فهرست مطالب
طبق خودرو برای مثال پژو 206 و پراید یا سایر، بسته به مدل ماشین یک قطعه فلزی در دو سر آن است که از یک سمت به قسمتهای متحرک سیستم تعلیق و از سمت دیگر به شاسی وسیله نقلیه اتصال پیدا خواهدکرد. در برخی موارد، طبقها ظاهری شبیه حرف A خواهند داشت، چراکه در جهتی که به شاسی خودرو متصل میگردند، دارای دو محور بوده که در این مورد به آنها کراس گفته میشود.
طبق پژو 206 تیپ 2 و 3
طبق پژو 206 و سایر وسایل نقلیه، وظیفه انتقال و خنثی سازی نیروهای عرضی از جاده به شاسی خودرو را بر عهده خواهند داشت. علاوه براین، نیروهای طولی را از جاده انتقال خواهد داد که همین موضوع امنیت خودرو را افزایش میدهد. برای خرید طبق 206 روی لینک کلیک کنید.
این قطعه به سه روش اصلی به قسمتهای دیگر متصل میشود. به طور دقیق تر باید گفت در قسمت داخلی توسط یک بوش لاستیکی که روی یک بوش فلزی نصب شده است به شاسی وسیله نقلیه اتصال پیدا خواهد کرد. انتهای بیرونی هم به کمک مفصلی به نام سیبک به آن متصل میشود.
علائم خرابی طبق پژو 206 و پراید
از این جهت که عملکرد سیستم به طور مستقیم در حرکت خودرو قابل مشاهده نخواهد بود، معمولاً بسیاری از کاربران از خرابی این قطعه بی اطلاع هستند. اما در برخی موارد، شنیدن صدای تق تق در دست اندازها یا صدای جیر جیر که ممکن است به دلیل حرکت زمین و تماس سایشی آن با شاسی باشد، ممکن است نشانه شکست طبق باشد.
یکی از نشانههای دیگر، عدم ثبات لاستیک، انحراف شدید در زوایای چرخ و انحراف لاستیک است. این مورد را میتوان با مشاهده چرخها و ناهماهنگی آنها تشخیص داد. طبقها به طور کلی بیشتر از مناطق بوش و سیبک آسیب میبینند، زیرا این دو قسمت فشار جاده را کنترل میکنند و بنابراین به دلیل شرایط جاده و سبک رانندگی بیشتر در معرض آسیب هستند. علاوه بر این، برخورد چرخها با جاده کم ارتفاع و بالا میتواند باعث واژگونی خودرو شود. در وبلاگ ما میتوانید درباره علائم خرابی طبق پراید بیشتر بخوانید.
توصیه میشود برای اطمینان از عملکرد صحیح، وضعیت بوشها را از نظر له شدن یا پارگی بوش پلاستیکی چک کنید. همچنین در برخی موارد پارگی غبارگیر سیبک یا نقص در ساختار آن باعث اختلال در عملکرد خواهد شد. بیرون زدگی بوش یکی دیگر از مشکلاتی بوده که احتمال دارد در این قسمت مهم سیستم تعلیق خودرو با آن مواجه شوید. با توجه به نوع خودرو بهتر است درباره انواع سیستم تعلیق اطلاعات بیشتری کسب کنید.
ساختار طبق با توجه به ماشین و عملکرد آن
طبق از دو محور و یک راس تشکیل شده که هر محور در این قسمت دارای بوشهای لاستیکی نیز خواهد بود که به آن بوشهای همسان میگویند. این بوشها درون یک بوش فلزی قرار گرفته و نقطه اتصال به شاسی هستند. در طرف دیگر یک پشتی سر قرار دارد که به سیستم تعلیق متصل است. در واقع این ارتباط از طریق سیبک برقرار خواهد شد و در طول مسیر، به بازوهای راکر و شفت کمک فنر نیز متصل شده و اجزای اصلی سیستم تعلیق را گرد هم میآورد.
این نکته را نیز به یاد داشته باشید که نوع دیگری از کف به نام کف محوری وجود دارد که ساختاری یک تکه خواهد داشت. در سازهای از این نوع، بوشها و محل اتصال سیبک در وسط قرار گرفته و نیروهای عرضی وارد چارچوب را دفع میکند. البته محل اتصال سیبک در وسط اجباری نخواهد بود و در برخی مدلها به یک طرف متمایل میشود. در نتیجه نیروی وارد شده به قاب از طریق بوشها به سمت پایین و سپس به سیبک و دست سگ انتقال مییابد. این نیرو در نهایت به شفت کمک فنر و فنرها میرسد و به صورت میرا شده به شاسی باز میگردد.
سوالات متداول
طبق ماشین چه کاربردی دارد؟
کاربرد طبق پژو 206 و پراید و سایر خودروها با توجه به خودرو کنترل وسیله نقلیه در حین حرکت بر روی ناهمواریهای جاده و ارائه یک سواری نرم است. امروزه اکثر خودروها دارای یک یا دو پایه در سیستم تعلیق خود هستند.
وسایل نقلیه سواری برای هر چرخ یک لایه و کامیونها و خودروهای شاسی بلند دارای دو لایه بالا و پایین خواهند بود. این بازو محور چرخ و دسته فرمان خودرو را به هم متصل میکند؛ به طوری که باعث سهولت در حرکت و خاموش کردن لاستیکها در هنگام رانندگی شده و در عین حال از حرکت رو به جلو و عقب ممانعت خواهد کرد. همچنین اتصال بین چرخها و زمین را حفظ کرده و خودرو را تثبیت میکند. در نتیجه مسافران ناهمواریهای جاده از جمله چالهها و دست اندازها را احساس نمیکنند.
طبق 206 دقیقا به چه صورت است؟
طبق 206 از یک سو به بخشهای متحرک سیستم تعلیق وسیله نقلیه و از سویی دیگر به شاسی خودرو اتصال پیدا خواهد کرد. عملکرد طبق 206 به این صورت است که وظیفه اتصال شاسی به قطعات سیستم تعلیق را بر عهده خواهد داشت. دلیل طبق 206 نیز این است که ناهماهنگی در ستون فرمان وجود دارد، یعنی فرمان به یک سمت کشیده خواهد شد و به فرسودگی لاستیک رخ میدهد.
طبق پراید دقیقا به چه صورت است؟
بسته به مدل ماشین، این قسمت مسئول اتصال بین شاسی و سیستم تعلیق خواهد بود. این قسمت از فلز ساخته شده و دارای حلقههای محوری در دو انتها میباشد. وظیفه دیگر دفع نیروهای عرضی وارد شده از جاده و جلوگیری از انتقال آنها به شاسی است.
وظیفه طبق با توجه به ماشین چیست؟
وظیفه بوش خودرو برقراری ارتباط بین بدنه و شاسی است. علاوه بر این، نویز ناشی از حرکت قطعات و ارتعاشات آنها را کنترل میکند. بوش قادر به جذب مقداری نیرو و کاهش فشار روی شاسی بوده و این قابلیت به خاطر مواد لاستیکی این قطعه است. بسته به ماشین میتوان بوش را مشابه مفصل زانو در نظر گرفت. یعنی اتصال سوکت نمیتواند بچرخد و فقط به صورت زانو باز و بسته میشود. جنس مورد استفاده برای ساخت سوکت لاستیکی است و برای محافظت بیشتر در داخل یک سوکت فلزی نازک قرار میگیرد. گاهی اوقات بوشها ظاهری استوانه ای دارند و به عنوان یک محور، ارتباط بین قطعات فلزی سیستم تعلیق را برقرار میکنند.
چراغ آویز سیبک چیست؟
اتصال خودرو و چرخها یکی از وظایف سیستم تعلیق است. این قسمت معمولاً فقط در چرخ جلو نصب میشود و یک سر آن به چرخ و سر دیگر آن به زمین متصل میشود. لازم به ذکر است که فرمان با فرمان خودرو متفاوت است.
چقدر خوب نوشتین،
کارتون درسته
سپاس از شما
چند راه حل برای محافظت از طبق خودرو دارم
رانندگی با احتیاط در دست اندازها، سرعت گیرها و رانندگی خشن
بررسی و تعمیر به موقع و چک کردن بوش ها، سیبک ها و اتصالات طبق در هر 5000 کیلومتر
استفاده از قطعه با کیفیت
مراقبت در عبور از جاده های خاکی و ناهموار
با رعایت این نکات می تونید عمر طبق خودرو افزایش بدید!
سپاس از شما و اطلاعات خوبتان