نگهداری جلوبندی, وبلاگ

علائم خرابی کمک فنر

علائم خرابی کمک فنر- پارت لوکس

 

علائم خرابی کمک فنر

علائم خرابی کمک فنر در جلوبندی خودرو به صورت کامل بررسی می شود. سیستم تعلیق خودرو شما سخت در تلاش است تا با هموارکردن دست‌اندازهای جاده و با نگه داشتن هرچه بیشتر چرخ‌ها بر روی زمین برای فراهم ساختن نیروی کشش، رانندگی راحتی را تضمین کند.

سیستم تعلیق خودرو (که شامل کمک‌فنرها می‌شود) بخشی از خودرو است که غالباً توجه چندانی به آن نمی‌کنیم. به هر حال، پس از تحمل بار ناشی از چند تن فلز طی سال‌‌ها، کمک‌فنرها در نهایت فرسوده می‌شوند و تعمیر سیستم تعلیق ضرورت می‌یابد و یا این که باید اقدام به خرید کمک فنر جدید کنید.

 برخی به اشتباه تصور می‌کنند که سیستم تعلیق، عمدتاً برای ملایم‌کردن تجربه سواری تعبیه شده است و در نتیجه تعمیر آن به اندازه سایر امور تعمیر و نگهداری مانند تعویض روغن یا ترمز اهمیت ندارد. به‌هرحال، داشتن سیستم تعلیق نامناسب می‌تواند بر توانایی شما در کنترل خودرو، به‌ویژه هنگام توقف یا چرخش، تأثیر بگذارد. بنابراین، به نفع شماست که این بخش از تعمیر و نگهداری خودرو را نادیده نگیرید.

چگونه درمی‌یابید که زمان تعمیر سیستم تعلیق فرا رسیده است؟ خودرو معمولاً این را به شما می‌گوید. با شناخت علائم خرابی کمک فنر می توانید زمان تعویض جلوبندی را به دست آورید.

کشیدن به یک طرف هنگام رانندگی

اگر حین رانندگی متوجه شدید که خودرو شما به یک طرف کشیده می‌شود، مشکل از لاستیک‌ها، کمک‌فنرها یا ترمزهای شماست.

لاستیک‌ها باید دقیقاً هم‌سو باشند تا از یک سواری ملایم اطمینان حاصل کنید. به آج‌های لاستیک‌های خود نگاهی بیندازید تا ببینید آیا لاستیک‌ها به طور یکنواخت ساییده شده‌اند یا خیر. همچنین بررسی کنید که لاستیک‌ها به میزان مناسب باد شده باشند، زیرا باد کردن بیش از اندازه لاستیک‌ها می‌تواند بر پایداری خودرو شما در هنگام رانندگی تأثیر بگذارد.

اگه مفیده ببین!  ناتوانی ماشین ایرانی در مقابل سجاد غریبی

اگر پس از بررسی لاستیک‌ها مشکل همچنان ادامه داشت، سیستم تعلیق خودرو را بررسی کنید. آیا می‌توانید آثاری از فرسایش یا آسیب‌دیدگی روی کمک‌فنرها، سیبک‌ها یا طبق‌های خودرو مشاهده کنید؟ اگر مطمئن نیستید که به دنبال چه چیزی هستید، بهتر است با یک مکانیک خبره صحبت کنید زیرا مشکلات سیستم تعلیق می‌تواند به پیامدهای ایمنی جدی منجر شود.

احساس‌کردن هر دست‌انداز

یکی از وظایف اصلی سیستم تعلیق، هموارکردن دست‌اندازهای جاده است. اگر مدتی است عبور از تک‌تک دست‌اندازهای جاده را احساس می‌کنید، این یکی از علائم خرابی کمک فنر خودرو شماست که باید بررسی شود.

یک بررسی آسان، تست پرش است. کافی است با تمام وزن خود روی کاپوت خودرو فشار دهید و سپس آن را رها کنید. تعداد دفعاتی را که خودرو بالا و پایین می‌رود، بشمارید. اگر این تعداد بیش از سه باشد، کمک‌فنرهای شما مشکل دارد.

در یک تست دیگر، بسته به نوع خاص کمک‌فنر نصب شده در خودرو روال متفاوتی را پی می‌گیرید. در یک نوع از کمک‌فنر باید به دنبال نشتی سیالی باشید که به کاهش فشار کمک می‌کند. اما در نوع دیگر (موسوم به استرات)، هنگام رانندگی از روی دست‌اندازها دنبال شنیدن صدای تق تق باشید.

پایین بودن یک طرف خودرو

اگر متوجه شدید که یک گوشه خودرو شما بسیار پایین‌تر از گوشه‌های دیگر است، احتمال آن که فنر خودرو در آن گوشه فرسوده یا آسیب‌دیده باشد، بسیار بالاست. همچنین ممکن است هنگام رانندگی از روی دست‌اندازها یا چاله‌های عمیق متوجه صدای ترق و تروق خفیفی شوید.

برای بررسی این موضوع، ابتدا اطمینان حاصل کنید که لاستیک‌های خودرو به درستی و به یک اندازه باد شده‌اند. اگر به‌نظر می‌رسد هنوز یک گوشه فرو نشسته است، با تمام وزن خود روی صندوق عقب خودرو فشار دهید و به واکنش سیستم تعلیق گوش دهید. صدای جیرجیر یا غژغژ تأیید می‌کند که باید سیستم تعلیق خودرو را برای بررسی بیشتر نزد مکانیک ببرید.

اگه مفیده ببین!  کاسه نمد چیست؟ بررسی کاربرد آن در خودرو

حرکات ناموزون یکی دیگر از علائم خرابی کمک فنر

آیا خودرو شما:

  • هنگام ترمزگرفتن با سر به جلو فرو می‌رود؟
  • سر پیچ‌ها به یک پهلو متمایل می‌شود؟
  • وقتی شتاب می‌گیرید پشت خودرو به عقب فرو می‌رود؟

اگر پاسخ شما دست‌کم به یکی از این سؤالات مثبت است، شاید کمک‌فنرهای شما مشکل داشته باشد. با استفاده از تست پرش که پیش‌تر به آن اشاره شد، به‌راحتی می‌توانید این موضوع را بررسی کنید. توصیه می‌شود در صورت بروز مشکل در کمک‌فنرها هر چه سریع‌تر خودرو را نزد مکانیک ببرید، زیرا رانندگی با کمک‌فنرهای فرسوده یا خراب خطرناک است.

مشکل در چرخاندن فرمان

هنگامی که چرخاندن فرمان دشوار می‌شود، به خصوص هنگام رانندگی در سرعت‌های پایین، این احتمال زیاد یکی از علائم خرابی کمک فنر می باشد. این مشکل می‌تواند ناشی از کاهش سطح سیال فرمان، خرابی پمپ فرمان، نشتی جعبه فرمان یا فرسودگی بوش‌های طبق‌ها باشد.

به دلیل خطر رانندگی، زمانی که فرمان شما به درستی کار نمی‌کند، بهتر است در اسرع وقت این موضوع را توسط مکانیک بررسی کنید.

روغن‌ریزی از کمک‌فنرهای

کارشناسان توصیه می‌کنند سیستم تعلیق خود را در فواصل منظم مورد بررسی بصری قرار دهید. اگر متوجه شدید کمک‌فنرهای شما چرب یا روغنی به نظر می‌رسند، احتمال نشت سیال زیاد است. این بدان معناست که این قطعات در صورت نیاز به طور مطلوب کار نخواهند کرد، بنابراین، خوب است آن‌ها را برای بررسی بیشتر به مکانیک نشان دهید.

تمامی موارد فوق علائم خرابی کمک فنر است که به صورت متداول برای خودروها ایجاد می شود در صورتی که شما هم تجربه ای در این زمینه دارید در قسمت دیدگاه ها با پارت لوکس به اشتراک بگذارید.

علائم خرابی کمک فنر- پارت لوکس

5 نظر در “علائم خرابی کمک فنر

  1. صفایی گفت:

    مطلب به درد بخوری بود.
    دست درد نکنه

  2. شکوری مقدم گفت:

    در مورد تمام قطعات جلوبندی خودرو چه مطلبی پیشنهاد می‌کنین؟

  3. Mohamad گفت:

    سلام من امروز رفتم لاستیکمو عوض کنم یه بلنده خدایی بهم گفت ک چرا یه سمت ماشینت پایینتره دقت کردم دیدم راست میگه یعنی مشکل از فنرشه؟

    1. باسلام؛
      ما فروشنده هستیم اطلاعات دقیقدر این رابطه نداریم، توصیه میکنیم ماشینتون رو به مکانیک نشون بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *