق می‌شود.

  1. فشار هوای تایر ها خودرو را چک کنید.

همراه آج تایرها، فشار هوا آن ها نیز می‌تواند بر سیستم تعلیق و کنترل کلی خودرو، اثر بگذارد. به صورت مداوم فشار هوا تایر ها را بررسی کرده و مطمئن شوید که تایر ها درست به اندازه پیشنهاد شده در دفترچه راهنما خودرو، باد شده اند.

  1. فرمان برقی خودرو خود را بررسی کنید.

اگر خودرو شما سیستم فرمان برقی دارد، باید به طور منظم، بررسی شود. مطمئن شوید که روغن سیستم فرمان برقی، خوب و پاک است و تسمه خوب کار می‌کند. هر نوع آسیب به سیستم فرمان برقی، می‌تواند باعث ایجاد صدمه به سیستم تعلیق، ترمز ها و چرخ ها شود.

  1. همیشه بعد از تصادف، سیستم تعلیق خودرو خود را بررسی کنید.

اگر شما درگیر هر نوع از تصادف، (بزرگ یا کوچک) شده‌اید؛ شما نیاز دارید که سیستم تعلیق را همراه با تمام اجزاء آسیب دیده، بررسی نمایید. امکان بروز آسیب به سیستم تعلیق در تصادفات بالا بوده و شما باید در زمان تعمیر خودرو مطمئن شوید که این سیستم صدمه ندیده باشد.

اگه مفیده ببین!  خرید عمده لوازم جلوبندی و یدکی

برای خواندن 10 نکته کاربردی مراقبت از خودرو می‌توانید به صفحه دیگر در وبلاگ ما مراجعه کنید.

نکات بالا از مجموع نکته های قابل توجه و پر تکرار بودند، چنانچه جای نکته ای از نظر شما در این لیست خالی بود در کامنت ها می توانید با پارت لوکس به اشتراک بگذارید.

مترجمان: مهسا رضوی مقدم، متینا حاجی زاده

3 نظر در “اصول مراقبت از خودرو

  1. رضا گفت:

    نکات مهم نگهداری از خودرو اینجا اومده، اما هنوز جا داره 🙁

    1. حتما در آپدیت کامل می شه. ممنون از توجه شما

  2. هادی خالقی گفت:

    بعضی ترفندهای نگهداری از خودرو واقعا باعث افزایش طول عمر ماشین و قطعات ماشیح میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *