نگهداری جلوبندی

اشنایی با طبق خودرو(پژو 206 و پراید)

طبق پژو 206 و پراید

طبق خودرو برای مثال پژو 206 و پراید یا سایر، بسته به مدل ماشین یک قطعه فلزی در دو سر آن است که از یک سمت به قسمت‌های متحرک سیستم تعلیق و از سمت دیگر به شاسی وسیله نقلیه اتصال پیدا خواهدکرد. در برخی موارد، طبق‌ها ظاهری شبیه حرف A خواهند داشت، چراکه در جهتی که به شاسی خودرو متصل می‌گردند، دارای دو محور بوده که در این مورد به آن‌ها کراس گفته می‌شود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

طبق پژو 206 تیپ 2 و 3

طبق پژو 206 و سایر وسایل نقلیه، وظیفه انتقال و خنثی سازی نیروهای عرضی از جاده به شاسی خودرو را بر عهده خواهند داشت. علاوه براین، نیروهای طولی را از جاده انتقال خواهد داد که همین موضوع امنیت خودرو را افزایش می‌دهد. برای خرید طبق 206 روی لینک کلیک کنید.

این قطعه به سه روش اصلی به قسمت‌های دیگر متصل می‌شود. به طور دقیق تر باید گفت در قسمت داخلی توسط یک بوش لاستیکی که روی یک بوش فلزی نصب شده است به شاسی وسیله نقلیه اتصال پیدا خواهد کرد. انتهای بیرونی هم به کمک مفصلی به نام سیبک به آن متصل می‌شود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

علائم خرابی طبق پژو 206 و پراید

از این جهت که عملکرد سیستم به طور مستقیم در حرکت خودرو قابل مشاهده نخواهد بود، معمولاً بسیاری از کاربران از خرابی این قطعه بی اطلاع هستند. اما در برخی موارد، شنیدن صدای تق تق در دست اندازها یا صدای جیر جیر که ممکن است به دلیل حرکت زمین و تماس سایشی آن با شاسی باشد، ممکن است نشانه شکست طبق باشد.

یکی از نشانه‌های دیگر، عدم ثبات لاستیک، انحراف شدید در زوایای چرخ و انحراف لاستیک است. این مورد را می‌توان با مشاهده چرخ‌ها و ناهماهنگی آنها تشخیص داد. طبق‌ها به طور کلی بیشتر از مناطق بوش و سیبک آسیب می‌بینند، زیرا این دو قسمت فشار جاده را کنترل می‌کنند و بنابراین به دلیل شرایط جاده و سبک رانندگی بیشتر در معرض آسیب هستند. علاوه بر این، برخورد چرخ‌ها با جاده کم ارتفاع و بالا می‌تواند باعث واژگونی خودرو شود. در وبلاگ ما می‌توانید درباره علائم خرابی طبق پراید بیشتر بخوانید.

اگه مفیده ببین!  عیب‌یابی دنده فرمان خودرو

توصیه می‌شود برای اطمینان از عملکرد صحیح، وضعیت بوش‌ها را از نظر له شدن یا پارگی بوش پلاستیکی چک کنید. همچنین در برخی موارد پارگی غبارگیر سیبک یا نقص در ساختار آن باعث اختلال در عملکرد خواهد شد. بیرون زدگی بوش یکی دیگر از مشکلاتی بوده که احتمال دارد در این قسمت مهم سیستم تعلیق خودرو با آن مواجه شوید. با توجه به نوع خودرو بهتر است درباره انواع سیستم تعلیق اطلاعات بیشتری کسب کنید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

ساختار طبق با توجه به ماشین و عملکرد آن

طبق از دو محور و یک راس تشکیل شده که هر محور در این قسمت دارای بوش‌های لاستیکی نیز خواهد بود که به آن بوش‌های همسان می‌گویند. این بوش‌ها درون یک بوش فلزی قرار گرفته و نقطه اتصال به شاسی هستند. در طرف دیگر یک پشتی سر قرار دارد که به سیستم تعلیق متصل است. در واقع این ارتباط از طریق سیبک برقرار خواهد شد و در طول مسیر، به بازوهای راکر و شفت کمک فنر نیز متصل شده و اجزای اصلی سیستم تعلیق را گرد هم می‌آورد.

این نکته را نیز به یاد داشته باشید که نوع دیگری از کف به نام کف محوری وجود دارد که ساختاری یک تکه خواهد داشت. در سازه‌ای از این نوع، بوش‌ها و محل اتصال سیبک در وسط قرار گرفته و نیروهای عرضی وارد چارچوب را دفع می‌کند. البته محل اتصال سیبک در وسط اجباری نخواهد بود و در برخی مدل‌ها به یک طرف متمایل می‌شود. در نتیجه نیروی وارد شده به قاب از طریق بوش‌ها به سمت پایین و سپس به سیبک و دست سگ انتقال می‌یابد. این نیرو در نهایت به شفت کمک فنر و فنرها می‌رسد و به صورت میرا شده به شاسی باز می‌گردد.

سوالات متداول

5 نظر در “اشنایی با طبق خودرو(پژو 206 و پراید)

  1. ‌amir ali گفت:

    چقدر خوب نوشتین،

  2. موسوی هوایی گفت:

    کارتون درسته

  3. شهپری گفت:

    چند راه حل برای محافظت از طبق خودرو دارم

    رانندگی با احتیاط در دست اندازها، سرعت گیرها و رانندگی خشن
    بررسی و تعمیر به موقع و چک کردن بوش ها، سیبک ها و اتصالات طبق در هر 5000 کیلومتر
    استفاده از قطعه با کیفیت
    مراقبت در عبور از جاده های خاکی و ناهموار
    با رعایت این نکات می تونید عمر طبق خودرو افزایش بدید!

    1. سپاس از شما و اطلاعات خوبتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *