نگهداری جلوبندی, وبلاگ

تعمیر جلوبندی پراید

تعمیر جلوبندی پراید-پارت لوکس

تعمیر جلوبندی پراید اهمیت زیادی دارد به همین دلیل در این مقاله بیشتر در مورد آن صحبت می کنیم.

پراید از آن دسته خودروهایی است که قیمت آن بسیار ارزانتر از خودروهای دیگر است به همین دلیل اکثر افراد از این خودرو استفاده می کنند. این خودرو بسیار سبک است و سیستم جلوبندی آن نسبت به خودروهای دیگر ضعیف تر است به همین دلیل آسیب بیشتری به آن وارد می شود. معمولاً چند نوع جلوبندی برای خودروها وجود دارد که هر کدام با توجه به نوع نیاز از این دسته بندی ها استفاده می شود. سیستم جلوبندی پراید بسیار حساس است و اگر در چاله ها و جاده های خراب رانندگی می کنید، احتمال خرابی زیاد است و برای جلوگیری از آسیب دیدن جلوبندی باید به هنگام رانندگی بیشتر مراقب باشید و از چاله ها به آرامی بگذرید. در صورت وجود ایراد در جلوبندی آن را به تعمیرگاه ببرید تا مکانیک با تعمیر جلوبندی پراید آن را به حالت اولیه برگرداند و مشکل جلوبندی پراید را مشخص کند.

جلوبندی آسیب دیده می تواند این آسیب را به بدنه و سایر قسمت ها منتقل کند. در برخی خودروها می بینیم که به دلیل آسیب دیدن قسمت جلو ماشین به درستی حرکت نمی کند و به صورت کج به مسیر خود ادامه می دهد که کار را برای راننده سخت می کند.

نشانه های آشکار خرابی سیستم جلوبندی پراید

اگر هنگام رانندگی، ماشین منحرف می‌شود،

اگر سواری خشک و خشن تجربه می کنید،

اگر یک طرفماشین شما کمی پایین‌تر است،

اگر دماغه ماشین شما با هر ترمز، رو به پایین می رود،

اگر سایش نامنظم لاستیک‌ دارید،

اگر تمام دست اندازها و چاله‌های را حس می کند،

اگر خودرو شما از روی دست اندازها می پرد یا شیرجه می زند،

اگر در پیچ ها مشکل دارید،

اگر فرمان شما گیج می زند،

اگر نشت روغن از فنر را دیدید،

اگر صدای خرابی جلوبندی پراید به گوشتان خورد،

به خرابی سیستم جلوبندی پراید خود شک کنید. اگر مایلید درباره  علائم خرابی جلوبندی پراید  و نحوه تعمیر جلوبندی پراید و جلوگیری از اسیب دیدگی آن بیشتر بدانید اینجا کلیک کنید.

همه چیز درباره جلوبندی پراید

جلوبندی به قسمت پایین و جلوی خودرو اختصاص دارد و شامل چرخ های جلو و اجزایی است که آنها را به هم متصل می کند. زمانی که جلوبندی قوی استفاده می شود می تواند رانندگی را لذت بخش ساخته و می توان از موانع به راحتی عبور کرد تا به داخل خودرو آسیب نرسد.

جلوبندی قوی به خودرو کمک می کند تا در شرایط جاده ای بسیار سخت، ادامه مسیر دهد و در صورت وجود بار سنگین تعادل آن حفظ شود.

وزن ماشین در واقع روی این قسمت قرار می گیرد و وقتی ضربه سنگینی به آن وارد می شود می تواند جلوی خودرو مخصوصا در جاده های ناهموار آسیب ببیند. جلوبندی پراید آنقدر محکم نیست اما برای این خودرو مناسب است و در صورت خرابی باید جلوبندی پراید را تعمیر کنید.

برای تعمیر جلوبندی پراید هم باید حتما سری به یک تعمیرگاه بزنید، اگر دوره آموزشی تعمیر خودرو را فرا گرفتید می توانید با کمک تعدادی ابزار این کار را انجام دهید.

جلوبندی پراید شامل چیست؟

جلوبندی خودرو پراید شامل: چرخ ها و متعلقات آن، سیبک ها، سیستم فرمان، میل تعادل، کمک فنرها، بلبرینگ، اکسل، سگ دست و شغال دست، طبق‌ها و میل تعادل می باشد. برای معرفی اجزای جلوبندی پراید و کاربرد هرکدام به مقاله قطعات جلوبندی پراید رجوع کنید.

اگه مفیده ببین!  جعبه ‌دنده اتومات چگونه کار می کند؟

مشکلات شایع در جلوبندی پراید

  • عدم تنظیم فشار باد لاستیک‌ها یا ساییدگی غیرهمسان آنها(تفاوت آج)؛
  • به هم خوردن بالانس چرخ‌ها؛
  • وجود اشکال در سیستم ترمز، لنت ها و کاسه چرخ و دیسک؛
  • خراب شدن کمک فنرها؛
  • آسیب‌دیدن بلبرینگ چرخ جلو؛
  • واردشدن ضربه کاری به شاسی ماشین؛
  • آسیب دیدگی و تنظیم نامناسب سیبک‌ها؛
  • خرابی جعبه فرمان همچنین تنظیم نبودن چهار شاخ فرمان و آسیب‌دیگی دنده‌های شانه‌ای و بازوی؛
  • ساییدگی بوش‌ها و آسیب‌دیدن اتصالات؛
  • مشکل در پلوس‌ها، سر پلوس‌ها، هزارخار پلوس و سه شاخ پلوس؛
  • مشکل در میل تعادل بوش‌ها؛
  • خرابی سگ دست و بازوهای آن؛

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

خرابی سیبک

پس از آن که گفتیم جلوبندی پراید شامل چه قطعاتی است و علائم خرابی جلوبندی پراید به یکی از مهم ترین مشکلاتی که باعث ایجاد لرزش و ضربه در فرمان می شود یعنی خرابی سیبک می پردازیم.

سیبک ها قطعاتی هستند که به دلیل شکل کروی در برابر نیروهای کششی و فشاری مقاومت می کنند و حرکت آسان دو قسمت را بدون ایجاد اصطکاک در کنار یکدیگر فراهم می کنند.

ولی اگر این حرکت به درستی انجام نشود، سیستم فرمان خودرو را تحت تاثیر قرار داده و عملکرد صحیح آن را مختل می کند. سیبک ها لقی عمودی بسیار کم و نامحسوسی دارند و عموماً نباید حرکت عمودی محسوسی داشته باشند. اگر سیبک ها به درستی روغن کاری نشده باشند، صدا ایجاد می کنند.

برای خرید سیبک فرمان پراید پارت لوکس از صفحه مربوط به آن اقدام کنید.

‌‌‌‌‌‌‌

خرابی بلبرینگ چرخ

یکی از مهم ترین قسمت های جلوبندی پراید، بلبرینگ چرخ است. خرابی بلبرینگ معمولا به دو صورت تشخیص داده می شود: اولی لرزش فرمان و علامت دوم که قابل اعتمادتر است صدا است. وقتی بلبرینگ معیوب باشد صدای ماشین زیاد می شود! سالم بودن بلبرینگ چرخ پراید امری ضروری است. در مواقعی که خرابی این قطعه باعث قفل شدن چرخ می شود و حوادث جبران ناپذیری رخ می دهد.

عدم بالانس چرخ ها

چرخ های خودرو باید متعادل یا تراز باشند تا در هنگام حرکت، تمام قطعات به یک اندازه به سطح جاده برخورد کرده و چسبندگی و سایش یکسانی داشته باشند. به عبارت دیگر، با بالانس کردن، چرخ ها را متعادل می کنند.

اگر چرخ های پراید متعادل نباشد، فرمان لرزش دارد و خودرو به طرفین منحرف شده و باعث آسیب به سایر اجزای جلوبندی می شود.

شاسی ضربه خورده

گاهی پیش می آید که در اثر تصادف شدید شاسی تغییر کرده یا به قول معروف پیچ می خورد. در این صورت در صورت تلاش برای رفع این مشکل، کار جلوبندی خودرو به هم می خورد و در خطر قرار می گیرد. خودرویی که شاسی آن در اثر تصادف تغییر کرده است فرمان ضعیفی دارد (خودرو به پهلوها کشیده می شود)، عمر مفید لاستیک های آن کوتاه است و زود فرسوده می شوند، گردگیرهای لاستیک ها قبل از پایان عمر مفید خود می شکنند و اصلا ماشین تعادل مناسبی ندارند.

خرابی بوش های میل تعادل

همانطور که از نامش پیداست این قطعه وظیفه حفظ تعادل خودرو را بر عهده دارد. با توجه به شکل و شمایل و نحوه اتصال به سایر قسمت ها، هنگام چرخاندن ماشین، نیروی پیچش آن را بین چرخ ها تقسیم می کند تا از خم شدن خودرو به یک طرف جلوگیری کند. خود میل تعادل توسط دو بوش در جای خود بسته می شود. در صورت معیوب بودن این بوش ها با ایجاد صدا در قسمت جلو و سیستم تعلیق خرابی خود را نشان می دهند. لرزش فرمان یکی دیگر از نشانه های خرابی بوش است. توجه داشته باشید که گاهی اوقات علت ایجاد صدا شل بودن میل تعادل و برخورد آن با سایر قسمت ها می باشد.

اگه مفیده ببین!  بیشترین مشکلات خودرو در زمستان و راهکارهای مقابله با آن

عدم تعادل خودرو در سر پیچ ها

عواملی که برای استفاده از خودرو پراید مشکل ایجاد می کند عبارتند از: تنظیم نکردن زوایای فرمان، تنظیم نشدن باد لاستیک، ناهمواری آج لاستیک ها، تغییر شکل شاسی در اثر ضربه، گیرکردن ترمزها از یک طرف، خرابی میل تعادل، خرابی میل فرمان و جعبه فرمان، عدم تعادل چرخ و غیره.

‌‌‌‌‌

تست جلوبندی پراید (یک راه حل ساده)

اگر فکر می کنید جلوبندی، زیربندی و سیستم تعلیق ماشین شما به مشکل خورده و هریک از علام بالا را مشاهد کردید؛ برای تشخیص سلامتی خودرویتان می توانید این آزمون ساده را انجام دهید تا از سلامت جلوبندی خودرو مطمئن شوید:

1) ماشین را در سطح صاف و هموار پارک کنید.

(سطح بتنی و آسفالت برای انجام این آزمایش بهتر است)

2)  دو سه بار به جلوی ماشین با وزن خود فشار وارد کنید.

(به زبان ساده تر، وزن خود را روی ماشین بیندازید)

3) به عقب ماشین بروید و همین تمرین را چند بار تکرار کنید.

4) واکنش ماشین را ببینید.

5) پاسخ نامناسب خودرو شما، نشان خرابی سیستم جلوبندی خودروی شماست!

6) اگر ماشین شما حتی پس از آزاد کردن فشار می‌لرزد، یعنی سیستم تعلیق فرسوده است.

شما نیاز به تعویض و یا تعمیر قطعات آسیب‌دیده جلوبندی دارد.

چگونه از شکستگی جلوبندی جلوگیری کنیم؟

به منظور جلوگیری از آسیب دیدن جلوبندی، باید در حین رانندگی مراقب باشید و از جاده هایی که شیب دار و دارای فرورفتگی هستند اجتناب کنید. سعی کنید از کنار چاله های مسیر عبور کنید و از روی آنها عبور نکنید. از روی مسیرهای پر دست انداز رانندگی نکنید یا اگر مجبور هستید به آرامی این کار را انجام دهید تا ضربه ای به جلوبندی وارد نشود. جلوبندی ماشین در اثر ضربه خراب می شود و برای حفظ سلامت از ضربه زدن به این قسمت خودداری کنید در غیر این صورت جلوی خودرو آسیب می بیند و برای تعمیر جلوبندی پراید مجبورید به تعمیرگاه مراجعه کنید.

‌‌

هزینه تعمیر جلوبندی پراید بر اساس نرخنامه جلوبندی ‌سازی

افزایش قیمت خودرو باعث افزایش قیمت لوازم یدکی شده است. این نوسانات در بازار خودرو تاثیر مستقیمی بر قیمت قطعات یدکی دارد و با افزایش نرخ ارز، قیمت برخی از لوازم یدکی افزایش یافته است.

بنابراین بهتر است در بازه های زمانی کوتاه برای بررسی خودرو و تعمیر جلوبندی پراید به تعمیرگاه های مجاز مراجعه نمایید. به خاطر داشته باشید که قسمت جلویی آسیب دیده می تواند باعث آسیب ایمنی و حتی سایر وسایل نقلیه مانند شاسی و لاستیک شود. همچنین کیفیت سواری خودرو با جلوبندی آسیب دیده شما را از رانندگی لذت بخش محروم می کند. با این حال بهتر است در بازه های زمانی مشخص جلوبندی پراید را بررسی، سرویس و تعمیر کنید تا از آسیب های احتمالی و هزینه های اضافی جلوگیری شود. در صورتی که می خواهید قطعات جلوبندی پراید را به صورت کامل داشته باشید می توانید پک جلوبندی پراید را با قیمت رقابتی و کیفیت عالی خریداری کنید.

‌‌

سخن نهایی

در آخر باید بگویم تعمیر جلوبندی پراید کار پر زحمتی است و نیاز به تجربه دارد زیرا این قسمت از خودرو کارکرد بسیار مهمی دارد و وزن خودرو را در هنگام حرکت تحمل می کند. بنابراین اگر فشار زیادی به این سیستم وارد شود آسیب می بیند و هزینه های زیادی را ممکن است ایجاد نماید.

در صورت نیاز به قطعات جلوبندی پراید می توانید با قیمت رقابتی و کیفیت تضمینی همراه با یک سال گارانتی از طریق پارت لوکس اقدام نمایید.

5 نظر در “تعمیر جلوبندی پراید

  1. کاکایی از بلوچستان گفت:

    چقدر مطلب تند تند تو می ذارین.
    کاردستین باووووو

  2. جلوبندی ساز گفت:

    از دست این پراید لعنتی دست از سر ما برنمیداره😭😭😭

  3. زرویی گفت:

    به قول اون جلوبندی ساز بالا
    این پراید دست از دست ما بر نمی داره😃😃
    بسه دیگه

  4. قمری گفت:

    بسیار جامع و کامله ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *