فهرست مطالب
تعویض گردگیر جعبه فرمان نیاز به بررسی هایی دارد که در ادامه توضیح می دهیم. اگر بررسی گردگیرهای جعبه فرمان نشان دهد که لاستیک ترک خورده است، یا فرسوده شده است، باید گردگیر معیوب را تعویض کنید.
لازم به ذکر است خرید جعبه فرمان پراید در سایت امکان پذیر است.
شکافی که آب و خاک را وارد کند یا سبب نشت روغن روانکننده شود، باعث فرسودگی سریع میشود و در نهایت جعبه فرمان را خراب میکند که قطعهای گرانقیمت است.
حتی اگر تنها یکی از دو گردگیر آسیب دیده باشد، هر دو را باید تعویض کنید.
میتوانید خودتان این کار را در بیشتر خودروها انجام دهید، اما در برخی از مدلهای قدیمیتر تعویض گردگیرها کار آسانی نیست چون دارای گردگیرهایی در وسط جعبه فرمان هستند و برای تعویض آنها، کل مجموعه باید در تعمیرگاه باز، دوباره نصب و دوباره تنظیم شود.
جعبه فرمان ممکن است از روغن یا گریس پر شده باشد. برای اطلاع از پایۀ درست روانکنندۀ مورد استفاده در جعبه فرمان به دفترچه راهنمای خودرو رجوع کنید.
آماده شدن برای برداشتن گردگیر
سیستم تعلیق جلوی معمولی از نوع جناغی
برای تعویض گردگیر جعبه فرمان مهرههای چرخ جلو را باز کنید، جلوی خودرو را با جک بالا ببرید و آن را روی تکیهگاه نگه دارید. ترمز دستی را بکشید و پشت هر دو چرخ عقب مانع بگذارید تا از حرکت آنها جلوگیری شود. خودروهای دیفرانسیل-عقب را در دنده سنگین قرار دهید (برای خودروهای دنده اتوماتیک آنها را در حالت پارک قرار دهید).
چرخهای جلو را بیرون بیاورید و سیبکهای فرمان را باز کنید.
با استفاده از یک تکه پارچه، سیبکها، جعبه فرمان و میله فرمان در دو انتهای گردگیرها تمیز کنید.
اگر گردگیرها با بستهای فلزی پیچدار محکمشدهاند، توجه داشته باشید که پیچها کجا و در کدام جهت میپیچند تا بتوانید آنها را دقیقاً به همان شکل دوباره نصب کنید.
اندازهگیری موقعیت گردگیرها
موقعیت انتهایی گردگیرها را اندازه بگیرید و علامت بزنید.
همچنین به مکانی روی میله فرمان که انتهای بیرونی گردگیر به آن میرسد، توجه کنید. گاهی این مکان با یک شیار مشخص میشود – در غیر این صورت، فاصله آن را از نقطۀ ثابتی روی میله اندازهگیری کنید.
گردگیر باید به درستی نصب شود وگرنه با حرکت جعبه فرمان بیش از اندازه کشیده میشود. اگر زیاد فنی نیستید بهتره که تعویض گردگیر جعبه فرمان را به یک مکانیک خبره واگزار کنید.
برداشتن گردگیر
بستها را اگر از نوع پیچدار هستند، شل کنید و اگر از نوع سیمی هستند، با سیمچین ببرید. پس از قرار دادن گردگیر نو از بستهای پیجدار استفاده کنید.
در همان حال که گردگیر را عقب میکشید، برای جریان یافتن روغن آماده باشید (یک ظرف آماده زیر گردگیر داشته باشید).
اگر جعبه فرمان حاوی روغن است، ظرفی زیر گردگیر قرار دهید تا زمانی که گردگیر را شل میکنید، روغن ریختهشده را جمع کنید.
گردگیرها ممکن است با بستهای سیمی یا پیچدار محکم شده باشند. گیرههای سیمی را ببرید و دور بیندازید. هرگز از بستهای سیمی دوباره استفاده نکنید.
برخی از گردگیرها دارای بستهای سیمی فنری مخصوص هستند.
هر دو انتهای گردگیر را آزاد کنید و بستِ سرِ درونی را تا انتهای جعبه فرمان فشار دهید و آن را همان جا بگذارید.
انتهای داخلی گردگیر را از محفظه جعبه فرمان بیرون بکشید. ممکن است روغن بیرون بزند. با چرخاندن آهسته فرمان به تخلیه آن کمک کنید.
سیبک فرمان را از انتهای دیگر میله فرمان جدا کنید.
گردگیر را از میله فرمان بیرون بکشید. بست پیچدار بیرونی را بردارید تا برای محکمکردن گردگیر جدید از آن استفاده کنید. اگر گردگیر چپ و راست با هم متفاوت هستند، بهخاطر بسپارید که هر بست به کدام طرف مربوط میشود.
تمیزکاری، بازرسی و تعویض گردگیرها
سیبک فرمان را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید گرد و خاک به داخل گردگیر نفوذ نکرده و به مفصل آسیب نرسانده است.
هر گونه گریس کثیف را پاک کنید و گریس تازه را جایگزین کنید.
داخل گردگیر را با گریس چرب کنید.
با فشار دادن و کشیدن گردگیر آن را بررسی کنید تا آثار فرسودگی را در صورت وجود بیابید. در صورت وجود هرگونه آسیب، گردگیر جدیدی نصب کنید؛ بهعلاوه اگر در جعبه فرمان هرگونه آثاری از خرابی دیدید، بیمعطلی آن را به تعمیرکار نشان دهید. باید بدانید که تعویض گردگیر جعبه فرمان نیاز به کمی دقت دارد.
گردگیر را در جای خود روی جعبه فرمان قرار دهید.
اطمینان حاصل کنید که انتهای محفظه جعبه فرمان و میله فرمان کاملاً تمیز هستند تا هیچ گونه آلودگی وارد گردگیر جدید نشود.
اگر بین دو گردگیر چپ و راست تفاوتی وجود دارد، گردگیرهای جدید و قدیمی را با هم مقایسه کنید تا هرکدام را درجای درست خود قرار دهید.
بست را محکم ببندید، اما نه بیش از اندازه.
اگر از همان بستهای پیچدار قبلی گردگیر دوباره استفاده میکنید، از سالمبودن، فرسوده نبودن و تمیزی آنها اطمینان حاصل کنید. روی شیارهای پیچ را با کمی گریس چرب کنید.
تنهای درونی گردگیر را به سمت بالای میله فرمان بکشید و آن را روی محفظه جعبه فرمان قرار دهید. مطمئن شوید که کاملاً در جای خود قرار دارد.
انتهای کوچک گردگیر را به دقت در جای خود قرار دهید و سپس بست را محکم کنید.
بست را از میله روی گردگیر بلغزانید و پیچ آن را در موقعیت مناسب حرکت دهید. پیچ را محکم ببندید، اما نه به اندازهای که لاستیک را زیادی فشار دهد و آن را پاره کند.
انتهای بیرونی گردگیر را در جای درست خود (که با یک شیار روی میله فرمان مشخص شده است یا از قبل با اندازهگیری آن را علامت گذاشتهاید) بلغزانید.
بست بیرونی را ببندید، اما پیش از سفتکردن آن، از کسی بخواهید فرمان را به آرامی بچرخاند تا مطمئن شوید با این حرکت، گردگیر پیچیده یا جابهجا نمیشود.
اگر جعبه فرمان از نوعی است که با روغن پر میشود، آن را با مقدار و پایه روغن توصیهشده پر کنید.
برای جلوگیری از آسیبرساندن به لاستیک گردگیر، پیچ بست را به درستی محکم کنید.
سیبک فرمان را دوباره ببندید. با انجام این مراحل میتوانید به تعویض گردگیر جعبه فرمان بپردازید.
در اولین فرصت ممکن به تعمیرگاه مراجعه کنید تا درصورت لزوم، تنظیم فرمان را برای خودرو شما انجام دهد.
هزینه تعویض گردگیر جعبه فرمان
هزینه تعویض گردگیر جعبه فرمان بستگی به تعمیرکاری دارد که به آن مراجعه می کنید در صورت نیاز به تعویض می توانید به صفحه جلوبندی سازان در سایت پارت لوکس مراجعه کنید.
روش تعویض گردگیر فرمان سمند سمت است دوسر گشاد چگونه است؟
ممنون از لطف شما
در مورد تعویض گردگیر مطلب زیاد داریم اما تلاش می کنیم مطلب جدید ترجمه و یا تالیف کنیم.
عالی بود
سلام وقت بخیر
روش تعویض گردگیر دوسرگشاد سمت راست پژو یا سمند چگونه
ممنون میشم اگ راهنمایی کنید
اگر همکاران اطلاعات دقیقی دارند لطفا یاری کنند!
جعبه فرمان بایدبازبشه هیچ راهی نداره
باید جعبه فرمان کامل باز بشه و کمک فرمان و میل شانه ای در بیاد تا گردگیر دوسر گشاد تعویض بشه
سپاس از راهنمایی شما
میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟
خوشحال میشیم از همکاری و دانش شما بهره ببریم. پیام بدید در خدمتیم
سلام. رییس من قرقری و گردگیر جعبه فرمان پراید هیدرولیک رو دادم بیرون برام تعویض کردن ولی بعداز تعویض متوجه شدم که که موقع دور زدن یا گردش به راست یا چپ فرمنو رو که تو دست شل میکنی دیگه برنمیگرده جای اولش قبل از تعویض موقعی دور زدن فرمون رو یه مقدار شل میکردی درحین همون دور زدن میومد سر جاش ولی الان بر نمیگرده هیچ بلکه فرمون به نظرم در حین چرخاندن به چپ وراست بعد یک دور خال میچرخه و میمونه همونجا امکان داره میزان فرمان تنظیم نباشه….. لطف میکنید اگر کمک کنید در این یاره..
دورستان ما تولیدکننده هستیم و ممکنه اطلاعات دقیق مکانیکی نداشته باشیم. اگر شما می تونید کمکی به آقا سعید داشته باشید.