نگهداری جلوبندی, وبلاگ

علائم خرابی جلوبندی پراید

علائم خرابی جلوبندی پراید-پارت لوکس

علائم خرابی جلوبندی پراید را چگونه می‌توان فهمید؟ چرا جلوبندی ماشین من خراب شده است؟ جلوبندی پراید شامل چه بخش‌هایی است؟ چگونه می‌توانیم از خرابی جلوبندی جلوگیری کنیم؟ ممکن است این سوالات در ذهن شما باشد، ما در این مقاله از پارت لوکس قصد داریم به سوالات شما در زمینه علائم خرابی جلوبندی پراید پاسخ دهیم.

خودرو از کنارهم قرار گرفتن تعداد زیادی سیستم و قطعات تولید می‌شود که هریک از آنها وظیفه‌ای را به عهده دارد و با فرسودگی و خرابی آن یا ایمنی ماشین به خطر می‌افتد یا آسایش و راحتی سرنشینان. یکی از این سیستم‌های خودرو جلوبندی یا سیستم تعلیق ماشین است. جلوبندی علاوه بر ایجاد راحتی برای سرنشینان وظیفه نگه داشتن چرخ‌های ماشین را بر روی زمین به عهده دارد. پایداری و حفظ تعادل خودرو در سرعت بالا و پیچ‌ها برعهده جلوبندی ماشین می‌باشد.

جلوبندی ماشین چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

جلوبندی ماشین چیست

جلوبندی ماشین چیست

قسمت زیرین و جلویی خودرو را با نام جلوبندی ماشین می‌شناسند. در واقع جلوبندی تعامل بین کابین و شاسی ماشین را با جاده برقرار می‌کند و از مهمترین وظایف جلوبندی هدایت و کنترل ماشین در شرایط مختلف، جذب و دفع تکان‌ها و لرزش‌های وارد شده به خودرو می‌باشد. پس اگر به علائم خرابی جلوبندی پراید توجه نکنید ممکن است اتفاق ناگواری برای ماشین شما بیفتد.

جلوبندی ماشین از قطعات مختلفی تشکیل می‌شود که در کنار هم عملکرد صحیح خود را انجام می‌دهند و اگر حتی یک جزء کوچک آن دچار مشکل شود کل سیستم معیوب خواهد شد. قطعات جلوبندی عبارتند از:

  • سیبک‌ها
  • سیستم فرمان
  • سگ دست و شغال دست
  • اکسل
  • کمک فنرهای جلو
  • سیستم تعلیق جلوی خودرو
  • طبق
  • رام
  • سیستم چرخ‌ها
  • میل تعادل و میل موجگیر
  • توپی و بلبرینگ چرخ‌ها

بررسی جلوبندی پراید

بررسی جلوبندی پراید

بررسی جلوبندی پراید

ممکن است شما تازه ماشین خریده باشید و اطلاعات فنی شما راجع به قسمت‌های مختلف آن کم باشد یکی از بخش‌های خودرو که به علت دست انداز‌های زیاد مدام در حال خراب شدن می‌باشد جلوبندی آن است.

علائم خرابی جلوبندی پراید معمولا به صورت‌های زیر ظاهر می‌شود:

  1. هربار که ترمز می‌کنید جلوی خودرو رو به پایین قرار می‌گیرد:

اگر هنگام رانندگی با سرعت بالا به صورت ناگهانی ترمز کنید و دماغه ماشین به سمت پایین بیاید اتفاق خاصی نیفتاده و نشان از سلامت ترمز ماشین شماست اما اگر در هنگام رانندگی معمولی و سرعت پایین با یک ترمز کوچک دماغه ماشین پایین بیاید نشان از علائم خرابی جلوبندی پراید می‌باشد.

  1. چهار گوشه ماشین در یک راستا نباشد:

ابتدا پراید خود را روی یک زمین صاف پارک کنید و حال به بررسی خودرو بپردازید. اگر یک گوشه ماشین از گوشه دیگر پایین‌تر بود نشانه آن است که فنر یا کل سیستم جلوبندی دچار نقص فنی شده است.

  1. سایش لاستیک‌ها به طور نامنظم:

یکی دیگر از علائم خرابی جلوبندی پراید سایش نامنظم تایرهاست. این یعنی چرخ‌ها همتراز یک دیگر حرکت نمی‌کنند یا ممکن است سیستم تعلیق شکسته باشد. بوش لاستیکی سیستم تعلیق فرسوده می‌شود اگر در همان ابتدا اقدام به تعویض آن نمایید هزینه زیادی ندارد اما اگر تعمیر را به تعویق بیندازید ممکن است خسارات وارده بیشتر شود و از طرف دیگر هزینه تعمیر بالا برود.

  1. ماشین خشک کار می‌کند و شما با تمام دست‌اندازها بالا و پایین می‌روید:

اگر هر دفعه که به خانه برمی‌گردید در چاله‌های مسیر همراه ماشین بالا و پایین می‌روید نشانه آن است که باید پراید خود را به یک جلوبندی ساز نشان دهید تا دستی به سر و گوشش بکشد.

  1. انحراف ماشین هنگام رانندگی:

یکی دیگر از علائم خرابی جلوبندی پراید این است که هنگامی که ماشین باید در مسیر مستقیم حرکت کند به یک سمت منحرف می‌شود. البته ممکن است تایرهای شما بالانس نباشد یا چرخ‌های شما در یک راستا قرار نداشته باشند.

  1. کمک فنر شما روغنی شده باشد:

هنگامی که کمک فنر روغنی شده باشد و روغن در آن نشت کرده باشد وقت خداحافظی با کمک فنرهای قدیمی و سلام به فنرهای جدید است.

  1. فرمان فرمان پذیر نیست!

اگر در سرعت‌های کم فرمان به سختی حرکت می‌کند از علائم خرابی جلوبندی پراید است. گاهی در هنگام پیچیدن صدای ضربه از زیرکاپوت می‌آید این صدای خرابی جلوبندی پراید است و احتمالا پایه‌های تعلیق شکسته و فرسوده شده است و باید به فکر تعمیر یا تعویض آن باشید.

  1. سرپیچ‌ها با ماشین به مشکل می‌خورید:

هنگامی که در حال پیچیدن هستید ماشین تحت فشار باشد یعنی سیستم تعلیق دچار مشکل است. این یعنی سیستم تعلیق شما نمی‌تواند پراید شما را در حالت گریز از مرکز مهار کند. این یک خطر جدی است و باید خیلی زود ماشین را به یک تکنسین نشان دهید.

  1. آزمون تکان یا لرزش:

اگر تصور می‌کنید جلوبندی ماشین شما دچار مشکل است با انجام این تست متوجه خواهید شد که درست حدس زده‌اید یا خیر. ماشین را در یک جای صاف پارک می‌کنید، سپس وزن خود را روی قسمت جلویی ماشین بیندازید و به آن فشار وارد کنید. بعد از چند بار بالا و پایین کردن آن را رها نمایید اگر بعد از رها کردن خودرو بیش از 2 و 3 بار بالا و پایین شد یعنی سیستم تعلیق خودرو دچار نقص فنی است.

  1. لرزش غربیلک فرمان:

یکی دیگر از علائم خرابی زیربندی پراید لرزش غربیلک فرمان در سرعت بالاست. البته ممکن است این مشکل از بالانس نبودن چرخ‌ها هم باشد.

اگه مفیده ببین!  هوش مصنوعی در خودرو، چگونه آینده این صنعت را متحول می کند؟

دلایل خرابی جلوبندی پراید چیست؟

دلایل خرابی جلوبندی پراید چیست؟

دلایل خرابی جلوبندی پراید چیست؟

خب اگر خودروی شما علائم بالا را داشته باشد یعنی جلوبندی ماشین شما خراب است و باید آن را تعمیر نماییم. در هنگام تعمیر باید دو کار مهم انجام دهید اول از همه قطعاتی که باید تعویض شود را با بالاترین کیفیت تهیه نمایید تا دوباره خیلی زود مجبور به تعویض آنها نشوید در این زمینه شرکت پارت لوکس تمام وسایل لازم برای تعویض و تعمیر جلوبندی پراید یا دیگر خودروهای ایرانی را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید پک کامل جلوبندی را تهیه نماید یا فقط قعاتی که نیاز داردید را به صورت جداگانه سفارش دهید.

کار دومی که باید انجام دهید این است که سعی کنید تا حد ممکن عواملی که باعث خرابی جلوبندی می‌شود را مرتفع نمایید. یکسری از مواردی که باعث این خرابی می‌شود برای شما لیست می‌کنیم:

  • ایراد در سیستم ترمز؛
  • فرسودگی بازوهای سگ دست؛
  • آسیب دیدگی کمک فنر و فنرها؛
  • کهنه و خراب بودن بلبرینگ چرخ جلو؛
  • آسیب دیدگی یا تنظیم نبودن سیبک‌ها؛
  • آسیب دیدگی بازوها و میل تعادل بوش؛
  • خرابی بوش‌ها و اتصالات جعبه فرمان,؛
  • وارد شدن ضربه سنگین به شاسی خودرو؛
  • بالانس نبودن لاستیک‌ها، تنظیم نبودن فشار باد آنها؛
  • تفاوت آج‌ تایرها که باعث ناهمسانی چرخ‌ها می‌شود؛
  • خرابی در پلوس، سرپلوس، سه شاخ آن و هزارخار؛
  • خراب بودن دنده‌های شانه‌ای و بازوی فرمان و تنظیم نبودن چارشاخ.

چگونه از خراب شدن جلوبندی پراید جلوگیری کنیم؟

چگونه از خراب شدن جلوبندی پراید جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از خراب شدن جلوبندی پراید

یکی از قطعات مهم و کلیدی که مشکل داشتن آن باعث بروز علائم خرابی جلوبندی پراید می‌شود تایرهاست. اگر چرخ‌ها بالانس نباشد، اگر باد لاستیک‌ها تنظیم نباشد، اگر لاستیک‌های جلو همسان نباشد، تمام این موارد می‌تواند به جلوبندی و سیستم تعلیق آسیب بزند پس مراقب لاستیک‌ها باشید.

رکن دوم و حساس فرمان ماشین است. اگر فرمان تنظیم و بالانس باشد لرزش‌های آن کم می‌شود و در هنگام استفاده عملکرد مطلوبی خواهد داشت. پس سعی کنید به صورت دوره‌ای تنظیم فرمان را در برنامه نگهداری ماشین خود قرار دهید. حتما در برنامه چکاب خودرو دیسک‌ها و سیستم ترمز را مد نظر قرار دهید، مطمئن باشید میل تعادل و سیبک شما از سلامت کافی برخوردار هستند.

طبق‌ها از یک طرف به رام متصل می‌شوند و از طرف دیگر به سیبک زیر سگدست. در هنگام رانندگی وقتی در دست انداز می‌افتیم طبق‌ها با وزن ماشین بالا و پایین می‌روند و فنر و کمک آن، این حرکت را تعدیل می‌کند. خرابی طبق معمولا در اثر فرسودگی یا برخورد چرخ ماشین با جدول اتفاق می‌افتد. خرابی بوش‌های طبق باعث تاثیر در زاویه چرخ‌ها می‌شود و از طرف دیگر سر و صدای ماشین به هنگام گرفتن و رها کردن کلاچ را زیاد می‌کند.

اگه مفیده ببین!  تعمیر جلوبندی پراید

علت اینکه فرمان به یک سمت کشیده می‌شود خرابی سگ دست ماشین است و در هنگام ترمز هر چرخ به یک اندازه تحت فشار قرار نمی‌گیرد و چرخ‌ها همزمان متوقف نمی‌شوند پس ماشین دور می‌گیرد و فرمان به یک سمت کشیده می‌شود. اگر میل تعادل شل باشد یا ضعیف باشد نمی‌تواند نیرو را به خوبی جذب نماید و اصطلاحا ماشین گیج می‌زند.

بررسی دوره‌ای تمام این قطعات نقش به سزایی در سلامتی سیستم جلوبندی خودرو دارد، اما یکی از مهمترین عوامل نوع رانندگی ماست. اگر در هنگام رانندگی با سرعت از روی سرعت گیر رد شویم فشار زیادی به سیستم تعلیق می‌آید یا هنگامی که نزدیک سرعتگیر می‌شوید به شدت ترمز می‌کنید به سیبک‌های ماشین فشار می‌آید. پس سعی کنید در هنگام رانندگی آرامش خود را حفظ کنید و حواس خود را جمع نمایید تا هم از خطرات رانندگی در امان باشید و هم از خرابی‌های ماشین.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم تا علائم خرابی جلوبندی پراید را برای شما بازگو نماییم و از طرف دیگر عواملی که باعث این خرابی‌ها می‌شود را بیان کردیم. همیشه یکی از مهمترین فاکتورها در خرابی ماشین خرید قطعات بی کیفیت می‌باشد. پارت لوکس ارائه دهنده تمام وسایل جلوبندی خودروهای ایرانی در سراسر کشور است. ما به شما اطمینان می‌دهیم که کیفیت و قیمت ما کاملا رقابتی می‌باشد. مطمئنا خرید قطعات با کیفیت ما باعث می‌شود از خطرات خرابی جلوبندی در امان باشید.

سوالات متداول

چه علائمی نشان می دهد که سیستم تعلیق خودروی من نیاز به بازدید دارد؟

علائم رایج عبارتند از سواری ناهموار، سایش ناهمواری لاستیک، کشیدن وسیله نقلیه به یک سمت و صداهای غیرمعمول مانند جیر جیر یا خِر‌خِر زدن.

هر چند وقت یکبار باید سیستم تعلیق خود را بازرسی کنم؟

توصیه می شود سیستم تعلیق خود را در فواصل زمانی منظم تعمیر و نگهداری کنید. معمولاً هر ۲۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ کیلومتر، توسط یک مکانیک قابل بررسی کنید.(البته این مسافت بستگی به کیفیت قطعات و شیوه رانندگی شما دارد!).

آیا می توانم سیستم تعلیق خود را به صورت چشمی برای مشکل احتمالی بررسی کنم؟

در حالی که برخی از مشکلات ممکن است قابل مشاهده باشند (مانند فنرهای آسیب دیده)، اما بسیاری از مشکلات تعلیق به راحتی آشکار نمی شوند. بهتر است یک بررسی دقیق در تعمیرگاه داشته باشید.

آیا تعمیر سیستم تعلیق گران است؟

هزینه تعمیر سیستم تعلیق بسته به میزان آسیب و قطعات خاصی که نیاز به تعویض دارند می تواند متفاوت باشد. تعمیر و نگهداری معمول، معمولاً مقرون به صرفه تر از تعمیرات اساسی است.

اجزای سیستم تعلیق چقدر عمر می کنند؟

طول عمر اجزای سیستم تعلیق بر اساس عادات رانندگی، شرایط جاده و کیفیت قطعات متفاوت است. به طور کلی، آنها می توانند از ۸۰۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰۰ کیلومتر یا بیشتر دوام بیاورند.

اگر مشکلی در سیستم تعلیق وجود داشته باشد، می توانم همچنان رانندگی کنم؟

ممکن است مشکلات جزئی خطر فوری نداشته باشند، اما رانندگی با خودرویی با مشکلات تعلیق توصیه نمی شود، زیرا می توانند ایمنی و هندلینگ را به خطر بیندازند.

چه چیزی باعث فرسودگی اجزای سیستم تعلیق می شود؟

اجزای سیستم تعلیق ممکن است به دلیل استفاده طولانی مدت، قرار گرفتن در معرض شرایط سخت جاده، بار بیش از حد خودرو و بی توجهی به تعمیر و نگهداری منظم، فرسوده شوند.

آیا در صورت از کار افتادن یک قطعه، لازم است همه اجزای تعلیق به یکباره تعویض شوند؟

لازم نیست. تعویض اجزای سیستم تعلیق به قطعه خاص و توصیه های یک مکانیک واجد شرایط بستگی دارد. در برخی موارد، ممکن است برای عملکرد بهینه نیاز به تعویض چندین قطعه باشد.

آیا می توانم سیستم تعلیق خودروی خود را برای عملکرد بهتر ارتقا دهم؟

بله، می توانید سیستم تعلیق خود را برای بهبود هندلینگ و عملکرد ارتقا دهید. ارتقاء ممکن است شامل نصب کمک ها باشد، اما توجه داشته باشید که سازگاری با وسیله نقلیه شما ضروری است.

پیشنهاد کلی شما برای برای افزایش عمر سیستم تعلیق پراید چیست؟

سیستم تعلیق خودروی شما برای ایمنی، راحتی و عملکرد وسیله نقلیه شما ضروری است. تعمیر و نگهداری منظم و تعمیرات سریع برای اطمینان از یک سواری نرم و پایدار بسیار مهم است. با درک نحوه عملکرد سیستم و پیروی از این نکات نگهداری و تعمیر، می توانید عمر اجزای سیستم تعلیق خود را افزایش دهید و از تجربه رانندگی ایمن تر و راحت تر لذت ببرید.

یک نظر در “علائم خرابی جلوبندی پراید

  1. شکوری گفت:

    مطالب و نکات به درخوریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *