تکنولوژی خودرو

ترمز پارک برقی: گامی نوین در صنعت خودرو

ترمز پارک برقی

ترمز پارک برقی، که با نام EPB (Electric Parking Brake) شناخته می‌شود، سیستم نوینی است که جایگزین ترمز دستی سنتی شده است. در بسیاری از خودروهای داخلی قدیمی، هنگام پارک کردن، با کشیدن اهرمی، ترمز دستی مکانیکی فعال می‌شد. این سیستم ترمز با استفاده از کابل‌ها و فنرهایی، نیرو را به لنت‌ها یا کفشک‌های ترمز عقب منتقل می‌کرد و از حرکت ناخواسته خودروی پارک‌شده جلوگیری می‌کرد.

اما امروزه در اکثر خودروهای خارجی، خبری از ترمز دستی مکانیکی نیست. در این مدل‌ها، اهرم‌های مکانیکی جای خود را به ترمز پارک برقی داده‌اند. این سیستم ترمز به جای اهرم، از نیروی الکتریکی برای درگیر کردن ترمز استفاده می‌کند. به‌طور معمول برای فعال کردن این آپشن باید از طریق کلیدی که بر روی داشبورد و یا کنسول مرکزی خودرو تعبیه شده است استفاده کرد.

‌‌‌

تاریخچه:

اولین نمونه‌های ترمز پارک برقی در اواخر دهه 1990 میلادی توسط شرکت‌های خودروسازی آلمانی مانند مرسدس بنز و BMW معرفی شدند. اما استفاده گسترده از این سیستم از اوایل دهه 2000 میلادی آغاز شد و امروزه در اکثر خودروهای مدرن به عنوان یک آپشن استاندارد یا سفارشی ارائه می‌شود.

‌‌‌

اولین نمونه‌های ترمز پارک برقی:

  • دهه 1990 میلادی: اولین نمونه‌های ترمز پارک توسط شرکت‌های خودروسازی آلمانی مانند مرسدس بنز و BMW در اواخر دهه 1990 میلادی معرفی شدند.
  • سال 2001: مرسدس بنز اولین خودروی خود را با ترمز پارک برقی به عنوان آپشن استاندارد، به بازار عرضه کرد.
  • سال 2004: BMW اولین خودروی خود را با ترمز پارک برقی به عنوان یک آپشن سفارشی، به بازار عرضه کرد.

عملکرد ترمز پارک برقی:

  • فعال کردن: با کشیدن دکمه ترمز برقی، یک سیگنال الکتریکی به موتورهای تعبیه شده در چرخ‌های عقب ارسال می‌شود. این موتورها، لنت‌های ترمز را فعال می‌کنند و خودرو را متوقف می‌کنند.
  • غیرفعال کردن: با فشردن دکمه ترمز پارک یا رها کردن پدال گاز در هنگام حرکت، سیگنال الکتریکی قطع شده و لنت‌های ترمز آزاد می‌شوند.
اگه مفیده ببین!  5 کاربرد مهم  بینایی کامپیوتر در صنعت خودرو

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

مزایای ترمز پارک برقی:

  • راحتی: استفاده از آن آسان‌تر از ترمز دستی سنتی است و نیاز به فشار دست ندارد.
  • ایمنی: این قطعه به طور خودکار در صورت خاموش شدن خودرو فعال می‌شود و از حرکت ناخواسته آن جلوگیری می‌کند.
  • قابلیت اطمینان: ترمز پارک به دلیل استفاده از سیستم الکتریکی، عمر طولانی‌تر و استهلاک کمتری دارد.
  • عملکرد بهتر در سربالایی: این سیستم در سربالایی‌ها عملکرد بهتری نسبت به ترمز دستی سنتی دارد و از عقب رفتن خودرو جلوگیری می‌کند.
  • فضای بیشتر: حذف اهرم ترمز دستی، فضای بیشتری در کنسول وسط خودرو ایجاد می‌کند.
  • طراحی مدرن: ترمز پارک ظاهری مدرن‌تر و جذاب‌تر به کابین خودرو می‌بخشد.

‌‌‌‌‌‌‌

معایب ترمز پارک برقی:

  • هزینه بالا: ترمز پارک به دلیل استفاده از سیستم الکتریکی، قیمت بالاتری نسبت به ترمز دستی سنتی دارد.
  • پیچیدگی تعمیر: تعمیر ترمز برقی در صورت خرابی، پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر است.
  • وابستگی به برق: این قطعه برای عملکرد به برق خودرو نیاز دارد و در صورت نقص سیستم الکتریکی، از کار می‌افتد.

‌‌

آینده ترمز پارک برقی:

با توجه به مزایای متعدد موجود این سیستم، پیش‌بینی می‌شود که استفاده از این سیستم در آینده گسترده‌تر خواهد شد. به طوری که احتمال دارد در سال‌های آینده، ترمز پارک برقی به طور کامل جایگزین ترمز دستی سنتی شود.

در حال حاضر، انتخاب این سیستم به نیازها و سلیقه راننده بستگی دارد. اگر به دنبال راحتی، ایمنی و زیبایی بیشتر هستید، ترمز پارک می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

علاوه بر موارد ذکر شده، ترمز پارک برقی مزایای دیگری نیز دارد، مانند:

  • کاهش مصرف سوخت: این سیستم در هنگام توقف کامل خودرو، لنت‌ها را به طور کامل به دیسک‌ها می‌چسباند و از هدر رفتن انرژی و افزایش مصرف سوخت جلوگیری می‌کند.
  • رانندگی آسان‌تر در سربالایی‌ها: در سربالایی‌ها به راننده کمک می‌کند تا با خیال راحت و بدون نگرانی از عقب رفتن خودرو، شروع به حرکت کند.
  • حفظ سلامت سیستم تعلیق: این قطعه در هنگام توقف‌های طولانی، فشار کمتری به سیستم تعلیق خودرو وارد می‌کند و عمر آن را افزایش می‌دهد.
اگه مفیده ببین!  سامانه رادار نقطه کور (BSM): رانندگی ایمن‌تر با دید کامل محیط اطراف

با توجه به مزایای متعدد ترمز پارک برقی، می‌توان نتیجه گرفت که این سیستم، گامی نوین در صنعت خودرو و ارتقای تجربه رانندگی محسوب می‌شود.

خواندن مقالات زیر شاید برای شما جالب باشد:

دنیای شگفت‌انگیز ترمزها: سفری به اعماق سیستم ترمز خودرو

ترمز esc چیست؟

علامت های نیاز معاینه خودرو

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

با رعایت نکات زیر می‌توانید عمر ترمز پارک برقی خود را افزایش دهید:

استفاده صحیح:

  • از این وسیله فقط برای پارک کردن خودرو استفاده کنید.
  • فقط برای نگه داشتن خودرو در ترافیک یا در سربالایی‌ها استفاده نکنید.
  • در هنگام رانندگی، ترمز پارک را غیرفعال کنید.

بررسی و نگهداری:

  • به طور مرتب وضعیت لنت‌ها را بررسی کنید.
  • در صورت نیاز، لنت‌های ترمز پارک را تعویض کنید.
  • سیستم قطعه را به طور مرتب توسط یک تعمیرکار متخصص بررسی کنید.

عیب‌یابی:

  • در صورت مشاهده هرگونه مشکل در عملکرد، به تعمیرگاه مراجعه کنید.
  • از تعمیرکار متخصص و مجرب برای تعمیر این قطعه استفاده کنید.

 ‌

استفاده از قطعات یدکی باکیفیت:

  • در صورت نیاز به تعویض قطعات ترمز پارک، از قطعات یدکی اصلی و باکیفیت استفاده کنید.

عدم استفاده از ترمز پارک برقی در شرایط نامناسب:

  •  در شرایط نامناسب مانند آب و هوای بسیار سرد یا گرم از آن استفاده نکنید.
  •  در هنگام عبور از مسیرهای ناهموار و خاکی از آن استفاده نکنید.
  • جلوگیری از یخ زدگی: در زمستان و در مناطق سردسیر، از یخ زدگی ترمز جلوگیری کنید.
  • استفاده از روان کننده: به طور مرتب از روان کننده مناسب برای لنت‌های ترمز برقی استفاده کنید.
  • تنظیم: در صورت نیاز، آن را توسط یک تعمیرکار متخصص تنظیم کنید.

با رعایت این نکات ساده می‌توانید عمر ترمز پارک خود را افزایش داده و از رانندگی ایمن و لذت‌بخش خود لذت ببرید.

‌‌‌‌‌

امیدوارم این مقاله برای شما مفید باشد.
نویسنده: پدرام مسکرها

ویراستار: یگانه برومند

2 نظر در “ترمز پارک برقی: گامی نوین در صنعت خودرو

  1. Farzad گفت:

    پارک برقی یک سیستم ترمز الکتریکی است که به جای استفاده از دسته‌ی دستی برای فعال کردن ترمز پارک، از یک کلید یا دکمه برقی استفاده می‌کند. این سیستم بهبود امنیت و راحتی رانندگان را افزایش می‌دهد و همچنین فضای بسیار کمتر در خودرو را اشغال می‌کند. EPB همچنین قابل برنامه‌ریزی برای عملکرد خودکار در شروع و قطع موتور و همچنین در صورت نقص در سیستم ترمز، قابل استفاده به صورت دستی است.

    1. ممنون از اطلاعات خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *