نگهداری جلوبندی, وبلاگ

علت روشن شدن چراغ ترمز

علت روشن شدن چراغ ترمز- پارت لوکس

جهت مشاوره رایگان + اطلاع از میزان سرمایه برای دریافت نمایندگی و عامل فروش + اطلاع از درصد تخفیف خرید عمده با شماره زیر تماس بگیرید:

مدیر بازرگانی: 09152505090

تمامی قطعات شرکت با بالاترین کیفیت ممکن تولید می شود + 1 سال گارانتی +  خدمات پس از فروش با پشتیبانی قوی.

.

.

علت روشن شدن چراغ ترمز اهمیت بالایی دارد به همین دلیل در این مقاله کاملا مورد بررسی قرار دادیم. ترمز یکی از مهمترین عملکردهای ایمنی در خودرو است. سیستم ترمز سرعت را کاهش می‌دهد، وسیلۀ نقلیه را متوقف می‌کند و از حرکت خودرو در حال سکون جلوگیری می‌کند. هنگامی که چراغ هشدار ترمز خودرو روشن می‌شود، به شما می‌گوید که مشکلی در سیستم ترمز خودرو وجود دارد. دلایل مختلفی برای روشن‌شدن چراغ هشدار ترمز وجود دارد، اما هیچ یک از آن‌ها را نباید نادیده گرفت. پارت لوکس دلایل روشن‌شدن چراغ هشدار و همچنین راه حل مشکل را توضیح می‌دهد.

سیستم ترمز خودرو

قبل از بررسی علت روشن شدن چراغ ترمز کلیاتی در مورد ترمز بیان می کنیم. بیشتر خودروهای امروزی دارای ترمزهایی هستند که توسط یک سیستم هیدرولیک یا به عبارت دیگر روغن ترمز تحت فشار کار می‌کنند. ترمزها می‌توانند دو نوع باشند، ترمزهای دیسکی یا ترمزهای درام‌دار.

برخی از خودروها در جلو به ترمز دیسکی و در عقب به ترمز درام‌دار مجهزند. چون ترمزهای جلو نسبت به ترمزهای عقب نقش بیشتری در توقف خودرو دارند، هنگام ترمزگیری وزن خودرو به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

سیستم ترمز هیدرولیک با ارسال روغن ترمز از طریق مدار ترمز کار می‌کند. هنگامی که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، نیرو توسط بوستر ترمز تقویت می‌شودد  که پیستون را در بیشتر سیلندر به پیش می‌راند. این امر باعث ایجاد فشاری می‌شود که روغن ترمز را وادار می‌کند تا در کل سیستم ترمز حرکت کند و فشار را به هر چهار ترمز منتقل کند. ما در مقاله سیستم ترمز چیست به طور کامل به بررسی آن پرداخته ایم. مهمترین بخش‌های سیستم ترمز عبارتند از:

ترمز دیسکی ماشین

معمولاً در چرخ‌های جلو استفاده می‌شود. ترمزهای دیسکی از کالیپرهای ترمز استفاده می‌کنند که لنت‌ها را روی دیسک فشار می‌دهند و باعث ایجاد اصطکاک می‌شوند و بنابراین با فشاردادن پدال ترمز، خودرو متوقف می‌شود. از آنجا که انرژی جنبشی به گرمایی تبدیل می‌شود که باید دفع شود، ترمزهای دیسکی از موادی ساخته می‌شوند که در برابر دمای بالا مقاومت می‌کنند.

ترمز درام چیست؟

معمولاً در محور عقب قرار دارد. ترمزهای درام‌دار شامل سیلندر چرخ، کفشک ترمز و درام ترمز می‌شوند. هنگامی که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، کفشک‌های ترمز توسط سیلندرهای چرخ به درون درام ترمز هل داده می‌شوند و خودرو متوقف می‌شود.

ترمز دستی چیست؟

ترمز دستی که عمدتاً برای ثابت نگه داشتن وسیله نقلیه در زمان پارک استفاده می‌شود، مستقل از سیستم ترمز اصلی کار می‌کند. اگر سیستم هیدرولیک از کار بیفتد، همچنان می‌توانید با استفاده از ترمز دستی به‌عنوان ترمز اضطراری، خودرو را متوقف کنید.

اگه مفیده ببین!  ناتوانی ماشین ایرانی در مقابل سجاد غریبی

ترمز دستی قطعه ای است که بخشی از سیستم ترمز خودرو است اما به دلایل ایمنی جدا از آن عمل می‌کند. اگر سیستم هیدرولیک خراب شود، همیشه یک ترمز اضطراری دارید. بنابراین، ترمز دستی (به‌جای مدار هیدرولیک) بیشتر با یک کابل فعال می‌شود. اگر چراغ اخطار ترمز دستی روشن باشد، فقط نشان می‌دهد که ترمز دستی را کشیده‌اید. اگر نمی‌توانید آن را جدا کنید، ممکن است مشکل مکانیکی یا الکتریکی وجود داشته باشد. اگر مطمئن نیستید با تعمیرگاه تماس بگیرید.

پدال ترمز چیست؟

راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد تا ترمز فعال شود. با فشار دادن پدال، پیستونی در سیلندر اصلی به حرکت در می‌آید.

بوستر ترمز

برای آن‌که راننده بتواند بدون نیروی اضافی ترمز بگیرد، بوستر ترمز از یک پمپ خلاء استفاده می‌کند. هنگامی که راننده پدال ترمز را پایین می‌آورد، این بوستر فشارِ وارد بر ترمزها را افزایش می‌دهد.

سیلندر اصلی ترمز

سیلندر اصلی ترمز به انتهای پدال ترمز متصل است و از آن برای توزیع سیال و فشار در همۀ سیلندرهای فرعی واقع در هر چهار چرخ استفاده می‌شود. این فشار سیال که از طریق سیلندرهای فرعی ارسال می‌شود، لنت‌ها یا کفشک‌های ترمز را فعال می‌کند تا بتوانند خودرو را متوقف کنند. سیلندر اصلی معمولاً دارای مخزن سیال حاوی روغن ترمز است.

مدول کنترل ABS

این مدول در خودروهای مجهز ترمز ABS موجود است. مدول کنترل ABS عیب‌یابی سیستم ABS را انجام می‌دهد و با استفاده از سنسورهای سرعت، هر چرخ را کنترل می‌کند و تصمیم می‌گیرد چه مقدار فشار روی هر چرخ وارد شود تا از قفل‌شدن یا لغزش چرخ‌ها جلوگیری شود. هنگامی که سیستم تشخیص دهد چرخ‌ها سریع‌تر از آنچه باید می‌چرخند، نیروی منتقل‌شده به لاستیک‌ها کاهش می‌یابد تا بتوانند دوباره متصل شوند.

سنسورهای سرعت چرخ

بخشی از سیستم ترمز ABS در هر توپی چرخ، سنسورهایی تعبیه شده است که سرعت چرخ را کنترل می‌کند و سپس اطلاعات را به مدول ABS انتقال می‌دهد. اگر مشخص شود که حداقل یکی از چرخ‌ها قفل شده است، ABS فشار روی روغن ترمز را کاهش می‌دهد تا چرخ به سرعت عادی خود برسد.

بررسی علت روشن شدن چراغ ترمز

ممکن است چند چراغ هشدار مربوط به مشکلات سیستم ترمز روی کنسول وجود داشته باشد. بسته به خودرویی که آن را می‌رانید، حداکثر چهار چراغ هشدار مختلف وجود دارد که امکان روشن‌شدن آن‌ها هست:

  • چراغ هشدار برای سیستم ترمز هیدرولیک
  • چراغ هشدار لنت ترمز
  • چراغ هشدار خطای ABS
  • چراغ هشدار ترمز دستی

اکنون به هر یک از آن‌ها نگاهی دقیق‌تر خواهیم داشت.

چراغ هشدار برای سیستم ترمز هیدرولیک

این چراغ نشان‌گر بروز مشکل در سیستم ترمز هیدرولیک است. اگر چراغ خاموش و روشن می‌شود، شاید سطح روغن ترمز خیلی پایین باشد. وچود روغن ترمز برای عملکرد ترمز بسیار مهم است و ممکن است علت روشن شدن چراغ ترمز در خودرو شما همین مورد باشد. بنابراین باید خودرو را متوقف کنید و سطح روغن ترمز را بررسی کنید. اگر روغن کم کرده است، آن را پر کنید. مخزن روغن ترمز معمولاً محفظه‌ای از جنس پلاستیک به رنگ سفید یا زرد است. اگر نمی‌توانید ظرف را پیدا کنید، دفترچه راهنمای کاربر را بررسی کنید. اگر این کار کمکی نکرد، شاید مشکل نشت روغن ترمز داشته باشید.

اگه مفیده ببین!  بلبرینگ چیست و چه کابردی دارد؟

چیز دیگری که باید بررسی شود، پدال ترمز است. پدال را با قدرت فشار دهید. اگر تا کف خودرو پایین رفت، ممکن است نشتی یا هوا در سیستم ترمز وجود داشته باشد. اگر پدال به آرامی فرو می‌رود و احساس می‌کنید بیش از اندازه نرم است، شاید نشان‌گر نشتی روغن ترمز باشد.

در خودروهایی که چراغ هشدار جداگانه برای لنت ترمز ندارند، فرسودگی لنت ترمز سبب می‌شود چراغ هشدار ترمز روشن شود.

چراغ هشدار برای لنت ترمز فرسوده

برخی از خودروهایی که سیم سنسور الکترونیکی روی لنت ترمز دارند، برای لنت ترمز فرسوده به چراغ هشدار جداگانه مجهزند. لنت‌ ترمز حاوی مواد پراصطکاکی است که وقتی پدال ترمز را فشار می‌دهید به دیسک‌ ترمز گیر می‌کند. این مواد پراصطکاک به مرور زمان تحلیل می‌رود. سنسورهای کوچکی ضخامت لنت‌ها را کنترل می‌کنند و هنگامی که این ضخامت به حداقل می‌رسد چراغ‌ هشدار روی کنسول را روشن می‌کنند. صدای جیرجیر یا تپش هنگام ترمزگیری نیز می‌تواند نشان‌گر ساییدگی لنت ترمز باشد که نباید آن را نادیده بگیرید.

پیش از روشن شدن چراغ هشدار روی کنسول، ضخامت لنت ترمز را بررسی و در صورت لزوم آن را تعویض کنید. زیرا این موضوع می تواند علت روشن شدن چراغ ترمز باشد.

علائم دیگری که نشان می‌دهند زمان رسیدن خرید لنت ترمز فرا رسیده است:

  • صدای جیرجیر بلند هنگام ترمزگیری
  • تمایل خودرو به یک طرف دلیل اثر ترمزگیری متفاوت در سمت راست و چپ یک محور
  • آسیب‌دیدگی سطح دیسک ترمز

چراغ هشدار ABS

چراغ هشدار خطای ABS را از مشکلات احتمالی سیستم ABS آگاه می‌کند (پیشنهاد می شود مقاله ترمز ای بی اس چیست را مطالعه کنید). ABS بخشی از سیستم ایمنی خودرو است که از کاهش کشش هنگام شتاب گیری یا ترمز جلوگیری می‌کند. به عبارت دیگر، به شما امکان می‌دهد هنگام ترمزگیری، کنترل فرمان را حفظ کنید و به‌ویژه در جاده‌های پوشیده از برف مفید است. ABS یک سیستم تقریباً کاملاً الکترونیکی است و بر نحوه عملکرد ترمزهای مکانیکی خودرو تأثیری ندارد.

بنابراین اگر سیستم ABS کار نکند، همچنان می‌توانید طبق معمول ترمز بگیرید. به یاد داشته باشید که بدون ABS، در صورت لغزندگی سطح جاده، امکان قفل‌شدن ترمزها وجود دارد که می‌تواند باعث از بین رفتن اتصال خودرو به جاده شود.

اگر چراغ هشدار ABS در کنسول روشن شد، ابتدا سطح روغن ترمز را بررسی کنید، زیرا چراغ ABS می‌تواند در مورد سطح پایین روغن ترمز نیز هشدار دهد. سنسورهای سرعت چرخ که فرسوده یا معیوب هستند یا لنت‌های آسیب‌دیده یا سنسورهای فرسوده نیز می‌توانند چراغ‌های هشدار ABS را فعال کنند. در برخی موارد، ممکن است مشکل بزرگتر مانند یک قطعه ABS معیوب یا یک واحد کنترل ABS وجود داشته باشد که از کار افتاده است.

ممنون که تا انتهای مقاله علت روشن شدن چراغ ترمز با ما همراه بودید اگر شما هم تجربه ای در این زمینه دارید در قسمت دیدگاه ها بیان کنید.

10 نظر در “علت روشن شدن چراغ ترمز

  1. دنیال گفت:

    بخشی که در آن به “استفاده از سنسورهای سرعت” پرداخته اید، بسیار مفید بود.

  2. اهوازی گفت:

    بخشی که در آن به “استفاده از سنسورهای سرعت” پرداخته اید، بسیار مفید بود.

  3. رضوان گفت:

    مطالب خوب در باره ترمز ای بی اس نوشتید، کلی به درد خور بود.

  4. حاج حسینی گفت:

    این چیزی که نوشتید:  “بدون ABS، در صورت لغزندگی سطح جاده، امکان قفل‌شدن ترمزها وجود دارد” کاملا درسته. به تجربه بدی ازش دارم.

  5. گریوانی گفت:

    نمی‌دونم چرا صدای ترمز abs تو ماشین ۲۰۶ زیاده. آدم می‌ترسه خراب باشه

  6. کاشفی خوانساری گفت:

    آقا ادمین مطلب خوبی انتخاب کردید، واقعا خوب بود. دست تون درد نکنه، حداقل فهمیدیم چطور کار می کنه

  7. سبحانی نسب گفت:

    مطالبش خیلی مفید بود. دستتون درد نکنه

  8. یزدانی گفت:

    اون مطلب ترمز ای بی اس چیست؟ هم خیلی خوب بود. مجموعه خوبی شده.یزدانی

  9. آریان گفت:

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

    1. با ذکر منبع افتخار ماست. سایتتون رو دیدم جالب بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *