نگهداری جلوبندی, وبلاگ

علائم خرابی اکسل پلوس خودرو

علائم خرابی اکسل پلوس-پارت لوکس

علائم خرابی اکسل پلوس در پارت لوکس بررسی شد. ما قبلا در مقاله اکسل پلوس چیست به طور کامل این قطعه را مورد بررسی قرار دادیم در این مقاله 3 نشانه خرابی اکسل پلوس را مورد بررسی قرار می دهیم. اکسل پلوس تقریباً در همه خودروها یافت می‌شود. وظیفه اکسل پلوس انتقال نیرو از گیربکس و دیفرانسیل خودرو به چرخ‌های آن است و به حرکت رو به جلو یا عقب خودرو کمک می‌کند. اکسل پلوس دارای مفصل‌های گریس‌کاری شده و انعطاف‌پذیری است که به آن اجازه می‌دهند به‌راحتی مطابق با شرایط جاده پیچ و تاب بردارد.

مفصل را گردگیری می‌پوشاند تا از بخش‌های گریس‌کاری‌شدۀ آن در برابر رطوبت، خاک و نخاله‌ای که از سطح جاده بلند می‌شود، محافظت می‌کند. اکسل پلوس تحت فشار زیادی قرار دارد چون نیرو را از موتور به چرخ‌های خودرو منتقل می‌کند. به همین دلیل است که سرانجام این قطعه فرسوده می‌شود و نیاز به تعویض دارد. اکسل پلوس بسته به شرایط جاده و عادات رانندگی شما می‌تواند حدود پنج سال یا بیشتر دوام بیاورد. چرخاندن فرمان خودرو به حداکثر میزان آن باعث فرسودگی زودرس گردگیرهای آن می‌شود. قبل از آن که اکسل پلوس از کار بیفتد، معمولاً چند علامت نشان می‌دهد که می‌تواند هشداری برای راننده باشد.

اگه مفیده ببین!  کار با خودرو دنده ای

 صدای تیلیک تیلیک هنگام دور زدن

صدای تیلیک تیلیک هنگام دور زدن

صدای تیلیک تیلیک هنگام دور زدن

این یکی از شایع‌ترین علائم خرابی اکسل پلوس است نشان می‌دهد اکسل پلوس از کار افتاده است. هرچه وضعیت اکسل پلوس بدتر شود، صدای تیلیک تیلیک آن بلندتر می‌شود.

نشتی گردگیر پلوس

نشتی گردگیر پلوس

نشتی گردگیر پلوس

یکی دیگر از علائم خرابی اکسل پلوس معیوب این است که گردگیر اکسل شروع به نشت گریس می‌کند. این گریس با چرخش محور شروع به چرخیدن می‌کند و همه جا پخش می‌شود و بخش‌های جلوبندی را کثیف می‌کند. در بدترین حالت، گریس رفته رفته تا لبه‌های لاستیک پاشیده می‌شود. نشتی از گردگیر اکسل باعث می‌شود نخاله و خاک وارد مفصل محور شود که در نهایت به اکسل و مفصل آسیب می‌رساند.

اگه مفیده ببین!  علائم خرابی کمک فنر

لرزش در هنگام رانندگی

یک اکسل پلوس خراب یا معیوب باعث لرزش بیش از حد در هنگام رانندگی می‌شود. اگر مفصل یا شفت اکسل آسیب ببیند، بر بالانس چرخ‌های خودرو هنگام چرخش آن‌ها تأثیر می‌گذارد. با افزایش سرعت خودرو، این لرزش‌ها بیشتر می‌شود. لرزش‌های بیش از حد در تسلط بر جاده و کیفیت سواری خودرو ایجاد اختلال می‌کند. این لرزش‌ها روی سیستم تعلیق خودرو نیز تأثیر می‌گذارد و به مرور هماهنگی بین قطعات آن را از بین می‌برد.

اکسل پلوس جزء مهمی از خودرو است، زیرا رابط بین موتور و چرخ‌هاست. به همین دلیل وقتی که این علائم ظاهر شدند، لازم است بلافاصله در صدد برطرف کردن آن‌ها برآیید.

اگر شما هم در این زمینه تجربه ای دارید می توانید در قسمت نظرات با پارت لوکس به اشتراک بگذارید.

2 نظر در “علائم خرابی اکسل پلوس خودرو

  1. یوسف آبادی گفت:

    علائم خرابی اکسل پلوس رو به خوبی بیان کردید.
    دست مریزاد
    واسه خرید بالا امکان تخفیف خوب دارید.

  2. پدرام گفت:

    درباره صدای خرابی پلوس هم بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *