نگهداری خودرو, وبلاگ

آموزش تنظیم نور چراغ در جهت های عمودی و افقی

تنظیم نور خودرو- پارت لوکس

آموزش تنظیم نور چراغ در جهت های عمودی و افقی

تنظیم نور خودرو یکی از کارهایی است که اگر به خوبی انجام شود کمک زیادی در دید راننده به هنگام رانندگی می کند. تراز چراغ‌های جلو به‌طور دقیق فقط در تعمیرگاهی با تجهیزات ویژه امکان‌پذیر است. با این حال، اگر به‌ناچار مجموعه چراغ را باز کرده‌اید یا چراغ جدیدی نصب کرده‌اید، ممکن است لازم باشد خودتان این کار را به‌ طور موقت انجام دهید.

گذشته از این، اگر مجبور هستید شبانه با خودرویی رانندگی کنید که سنگینی بار در عقب آن باعث شده تا پرتوهای نور چراغ به سمت بالا زاویه پیدا کنند، باز هم ناگزیر از انجام این کار خواهید بود.

تلاش نکنید سیستم‌های دوقلو چراغ جلو را تراز کنید چون بسیار پیچیده‌ تر از آن هستند که با روش ذکرشده در این مقاله قابل تراز باشند. (منظور تراز بسیار دقیق و بی نقص است)

برای تنظیم نور خودرو، ابتدا خودرو را تا سطح باری که می‌خواهید با آن رانندگی کنید، بارگیری کنید. خودرو را در سطح تراز رو به روی به یک دیوار یا درب گاراژ پارک کنید.

اگه مفیده ببین!  اصول طراحی خودرو

علامت‌گذاری روی دیوار برای تنظیم

علامت‌گذاری روی دیوار برای تنظیم

با گچ یک خط عمودی روی دیوار یا دربِ گاراژ درست مقابل محور وسطی کاپوت خودرو رسم کنید.

خودرو را تا نزدیکی دیوار (درب گاراژ) و درست عمود  بر آن برانید. جلوی خودرو را تکان شدیدی بدهید تا مطمئن شوید سیستم تعلیق درجای خود قرار دارد، سپس با گچ یک خط عمودی روی دیوار (درب گاراژ) رو‌به‌روی محور مرکزی خودرو رسم کنید.

فاصله بین دو مرکز چراغ‌های جلو را اندازه بگیرید، این عدد را نصف کنید و دو خط عمودی دیگر به همان فاصله در دو طرف خط وسطی رسم کنید.

تنظیم نور خودرو

دو خط بیرونی عمودی به فاصله مساوی از خط مرکزی رسم کنید طوری که فاصله بین آن‌ها درست برابر با فاصله بین مرکز دو چراغ باشد.

ارتفاع مراکز لامپ را اندازه بگیرید و یک خط افقی در این ارتفاع رسم کنید طوری که سه خط عمودی را قطع کند.

ارتفاع مرکز چراغ‌ها از سطح زمین را اندازه‌گیری کنید.

ارتفاع مرکز چراغ‌ها از سطح زمین را اندازه‌گیری کنید.

تراز نور ماشین

روی دیوار (دربِ گاراژ) در همان ارتفاع یک خط افقی از سه خط عمودی بگذرانید.

اکنون دو صلیب بیرونی باید درست مقابل مرکز چراغ‌ها قرار گیرند. آنها را با گچ برجسته کنید تا به‌وضوح دیده شوند.

اگه مفیده ببین!  سیبک فرمان چیست؟

خودرو را مستقیماً از دیوار به عقب برانید تا به فاصله هشت متری از آن قرار گیرد. دقت کنید جهت‌گیری خودرو نسبت به صلیب مرکزی هیچ تغییری نکند. دوباره با تکان شدید جلوی خودرو از ترازبودن جلوبندی مطمئن شوید.

تنظیم چراغ‌های جلو

پیچ‌های تنظیم ممکن است جلوی چراغ باشند، در این صورت باید  قاب تزئینی را بردارید تا به آن‌ها برسید.

در بعضی از چراغ‌ها  یک پیچ خودکار زیر قاب وجود دارد. در برخی از خودروها باید رادیاتور را بیرون بکشید تا به پیچ تنظیم دست پیدا کنید. ممکن است یک پیچ تنظیم بالایی وجود داشته باشد که پرتو را به سمت بالا و پایین حرکت می‌دهد و یک یا دو پیچ تنظیم جانبی که پرتو را به دو طرف حرکت می‌دهد.

چراغ‌های جلو را روشن کنید، آن‌ها را روی نور اصلی قرار دهید و یکی را (مثلاً با یک کت) بپوشانید.

تنظیم نور ماشین

پس از پوشاندن یک چراغ جلو، پیچ های تنظیم جانبی را آن قدر بچرخانید که نقطه روشن چراغ دیگر روی خط عمودی قرار گیرد.

پیچ(های) تنظیم جانبی را بچرخانید تا روشن‌ترین تکۀ نور را روی خط عمودی متمرکز کنید. از پیچ تنظیم بالایی برای رساندن آن به خط افقی استفاده کنید.

پیچ تنظیم خودرو

پیچ تنظیم بالای چراغ جلو را بچرخانید تا نقطه روشن روی خط افقی نیز متمرکز شود.

هنگامی که نقطه نور روی صلیب متمرکز شد، پیچ تنظیم بالایی را بچرخانید تا آن را 50 میلی متر به سمت پایین حرکت دهید. همین کار را با چراغ دیگر نیز تکرار کنید.

با استفاده از پیچ تنظیم بالایی، نقطه نورانی را 50 میلی متر زیر صلیب پایین بیاورید. این چراغ را بپوشانید و چراغ دیگر را نیز به همین ترتیب تراز کنید.

به سادگی می توانید با انجام موارد فوق به تنظیم نور خودرو خود بپردازید تا بتوانید در جاده رانندگی بدون خطری داشته باشید. در صورتی که در این زمینه تجربه ای دارید خوشحال می شویم در قسمت نظرات با پارت لوکس به اشتراک بگذارید.

9 نظر در “آموزش تنظیم نور چراغ در جهت های عمودی و افقی

  1. مهدی گفت:

    چه مطلب کاربردی خوبه واسه ماشین های قدیمی. مخصوصا ما پیکان سوارا

    1. سپاس از لطف و تشویق شما

  2. جنید گفت:

    مطالب وبلاگتون خوب بود

  3. ابوالفضل رفیعی گفت:

    خیلی خوب نحوه پیدا کردن فاصله درست دوخط عمودی روی دیوار توضیح داده شده (با اسنفاده از خط وسط کاپوت) فقط یه مساله گفته نشده واون اینه که فاصله ۵ سانت برای همه ماشینها درست نیست مثلا برای پژو تو فاصله ۸ متری دیوار باید نور ۹/۶سانت پایینتر از خط افقی بیاد

    1. بسیار از اطلاعاتی که ارائه دادید سپاسگزاریم 🙂

  4. مرتضی هاشمی گفت:

    با سلام اطلاعات بسیار کامل و مفیدی گذاشتین واقعا هیچ کجا ندیدم که این قدر روان و کامل در مورد مسئله ای بنویسند.خیلی ممنون

    1. بسیار از تشویقتون سپاس مندیم جناب هاشمی. کاش شماره تون رو می داشتیم و یک کد تخفیف پارت لوکس تقدیم می کردیم.

  5. مهدی صارمی گفت:

    سلام مطلب خیلی خوب و روان گفته شده و با کمی حوصله و دقت میشه چراغ رو تنظیم کرد واقعا به منکه چراغ ماشینم تنظیم نبود خیلی کمک کرد سپاس و تشکر از زحمتی که کشیدید و وقت گذاشتید این مطلب رو اینقدر دقیق و قابل درک برای همه نوشتید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *