نگهداری جلوبندی, وبلاگ

تعویض لنت ترمز (بررسی صفر تا صد)

تعویض لنت ترمز-پارت لوکس

جهت مشاوره رایگان + اطلاع از میزان سرمایه برای دریافت نمایندگی و عامل فروش + اطلاع از درصد تخفیف خرید عمده با شماره زیر تماس بگیرید:

مدیر بازرگانی: 09152505090

تمامی قطعات شرکت با بالاترین کیفیت ممکن تولید می شود + 1 سال گارانتی +  خدمات پس از فروش با پشتیبانی قوی.

.

.

تعویض لنت ترمز یکی از حیاتی ترین اقداماتی است که در خودرو باید به موقع انجام شود. تعداد رانندگانی که با راندن خودروهایی با ترمزهای خراب هم جان خود و هم دیگران را تهدید می‌کنند، به‌طرز عجیبی زیاد است. به منظور جلوگیری از خرابی ترمزها در یک لحظۀ حیاتی، کارشناسان پارت لوکس نکاتی را در مورد مهمترین جزء سیستم ترمز و لنت ترمز ارائه می‌دهند.

قبلا در مقاله سیستم ترمز چیست به طور کامل آن را مورد بررسی قرار دادیم به همین دلیل در اینجا خلاصه ای از آن بیان می کنیم. دو نوع سیستم ترمز در خودروها وجود دارد: ترمز درام‌دار و ترمز دیسکی. این که ترمزهای دیسکی از لحاظ تمامی معیارها برترند، غیرقابل انکار است و بنابراین گستردگی استفاده از آن‌ها به‌ مراتب بیشتر است. ترمزهای دیسکی شبیه به ترمز دستی برای دوچرخه کار می‌کند تنها با این تفاوت که لنت ترمز دوچرخه روی خود چرخ مالیده می‌شود، در حالی که در خودروها لنت ترمز با دیسک‌ ترمز درگیر می‌شود.

ترمزها چگونه کار می‌کنند؟

از ترمزها برای کاهش‌ دادن سرعت استفاده می‌شود. با فشار دادن پدال ترمز، پیستونِ درون سیلندر ترمز اصلی، روغن ترمز را از طریق مجموعه‌ای از لوله‌ها به هر چهار چرخ پمپ می‌کند. در آنجا، یک یا چند پیستون در درون سیلندر ترمز (که در صنعت خودروسازی بیشتر به‌ عنوان «کالیپر» شناخته می‌شوند) شروع به فشار دادن لنت‌ها می‌کنند تا آن‌ که با دیسک‌های ترمز تماس پیدا کنند.

در نتیجۀ مالش لنت ترمز به چرخ‌ها، از سرعت خودرو کاسته و در نهایت خودرو متوقف می‌شود. طی این فرایند، چرخ‌های جلو باید تقریباً 70% از کل فرایند ترمز را انجام دهند و به همین دلیل، ترمزهای جلو معمولاً مستحکم‌تر از ترمزهای عقب هستند. بنابراین، وضعیت فنی ترمزهای جلو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کل فرایند ترمز باید ساده و ایمن باقی بماند. اگر لنت‌ها فرسوده شوند یعنی زمان تعویض لنت ترمز فرا رسیده است، لنت های فرسوده می‌توانند با نیروهای متفاوت به دیسک‌های چرخ فشار بیاورند که نتیجه‌اش تقریباً غم‌انگیز است. بنابراین، وضعیت لنت‌ها را نباید نادیده گرفت و زمانی که سایش لنت ترمز قابل مشاهده است، باید آن‌ها را تعویض کرد. تعویض به‌موقع لنت ترمز هزینه بسیار کمتری نسبت به تعمیر کامل‌تر دیسک ترمز و حتی احتمالاً تعویض سایر عناصر سیستم ترمز دارد. پس قدم به قدم پیش می‌رویم.

هیچ لنت ترمز ایده آلی وجود ندارد و هر کسی باید، بسته به نیاز، خودش انتخاب کند

زمان تعویض لنت ترمز باید بدانید که هیچ لنت ترمز جهانی همه‌منظوره برای تمامی خودروها و رانندگان وجود ندارد. لنت‌ها به لحاظ نوع و جنس تفاوت‌های زیادی دارند. لنت‌ها از یک صفحۀ پایه و یک بالشتک ترمز تشکیل می‌شوند که در ساخت آن‌ها ممکن است تا از بیش از ده جزء استفاده شود. از این جنبه چهار نوع اصلی وجود دارد: لنت‌های نیمه‌فلزی، کم‌فلز، آلی و سرامیکی. لنت‌های مختلف برای انواع مختلف خودروها و سبک‌های رانندگی مناسب هستند.

در صورت نیاز به خرید لنت ترمز می توانید محصولات پارت لوکس را مشاهده کنید.

لنت‌های نیمه‌فلزی از حداقل 65% فلز تشکیل می‌شوند. 35% باقیمانده مخلوطی از کربن و سایر مواد معدنی است. مزیت این نوع لنت‌ها قابلیت انتقال مؤثر گرماست، اما عیب آن سختی بیش از اندازه است که سبب خراب‌شدن زودهنگام دیسک‌های ترمز می‌شود. با این حال، لنت ترمز نیمه‌فلزی بهترین انتخاب برای رانندگان سبک اسپرت است.

لنت‌های کم‌فلز بیشتر از مواد آلی ساخته شده و محتوای فلز آن‌ها بیش از 30% نیست. این لنت‌ها از رسانایی گرمایی خوبی برخوردارند و ترمزگیری کارآمدی را ارائه می‌دهند، اما قیمت آن تقریباً دو برابر لنت‌های نیمه‌فلزی است.

ماده پایه در لنت‌های آلی کِولار (kevlar)، شیشه و کربن است، در حالی که اجزای فلزی آن بیش از 15% نیست. این لنت‌ها نرم و بی‌صدا هستند، اما نسبت به انواع دیگر لنت‌ها زودتر فرسوده می‌شوند و بنابراین برای رانندگان اسپرت یا تهاجمی مناسب نیستند. لنت‌های آلی نسبتاً ارزان‌تر هستند و اغلب توسط سازندگان خودرو نصب می‌شوند.

اگه مفیده ببین!  اکسل پلوس چیست؟

لنت‌های سرامیکی حاوی الیاف سرامیکی، لاستیک مصنوعی و فلزات غیر آهنی هستند. چنین لنت‌هایی ضریب اصطکاک پایداری ارائه می‌دهند و سایندگی آن‌ها کمتر است. لنت‌های سرامیکی نسبت به لنت‌های آلی ترمز گیری «تیزتری» ارائه می‌دهند. در مقایسه با لنت‌های فلزی، لنت‌های سرامیکی و آلی کم‌صداترند. در اروپا که دولت‌ها به‌طور فزاینده در حال مبارزه با اشکال مختلف آلودگی (از جمله آلودگی صوتی) هستند، این عامل بی‌اهمیت نیست. با این حال، واقعیت این است که لنت‌های سرامیکی، در مقایسه با سایر انواع لنت‌ها، معمولاً گران‌ترین قیمت را دارند.

چگونه مناسب‌ترین لنت ترمز را انتخاب کنیم؟

هنگام تعویض لنت ترمز، مالک خودرو نه تنها باید سبک رانندگی و قدرت خودرو را در نظر بگیرد (هرچه خودرو قوی‌تر باشد، ترمزها باید کارآمدتر باشند) بلکه شرایط رایج رانندگی را که با آن مواجه هستند (از قبیل این که آیا در شهری با تقاطع‌های زیاد رانندگی می‌کنند یا در جاده‌های طولانی) در نظر بگیرند.

سازگاری مواد لنت ترمز با دیسک‌های ترمز از اهمیتی ویژه برخوردار است. توصیه می‌شود همان نوع لنت ترمز نصب شده توسط سازنده را انتخاب کنید تا با دیسک ترمز خودروی شما سازگاری داشته باشد. اگر این امر امکان‌پذیر نباشد، باید توجه داشت که مواد دیسک و لنت ترمز با هم سازگار باشد.

در غیر این صورت، یکی از دو مشکل ممکن است پیش آید: یا مواد لنت ترمز هنگام تماس با دیسک‌ها اصطکاک کافی ایجاد نمی‌کند و نتیجۀ آن یک فرایند ترمزگیری ضعیف خواهد بود یا ممکن است شرایطی رخ دهد که در آن مواد بیش از اندازه سفت و سخت لنت‌ها فرسوده نمی‌شوند، اما در عوض دیسک‌های ترمز دچار فرسایش می‌شوند. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، ترجیحاً لنت ترمز و دیسک ترمز را از یک سازندۀ معتبر با شهرت انتخاب کنید. اگر به دانش خود در مورد سیستم ترمز خودرو خود اطمینان ندارید، بهتر است به توصیه‌های یک تعمیرگاه معتبر تکیه کنید.

لنت‌ها را هر چند وقت یک بار باید تعویض کرد؟

با هر بار فشار دادن پدال ترمز، لنت‌های خودروها اندکی فرسایش می‌یابند و این امری اجتناب‌ناپذیر است. همان‌طور که دوام مواد و سبک رانندگی متفاوت است، مسافت طی شده بین تعویض لنت‌ها نیز متفاوت است – هیچ گسترۀ جهانی از کیلومترهای پیموده شده یا دوره زمانی وجود ندارد که پس از آن باید لنت‌ها را تعویض کرد. با این حال، ضخامت 3 میلی‌متر را می‌توان به‌عنوان یک معیار دمِ‌دستی استفاده کرد (اگر لنت‌ها تا کمتر از 3 میلی‌متر فرسوده شوند، ترمزها دیگر ایمن در نظر گرفته نمی‌شوند و در واقع زمان تعویض لنت ترمز فرا رسیده است ). افزون بر این، لنت‌های فرسوده ممکن است شروع به آسیب‌رساندن به دیسک‌های ترمز کنند.

بیشتر خودروها مجهز به نشان‌گر خرابی لنت ترمز هستند که با رسیدن به حد بحرانی فرسودگی، سیگنال هشداری را روی کنسول خودرو به نمایش در می‌آورد. میزان سایش لنت‌ها را می‌توان از طریق فضای موجود در ساختار چرخ اندازه‌گیری کرد.

هنگامی که تعمیر و نگهداری خودرو توسط یک تعمیرگاه مورد اعتماد انجام شود، مالک خودرو می‌تواند اطمینان حاصل کند که اجزای سیستم ترمز حداقل به‌صورت بصری ارزیابی می‌شوند و در صورت لزوم، تعمیرگاه نیز نیاز به تعویض قطعات سیستم ترمز را گزارش می‌دهد. در صورتی که مالک خودرو از شایستگی مکانیک خودرو اطمینان کامل ندارد، توصیه می‌شود از تعمیرگاه بخواهد تا در بازدید از خودرو به ترمزها توجه کند.

در صورت نیاز می توانید به صفحه معرفی جلوبندی سازی در پارت لوکس مراجعه کنید.

سیگنال‌های ترمز مهمی که باید شنیده شوند

سیستم ترمز از آن دسته از عناصر خودرو است که فرسودگی و خرابی خود را با سیگنال‌های بسیار مشخصی گزارش می‌دهند که حتی رانندگان با کمترین دانش فنی را ترغیب می‌کنند تا برای تعویض لنت ترمز اقدام کنند. یکی از این سیگنال‌ها صدای ناخوشایند جیرجیر و خراشی است که هنگام ترمزگیری شنیده می‌شود.

اگر لنت‌ها بیش از اندازه فرسوده شوند، یک قطعه فلزی کوچک به نام نشان‌گر، هر زمان که ترمز فشار داده شود، صدای ناخوشایندی تولید می‌کند. هنگامی که نشان‌گر شروع به جیرجیر کردن می‌کند، مالک خودرو هنوز زمان کافی برای رانندگی به تعمیرگاه و بررسی ترمزها دارد. با این حال، باید فرض کرد نادیده‌گرفتن این صدای ناخوشایند منجر به فرسایش کامل لنت ترمز می‌شود که نتیجۀ آن ساییدگی فلز در برابر فلز هنگام ترمزگیری است و سبب آسیب اضافی و هزینۀ تعمیر بسیار بالاتر می‌شود.

اگه مفیده ببین!  چگونه سوئیچ ماشین خود را پیدا کنیم؟

علامت مشخصۀ دیگری که نشان‌گر مشکلات سیستم ترمز است، انحراف خودرو به یک طرف یا طرف دیگر پس از فشار دادن پدال ترمز است. علت این مشکل ممکن است گیرکردن کالیپر ترمز باشد.

همچنین ممکن است این اتفاق زمانی رخ دهد که یکی از لنت‌ها روی یک محور به‌طور کامل فرسوده شده باشد، اما دیگری خیر و در نتیجه تنها یک چرخ ترمز کند. این وضعیت می‌تواند به انحراف ناگهانی یک خودرو از مسیر و تصادفی غم‌انگیز منجر شود.

بنابراین، در صورت مشاهدۀ علائم مشابه باید احتیاط کنید، سعی کنید سرعت خود را کم کنید و فوراً به تعمیرگاه مراجعه کنید تا امکان بررسی وضعیت و تشخیص مشکل وجود داشته باشد. به دلیل خطر نهفته در این وضعیت است که در معاینۀ فنی به هم‌ارزی لنت‌ها در هر دو محور توجه زیادی می‌شود درحالی که به «تیز بودن» ترمزها کمتر توجه می‌شود.

اگر سیستم ترمز آسیب دیده باشد، این آسیب خود را در کاهش مقاومت هنگام فشاردادن پدال ترمز نیز نشان می‌دهد. اگر پدال ترمز به‌راحتی تا کف خودرو فشار داده شود بدون این‌که خودرو واکنش مناسبی نشان دهد، باید به وجود نشتی در سیلندر ترمز اصلی یا سیستم ترمز پی برد.

در این شرایط، مالک خودرو ابتدا باید سطح روغن ترمز را بررسی کند و سپس از تعمیرگاه کمک بگیرد. به طریق دیگر، اگر فشاردادن پدال ترمز منجر به لرزش یا ضربان شود، این احتمال وجود دارد که دیسک ترمز خودرو دچار تاب‌خوردگی شده باشد. این مشکل چندان حیاتی نیست، اما ایمنی مسافران و سایر کاربران جاده باید در نظر گرفته شود و خودرو باید در اسرع وقت سرویس شود. لرزش فرمان هنگام فشار دادن پدال ترمز در سرعت‌های 90 تا 100 کیلومتر بر ساعت نیز نشان‌گر آسیب وارد آمده به سیستم ترمز است.

عواملی که سریع‌تر ترمزها را خراب می‌کنند

رانندگان اسپرت یا تهاجمی باید لنت‌ها و سایر عناصر سیستم ترمز را زودتر تعویض کنند. رانندگی تهاجمی/اسپرت مداوم، بار اضافی به ترمزها تحمیل می‌کند و در نتیجه باعث سایش و خرابی سریع‌تر می‌شود.

در شرایط اضطراری که به ترمزگیری سریع در سرعت‌های بالا نیاز است، طول عمر لنت‌ها افزایش نمی‌یابد. در اثر رانندگی در مناطق تپه‌ای با ترمزگیری طولانی و مداوم نیز بار اضافی زیادی به ترمزها وارد می‌شود. بزرگترین خطر در کوهستان گرم‌شدن بیش از اندازۀ سیستم ترمز است که می‌تواند به معنای واقعی کلمه روغن ترمز را به‌جوش آورد و ترمزها را از کار بیندازد. خطر دیگری که در صورت گرم‌شدن بیش از اندازۀ ترمزها ممکن است با آن مواجه ‌شوید، لعابی‌شدن (شیشه‌ای شدن) سطح لنت ترمز است. در نتیجۀ این فرایند، مواد روی لنت ترمز به قدری سفت و سخت می‌شود که دیگر اصطکاک میان لنت و دیسک امکان‌پذیر نخواهد بود. پس بهتر است هر چه سریع تر اقدام به تعویض لنت ترمز کنید.

عوامل دیگری مانند ترمزگیری هنگام یدک‌کشی یک تریلر سنگین، مدت زمان طولانی یدک‌کشی و البته رانندگی در مسیر مسابقه سبب ایجاد بار اضافی بر روی ترمزها می‌شود. بنابراین، به رانندگان توصیه می‌شود هنگام سفر به کوهستان، پیست مسابقه یا شرایط پرخطر مشابه، وضعیت خودرو را بررسی کنند تا در حساس‌ترین لحظات دچار مشکل نشوند.

چگونه می‌توان طول عمر لنت ترمز را افزایش داد

تعویض لنت ترمز

این امکان وجود دارد که عمر لنت ترمز و همچنین سایر اجزای سیستم ترمز را طی رانندگی افزایش داده تا بازه زمانی تعویض لنت ترمز را طولانی تر کنید . یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای رسیدن به این هدف، رهاکردن پدال گاز و کاهش سرعت با استفاده از مقاومت موتور است. می‌توان خودرو را بدون نیاز به استفاده از پدال ترمز کُند کرد. هنگام رانندگی ملایم و پرهیز از ترمزگیری‌های شدید، می‌توان به نتایج مشابهی دست پیدا کرد. در این مورد ضروری است که نیاز به حفظ فاصلۀ ایمن بین خودروی جلو و عقب را در نظر داشته باشید تا چنین ترمزگیری معقولی به تصادف منجر نشود.

یک پارامتر ضروری که نشان‌گر نیاز به تعویض لنت ترمز است، ضخامت لنت است. ضخامت بالشتک لنت ترمز نو معمولاً حدود 1.5 سانتی‌متر است که در اثر اصطکاک مداوم به‌تدریج کاهش می‌یابد. هنگامی که ضخامت لنت‌ها به حدود 3 میلی‌متر رسید، زمان تعویض آن‌ها فرا می‌رسد.

وضعیت لنت ترمز و دیسک ترمز را نیز می‌توان از طریق فضای موجود در ساختار چرخ به‌صورت بصری نیز بررسی کرد.

هنگامی که تعمیر و نگهداری خودرو توسط یک تعمیرگاه مورد اعتماد انجام می‌شود، مالک خودرو می‌تواند مطمئن باشد که عناصر سیستم ترمز حداقل به‌صورت بصری ارزیابی می‌شوند و در صورت لزوم، تعمیرگاه نیز نیاز به تعویض لنت ترمز و دیگر قطعات را گزارش می‌دهد.

مطالب مرتبط

یک نظر در “تعویض لنت ترمز (بررسی صفر تا صد)

  1. جواهری گفت:

    چقدر مطالب کاربردی خوبی گفتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *