نگهداری جلوبندی, وبلاگ

عملکرد کمک فنر و اهمیت آن

عملکرد کمک فنر-پارت لوکس

عملکرد کمک فنر یکی از مطالبی است که رانندگان خوش ذوق و تعمیرکاران جلوبندی سازی دوست دارند در مورد آن بیشتر بدانند.

  • چه چیزی باعث می‌شود خودرو پس از ترمزگیری و قفل شدن چرخ همچنان روی زمین کشیده شود؟
  • ESC چه می‌کند؟
  • کمک‌فنرها چگونه کار می‌کنند؟
  • در تعویض کمک‌فنرها چه نکاتی را رعایت می‌کنید؟

به رغم محبوبیت روز افزون خودروهای الکتریکی، بخش‌های زیادی از خودروهای الکتریکی و خودروهای سنتی مشترک است و تا آینده‌ای قابل پیش‌بینی وضع به همین منوال باقی خواهد ماند. این بخش‌ها شامل چرخ‌ها و لاستیک‌ها، ترمزها، اجزای فرمان و همچنین سیستم تعلیق می‌شود.

در بسیاری از وسایل نقلیه امروزی، بیشتر این سیستم‌ها توسط رایانه‌هایی کنترل می‌شوند که دائماً شرایط فعلی خودرو را ارزیابی می‌کنند و در هر میلی‌ثانیه با اجزای این سیستم‌ها ارتباط برقرار می‌کنند تا از آن‌ها پاسخ مناسب دریافت کنند. برای مثال کنترل الکترونیکی پایداری یا ESC یک سیستم الکترونیکی است که به جلوگیری از کشیده‌شدن خودرو روی چرخ‌ها پس از ترمزگیری کمک می‌کند.

علت کشیده ‌شدن خودرو (لغزش) پس از ترمزگیری چیست؟

بیشتر تصادفات جدی زمانی رخ می‌دهد که خودرو با سرعتی بیش از اندازه رانده شود و از محدودیت‌های نیروی کششی خود فراتر رود که این می‌تواند، برای مثال، منجر به بیش‌فرمانی (زمانی که عقب خودرو می‌خواهد از جلو پیشی بگیرد و در نتیجه خودرو دور خود به چرخش در می‌آید) یا کم‌فرمانی (زمانی که خودرو نمی‌تواند به طور مؤثر به راست یا چپ بپیچد و می‌خواهد همچنان به حرکت مستقیم ادامه دهد) منجر گردد.

ESC چه عملی انجام می‌دهد؟

ESC (کنترل الکترونیکی پایداری) می‌تواند کشیده‌ شدن خودرو پس از ترمزگیری و قفل‌شدن چرخ‌ها را تا 80% کاهش دهد زیرا زمانی که خودرو به یک طرف خم می‌شود یا بیش از اندازه دور برمی‌دارد، یا زمانی که لاستیک‌ها شروع به از دست دادن تماس با سطح جاده می‌کنند و در نتیجه نیروی کشش خودرو کاهش می‌یابد، این شرایط را «حس می‌کند» و می‌تواند فوراً سرعت موتور را کاهش دهد و ترمز را تنها روی یک چرخ اعمال کند، درست به اندازه‌ای که خودرو را تحت کنترل نگه دارد.

اگه مفیده ببین!  علت افزایش صدای موتور ماشین

با این که اکنون ESC به یک ویژگی ایمنی رایج در اکثر خودروهای موجود در جاده‌ها تبدیل شده است، کارایی آن درصورت درست کارنکردن لاستیک‌ها و سیستم تعلیق خودرو محدود می‌شود.

سیستم ESC هنگام محاسبۀ اقدامات اصلاحی لازم برای جلوگیری از لغزش، سیستم تعلیق و لاستیک‌ها را در وضعیت مناسب فرض می‌کند، درست مثل این که خودرو نو باشد. اما اگر مشکلی در مکانیسم کشش خودرو تشخیص دهد و سیگنالی برای اعمال ترمز روی چرخ عقب سمت چپ ارسال کند، اما لاستیک‌ها فرسوده باشند، ممکن است خودرو برای جلوگیری از کشیده‌شدن روی زمین و ایجاد وضعیتی خطرناک، از توان لازم برای اقدام اصلاحی برخوردار نباشد. به همین دلیل است که نظارت بر لاستیک‌ها و نگهداری از آن‌ها برای رانندگی ایمن اهمیت بسیار زیادی دارد.

کمک‌فنرها چگونه کار می‌کنند؟

علاوه بر داشتن لاستیک‌هایی در وضعیت مناسب، کمک‌فنرها نیز برای حفظ تماس محکم لاستیک‌ها با جاده از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند زیرا هرچه سطح لاستیک بیشتر با جاده در تماس باشد، نیروی کشش بیشتری برای فرمان و ترمزگیری فراهم می‌آورد. در حالی که فنرهای مارپیچ خودرو برای کاهش ضربه‌های جاده فشرده می‌شوند، کمک‌فنرها به فنرها این امکان را می‌دهند که به آرامی به سطح عادی خود بازگردند تا درنتیجه حداکثر تماس بین لاستیک و جاده حفظ شود.

بنابراین، درست مانند مثال لاستیک‌های فرسوده، اگر ESC پیامی مبنی بر اعمال ترمز روی چرخ عقب سمت چپ ارسال کند و کمک‌فنرها فرسوده باشند، ممکن است خودرو هنوز فاقد نیروی کشش لازم برای جلوگیری از لغزش باشد.

عملکرد کمک فنر همانند اکثر قطعات خودروی شما با گذشت زمان به تدریج کاهش می‌یابد. دلیل این کاهش، کارایی آن است که روغن هیدرولیک هنوز در کمک‌فنرهای گازی نیز استفاده می‌شود، هنگام فشرده‌شدن و کشیده‌شدن آن از دریچه‌های فلزی داخل کمک‌فنر عبور می‌کند و به تدریج باعث فرسایش می‌شود.

اگه مفیده ببین!  جلوبندی سازی | درآمد | بهترین جلوبندی ساز

به طور معمول، روغن تقریباً 250 بار در هر کیلومتر از این دریچه‌ها عبور می‌کند و بنابراین به مرور زمان با هر حرکت، روغن بیشتری را عبور می‌دهند و در نتیجه مقاومت روغن کاهش می‌یابد و عملکرد کمک‌ فنر ها در جذب ضربه‌ به فنرهای مارپیچ کاهش می‌یابد. این بدان معناست که خودرو شما کاملاً «استوار» نخواهد بود یا مثل زمانی که نو بود، به خوبی بر آن تسلط نخواهید داشت.

تولیدکنندگان معتبر لوازم خودرو که کمک‌فنرها را برای خودروسازان تأمین می‌کنند، در راستای عملکرد کمک فنر ها توصیه می‌کنند که پس از طی 80.000 کیلومتر، مطابق با استانداردهای مورد نظر خودروساز، دیگر کارایی خود را از دست خواهند داد و همچنین سطح نیروی کشش بهینه‌ای را که ESC برای انجام وظایف حیاتی ایمنی خود به آن نیاز دارد، فراهم نخواهند آورد.

بنابراین، بسیار مهم است که پس از طی این مسافت، وضعیت عملکرد کمک‌فنرهای خودرو را توسط یک مکانیک حرفه‌ای ارزیابی کنید.

هنگام تعویض کمک‌فنر در انتخاب خود دقت کنید

اگر مکانیک توصیه می‌کند که عملکرد کمک فنرهای شما خوب نیست و باید تعویض شود، انتخاب شرکت قابل اعتماد ضروری است و هرگز فناوری را دست کم نگیرید. بنابراین، اگر برای مثال خودرو به کمک‌فنرهای گازی مجهز است، نباید آن‌ها را با نسخه‌های کاملاً روغنی جایگزین کرد؛ زیرا خودرو باید همیشه به سطح عملکرد اولیه خود یا بهتر بازگردانده شود.

تلاش برای کاهش هزینه‌ها با انتخاب جایگزینی با کیفیت پایین‌تر، ناگزیر به معنای نصب محصولی است که (به‌منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها) احتمالاً برخی از اجزای حیاتی آن، مانند فنرهای برگشتی داخلی حذف شده‌اند و در نتیجه نمی‌توانند در سطح مورد انتظار و همچنین برای عملکرد درست ESC که برای ایمنی شما و مسافران مورد نیاز است، عمل کنند.

ممنون که تا پایان مقاله کمک فنر همراه ما بودید در صورتی که تجربه ای در این زمینه دارید می توانید در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید. شرکت پارت لوکس به عنوان تولید کننده انواع قطعات جلوبندی فعالیت می کند و شما می توانید به راحتی به خرید کمک فنر و دیگر قطعات جلوبندی بپردازید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *