نگهداری خودرو, وبلاگ

آشنایی با قطعات خودرو

آشنایی با قطعات خودرو-پارت لوکس

آشنایی با قطعات خودرو می تواند کمک زیادی به رانندگان خودرو در زمان رانندگی و یا خرابی خودرو کند؛ به همین دلیل پارت لوکس در این مقاله به بررسی صفر تا صد قطعات خودرو می پردازد. ما در مقاله نام قطعات خودرو تمامی قطعات را به همراه عکس توضیح مختصری داده ایم. خودروها از قطعات بسیار زیادی تشکیل می‌شوند. اما هر خودرو چهار بخش اساسی دارد که عبارتند از:

  • شاسی
  • موتور
  • سیستم انتقال نیرو
  • بدنه

گذشته از این چهار بخش ضروری، کنترل‌ها و تجهیزات کمکی نیز در هر خودرو وجود دارد. کنترل‌ها برای مهار حرکت خودرو در نظر گرفته شده‌اند. تجهیزات کمکی، اجزای اضافی هستند که برای راحتی کاربر خودرو طراحی شده‌اند.

نخست جهت آشنایی با قطعات خودرو به ‌اختصار سخن خواهیم گفت.

اجزای شاسی خودرو

اجزای اصلی شاسی خودرو شامل قابِ شاسی، سیستم تعلیق، محورها و چرخ می‌شود. قاب شاسی، اسکلت اصلی خودرو را تشکیل می‌دهد و بستری برای موتور و بدنۀ وسیله نقلیه فراهم می‌کند. قاب شاسی از قطعات فولادی قوطی ساخته می‌شود که از استحکام کافی برای تحمل وزن بدنه و سایر اجزای خودرو برخوردارند.

قاب شاسی خودرو معمولاً از چندین عضو تشکیل می‌شود که به یکدیگر جوش داده یا پرچ شده‌اند تا شکل نهایی حاصل شود. موتور با بالشتک‌های لاستیکی بر روی قاب شاسی نصب می‌شود که ارتعاشات را جذب می‌کنند و سبب میرایی این ارتعاشات می‌شوند. جذب و میرایی ارتعاشات، سرنشینان را در برابر ناراحتی ناشی از تکان‌ها محافظت می‌کند.

قاب شاسی بر روی محور چرخ‌ها توسط فنرها پشتیبانی می‌شود. به کل این مجموعه شاسی می‌گویند.

عملکرد موتور خودرو

موتور خودرو در واقع مولد یا نیروگاهی است که نیروی لازم برای پیش ‌راندن خودرو را فراهم می‌کند. موتور، به‌عنوان قلب خودرو شما، ماشین پیچیده‌ای است که با تبدیل گرمای حاصل از سوختن گاز (بنزین) به انرژی مکانیکی، نیروی لازم برای به چرخش درآوردن چرخ‌های خودرو روی جاده را فراهم می‌آورد. این ماشین از دو بخش اصلی تشکیل شده است: بخش پایین‌تر و سنگین‌تر یعنی بلوک سیلندر، قطعات متحرک اصلی موتور را در بر می‌گیرد. پوشش بالایی که می‌توان آن را جدا کرد، سرسیلندر است.

در بیشتر موتورها، قدرت انفجاری مخلوطی از هوا، گاز و بنزین، پیستون‌ها را به حرکت در می‌آورد. پیستون‌ها میل‌لنگی را که به آن متصل شده‌اند، می‌چرخانند. در نهایت، نیروی چرخشی میل‌لنگ باعث چرخش چرخ‌های خودرو می‌شود.

برای کارکرد موتور چند سیستم فرعی مورد نیاز است. برای مثال، جهت کاهش اصطکاک و جلوگیری از فرسایش موتور به سیستم روانکاری نیاز است. سیستم خنک‌کننده برای حفظ دمای موتور در محدودۀ ایمن مورد نیاز است. یک سیستم سوخت‌رسانی هم لازم است تا مخلوط هوا و سوخت را با نسبت بهینه برای موتور تأمین کند. این مخلوط هوا و سوخت در نهایت باید در زمان مناسب در داخل سیلندر توسط سیستم جرقه‌زنی مشتعل شود. علاوه بر این‌ها، یک سیستم برق برای به‌کار انداختن میل‌لنگ و درنتیجه راه‌اندازی موتور (استارت) و تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز برای راه‌اندازی و/یا کنترل سیستم‌های جانبی موتور مورد نیاز است.

موتور خودرو جزء مهم ترین قطعات ماشین است که لازم دانستیم در مقاله آشنایی با قطعات خودرو کامل آن را توضیح دهیم.

جعبه دنده خودرو

وظیفه اصلی جعبه ‌دنده (گیربکس) ایجاد تغییرات لازم در گشتاوری است که موتور به چرخ‌ها وارد می‌کند. این هدف با تغییر نسبت دنده‌ها بین شفت خروجی موتور و درایو شفت برآورده می‌شود.

جعبه‌دنده خودرو تقریباً مشابه سیستم تعویض دنده و زنجیری است که در دوچرخه‌ها از آن استفاده می‌شود. این سیستم همیشه روی موتور نصب می‌شود تا تسمه و سیستم چرخ‌دنده‌های متصل به آن بتواند به‌طور مؤثر انرژی احتراقی تولیدشده توسط موتور را به تکانۀ فیزیکی تبدیل کند.

جعبه‌دنده، متناسب با سرعت خودرو و ورودی گاز (یعنی اینکه تا چه اندازه پدال گاز خودرو را به سمت پایین فشار می‌دهید) دنده‌ها را تغییر می‌دهد تا دور موتور در دقیقه به‌طور مناسب پایین نگه داشته شود. این کنترل دو مزیت دارد: مصرف سوخت کاهش می‌یابد و چرخ‌دنده‌ها به موتور شما بار اضافی وارد نمی‌کنند.

بدنه خودرو

هدف اصلی بدنه این است که با محافظت مناسب در برابر باد، آب و هوا محل مناسبی برای استقرار راننده و سرنشینان فراهم کند. میزان راحتی ارائه شده توسط بدنه به نوع خودرو و قیمت آن بستگی دارد. بدنه اولین خودروها تنها اندکی بیشتر از یک سکو با صندلی‌های متصل به آن بود و به تدریج به یک اتاقک بستۀ کامل با سقف و پنجره تبدیل شد. بدنه خودروهای مدرن از ورق‌های فولادی ساخته می‌شود که زیر پرس‌های غول‌پیکر به آن‌ها شکل مورد نیاز داده می‌شود.

بدنه اولین خودروها تنها اندکی بیشتر از یک سکو با صندلی‌های متصل به آن بوده است.

بیشتر اجزای بدنه به یکدیگر جوش داده می‌شوند تا یک واحد سبک و بدون سروصدا تشکیل دهند. سَبک و نوع بدنه خودروها همچنین اساس و پایه‌ای برای طبقه‌بندی آن‌ها به شمار می‌رود.

سیستم فرمان خودرو

از سیستم فرمان برای تغییر و کنترلِ جهتِ حرکت خودرو استفاده می‌شود. از ضروریات اصلی در هر سیستم فرمانی این است که عملکردی دقیق داشته باشد و به آسانی قابل کنترل باشد. علاوه بر این، چرخ‌های جلو پس از هر پیچ باید تمایل داشته باشند به حالت مستقیم بازگردند. فرمان خودرو نه تنها در جاده‌های پرپیچ‌وخم  بلکه هنگام مانور در خیابان‌های پرترافیک نیز ضروری است.

در این سیستم برای بیشتر کردن نیرویی که راننده جهت چرخاندن فرمان وارد می‌کند، از یک سازوکار چرخ‌دنده‌ای موسوم به جعبه فرمان استفاده می‌شود. این سازوکار، گرداندن فرمان را بسیار آسان می‌کند زیرا راننده مجبور نیست تلاش زیادی به خرج دهد.

در بیشترِ خودروهای مدرن، فرمان به قابلیت‌های جانبی مانند سامانه بازدارنده سرعت (کروز کنترل) و انتخاب سیستم صوتی مجهز است. برخی از فرمان‌ها حتی به یک گرمکن برقی مجهزند.

سیستم روانکاری خودرو

موتور خودرو دارای قطعات متحرک زیادی است که در اثر به ‌هم‌ ساییده‌شدن در نهایت دچار فرسایش می‌شوند. موتور، سیال روان‌کننده (روغن موتور) را بین این قطعات متحرک به گردش در می‌آورد تا از تماس فلز با فلز که منجر به فرسایش می‌شود جلوگیری کند. قطعاتی که روغن‌کاری می‌شوند، می‌توانند با اصطکاک کمتر راحت‌تر حرکت کنند و از این رو اتلاف انرژی ناشی از اصطکاک به حداقل می‌رسد.

وظیفۀ ثانویه روان‌کننده این است که به‌عنوان خنک‌کننده و همچنین به‌عنوان یک محیط آب‌بندی برای جلوگیری از نشتی عمل کند. لایه نازکی از روان‌کننده روی دیواره سیلندر به آب‌بندی رینگ‌پیستون‌ها کمک می‌کند و در نتیجه تراکم موتور را بهبود می‌بخشد.

آشنایی با قطعات خودرو لازمه اش این است که از هر قطعه وسیستم صحبت کنیم به همین دلیل هر کدام را به اختصار توضیح می دهیم.

سیستم خنک کننده خودرو

در اثر احتراق سوخت با هوا در داخل سیلندر دمای قطعات موتور افزایش می‌یابد. این افزایش دما بر عملکرد موتور و عمر قطعات موتور تأثیر مستقیم می‌گذارد.

سیستم خنک ‌کننده موتور را برای افزایش بازدهی در دمای بهینه نگه می‌دارد. شرایط رانندگی، هر چه که باشد، سیستم به گونه‌ای طراحی می‌شود که از گرم‌شدن بیش از حد و خنک‌شدن بیش از حد جلوگیری کند.

سیستم جرقه زنی خودرو

خوب است در مقاله آشنایی با قطعات خودرو از سیستم جرقه زنی هم بیشتر بدانید. وظیفۀ سیستم جرقه‌زنی کمک به احتراق سوخت از طریق جرقه‌های ناشی از ولتاژ بالا یا اشتعال خودبه‌خودی در هر یک از سیلندرهای موتور در زمان مناسب است به‌طوری که مخلوط هوا و سوخت بتواند به‌طور کامل بسوزد.

سوخت تأمین‌شده برای محفظه احتراق باید مشتعل شود تا انرژی تولید شود. در موتورهای اشتعال جرقه‌ای، برای این منظور از جرقه های الکتریکی استفاده می‌شود. در موتورهای احتراق تراکمی (دیزل) نیازی به سیستم جرقه‌زنی جداگانه نیست زیرا احتراق در اثر فشرده شدن مخلوط سوخت و هوا در فشار بالا رخ می‌دهد.

سیستم برق خودرو

سیستم برق خودرو انرژی را برای راه اندازی دینام استارت و همه لوازم جانبی فراهم می‌کند. اجزای اصلی سیستم برق خودرو عبارتند از باتری، دینام، دینام استارت، کویل احتراق و بخاری.

باتری خودرو

باتری خودرو شما انرژی الکتریکی مورد نیاز برای به کار انداختن قطعات الکتریکی را فراهم می‌کند و مسئولیت بسیار بزرگی برعهده دارد. احتمالاً می‌دانید که بدون باتری، خودرو شما روشن نمی‌شود (استارت نمی‌خورد).

اگه مفیده ببین!  کاهش مصرف سوخت و افزایش طول عمر خودرو آریزو 6

نحوه عملکرد این جعبه کوچک و قدرتمند از این قرار است که

  • یک واکنش شیمیایی خودرو شما را به کار می‌اندازد: باتری انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی لازم برای تأمین انرژی خودرو شما تبدیل می‌کند و ولتاژ لازم را به استارت می‌رساند.
  • جریان الکتریکی را ثابت نگه می‌دارد: باتری نه تنها انرژی مورد نیاز برای راه‌اندازی خودرو شما را تأمین می‌کند، بلکه ولتاژ را ثابت نگه می‌دارد تا موتور خودرو درست کار کند. وظایف زیادی برعهدۀ این جعبۀ به‌ظاهر کوچک گذاشته شده است.

دینام خودرو

در حالی که وجود باتری برای روشن کردن خودرو شما در حالت خاموش ضروری است، دینام خودرو، برق آن را در زمانی که موتور روشن است، تأمین می‌کند.

هنگامی که موتور روشن است، دینام برق مورد نیاز قطعات الکترونیکی خودرو از جمله چراغ‌های جلو، فرمان برقی، شیشه‌های برقی، برف‌پاک‌کن‌ها ، گرمکن صندلی‌ها، گرمکن شیشه‌ها، دستگاه‌های کنسول و پخش صوت را تأمین می‌کند.

دینام همه این نیازها را با جریان مستقیم (DC) برطرف می‌کند. دینام خودرو همچنین وظیفه شارژ باتری در حین رانندگی را بر عهده دارد.

دینام با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی کار می‌کند. هنگامی که موتور خودرو روشن است، تسمه‌ای که روی یک فولی متصل به دینام قرار دارد، آن را به چرخش درمی‌آورد و از حرکت یک هسته سیم‌پیچ در میان مجموعه‌ای از آهن‌رباها جریان الکتریکی متناوبی (AC) ایجاد می‌شود که سپس به یکسو‌کننده دینام هدایت می‌شود. یکسو‌کننده، جریان متناوب تولیدشده را به جریان DC تبدیل می‌کند که سیستم‌های الکتریکی خودرو را راه‌اندازی می‌کند.

رادیاتور خودرو

آشنایی با قطعات خودرو شامل رادیاتور خودرو نیز می شود. رادیاتور به از بین بردن گرمای اضافی از موتور کمک می‌کند. این دستگاه بخشی از سیستم خنک‌کننده موتور است. این سیستم شامل یک مایع خنک‌کننده، شیلنگ‌هایی برای گردش مایع خنک‌کننده، یک فن و ترموستاتی می‌شود که دمای مایع خنک‌کننده را کنترل می‌کند.

مایع خنک‌کننده از طریق شیلنگ‌های متصل به رادیاتور، در پوستۀ موتور به گردش در می‌آید تا پس از جذب گرمای اضافی موتور به رادیاتور باز گردد. پس از بازگشت مایع خنک‌کننده به رادیاتور، گرمای آن از طریق پره‌های نازک و انبوه فلزی این قطعه به هوای محیط پس داده می‌شود.

هوای خنک از طریق جلوپنجره به درون رادیاتور جریان می‌یابد تا به این فرایند کمک کند؛ زمانی که وسیله نقلیه در حال حرکت نیست، مانند زمانی که در ترافیک سنگین خودرو حرکت نمی‌کنید، فن سیستم هوا را می‌دمد تا به کاهش دمای مایع خنک‌کننده گرم شده و همچنین به بیرون دمیدن هوای گرم از خودرو کمک کند.

سیستم انتقال نیرو خودرو

سیستم انتقال نیرو، نیرویی را که موتور تولید می‌کند به چرخ‌های خودرو منتقل می‌کند و از کلاچ (در خودروهای مجهز به جعبه‌دنده دستی)، جعبه‌دنده (سیستمی از چرخ‌دنده‌ها که توان چرخشی موتور برای به حرکت در آوردن خودرو را افزایش می‌دهد)، درایوشفت، دیفرانسیل و محور عقب تشکیل می‌شود.

کلاچ خودرو

وجود کلاچ برای سیستم انتقال دستی به منظور جدایی موقت موتور از چرخ‌ها ضروری است. این جدایی سیستم انتقال نیرو از موتور هنگام تغییر نسبت دنده‌ها یا هنگام توقف وسیله نقلیه ضروری است.

درایو شفت خودرو

درایوشفت، جعبه‌دنده و دیفرانسیل را به هم متصل می‌کند. درایوشفت‌ها در دو انتهای خود دارای مفصل همه‌کاره هستند.

دیفرانسیل خودرو

وظیفه دیفرانسیل تقسیم توان دریافتی از درایوشفت میان دو پلوس است. این قطعه از خودرو به چرخ‌ها امکان می‌دهد تا زمانی که خودرو دور می‌زند یا به درون گودال می‌افتد، با سرعت‌های متفاوتی حرکت کنند.

محور خودرو

محورها (اکسل‌ها) شفت‌هایی هستند که چرخ‌ها روی آن‌ها نصب می‌شوند. نیروی محرک مورد نیاز چرخ‌ها از طریق این محورها تأمین می‌شود.

  • محور جلو: بخشی از سیستم تعلیق است که در جلوی خودرو قرار دارد؛ وظیفه این محور کمک به فرمان و برطرف‌کردن ضربات ناشی از سطوح ناهموار جاده است.
  • محور عقب: محور عقب بین دیفرانسیل و چرخ‌های محرک قرار دارد و نیرو را بین این دو انتقال می‌دهد. محور عقب در واقع دو نیمه است – که توسط دیفرانسیل به هم متصل شده اند و هر قسمت به‌ عنوان نیم شفت شناخته می‌شود. این محور وظیفه انتقال نیرو به چرخ‌های محرک را بر عهده دارد. در اکثر خودروها، محورهای عقب با چرخ‌های خودرو می‌چرخند.

آشنایی با سیستم تعلیق

وظیفۀ سیستم تعلیق، جذب ارتعاشات ناشی از بالا و پایین‌شدن چرخ‌هاست که به نوبه خود از پستی‌بلندی‌های سطح جاده ناشی می‌شود. فنرها و کمک‌فنرها از اجزای اصلی تشکیل‌دهندۀ سیستم تعلیق خودرو به‌شمار می‌رود.

آشنایی با کمک‌فنر

کمک‌فنرها دستگاه‌های پمپ‌مانند هیدرولیکی (روغنی) هستند که به کنترل ضربه و حرکت برگشتی فنرها و سیستم تعلیق وسیله نقلیه کمک می‌کنند.

نقش کلیدی کمک‌فنر علاوه بر گرفتن ضربه‌ها و لرزش‌ها این است که اطمینان حاصل شود لاستیک‌های خودرو همیشه با سطح جاده در تماس هستند تا به این ترتیب، کنترل خودرو و واکنش مناسب سیستم ترمز خودرو تضمین شود.

آشنایی با سیستم ترمز

برای کاهش سرعت یا توقف خودرو در حال حرکت، ترمز لازم است. سیستم ترمز برای حفظ ایمنی سرنشینان و رهگذران در جاده‌ها ضروری است. سیستم ترمز ممکن است به صورت مکانیکی یا هیدرولیکی کار کند. امروزه 95% از سیستم‌های ترمز مورد استفاده در خودروها از نوع هیدرولیک هستند. ما قبلا در مقاله سیستم ترمز چیست؟ به طور کامل سیستم ترمز را مورد بررسی قرار داده ایم.

تمام ترمزها از دو عضو تشکیل می‌شوند که یکی چرخان و دیگری ساکن است. شیوه‌های گوناگونی برای برقراری تماس میان این دو عضو و در نتیجه کاهش سرعت خودرو وجود دارد.

اجزای اصلی سیستم ترمز عبارتند از پدال ترمز، سیلندر اصلی، سیلندر چرخ، کاسه چرخ، لوله‌های ترمز، کفشک ترمز، کالیپر، لنت‌ها و اتصالات.

با افزایش باری که خودرو حمل می‌کند و سرعت آن در دهه‌های اخیر، اهمیت سیستم ترمز نیز افزایش یافته است و در حال حاضر ترمزهای هیدرولیک ترجیح داده می‌شوند. در سیستم‌های ترمز هیدرولیک برای تقویت فشاری که راننده به پدال وارد می‌کند، از یک سیال (روغن ترمز) استفاده می‌شود.

آشنایی با چرخ‌ها و لاستیک‌ها

کمک‌فنرها دو کار را انجام می‌دهند یعنی جدا از کنترل حرکت فنرها و سیستم تعلیق، چرخ‌های خودرو را همیشه در تماس با زمین نگه می‌دارند.

چه در حال سکون و چه در حال حرکت، سطح پایینی چرخ‌های خودرو تنها بخش از وسیله نقلیه‌اند که با جاده در تماس است. هر زمان که تماس لاستیک با زمین قطع شود یا کاهش یابد، توانایی شما در رانندگی، هدایت خودرو و ترمزگیری به‌شدت به خطر می‌افتد.

هر خودرو چهار چرخ دارد. به بخش سیاه‌رنگ چرخ که از لاستیک پر از هوا ساخته شده است، لاستیک (تایر) می‌گویند. سطح تماس واقعی چرخ‌ها با جاده همین لاستیک‌ها هستند. بخش داخلی لاستیک خودرو شما به رینگ متصل است.

آشنایی با سرعت‌سنج

سرعت‌سنج، دستگاه نمایش‌گری است که سرعت لحظه‌ای وسیله نقلیه را اندازه‌گیری می‌کند و نشان می‌دهد؛ این نمایش‌گر معمولاً با قطعه‌ای دیگر موسوم به کیلومترشمار (که مسافت طی‌شده را ثبت می‌کند) ترکیب می‌شود. نصب سرعت‌سنج روی خودروها در اوایل قرن بیستم جنبۀ اختیاری داشت اما از حدود سال 1910 به بعد مطابق استانداردهای خودروسازی، نصب آن ضروری شد.

آشنایی با کمربند ایمنی

کمربند ایمنی یک وسیله ایمنی در خودرو است که برای محافظت راننده یا سرنشینان آن در برابر خطرات احتمالی ناشی از جابه‌جایی‌های ناجور هنگام تصادف‌ها یا توقف‌های ناگهانی طراحی شده است.

کمربند ایمنی با کاهش نیروی ضربه‌های ثانویه ناشی از برخوردهای داخلی، قراردادن سرنشینان در موقعیت درست برای حداکثر کارایی کیسه هوا (در صورت مجهز بودن خودرو به این وسیلۀ ایمنی) و جلوگیری از بیرون‌ افتادن سرنشینان از خودرو در زمان تصادف یا واژگونی آن، احتمال مرگ یا آسیب جدی در تصادفات رانندگی را کاهش می‌دهد.

هنگام حرکت، راننده و سرنشینان با همان سرعت خودرو حرکت می‌کنند. اگر راننده، خودرو را به‌طور ناگهانی متوقف کند یا با خودرو دیگری تصادف کند، راننده و سرنشینان با همان سرعتی که خودرو قبل از توقف داشته است به حرکت خود ادامه می‌دهند.

کمربند ایمنی نیروی مخالفی را به راننده و سرنشینان وارد می‌کند تا از افتادن یا تماس شدید آن‌ها با اجزای داخلی خودرو (به‌ویژه برخورد شدید با شیشه جلو) جلوگیری کند.

کمربند ایمنی نیروی مخالفی را به راننده و سرنشینان وارد می‌کند تا از افتادن یا تماس آن‌ها با اجزای داخل خودرو جلوگیری کند (به‌ویژه از تماس با شیشه جلو یا عبور از آن جلوگیری می‌کند). کمربند ایمنی به دلیل نقش حیاتی در ایمنی سرنشینان به‌عنوان یکی از سیستم‌های مهار اولیه (PRS) در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل جهت آشنایی با قطعات خودرو کمربند ایمنی را هم به آن اضافه کردیم.

آشنایی با دسته دنده

برای حرکت رو به جلو، عقب و خلاصی خودرو از دسته دنده استفاده می‌شود. دسته دنده یک اهرم فلزی است که به جعبه ‌دنده متصل است و از طریق آن می‌توان دنده‌ها را تغییر داد.

اگه مفیده ببین!  علائم خرابی دیسک ترمز

برای تعویض دنده معمولاً راننده در حالی که از دسته دنده استفاده می‌کند، پدال کلاچ را با پای چپ فشار می‌دهد تا موتور از سیستم انتقال نیرو و چرخ‌ها جدا شود.

خودروهای دنده اتوماتیک که شامل جعبه‌دنده‌های اتوماتیک هیدرولیک (مبدل گشتاور)، جعبه‌دنده‌های دستی خودکار و جعبه‌دنده‌های نیمه‌اتوماتیک قدیمی‌تر (مخصوصاً بدون کلاچ، مانند خودروهای فولکس واگِن) می‌شوند، نیازی به پدال کلاچ ندارند.

شیشه جلو خودرو

شیشه جلو ضمن محافظت از سرنشینان در برابر عوامل جوی، امکان دید را هم برای آن‌ها فراهم می‌کند. شیشه جلو در خودروهای مدرن معمولاً از شیشه‌های ایمنی چند لایه ساخته می‌شود؛ این شیشه‌ها معمولاً از دو ورقه شیشه‌ای خمیده تشکیل می‌شوند که برای افزایش ایمنی یک لایه پلاستیکی بین آن‌ها قرارداده می‌شود تا از پرتاب خرده‌شیشه‌ها پس از شکسته‌شدن جلوگیری شود. این شیشه به قاب پنجره متصل می‌شود.

شیشه جلو در موتور سیکلت‌ها غالباً از پلی کربنات یا پلاستیک اکریلیک با توان ضربه‌گیری بالا ساخته می‌شود.

شیشه جلو، سرنشینان خودرو را در برابر باد، ذرات شناور در هوا مانند گرد و غبار، حشرات و سنگ‌ریزه‌ها محافظت می‌کند و پنجره‌ای با شکل آیرودینامیکی مناسب به سمت جلو ایجاد می‌کند. در برخی از این شیشه‌ها ممکن است برای غربالگری پرتوهای فرابنفش مضر از یک لایه پوشش ضد UV نیز استفاده شود. با این حال، این لایه ضرورت چندانی ندارد زیرا همان‌طور که گفته شد، اکثر شیشه‌های جلو خودرو از شیشه ایمنی چند لایه ساخته می‌شوند و بخش بزرگی از پرتوهای فرابنفش توسط لایه‌های این شیشه جذب می‌شود. ویژگی های خاص شیشه خودرو سبب شد که در مقاله آشنایی با قطعات خودرو آن را بررسی کنیم.

برف ‌پاک ‌کن خودرو

برف‌پاک‌کن دستگاهی است که برای حذف باران، برف، یخ، مایع شوینده، آب وذرات آشغال از جلوی شیشه خودرو استفاده می‌شود تا راننده خودرو بتواند بهتر ببیند چه چیزی جلوی او است.

تقریباً همه وسایل نقلیه موتوری از جمله خودروهای سواری، کامیون، اتوبوس، لوکوموتیو قطار و کشتی‌های کابین‌دار و برخی از هواپیماها به یک یا چند برف‌پاک‌کن مجهزند و داشتن آن معمولاً به‌لحاظ قانونی الزامی است.

برف‌پاک‌کن معمولاً از یک بازوی فلزی تشکیل شده است که یک سر آن می‌چرخد و سر دیگر آن به یک تیغه لاستیکی بلند متصل است. این بازو توسط یک موتور کوچک به حرکت در می‌آید.

تیغۀ برف‌پاک‌کن روی شیشه به جلو و عقب می‌چرخد و آب، نزولات دیگر  یا هر چیز دیگری را که مانع دید می‌شود، از سطح شیشه کنار می‌زند. در خودروهایی که پس از سال 1969 ساخته شده‌اند، سرعت حرکت برف‌پاک‌کن در دو یا چند حالت قابل تنظیم است.

چراغ جلو

چراغ جلو، وسیله‌ای برای روشنایی است که جلوی خودرو قرار دارد و وظیفه آن روشن‌ کردن راهِ پیشِ روی رانندهاست. عملکرد چراغ جلو به مرور زمان و با ساخت و طراحی خودروها پیوسته بهبود یافته‌ است. این سیستم شامل یک محفظه شفاف و یک یا چند لامپ می‌شود.

 بررسی چراغ عقب و چراغ راهنما

چراغ‌های عقب در پشت خودرو و بالای سپر نصب می‌شوند. رنگ آن‌ها قرمز است و چراغ‌های سفیدی در کنار خود دارند که نشان می‌دهند خودرو چه زمانی در حالت دنده عقب قرار دارد.

وقتی در جاده هستید، چراغ‌های عقب، خودروهای پشت سرتان را از حضور شما آگاه می‌کنند تا بتوانید با خیال راحت در تاریکی رانندگی کنید.

چراغ‌های راهنما حاوی لامپ‌های چشمک‌زنی هستند که در نزدیکی گوشه‌های چپ و راست در جلو و عقب خودرو (و گاهی روی آینه‌های بغل وسیله نقلیه) نصب می‌شوند و راننده هر گاه به یک طرف می‌پیچد از قبل آن‌ها را فعال می‌کند تا دیگران را از تغییر جهت خود آگاه کند.

کاپوت خودرو

کاپوت خودرو یک درپوش لولایی است که در جلو خودرو روی موتور قرار می‌گیرد. هدف آن فراهم‌کردن دسترسی به موتور برای تعمیر و نگهداری است. معمولاً از یک چِفتِ پنهان برای بالا نگه داشتن کاپوت استفاده می‌شود. برخی از راننده‌ها روی کاپوت خود را با پوششی چرمی یا پلاستیکی می‌پوشانند که هم جنبۀ تزئینی دارد و هم از آن محافظت می‌کند. کاپوت‌ها گاهی مجهز به نازل آب‌پاش برای برف‌پاک‌کن، بادگیر و یا قطعات تزئینی هستند. کاپوت خودروها معمولاً از فولاد و گاهی از آلومینیم ساخته می‌شود.

صندوق عقب خودرو

صندوق عقب خودرو محل نگهداری اولیه بار یا چمدان در خودروهای چهاردر معمولی است. به‌طور معمول این صندوق در اکثر مدل‌ها در عقب خودرو قرار دارد. در برخی خودروها که موتور در وسط یا عقب خودرو قرار دارد، این صندوق در جلو قرار می‌گیرد. در برخی از مدل‌ها دو محفظه وجود داشته است.

مبدل کاتالیزوری

مبدل کاتالیزوری دستگاهی برای کنترل انتشار دود اگزوز است که گازهای سمی و آلاینده‌های موجود در دود خروجی از موتورهای احتراق داخلی را با سرعت‌بخشیدن به یک واکنش شیمیایی خاص به آلاینده‌هایی با سمّیت کمتر تبدیل می‌کند. از مبدل‌های کاتالیزوری معمولاً با موتورهای احتراق داخلی که سوخت آن‌ها بنزین یا گازوئیل است و گاهی اوقات در بخاری‌ها بدون دودکش و اجاق‌های نفتی استفاده می‌شود.

صدا ‌خفه ‌کن خودرو

صدا ‌خفه ‌کن (مخزن اگزوز) بخشی از سیستم اگزوز خودرو است که در بخش عقبی و زیرین خودرو شما قرار دارد. این قطعه به کاهش آلاینده‌های خودرو و صدای موتور کمک می‌کند. صدا‌خفه‌کن از فولاد و با روکشی از آلومینیم ساخته می‌شود تا از گرما و مواد شیمیایی آزادشده از سیستم اگزوز محافظت کنند. صدا‌خفه‌کن عمدتاً برای از بین بردن صداهای بلند ایجادشده توسط پیستون‌ها و سوپاپ‌های موتور استفاده می‌شود.

لوله اگزوز خودرو

لوله اگزوز بخشی از سیستم اگزوز خودرو شماست که مانند دودکش روی خانه، طوری طراحی شده است که دود را از وسیله نقلیه خارج و در هوا رها کند. لوله اگزوز به یک صدا‌خفه‌کن متصل است و اغلب با یک بست به انتهای عقبی خودرو متصل می‌شود. لوله اگزوز در معرض آسیب‌های ناشی از تصادف از پشت، شکستگی بست‌ها، شکستگی جوش‌خوردگی‌ها و خوردگی و فرسایش در گذر زمان قرار دارد.

باک بنزین خودرو

باک بنزین خودرو معمولاً در عقب یا وسط خودرو قرار دارد. ممکن است دلایل مختلفی برای بیرون آوردن آن وجود داشته باشد. شایع‌ترین دلیل نیاز به تعویض قطعه‌ای به نام پمپ بنزین است.

باک را می‌توان از بیرون از طریق یک حفره کوچک پر کرد که پس از پرشدن با درپوشی بسته می‌شود. بنزین قبل از رسیدن به موتور از چند مرحله عبور می‌کند و در نهایت، پمپ بنزین آن را وارد مجرای سوخت می‌کند. در بیشتر خودروها مجرای فلزی سختی وجود دارد که سوخت را از باک به سمت موتور هدایت می‌کند.

ما به دلیل این که خواستیم مقاله آشنایی با قطعات خودرو کامل باشد به همین دلیل حتی از قطعاتی که شاید به نظر شما خیلی آسان و بدیهی باشد نام برده ایم.

آشنایی با آمپر بنزین

آمپر بنزین، دستگاهی است که سطح سوخت موجود در باک خودرو را اندازه‌گیری می‌کند. این  دستگاه شامل یک حس‌گر می‌شود که به کمک آن مقدار سوخت را اندازه‌گیری می‌کند و نمایش می‌دهد.

خطوط روی آمپر بنزین فواصل یک‌چهارم سطح کل سوخت موجود در باک بنزین را نشان می‌دهد. بنا بر این، نقاط میان دو خط پیاپی، یک‌هشتم خواهد بود. اگر عقربه بین یک‌دوم (½) و سه‌چهارم (¾) باشد، به این معنی است که پنج‌هشتم (⅝) از گنجایش باک شما پر است.

دماسنج خودرو

دماسنج در وسیله نقلیه شما برای اندازه‌گیری دمای مایع خنک‌کننده موتور خودرو طراحی شده است. دما سنج به شما می‌گوید که آیا مایع خنک‌کننده موتور شما سرد، معمولی یا بیش از حد گرم است. این آمپر که در کنسول خودرو شما گنجانده شده است  از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هنگامی که موتور روشن است و مایع خنک‌کننده کار خود را انجام می‌دهد، عقربه دماسنج باید جایی میان نشانه‌های گرم و سرد قرار گیرد. موقعیت نشانه دمای «عادی» از وسیله نقلیه‌ای به وسیله نقلیه دیگر ممکن است متفاوت باشد.

 کیلومترشمار خودرو

کیلومترشمار (ادومتر) ابزاری است که برای نشان دادن مسافت طی شده توسط یک وسیله نقلیه از ابتدای شروع به کار آن استفاده می‌شود. در اکثر خودروهای مدرن یک مسافت‌سنج نیز موجود است. برخلاف کیلومترشمار، مسافت‌سنج را هر لحظه می‌توان صفر کرد و این امکان فراهم می‌آید که مسافت طی‌شده در یک سفر معین را اندازه‌گیری کنید. در گذشته اودومترها کاملاً مکانیکی بودند اما در بیشتر خودروهای امروزی الکترونیکی هستند.

آمپر دور موتور خودرو

آمپرِ دورِ موتور (دورسنج، تاخومتر، شمارش‌گر دور) ابزاری است که سرعت چرخش شفت موتور یا دیسک را اندازه‌گیری می‌کند و معمولاً برحسب دور بر دقیقه (RPM) روی یک صفحه آنالوگ درجه‌بندی‌شده نمایش می‌دهد. البته نمایش‌گرهای دیجیتال به‌طور فزاینده‌ای در حال رواج هستند.

دورسنج‌های آنالوگ تعداد دور را معمولاً به‌صورت مضربی از 1000 نشان می‌دهند. یعنی اگر عقربه روی عدد 3 باشد، تعداد دور موتور برابر با 3000 دور بر دقیقه خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره موتور خودرو نیز می‌توانید همراه ما باشید.

آمپر دور موتور خودرو- پارت لوکس

آمپر دور موتور خودرو

پلاک نمره خودرو

هر خودرویی برای شناسایی باید پلاک داشته باشد که معمولاً در بیشتر خودروها روی سپر نصب می‌شود.

لوازم جانبی خودرو

در خودروهای مدرن از طیف گسترده‌ای از لوازم جانبی برای رانندگی ایمن‌تر و راحت‌تر استفاده می‌شود. مثال‌های معمولی عبارتند از استارت، چراغ‌های جلو، چراغ‌های سیگنال‌دهی مانند چراغ‌های راهنما، چراغ‌های عقب، چراغ‌های ترمز، چراغ دنده عقب، برف‌پاک‌کن‌ها، بوق، نمایش‌گرها، رادیو-پخش، بخاری، سیستم تهویه مطبوع (کولر)، فرمان هیدرولیک و غیره.

امیدواریم که مقاله آشنایی با قطعات خودرو مورد استفاده قرار گرفته باشد شما هم اگر تجربه ای در این زمینه دارید می توانید با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

مقاله آشنایی با قطعات خودرو همیشه در حال آپدیت است. در صورتی که شما هم در این زمینه تجربه ای دارید می توانید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

یک نظر در “آشنایی با قطعات خودرو

  1. زارعی گفت:

    قبلا هم مقاله ای با این موضوع داشتید، این هم خوبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *