نگهداری جلوبندی, وبلاگ

گردگیر پلوس چیست؟ (زمان تعویض آن)

گردگیر پلوس چیست- پارت لوکس

گردگیر پلوس چیست؟ وسایل نقلیه محور-جلو، بسیاری از خودروهای دودیفرانسیل و برخی از خودروهای محور-عقب دارای اتصالاتی به نام سرپلوس هستند، که نیرو را از پلوس به چرخ‌ها متصل می‌کنند. خودروهای محور-جلو دارای چهار سرپلوس هستند که هر کدام با یک حفاظ لاستیکی یا پلاستیکی (پلیمری) پوشانده می‌شوند که به‌عنوان گردگیر پلوس شناخته می‌شوند.

وظیفه این قطعات، حفظ روانکاری سرپلوس‌ها و جلوگیری از نفوذ خاک و آب به درون سرپلوس‌هاست. متاسفانه این قطعات گاهی اوقات دچار فرسودگی می‌شوند و به درستی وظیفۀ خود را انجام نمی‌دهند. اگر گردگیر پلوس پاره شود، ممکن است گریس درون سرپلوس به بیرون نشت کند که سبب خشکی آن می‌شود و همچنین رطوبت و خاک وارد آن می‌شود. اگر از گردگیرها به خوبی مراقبت نشود و آن‌ها را به موقع تعویض نکنید، سرپلوس‌ها خیلی زود به دلیل روانکاری ناکافی یا فرسودگی از کار می‌افتند. در صورت بروز چنین آسیبی، ممکن است کل پلوس نیاز به تعویض داشته باشد.

گردگیرهای پلوس معمولاً عمر مطلوبی دارد در صورتی که جنس مرغوب و با کیفتی باشد استفاده از گردگیرهای ارزان و بی کیفیت سبب ایجاد مشکل در پلوس می شود. با این حال، آن‌ها را باید دست کم یک بار در سال بررسی کنید. البته در مورد وسایل نقلیه‌ای که مسافت زیادی را می‌پیمایند و در مورد خودروهایی که اصطلاحاً در «شرایط ناجور» (مثلاً استفاده در خارج از جاده‌ها یا حمل‌ونقل صنعتی) کار می‌کنند، این بررسی باید در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری انجام شود. از آنجا که گردگیرهای بیرونی بیشتر مستعد پارگی هستند، بررسی این قطعات بسیار مهم‌تر است.

اگه مفیده ببین!  عیب یابی جلوبندی خودرو

تعویض گردگیر پلوس

بعد از پاسخ به این سوال که گردیر پلوس چیست؟ بهتر است کمی در مورد زمان تعویض گردگیر پلوس صحبت کنیم رانندگی با خودرویی که گردگیر پلوس آن پاره شده است، غیر ممکن است، اما این کار احتمالاً منجر به آسیب‌های بیشتری می‌شود که در نهایت به تعمیرات گسترده‌تری نیاز خواهد داشت. اگر پارگی کوچکی در یک گردگیر پلوس به موقع دیده شود، احتمالاً تنها اقدامی که به آن نیاز خواهید داشت، تعمیرات نسبتاً جزئی مانند تعویض گردگیر و اضافه کردن گریس تازه خواهد بود و نیاز به تعمیرات اساسی‌تر نخواهید داشت. با این حال، بسیاری از تعمیرگاه‌ها توصیه می‌کنند در صورت پاره‌شدن گردگیر، کل پلوس را تعویض کنید، زیرا ممکن است آسیب نامشخصی به سرپلوس، پلوس و سایر قسمت‌ها وارد شده باشد که می‌تواند منجر به مشکلات دیگری شود.

اگه مفیده ببین!  بیشترین مشکلات خودرو در زمستان و راهکارهای مقابله با آن

گردگیرهای بیرونی (آن‌هایی که نزدیک به چرخ هستند) بیشتر از گردگیرهای داخلی در معرض پارگی هستند. یکی از نشانه‌های پارگی گردگیر، مشاهدۀ لکه‌های گریس در زیر محور جلو یا پاشیده‌شدن گریس روی سطح داخلی چرخ یا اطراف آن است. از جمله نشانه‌هایی که از آسیب‌دیدگی سرپلوس یا پلوس خبر می‌دهند، می‌توان به صدای تق تق یا تیک تیک هنگام پیچیدن به چپ و راست یا لرزش در سرعت‌های بالا در بزرگراه‌ها اشاره کرد.

برای مشاهدۀ مجموعه‌ای از بهترین گردگیرها برای انواع خودرو از سایت پارت لوکس بازدید کنید.

در مقاله سر گردگیر سرپلوس چیست سعی کردیم به موضوع گردگیر سرپلوس و زمان تعویض آن بپردازیم شما هم اگر در این زمینه تجربه ای دارید می توانید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *