نگهداری خودرو, وبلاگ

بیشترین مشکلات خودرو در زمستان و راهکارهای مقابله با آن

مشکلات خودرو در زمستان-پارت لوکس

 تصمیم شما برای مراقبت بهتر از وسیله نقلیه در زمستان چیست؟

ما در گذشته 10 نکته اساسی در مراقبت از خودرو معرفی کردیم که با استقبال خوبی مواجه شدیم مخصوصا با کلیپی که شرکت پارت لوکس اقدام به تولید و انتشار آن در شبکه های اجتماعی کرد. اکنون به بررسی مشکلات خودرو در زمستان می پردازیم.

واضح است که مراقبت همیشگی، تضمین می‌کند که ماشین شما برای مدت  طولانی به خوبی به شما خدمات می‌دهد، بنابراین منطقی است که مراقبت از آن را ادامه دهید. مشکلات خودرو در زمستان بسیار زیاد است و برای مراقبت از خودرو نیز راهکارهای زیادی وجود دارد. بیایید ببینیم باید چه کار کنید.

 1) یکی از مشکلات خودرو نداشتن پارکینگ در زمستان است

مشکلات خودرو در زمستان

با رسیدن فصل زمستان بسیاری از خودروها واکنش‌هایی که در طول سال از خود نشان نمی‌دادند را در این فصل نشان می‌دهند و بسیاری از مشکلات خودرو در زمستان را به نمایش می گذارد حتما برای شما هم پیش آمده است در یک صبح سرد زمستانی که قصد رفتن به بیرون را داشته‌اید خودروی شما دچار تغییراتی شده است از جمله یخ زدگی شیشه‌ها، استارت نخوردن و یا روشن نشدن خودرو، همه این موارد گاها به دلیل نداشتن  پارکینگ است. زیرا معمولا هوای داخل پارکینگ به دلیل پوشیده بودن آن از هوای بیرون گرم‌تر است و خودرو مستقیما با هوای سرد بیرون در ارتباط نیست.

اگر شما پارکینگ ندارید باید بدانید گرم نگه داشتن موتور خودرو در زمستان بسیار مهم است ولی اصلا نگران نباشید زیرا برای جلوگیری از یخ زدن ماشین می‌توانید با پوشاندن خودرو در زمستان از مشکلات ذکر شده فوق، جلوگیری کنید.

2) علت شکستن شیشه ماشین در زمستان

یکی دیگر از مشکلات خودرو در زمستان شکستن و ترک خوردن شیشه خودرو است. شکستن شیشه بیشتر در مناطقی رخ می‌دهد که تغییرات شدید آب و هوایی زیاد رخ می‌دهد. گاهی اوقات در بعضی مناطق هوا به شدت سرد یا گرم می‌شود و این عامل باعث انبساط و انقباض شیشه خودرو می‌شود که در بعضی موارد شیشه توان مقاومت ندارد و ترک برمی‌دارد.

البته گاهی اوقات در فصل زمستان رانندگان برای برطرف کردن یخ زدگی شیشه‌ها از آب جوش استفاده می‌کنند. آب جوش باعث تغییر شدید دمای شیشه می‌شود و در نهایت منجر به شکستن آن می‌شود.

3) آیا سرما برای خودرو مضر است؟

سرما می‌تواند برای خودرو مضر باشد و شما را با مشکلات خودرو در زمستان مواجه کند؛

 در صورتی که نکات زیر را رعایت نکرده باشید با مشکلات خودرو در زمستان مواجه می شوید:

  1. حتما باید از ابتدای زمستان به فکر ضد یخ خودرو خود باشید زیرا نبود ضد یخ باعث یخ ضدگی رادیاتور و آب درون شلنگ‌ها و موتور می‌شود و مشکلات خودرو در زمستان را برای شما به ارمغان می آورد؛
  2. در صورتی که قرار است خودرو خود را برای مدت طولانی در فصل زمستان بخوابانید بهتر است روغن آن را عوض کنید؛
  3. نپوشاندن خودرو در زمستان جهت پیشگیری از یخ زدگی خودرو؛
  4. ریختن مایع ضد یخ مخصوص در شیشه شوی خودرو؛

4) روشن کردن ماشین در زمستان ( یکی از مشکلات خودرو در زمستان است)

روشن کردن ماشین یکی دیگر از مشکلات خودرو در زمستان است که خیلی‌ها با آن مواجه هستند. برای روشن کردن خودرو در زمستان‌های بسیار سرد می‌توانید با رعایت چند نکته به سادگی ماشین خود را روشن نمایید.

نکات مهم روشن کردن خودرو در زمستان

  1. از مشکلات خودرو در زمستان  استارت زدن آن است که می توانید از آن پیشگیری کنید:
    الف) خودرو را گرم نگه دارید؛
    ب) در زمستان از روغن موتور باکیفیت استفاده کنید؛
    ج) از مکمل‌های سوخت استفاده کنید؛
  2. از مشکلات روشن شدن خودرو پیشگیری کنید:
    الف) با سوئیچ یک‌باره استارت نزنید اول نیم دور بچرخانید تا پمپ بنزین وظیفه خود را به درستی انجام دهد سپس استارت بزنید؛
    ب) تجهیزات الکتریکی خودرو را خاموش کنید زیرا باتری تمرکز کافی بر روی روشن کردن ماشین داشته باشد؛
    ج) اگر خودرو شما کاربراتوری است از مایع استارتر استفاده کنید؛

عدم رعایت موارد فوق می‌تواند علت روشن نشدن ماشین در صبح سرد باشد. با کمی آگاهی نسبت به خودرو می‌توانید زمستان خوبی را پشت سر بگذرانید.

نحوه گرم کردن خودرو در زمستان

برای گرم کردن خودرو در زمستان ابتدا باید تمامی مشکلات خودرو در زمستان که از ابتدای مقاله آن را بررسی کرده‌ایم را رعایت کنید و بعد از آن با رعایت چند نکته کوچک به صورت صحیح خودرو خود را گرم نمایید.

گرم کردن صحیح خودرو به شرح زیر است:

  1. بعد از استارت و روشن شدن خودرو اجازه دهید ماشین زمان کمی درجا کار کند این عامل سبب می شود مشکلات خودرو در زمستان برای شما به حداقل برسد و از هزینه های اضافی پیشگیری شود؛
  2. به آرامی شروع به حرکت کنید و چند دقیقه‌ای باید به طور کاملا آهسته حرکت کنید؛
  3. به فکر گرم شدن تمامی قطعات خودرو خود باشید پس عجله نکنید و بعد از گرم شدن آن می‌توانید سرعت بگیرید و یا بخاری را روشن کنید.
اگه مفیده ببین!  آشنایی با قطعات خودرو

حرکت ماشین با موتور سرد

گاهی اوقات در برخی از خودروها حرکت ناگهانی با موتور سرد باعث می‌شود به موتور خودرو شوک وارد شود و ناگهان بایستد این حالت یکی از مشکلات خودرو در زمستان است؛ به همین دلیل بهتر است همان طور که گفتیم خودرو خود را گرم کنید اما چگونه؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

درجا کار کردن تعطیل!

همیشه این سوال میان رانندگان وجود دارد که پس از استارت زدن باید مدت طولانی خودرو در جا کار کند. اما بیشتر متخصصان این باور را غلط می‌دانند. گفته می شود گرم کردن خودرو در حالت درجا، روش درستی برای گرم کردن نیست. بهترین روش برای گرم کردن موتور این است که مدت کمی بعد از استارت زدن، به آرامی حرکت کنید؛ چرا که احتراق و روان‌کاری موتور بهتر از درجا کار کردن انجام می شود.
ضمنا در صورت حرکت بدون گرم شدن موتور باعث اتلاف سوخت، سایش قطعات اصطکاکی موتور، افزایش در تولید آلاینده‌ها و سرانجام این امر به تشدید آلودگی هوا در فصل زمستان منجر خواهد شد.

5) چگونه باتری خودرو را در زمستان زنده نگه داریم

در فصل زمستان با توجه به سرمای این فصل ممکن است به باتری خودرو آسیب وارد شود؛ زیرا یخ زدگی باعث ترک برداشتن سطح رویی باتری می‌شود و هوای سرد به داخل باتری نفوذ پیدا می‌کند و در نهایت منجر به آسیب جدی به باتری می‌شود. در زمستان می‌توانید با پوشاندن خودرو از این عارضه که یکی از مشکلات خودرو در زمستان است می توانید پیشگیری کنید. در صورتی که برای مدت طولانی از خودرو استفاده نمی‌کنید بهتر است با استفاده از شارژرهای باتری که در بازار موجود است باتری خود را شارژ کنید تا از خالی شدن باتری به دلیل استفاده نکردن طولانی جلوگیری شود.

همچنین ممکن است خودروی شما به دلیل آسیب دیدن شمع ها روشن نشود. مشکلات شمع ممکن است باعث شود موتور شما چند بار استارت اما روشن نشود.

سطوح خنک کننده.تمام سطوح سیال شما بدون توجه به فصل مهم است، به خصوص سیستم خنک کننده در زمستان. کل سیستم خنک کننده‌ی خود  را از جمله رادیاتور، شیلنگ‌ها و تسمه‌ها را چک کنید. تا بتوانید به آسودگی مشکلات خودرو در زمستان را پشت سر بگذرانید.

تیغه‌های برف‌پاک‌کن: تیغه‌های برف‌پاک‌کن خودرو شما برای دور نگه داشتن برف و باران بسیار پراهمیت هستند تا بتوانید همیشه خوب ببینید.

سیستم روشنایی ماشین. روزها کوتاه‌تر هستند، بنابراین بیشتر اوقات بعد از تاریکی رانندگی خواهید کرد. تمام چراغ‌های ماشین خود را بررسی و در صورت لزوم تعویض کنید. در طول زمستان، همچنین مهم است که برف را از روی وسیله نقلیه خود تمیز کنید تا مطمئن شوید که چراغ‌های شما پوشیده نیست.

 6) باد لاستیک خودرو در زمستان

از مشکلات خودرو در زمستان تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها است. اگر فشار مناسب نباشد لاستیک‌های شما برای رانندگی در زمستان ایمن نیستند. با مرتب بررسی کردن فشار، اطمینان حاصل کنید که کارکرد خودروی شما راحت‌تر و مصرف سوخت بهتر است.
باید توجه داشت هنگام  کاهش دما، فشار باد لاستیک هم کم می شود. اما لاستیک های زمستانی که با ترکیبات لاستیکی ویژه طراحی شده و برای هوای سرد ساخته شده اند، مفیدترند. لذا اگر قدرت خرید خوبی دارید روی لاستیک های زمستانی سرمایه گذاری کنید.

به خاطر داشته باشید همه اشکال بارش، نحوه تعامل لاستیک های شما با جاده را تغییر می دهد. برف، باران و یخ همگی می توانند باعث کاهش مسافت ترمز شود. اگر وسیله نقلیه شما برای مقابله با این چالش ها مجهز نباشد، احتمال اینکه در یک شرایط بد قرار بگیرید بسیار بیشتر است.

7) علت جوش آوردن خودرو در زمستان

جوش آوردن خودرو نیز یکی دیگر از مشکلات خودرو در زمستان است البته بسیاری از دلایل جوش آوردن در سرما و گرما با هم مشترک هستند.

بررسی دلایل جوش آوردن خودرو

  1. در سرما ممکن است آب رادیاتور یخ زده باشد و بعد از روشن شدن خودرو ما متوجه یخ زدگی رادیاتور نشده باشیم، ممکن است در روند کارکردن خودرو تنها مقدار کمی از آب رادیاتور باز شود و بقیه رادیات به صورت یخ زده باشد که در این مواقع خودرو شما جوش خواهد آورد. این یکی از مشکلات خودرو در زمستان است که حداقل هرکسی با خودروهای ایرانی یک بار تجربه کرده است جهت جلوگیری حتما از ضد یخ مطمئن استفاده کنید؛
  2. حجم آب رادیاتور همیشه باید در حالت استاندارد باشد گاها حجم کم آب رادیات باعث جوش آوردن خودرو می‌شود.
  3. عمل نکردن ترموستات در ایجاد تعادل دمای موتور می‌تواند باعث جوش آوردن خودرو شود؛
  4. خرابی واتر پمپ موجب جوش آوردن خودرو می‌شود زیرا واتر پمپ باعث گردش مایع خنک کننده می‌شود و خرابی منجر به جوش آوردن خودرو می‌شود؛
  5. گرفتگی یا کیپ شدن کاتالیزور باعث جلوگیری از خارج شدن دودهای محفظه احتراق است؛ در نتیجه دمای موتور به شدت بالا می‌رود و جوش آوردن ماشین را به همراه دارد.
اگه مفیده ببین!  رایج ترین مشکلات موتور خودرو

8) دود سفید خودرو در زمستان

دود سفید در زمستان نشانه عادی و نرمال بودن خودرو است و در زمستان به دلیل خنک بودن موتور دود سفید از اگزوز خارج می‌شود؛ به همین دلیل جزء مشکلات خودرو در زمستان به شمار نمی رود اما اگر بعد از گرم شدن خودرو باز هم دود سفید از آن خارج ‌شود در این حالت خودرو شما نیاز به بررسی دارد زیرا این عامل نشانه نشت آب به محفظه احتراق و تبخیر است.

9) نام 15 وسیله که وجود آن‌ها در زمستان همراه خودرو ضروری است

برای اینکه بتوانید فصل زمستان را با آسودگی خاطر پشت سر بگذرانید پیشنهاد می‌کنیم برای پیشگیری مشکلات خودرو در زمستان وسایل توصیه شده را همراه خودرو خود داشته باشید تا با مشکلات خودرو در زمستان مواجه نشوید.

ابزار مخصوص خودرو در زمستان

  1. خرید لاستیک ویژه برف و زمستان می‌تواند رانندگی بسیاری مطلوبی برای شما فراهم کند؛
  2. در صورتی که توانایی خرید لاستیک زمستانی را ندارید می‌توانید از پوشش‌های لاستیک مخصوص برف استفاده کنید؛
  3. اگر قصد سفر در مسیرهایی دارید که احتمال برفی بودن آن زیاد است حتما زنجیر چرخ به همراه داشته باشید زیرا یکی از مشکلات خودرو در زمستان به همراه نداشتن زنجیر چرخ است؛
  4. لاستیک زاپاس در تمام فصول الزامی است اما در زمستان اهمیت همراه داشتن آن چند برابر است؛
  5. کمپرسور باد لاستیک ابزاری است که در زمستان به دلیل ایجاد ناهماهنگی زیاد در باد لاستیک‌ها می‌تواند بسیار مهم باشد؛
  6. کیسه مخصوص نمکدانه یا شن، گاها اتفاق افتاده لاستیک خودرو در جایی لیز و سر گیر افتاده که با استفاده از این کیسه‌ها به راحتی می‌توانید لاستیک خودرو را بیرون آورید؛
  7. کابل برای اتصال باتری به باتری که اهمیت آن بسیار واضح است زیرا در فصل زمستان معمولا باتری، خرابی و یا ایرادات خود را سریعا نشان می‌دهند؛
  8. شارژر باتری خودرو می‌تواند در مسافرت‌ها و یا روزهای سرد زمستانی شما را از وضعیت بحرانی نجات دهد؛
  9. شیشه‌شور ضدیخ مخصوص خودرو؛
  10. طناب یا زنجیر بوکسل (سیم بوکسل)؛
  11. جعبه ابزار؛ (برای مقابله با برخی از مشکلات خودرو در زمستان بسیار مهم)
  12. بازتابنده خودرو، زیرا استفاده از آن باعث می‌شود که اگر خودرو شما در جایی گیر افتاده باشد و یا پارک کرده باشید از برخورد خودروهای دیگر به خودرو شما خودداری شود مخصوصا اگر دید کافی هم وجود نداشته باشد؛
  13. مثلث خطر تاشوی خودرو؛
  14. برس برف‌روب خودرو؛
  15. پارچه پوشش شیشه جلو؛

با استفاده از این ابزار می‌توانید زمستانی لذت‌بخش را تجربه کنید و به سادگی مشکلات خودرو در زمستان را پشت سر بگذرانید. شما هم می‌توانید تجربیات خود را در قسمت دیدگاه‌های سایت به اشتراک بگذارید.

10) ایمنی در رانندگی

رانندگی در زمستان می‌تواند برای  شما سخت باشد، اما مهم‌ترین موضوع آن است که شما و مسافرانتان ایمن بمانید. مراقبت از  وسیله نقلیه‌تان تضمین می‌کند که در طول زمستان، ماشین در بهترین حالت خود کار می‌کند و می‌توانید مطمئن باشید که مهم‌ترین پیشگیری‌ها را انجام می‌دهید. با رعایت نکات ایمنی مشکلات خودرو در زمستان را به حداقل برسانید.

علاوه بر خودرو مراقبت های بیشتر در رانندگی نیز حائز اهمیت است. سرما، برف و یخبندان می‌توانند شرایط خطرناکی ایجاد کند و انجام برخی از این وظایف تعمیر و مراقبت می‌تواند از ایمن ماندن شما در جاده‌ها اطمینان حاصل کند.

نکات رانندگی در زمستان برای جلوگیری از حوادث

علیرغم تمام آمادگی هایتان، ممکن است در هوای زمستانی مجبور به رانندگی در جاده شوید. نکات زیر می تواند برای شما ایمنی بیاورد:

– در جاده های لغزنده فاصله بین ماشین خودتان و سایر وسایل نقلیه حفظ کنید.
– برف را هدف بگیرید؛ در یک موقعیت خطرناک، گیر افتادن در یک برف بسیار بهتر از برخورد با وسیله نقلیه دیگر است.

گرم نکردن بخاری ماشین در زمستان

گاهی اوقات بخاری خودروی شما روشن می‌شود، اما هوای دمیده‌شده به‌اندازه‌ی کافی گرم نیست. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

ناکافی بودن مایع خنک‌کننده

مهم‌ترین علت گرم نکردن بخاری، کمبود مایع خنک‌کننده است. این مایع برای انتقال گرما از موتور به رادیاتور بخاری ضروری است. بررسی سطح مایع خنک‌کننده و تکمیل آن در صورت کمبود، می‌تواند مشکل را حل کند. همچنین آلوده بودن مایع خنک‌کننده نیز می‌تواند باعث گرفتگی رادیاتور و اختلال در عملکرد بخاری شود.

گرفتگی رادیاتور

گرفتگی رادیاتور به‌دلیل تجمع رسوبات ناشی از ترکیب نامناسب مایع خنک‌کننده، مانع از انتقال کافی گرما می‌شود. علائم آن شامل نشتی مایع خنک‌کننده، تغییر رنگ آن، خم شدن پره‌ها و افزایش دمای موتور است.

خرابی هسته‌ی بخاری

هسته‌ی بخاری یک مبدل حرارتی است که مایع خنک‌کننده‌ی داغ موتور را به هوای داخل کابین می‌رساند. خرابی این هسته منجر به ناکارآمدی بخاری می‌شود. علائمی مانند خروج هوای سرد از دریچه‌ها، گرمای کم از فن بخاری و تمام شدن سریع مایع خنک‌کننده نشان‌دهنده‌ی مشکل در هسته‌ی بخاری هستند.

خرابی دمنده بخاری

وظیفه‌ی دمنده، گرفتن گرمای تولید شده و دمیدن آن به داخل کابین از طریق هسته‌ی بخاری است. خرابی دمنده مانع از رسیدن هوای گرم به داخل کابین می‌شود.

قفل شدن ترموستات

ترموستات وظیفه‌ی کنترل گردش مایع خنک‌کننده را در موتور دارد. درصورت خرابی و قفل شدن دریچه‌ی ترموستات، مایع فرصت گرم شدن پیدا نمی‌کند و گرمای کافی به بخاری منتقل نمی‌شود.

نقص در عملکرد واترپمپ

واترپمپ مسئول گردش مایع خنک‌کننده در رادیاتور است. خرابی این قطعه باعث کاهش گردش آب گرم و در نتیجه کاهش گرمای منتقل‌شده به بخاری می‌شود.

خرابی یا گرفتگی کنترل‌های بخاری

ممکن است پس از چند سال استفاده، دکمه‌های کنترل بخاری دچار مشکل شوند و باعث عدم عملکرد صحیح بخاری گردند.

9 نظر در “بیشترین مشکلات خودرو در زمستان و راهکارهای مقابله با آن

  1. کیانی گفت:

    راهکارهای خوبی ارائه دادید، دست شما درد نکنه.

  2. دماوندی گفت:

    واقعا من تا الان نمی‌دونستم “دود سفید در زمستان نشانه عادی و نرمال بودن خودرو است”، خیلی خیلی مقاله مفیدی بود.

    1. عارف گفت:

      منم خوندم خیلی کاربردی بود.

      1. شما دلیلی هستید که پارت لوکس همچنان ادامه می‌دهد. ممنون

      2. کمک کردن باعث خوشحالی نیم پارت لوکس می شود.

  3. قویدل گفت:

    داریم کم‌کم می‌ریم به سمت زمستون
    این مطلب “بیشترین مشکلات خودرو در زمستان و راهکارهای مقابله با آن” واقعا کاربردی بود.
    بخونید ثوابش واسه من که معرفی کزدم😀😉

    1. تیم پارت لوکس قدردان فرصتی هست که در خدمت شماست.

  4. کشاورزی گفت:

    اوف
    چی همه حرف خوب اینجا اوردین،
    واسه فصل های دیگه هم بنوسن

    1. ما در پارت لوکس می دونیم که شما گزینه‌های دیگری نیز برای مطالعه داشتید. از شما برای اعتماد به وبلاگ پارت اوکس تشکر می‌کنیم. حنما مطالب جدید متناسب رو تهیه می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *