نگهداری جلوبندی, وبلاگ

اکسل پلوس چیست؟

اکسل پلوس چیست؟- پارت لوکس

جهت مشاوره رایگان + اطلاع از میزان سرمایه برای دریافت نمایندگی و عامل فروش + اطلاع از درصد تخفیف خرید عمده با شماره زیر تماس بگیرید:

مدیر بازرگانی: 09152505090

تمامی قطعات شرکت با بالاترین کیفیت ممکن تولید می شود + 1 سال گارانتی +  خدمات پس از فروش با پشتیبانی قوی.

.

.

اکسل پلوس چیست؟ (اکسل سرعت-ثابت، که به‌عنوان نیم‌شفت نیز شناخته می‌شود) در خودروهای دیفرانسیل ‌جلو برای انتقال قدرت موتور از گیربکس به دو چرخ محرک به‌کار گرفته می‌شود. در برخی از خودروهای جدید با سیستم تعلیق عقبی مستقل و در برخی از خودروهای چهار چرخ متحرک نیز از اکسل پلوس استفاده می‌شود.

اکسل پلوس چیست این عنوان مقاله ای است که به طور کامل توسط پارت لوکس بررسی شده است. اکسل پلوس دارای دو مفصل پلوس (یکی داخلی و یکی خارجی) است. اکسل به کمک این مفصل‌ها می‌تواند تا قدرت موتور را ضمن سازگاری با شرایط مختلف سفر، از جمله حرکت بالا و پایین سیستم تعلیق و پیچیدن به چپ و راست با سرعت ثابت به چرخ‌های محرک منتقل کند. بدون این مفصل‌های سرعت-ثابت، هر زمان که خودرو به دست‌اندازی در جاده برخورد می‌کرد یا به یک طرف می‌پیچید، اکسل ها کج می‌شدند یا خرد می‌شدند.

مفصل‌های پلوس برای روانکاری در گریس قرار داده می‌شوند. برای حفظ گریس در محل اتصال و دورنگه‌داشتن رطوبت، خاک و دوده، این مفصل‌ها با یک پوشش لاستیکی به نام گردگیر پوشانده می‌شوند. گردگیر پلوس از نوعی لاستیک بادوام ساخته می‌شود که قادر به تحمل شرایط آب و هوایی شدید است. گردگیر پلوس با کیفیت خوب می‌تواند به‌راحتی تا 150.000 کیلومتر یا بیشتر دوام بیاورد. اما، از آنجا که این قطعه دائماً در معرض عوامل جوی قرار دارد، هر زمان این امکان وجود دارد که آسیب ببیند. به همین دلیل، خوب است که گردگیر مفصل‌های پلوس خود را به‌طور معمول از حیث آسیب‌دیدگی بررسی کنید. اگر وسیله نقلیۀ شما بیش از 200.000 کیلومتر مسافت طی کرده است، خوب است که مفصل‌های پلوس آن را بیشتر بررسی کنید.

چگونه بفهمیم اکسل پلوس ماشین خراب است؟

چگونه بفهمیم اکسل پلوس ماشین خراب است؟

چگونه بفهمیم اکسل پلوس ماشین خراب است؟

در واقع، اکسل‌های پلوس به‌ندرت از کار می‌افتند. چیزی که بیشتر خراب می‌شود، مفصل‌(های) پلوس است که معمولاً فقط به‌دلیل آسیب‌دیدگی یا پارگی گردگیر پلوس از کار می‌افتد. هنگامی که یک گردگیر پلوس به‌دلیل کهنگی و یا فرسایش از کار می‌افتد، یا توسط نخاله‌های جاده آسیب می‌بیند، گریسی که مفصل را روان نگه می‌دارد، به‌سرعت از محل اتصال نشت می‌کند و خاک، دوده و رطوبت جاده وارد مفصل می‌شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، مفصل پلوس به زودی خراب می‌شود و از کار می‌افتد.

اگه مفیده ببین!  بیشترین مشکلات خودرو در زمستان و راهکارهای مقابله با آن

از میان دو مفصل، تقریباً همیشه مفصل پلوس خارجی ابتدا از کار می‌افتد زیرا کار بیشتری نسبت به مفصل داخلی انجام می‌دهد و بنابراین زودتر فرسوده می‌شود. همچنین به دلیل موقعیت مکانی مفصل خارجی، احتمال آسیب‌دیدن آن در اثر برخورد نخاله‌های جاده بسیار بیشتر است. به همین دلیل، اگر تصور می‌کنید خودرو شما دچار خرابی مفصل پلوس شده است، احتمال آن که مفصل خارجی از کار افتاده باشد، بیشتر است. (تصویر بالا را ببینید.)

توجه: در حالی که خرابی مفصل پلوس تقریباً همیشه نتیجۀ آسیب‌دیدگی یا پارگی گردگیر پلوس است، این قطعه مثل هر قطعۀ دیگری ممکن است به مرور زمان فرسوده شود. با افزایش عمر مفصل و فرسودگی آن، رفته رفته فضای بین قسمت‌های متحرک مفصل بیشتر می‌شود. با افزایش این فضا، قطعات شروع به ضربه‌زدن به یکدیگر می‌کنند و پس از مدتی خرد می‌شوند.

 علائم خرابی اکسل پلوس

از مفصل پلوس خراب، بیشتر اوقات صدای تق‌تق، وزوز یا سایش به گوش می‌رسد، به‌خصوص هنگامی که خودرو به سمتی می‌پیچد. در سرعت های کم، ممکن است از مفصل پلوس خراب هر چند ثانیه یک‌بار صدای تق‌تق به‌گوش برسد. مفصل پلوس خراب همچنین می‌تواند باعث ایجاد لرزشی شود که در فرمان و کف خودرو قابل احساس است که البته این ممکن است فقط در سرعت‌های خاصی اتفاق بیفتد.

بازرسی اکسل پلوس و بررسی/آزمایش یک اکسل پلوس

بازرسی اکسل پلوس و بررسی

بازرسی اکسل پلوس و بررسی

بازرسی معمولی از اکسل‌های پلوس و گردگیر پلوس و بررسی/آزمایش اکسل پلوس که به خرابی آن مشکوک هستید، دو فرایند متفاوت هستند که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

بازرسی مرتب اکسل پلوس

بازرسی اکسل پلوس، شامل معاینه چشمی گردگیر پلوس می‌شود. در بیشتر موارد، تنها چیزی که نیاز دارید یک چراغ‌قوه است.

آموزش بررسی اکسل پلوس

خودرو را روی زمین همواری پارک کنید و ترمز دستی را بکشید. در صورت امکان، جلوی خودرو را بلند کنید و زیر آن پایه جک بگذارید.

با چراغ‌قوه زیر خودرو بلغزید. اگر جلوی خودرو را بلند کرده‌اید، می‌توانید از سمت جلو زیر آن بلغزید، که به شما امکان می‌دهد هر دو اکسل پلوس را یک‌جا ببینید و معاینه کنید. هنگامی که فضای کمتری در زیر خودرو برای مانور وجود دارد، باید بلافاصله در جلو یا پشت چرخ جلو، هر بار از یک طرف خودرو زیر خودرو بلغزید تا هر بار یک اکسل را معاینه کنید.

گردگیرهای مفصل پلوس را معاینه کنید. هنگامی که در موقعیتی هستید که یک یا هر دو اکسل پلوس را می‌بینید، با دقت به گردگیرهای پلوس که در هر انتهای اکسل قرار دارند، نگاه کنید. (هر اکسل دارای دو گردگیر پلوس است). هر کدام از گردگیرهای لاستیکی را از نظر ترک‌خوردگی و پارگی به دقت معاینه کنید. همچنین بست ها را از نظر آسیب‌دیدگی، شل‌شدگی یا حتی کنده‌شدن بازرسی کنید. برای هر قسمت از گردگیر که نمی‌توانید ببینید، از لمس با انگشت استفاده کنید تا وجود چربی را احساس کنید. گریس از گردگیر آسیب‌دیده به قسمت بیرونی و اطراف آن دفع می‌شود.

اگه مفیده ببین!  تحقیق درباره سیستم ترمز خودرو

در صورتی که هیچ ترک یا پارگی در هر کدام از گردگیر‌ها مشاهده یا احساس نشود و در قسمت بیرونی هر کدام از گردگیر‌ها گریس وجود نداشته باشد، اکسل مشکلی ندارد.

بررسی/آزمایش اکسل پلوس مشکوک به خرابی

بعد از آن که به طور کامل متوجه شدید که اکسل پلوس چیست خوب است روش های بررسی و آزمایش آن را مروری داشته باشیم. بررسی و آزمایش اکسل پلوس در جلوبندی پراید و دیگر خودروها یکی است فرقی ندارد خودروی شما چیست فقط باید با کمی دقت و حوصله آن را بررسی کنید بررسی اکسل پلوس که به خرابی آن شک دارید یا در آستانه خرابی است، شامل بازرسی بصری، آزمون حرکتی و آزمون رانندگی می‌شود.

این مراحل را دنبال کنید…

مراحل بازرسی را که در بالا عنوان شد، دنبال کنید تا اکسل پلوس و گردگیر پلوس را از نظر آسیب مورد معاینه بصری قرار دهید. اگر یکی از اکسل‌های پلوس خودرو شما نشانه‌هایی از خرابی یا بدکارکردن داشته باشد، احتمالاً هنگام انجام بازرسی بالا، گردگیر پلوس آسیب‌دیده یا پاره شده را مشاهده خواهید کرد. با این حال، صرف نظر از آنچه در طول بازرسی گردگیر پلوس پیدا می‌کنید، اگر هنوز شک دارید که خود اکسل/مفصل پلوس خودرو خراب است، باید برای تأیید درستی این شک، آزمون حرکتی و رانندگی را انجام دهید.

اجازه دهید موتور خنک شود. از زیر، جلوی خودرو، اکسل پلوس را با یک دست محکم بگیرید و سعی کنید آن را به دو طرف و سپس به داخل و خارج حرکت دهید. اکسل پلوس باید در هر جهت دارای حداقل حرکت باشد. اگر بتوانید اکسل را بیش از سه میلی‌متر در هر جهتی حرکت دهید، احتمالاً زمان تعویض اکسل فرا رسیده است.

خودرو را برای رانندگی بیرون ببرید. برای پی بردن به وضعیت دقیق اکسل پلوس، یک سطح صاف و هموار (مثلاً یک پارکینگ خالی) پیدا کنید و فرمان را تا آخر در یک جهت بچرخانید و در مسیری دایره‌ای رانندگی کنید. سپس فرمان را در جهت مخالف بچرخانید و باز در مسیری دایره‌ای حرکت کنید. اگر یکی از مفصل‌های پلوس خراب باشد، هنگامی که در مسیر دایره‌ای حرکت می‌کنید، صدای تق‌تق یا وزوز می‌شنوید.

هشدار: اگر هنگام حرکت مستقیم از اکسل پلوس صدای تق‌تق یا وزوز شنیدید، مفصل پلوس به پایان عمر خود نزدیک شده است و به‌زودی کاملاً از کار می‌افتد. در این مرحله اکسل پلوس باید به زودی تعویض شود.

امیدواریم که مقاله اکسل پلوس چیست مفید واقع شده باشد در صورتی که شما هم در این زمینه تجربه ای دارید می توانید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

4 نظر در “اکسل پلوس چیست؟

  1. محبتی گفت:

    چه مطلب خوبی نوشتید. دستتون درد نکنه

  2. صولتی گفت:

    عوامل خرابی سر پلوس‌ چیست؟

    1. در پاسخ به سوال شما باید گفت عوامل زیادی هستند که ممکن است موجب خرابی سر پلوس شوند. مثلا تعویض نادرست دنده‌ها و استفاده نابه‌جا از آنها در هر سرعتی، شل شدن مهره روی سر پلوس، پاره شدن گردگیر موجب وارد شدن گرد و غبار وارد سر پلوس شده و خروج گریس از آن.

  3. آرین گفت:

    مطالب بی نظیر بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *