نگهداری خودرو, وبلاگ

نام قطعات خودرو

نام قطعات خودرو با عکس

خرید جلوبندی پراید

جلوبندی پراید توسط پارت لوکس با قیمت رقابتی و کیفیت تضمینی با یک سال گارانتی بدون قید و شرط به همراه پرداخت اجرت تعویض (خرید به صورت عمده و تک)

جلوبندی پراید

خرید جلوبندی پژو 405

جلوبندی پژو 405 توسط پارت لوکس با قیمت رقابتی و کیفیت تضمینی با یک سال گارانتی بدون قید و شرط به همراه پرداخت اجرت تعویض (خرید به صورت عمده و تک)

جلوبندی پژو 405

خرید کمک فنر

خرید انواع کمک فنر توسط پارت لوکس با قیمت رقابتی و کیفیت تضمینی همراه با گارانتی گارانتی بدون قید و شرط (خرید به صورت عمده و تک) انجام می شود. ارسال فوری به تمام ایران

خرید کمک فنر

نام قطعات خودرو چیست؟

نام قطعات خودرو (اسم قطعات ماشین) را با عکس و کارایی یاد بگیرید بسیاری از افراد با این که ماشین دارند و راننده هستند در بسیاری از موارد نام قطعات خودرو را نمی شناسند. نا آشنایی با قطعات خودرو در خانم ها بیشتر است و در آقایان کمتر؛ علت آن هم بخاطر این است که بسیاری از آقایان فنی و به اصطلاح آچار به دست هستند به همین دلیل خواسته یا نا خواسته با قطعات خودرو بیشتر آشنا می شوند.

اما معمولا خانم ها علاقه ای به شناخت نام قطعات ماشین (اسامی قطعات خودرو) ندارند و همین عدم شناخت هر قطعه ماشین باعث می شود گاها ندانند که خودروی آن ها به چه چیزی نیاز دارد. به همین دلیل ما در این مقاله به معرفی قطعات خودرو به صورت کامل پرداخته ایم.

فهرست کامل قطعات خودرو

نا گفته نماید در میان مردها نیز افراد زیادی هستند که به قطعات ماشین خود آشنایی ندارند. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم یک بار برای همیشه تمام قطعات خودرو (اسامی لوازم یدکی خودرو) را برای شما به همراه عکس و کارایی به شما نشان دهیم تا به راحتی تمامی قطعات مربوط به ماشین را بشناسید.

در ادامه مقاله با نام های جذابی آشنا خواهید شد که به شدت برای شما جالب خواهد بود پس این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

نام قطعات خودرو با تصویر

احتمالا صرف دانستن عکس قطعات ماشین، کاربرد زیادی برای شما نخواهد داشت پس بهتر است علاوه بر نام، عکس قطعات خودرو را هم ببینید تا برای همیشه در ذهن شما باقی بماند و اگر قطعه ای از خودروی شما خراب شد بدانید نام آن قطعه چیست و به راحتی آن را تهیه نمایید.

ما در این مقاله نام قطعات موتور خودرو (لیست قطعات خودرو)  با عکس و نام قطعات جلوبندی خودرو  و در نهایت نام قطعات بدنه خودرو با عکس را به همراه عکس بررسی می کنیم.

نام قطعات موتور خودرو با عکس

چیزی در مورد بلوک سیلندر شنیده اید؟

بررسی نام قطعات موتوری ماشین

بلوک سیلندر بدنه اصلی موتور ماشین شما است و تمامی اتفاقاتی که مربوط به احتراق و روشن شدن و راه افتادن ماشین است درون بلوک سیلندر انجام می شود. داخل بلوک سیلندر قطعاتی با نام های سیلندر، سر سیلندر، میل لنگ، پیستون، شاتون، کارتل، رینگ و… قرار دارد. شاید اگر گذر شما به تعمیرگاه ها افتاده باشد نام این قطعات را شنیده باشید.

تصاویر قطعات خودرو

برای درک بیشتر توضیح مختصری در مورد انواع قطعات خودرو می دهیم:

  • سیلندر: خیلی خلاصه و ساده اگر بخواهیم بگوییم داخل بلوک سیلندر یک فضای استوانه ای وجود دارد که در واقع فضای حرکت پیستون را ایجاد می کند؛

بررسی سیلندر خودرو

  • سر سیلندر: که در واقع اسم آن بیانگر خود آن است زیرا این قطعه بالای سیلندر قرار دارد به همین دلیل به آن سر سیلندر می گویند؛

بررسی سر سییلندر خودرو

  • واشر سر سیلندر: کمپرس موتور و عایق بندی دو قطعه بالا را انجام می دهد؛

معرفی واشر سر سلیندر خودرو

  • بوش سر سیلندر: حرکت پیستون نیاز به یک فضایی دارد که بوش سر سیلندر این فضا را ایجاد می کند؛

معرفی بوش سر سیلندر خودرو

  • پیستون: این قطعه داخل سیلندر قرار دارد و همواره در حال حرکت رفت و برگشت است؛

معرفی پیستون خودرو

  • شاتون: این قطعه پیستون را به میل لنگ متصل می کند؛

معرفی شاتون خودرو

  • میل لنگ: این قطعه یک مبدل حرکت است یعنی حرکت خطی پیستون را به حرکت دورانی تبدیل می کند؛

معرفی میل لنگ ماشین

  • کارتل: زمانی که ماشین خاموش است باید فضایی باشد که روغن موتور در آن جمع شود، بله درست است روغن موتور داخل کارتر جمع می شود؛

معرفی کارتر ماشین

  • واتر پمپ: کار اصلی این قطعه خنک نگه داشتن موتور با جریان آب است؛

معرفی واتر پمپ ماشین

  • شمع

    یکی از اصلی ترین قطعات موتور خودرو است که درون سیلندر ها ایجاد جرقه میکند و باعث احتراق میشود. محل قرارگیری شمع بر روی سرسیلندر هاست و معمولا به ازای هر سیلندر یک شمع استفاده میشود؛ البته در برخی خودرو ها هر سیلندر دو  شمع دارد.

    رینگ پیستون

    این قطعه حلقه ای چدنی است که انعطاف پذیری بالا و مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد و به دلیل دارا بودن این قابلیت ها میتواند حرکت پیستون ها درون سیلندر ها را عایق بندی کند.

    سوپاپ

    دو نوع سوپاپ در خودرو وجود دارد که یکی برای ورودی هوا و دیگری برای خروج دود می باشد. این قطعه ورود سوخت و هوا به درون سیلندر را کنترل و خارج نمودن دود های ناشی از احتراق را انجام میدهد.

    میل سوپاپ یا میل بادامک

    این قطعه تنظیم زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ ها را به عهده دارد. در صورتی که روغن موتور کم یا کم فشار باشد، میل سوپاپ آسیب میبیند. میل بادامک از اتصال، میله فشار، واشر، صفحه قفل و یاتاقان تشکیل شده است.

    تسمه تایم

    تسمه تایم یکی از مهم ترین قطعات موتور ماشین میباشد که وظیفه کنترل زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها را به عهده دارد. این قطعه میل سوپاپ و میل لنگ را به یکدیگر متصل میکند و باعث ایجاد حرکت های هماهنگ با موتور خودرو میشود. از دیگر کاربرد های تسمه تایم به حرکت در اوردن پمپ آب و پمپ روغن است.

    فلایویل

    فلایویل یا چرخ طیار وظیفه انتقال نیرو به گیربکس را با کمک دیسک و صفحه نصب شده روی آن انجام میدهد.

    فنر سوپاپ

    این قطعه سوپاپ را در جای خود ثابت نگه میدارد. این قطعه از خروج و نشت مایعات جلوگیری میکند.

    پمپ روغن

    پمپ روغن درون کارتر قرار دارد که به منظور جلوگیری از اصطکاک قطعات و عملکرد مناسب موتور خودرو، روغن موتور را به قطعات مختلف موتور می‌رساند.

    توربو شارژ

    این قطعه در کنار موتور قرار دارد و وظیفه اصلی اش افزایش توان خروجی موتور به وسیله افزایش هوای ورودی به موتور است. هر چقدر دمای خروجی از توربو شارژ بالاتر باشد، احتراق درون سیلندر ها زودتر و قوی تر انجام میشود.

    سوپر شارژ

    قبل از رواج توربو شارژ، از سوپر شارژر ها استفاده میکردند. سوپر شارژر ها رو به روی  سوپاپ هوا قرار میگیرند و با بالا بردن چگالی هوای ورودی، احتراق انجام میشود. از نکات منفی سوپر شارژ این است که از قدرت موتور برای انجام کار خود استفاده میکند و این عمل باعث تضعیف عملکرد موتور و آسیب دیدن آن می‌شد.

     

    موتور استارت

    این قطعه در بخش پایینی موتور خودرو قرار میگیرد که از مهم ترین قطعات خودرو است. موتور استارت چرخ دنده های روی استارت و چرخ دنده های روی فلایویل را برای شروع حرکت فعال می‌کند.

    سوپاپ پی سی وی

    این قطعه مسئول تهویه کارتر، خارج کردن گاز های نشتی از رینگ های پیستون، خارج کردن بخار های روغن و خنک کردن موتور می‌باشد.

اصلی ترین قطعات را با هم مرور کردیم و اکنون شما بسیاری از قطعات موتوری خودرو با زبان بسیار ساده می شناسید و می توانید به راحتی به ذهن بسپارید.

لیست قطعات پراید با عکس

از آن جا که خودرو پراید در کشور بسیار زیاد است و افراد زیادی از این خودرو استفاده می کنند ما به صورت کلی و به عنوان مثال نام قطعات خودرو پراید (نام قطعات خودروی پراید) را نیز معرفی می کنیم گرچه که داخل خودروهای دیگر مثل پژو 405، 206، ال90، زانتیا و… همگی یکی می باشد.

آشنایی با قطعات خودرو پراید با تصویر

تمام قطعات پراید با عکس (اجزای ماشین پراید) به شرح زیر می باشد:

اجزای آشنایی با قطعات خودرو پراید با تصویر

  1. جلوبندی پراید: این دسته شامل قطعات فراوانی می باشد که در ادامه کل سیستم جلوبندی ماشین را مورد بررسی قرار می دهیم؛
  2. سیستم ترمز: که شامل ترمز جلو، عقب، لنت ها و دیسک ها می باشد؛
  3. کلاچ پراید: که معمولا هر راننده ای در زیر پای خود آن را حس کرده است اما قطعات بیشتری با آن درگیر است و فقط در پدال آن خلاصه نمی شود؛
  4. کامپیوتر: که کل برنامه ریزی پراید و یا این طور بگوییم کل سیستم حرکتی خودرو شما به آن بستگی دارد که اگر به مشکل بخورد کل سیستم خودرو به مشکل بر میخورد؛
  5. کولر: که دیگر نیازی به صحبت درموردش نیست چون حتی افرادی که ماشین سوار هم نیستند این سیستم را کاملا می شناسند؛
  6. باک ماشین: که منبع سوخت خودرو شما است و ذخیره سوختی شما در آن قرار می گیرد.

نام قطعات جلوبندی ماشین

یکی از مهم ترین قسمت های خودرو جلوبندی ماشین است که شما حداقل باید نام قطعات جلوبندی خودرو را بشناسید تا در صورت نیاز بتوانید به راحتی آن را تهیه نمایید.

سیستم تعلیق و جلوبندی ماشین (اجزای ماشین با تصویر) در قطعات زیر خلاصه می شود:

  • کمک فنر: سیستم تعلیق خودرو را به عهده دارد و مانع از ضربات سطوح ناهموار به خودرو می شود؛
    توجه: خرید کمک فنر ماشین در پارت لوکس برای پراید، پژو، سمند، تیبا، ریو و… امکان پذیر می باشد.
    کمک فنر ماشین
  • جعبه فرمان: مبدل حرکت دورانی خودرو به حرکت خطی است و باعث می شود خودرو کاملا تحت اختیار شما باشد؛
    جعبه فرمان ماشین
  • پلوس و سر پلوس: به حرکت صحیح چرخ ها کمک می کند و سلامت این قطعه از اهمیت بالایی برخوردار است؛
    پلوس خودرو
  • مشعلی پلوس: یکی از اجزای پلوس است؛
    مشعلی پلوس
  • دیسک: که لنت ها روی آن قرار دارد و در سیستم ترمزگیری کارایی دارد؛
    دیسک ترمز
  • سگدست: وزن اتاق خودرو را به زمین منتقل می کند؛
    سگدست
  • سه شاخه پلوس: نیروی چرخشی میل پلوس را به کله پلوس منتقل می کند؛
    سه شاخه پلوس
  • سیبک طبق: باعث انسجام سیستم جلوبندی می شود؛
  • سیبک فرمان: چرخ ها را به سیستم تعلیق متصل می کند؛
  • کاسه چرخ: محافظت از سیستم ترمز می کند؛
  • لنت: عملیات ترمزگیری چرخ ها بر عهده این قطعه است؛
  • مفصل فرمان یا همان بازویی: نیروی کششی از جعبه فرمان را به سیبک فرمان منتقل می کند؛
  • توپی چرخ: چرخ خودرو روی آن بسته می شود؛
  • دسته موتور: حافظ تعادل خودرو و موتور ماشین است؛
  • گردگیرها: نوعی محافظ از برخی قطعات مانند کمک فنرها است؛
  • بلبرینگ ها؛ نیروی چرخشی و محرک بودن را بر عهده دارد؛
  • بوش ها: انرژی را از قطعه ای به قطعه دیگر منتقل می کند؛
  • پیچ ها: بستن قطعات به یک دیگر را انجام می دهد؛

معمولا قطعات بسیار پر کاربرد در جلوبندی خودرو همین موارد فوق است که در تمامی ماشین ها مورد استفاده قرار می گیرد اکنون شما به عنوان یک راننده بسیاری از قطعات موتوری و جلوبندی را می شناسید و می توانید قطعات را از هم تشخیص دهید.

در صورت نیاز به خرید عمده لوازم جلوبندی می توانید با کارشناس پارت لوکس ارتباط بگیرید و با قیمت مناسب خریداری کنید.

در ادامه می خواهیم مبحث جالبی را برای شما باز کنیم. آیا می دانستید بعضی از قطعات ماشین به نام حیوان است یا به آن دقت نداشتید. مقاله را به انتها برسانید نکات بسیار جالبی را بیان می کنیم.

نام قطعات ماشین به اسم حیوان

  1. سگ دست: نام قطعه ای از خودرو است که الهام گرفته از دست سگ است، در واقع نام گزاری این قطعه به دست خود مکانیک ها بوده است و از آن جا که شبیه دست سگ بوده مکانیک با ذهن خلاق خود نام سگدست را روی آن گذاشته و همین نام شهرت یافته است؛
  2. شغال دست: نام یکی دیگه از قطعات خودرو شغال دست است که در برخی خودروها استفاده می شود علت نام گزاری این قطعه هم دقیقا بخاطر شباهت آن به دست شغال است؛
  3. پروانه: که نام یکی از حشرات بسیار زیبا است.

جالب بود؟ حالا با طرح یک سوال پیش می رویم آیا می دانستید نام سه دختر در قطعات خودرو وجود دارد که شاید تاکنون دقتی به آن نداشته اید؟ در ادامه برای شما بازگو می کنیم.

نام قطعات ماشین به اسم دختر

سه تا قطعه در خودرو وجود دارد که هم نام با اسامی دختران است آن سه قطعه به شرح زیر است:

  1. آیینه: شاید تا الان دقت نکرده باشید که آیینه نام دختر است. اما این که اول این نام برای کدام یک از آن ها به کاربرده شده است مجهول است؛
  2. شمع: یکی دیگر از اسامی دختران شمع است که برای شمع خودرو هم استفاده می شود؛
  3. پروانه: یکی دیگر از قطعات خودرو پروانه است که این هم اسم زن و دختر است.

آیا این که نام قطعات خودرو به اسم مرد هم هست؟ ما هنوز قطعه ای مشاهده نکرده ایم به اسم مرد، اگر شما می دانید می توانید در قسمت کامنت ها برای ما بنویسید.

نام قطعات بدنه خودرو با عکس

بسیاری از افراد نام قطعات بدنه خودرو را می شناسند ولی با این اوصاف افرادی هم هستند که نمی شناسند به همین دلیل کل قطعات بدنه خودرو را با عکس معرفی می کنیم تا شناخت کاملی نسبت به بدنه خودرو نیز داشته باشید.

شاسی ها

یکی از قطعات مهم خودرو که شاید در ظاهر دیده نمی شود ولی از اصلی ترین قطعات است همانند یک ساختمان همان طور که فنداسیون و پی ریزی ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است وجود شاسی در خودرو نیز بسیار مهم است.

جنس شاسی ها معمولا از فولاد است که باید مقاومت مطلوبی داشته باشد.

شاسی-پارت لوکس

سقف، درب و کاپوت ماشین

سقف، درب و کاپوت ماشین که برای همه افراد معمولا قابل تشخیص است معمولا در نگاه اول با خودرو با همین قطعات مواجه می شویم. سقف خودرو که مشخص است بالاترین قسمت خودرو استف درب ها نیز مشخص است در سمت چپ و راست خودرو قرار دارد. کاپوت نیز جلوی خودرو است که کامل روی موتوری ماشین را پوشانده است.

سقف، درب و کاپوت- پارت لوکس

معرفی پک جلوبندی پراید و 405

بعد از معرفی تمام اجزای ماشین (اجزای خودرو) نوبت به معرفی یک محصول عالی است. شرکت پارت لوکس با توجه به نیاز بازار اقدام به طراحی و ارائه پک جلوبندی پراید و پک جلوبندی 405 کرده است قیمت پک ها به صورت رقابتی قیمت گذاری شده است و ارسال به تمام ایران رایگان است. این پک ها در بسته بندی زیبا با قابلیت حمل آسان طراحی شده است. پک های پارت لوکس همراه با کارت گارانتی یک ساله است که با قیمت ویژه به فروش می رسد. جهت خرید به صورت عمده و تک می توانید آن را به سبد خرید خود اضافه کنید خرید هر 10 عدد پک مساوی با یک عدد پک جلوبندی رایگان به عنوان هدیه می باشد.

جهت خرید عمده نیز می توانید با پشتیبانی تماس بگیرید.

عکس پک جلوبندی پراید

پک جلوبندی پراید

عکس پک جلوبندی پژو 405

پک جلوبندی 405-پارت لوکس

در این مقاله تقریبا تمام قطعات ماشین  (نام تمام قطعات خودرو با تصویر)را با تصویر بررسی کردیم. این مقاله همیشه در جهت کامل شدن در حال به روز رسانی است شما هم می توانید در قسمت دیدگاه ها نکته ای به مطالب ما اضافه کنید و یا نام اجزای ماشین که فکر می کنید از قلم افتاده است را معرفی کنید تا هر فردی با مراجعه به این مقاله بتواند اسم تمام قطعات ماشین را به خوبی بشناسد.

اگه مفیده ببین!  مهم ترین قطعات خودرو که باید شناخت

29 نظر در “نام قطعات خودرو

  1. حجت گفت:

    داش فرمون

      1. مجید گفت:

        کامل نیس

        1. تشکر از این که زمان گذاشتین و مطالعه کردین. تیم ما درحال تکمیل کردن مطالب است.

        2. ناشناس گفت:

          عالی بود

  2. صبوری گفت:

    عجب اطلاعات خوبی، حال کردم

    1. ممنون از لطف شما و تاییدتون

    2. ناشناس گفت:

      ممنون عالی
      کاملتر کنید

  3. هلیا تهرانی گفت:

    خوب بود ممنون اطلاعات خوبی بود

    1. ممنون از لطف و تایید شما.

      1. غلام پورحسن گفت:

        سلام بسیار عالی

    2. م بتل گفت:

      لعنت کو کارا قطعه سازی اسانه؟

  4. ناشناس گفت:

    سلام
    عالی بود، سپاس
    پیشنهاد بنده اینه فایلی برای قطعه شناسی خودرو ( با نام و عکس قطعات) بگذارید.

  5. م بااب گفت:

    مرسی. تو کار باس یاد بدهند و کاردولت بیار.
    هرکی کارخوب کارخونه کارگرساده پیام بده میخام ته ۹۳۵۳۴۹۶۷۸۸ بزار نظر

  6. شرکت گفت:

    باسلام
    مطالبتون علاوه براینکه کامل نبود وقت گیر هم بود..یکم تسریع لطفا.
    امیدوارم بتونید روند رو تغییر و بهبود بدید.

    1. سلام وقت بخیر قطعات کلی خودرو بررسی شده. در آپدیت بعدی قطعات بیشتری رو مورد بررسی قرار می دهیم

    2. ابوالفضل گفت:

      از ۱۰۰۰۰ قطعه خودرو فقط همیناس؟؟؟

      1. ممنون از پیشنهاد شما. مطمئنا در حال تکمیل شدن است.

  7. ژنرال گفت:

    درود دوستان تو متور های پژو قطعا ای که کویل بهش وصله و به سر سیلندر متصل است چه نام دارد دمتونگرم

    1. ناشناس گفت:

      یه سوکت به کویل وصله و یه شمع زیرشه چیزی‌ دیگه ای نیس.

  8. هرمز گفت:

    عجب مقاله مفصل خوبی. میشه یه کم طولانی تر کنید”/

    1. حتما تلاش می کنیم. ممنون از وقتی که گذاشتید.

  9. سبحانی نسب گفت:

    اگه «اسامی قطعات خودرو به ترتیب حروف الفبا» هم بیارید خوبه

  10. سلیمی گفت:

    آشنایی با قطعات ماشین + کاربرد و نحوه عملکردشان؛ از همه بهتره این کار رو هم می تونید بکنید ممنون از مقاله خوبتان. چیزی که گفتم از ارزش کار شما کم نمی کنه

  11. حسینیان گفت:

    به نظرم اگه
    معرفی اجزای خودرو؛ یک خودرو از چه بخش هایی تشکیل شده است؟
    اسم این مقاله رو بذارید از آنچه گذاشتید بهتره.

  12. سلمانی گفت:

    طبقه بندی و معرفی قطعات خودرو
    که آوردید خوبه؛ اگه
    فهرست قطعات خودرو همراه با نام انگلیسی
    هم بیارید بهتر میشه.

  13. ممنون از مقاله خوبتون

  14. نصرالله حاجی گفت:

    خیلی خوب وعالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *