نگهداری خودرو, وبلاگ

نگهداری باتری ماشین در زمستان و تابستان

باتری خودرو در زمستان - پارت لوکس

باتری ماشین در زمستان

باتری ماشین در زمستان به دلیل دمای انجماد زمستان، برای باتری شما بدتر از دمای داغ تابستان است. با رسیدن فصل سرما بهتر است به این موضوع کمی بیشتر بپردازیم؛ خراب شدن باتری خودروها یکی از شایع ترین دلایل روشن نشدن ماشین است و  دمای گرم تابستان و زمستان سرد می تواند به طور قابل توجهی طول عمر باتری شما را کاهش دهد.

ممکن است برای شما سوال باشد که چرا دماهای زیاد تاثیر مخربی بر باتری خودرو دارد. مطلب زیر را بخوانید تا با دلایل اینکه چرا دمای بالا به همراه انجماد عوارضی روی باتری ماشین دارد و راهکارهای جلوگیری از آنها در این مقاله پارت لوکس  آشنا شویم.

در طول زمستان، باتری شما به لطف سردی هوا باید خیلی بیشتر کار کند. آسیب هایی که در طول تابستان به باتری وارد شده و آن را ضعیف کرده در زمستان باعث از کار افتادن آن می شود.

دلایل متعدد و زیادی وجود دارد که چرا باتری خودروی شما در زمستان از کار می افتد:

روغن موتور غلظت بیشتری دارد:

روغن موتور با روغن کاری قطعات فلزی داخلی موتور شما به چرخش آنها کمک می کند. زمانی که در معرض دمای سرد قرار می گیرد، روغن شروع به غلیظ شدن می کند و این باعث سخت تر کار کردن باتری می شود.

محدود شدن شارژ باتری:

شارژ کردن باتری در دمای سرد بسیار کندتر است. اگر رانندگی روزانه تنها شما شامل سفرهای کوتاه تا مغازه­ ها می باشد، زمان کافی به باتری شما برای شارژ مجدد الکتریسیته مصرف شده را نمی دهد.

افزایش بار الکتریکی:

هنگام رانندگی در دمای سرد، معمولا چراغ های جلو، برف پاک کن شیشه جلو، بخاری و دیگر اجزای الکترونیکی را روشن می کنید. این سبب افزایش توان کشیده شده از باتری ماشین شما می شود.

ظرفیت محدود:

با افت دمای بیرون ظرفیت داخلی باتری شما نیز افت می کند. این بدان معناست که نیروی کمتری برای استارت ماشین دارد.

چگونه از خرابی باتری در زمستان جلوگیری کنیم؟

اگر شما در آب و هوایی زندگی می کنید که در تابستان و زمستان دما نوسان های بالایی دارد، چند راه متعدد وجود دارد که طول عمر باتری شما را می تواند به طور پویا افزایش دهد:

تعمیر و نگهداری باتری را مرتبا و به صورت برنامه ریزی شده انجام دهید. سولفات و کثیفی که از جریان الکتریسیته محدود می کند را پاک کنید این یکی از کارهای نگهداری باتری خودرو در زمستان است.

باتری خود را در پاییز و بهار مورد بررسی قرار دهید. بسیاری از فروشگاه‌های قطعات خودرو باتری شما را به دستگاهی متصل می‌کنند که سلامت کلی آن را به شما اطلاع می‌دهد. اگر باتری شما علائمی از خرابی نشان می دهد، بهتر است همان جا آن را عوض کنید تا اینکه در پارکینگ فروشگاهی در برف گیر افتاده دنبال عوض کردن آن باشید، یک قطعه جدید بخرید تا دیگر با قطعه خراب دست و پنجه نرم نکنید.

اگه مفیده ببین!  تعویض لنت ترمز (بررسی صفر تا صد)

سعی کنید مصرف انرژی خود را محدود کنید. این امر ممکن است در سرمای زمستان سخت باشد، اما شما واقعا به آن همه گرمایش صندلی و… نیاز دارید؟

وقتی ماشین خود را پارک می کنید، ضبط، چراغ های داخل و دیگر قطعات الکتریکی اضافی را خاموش کنید. این سیستم ها در دمای سرد طی چند ساعت در سرما باتری را خالی می کنند.

علائمی که نشان دهنده تمام شدن طول عمر باتری است:

علاوه بر چک شدن خودروی شما توسط یک متخصص حرفه ای، علائمی برای مطلع شدن از طول عمر باتری وجود دارد:

زمانی که تنها چند ثانیه طول می کشد تا ماشین شما شروع به کار کند، یک باتری سالم خودرو را باید فورا روشن کند.

زمانی که نکات گفته شده را رعایت کنید، موارد زیر برای شما حاصل می گردد:

  • چراغ “بررسی باتری” روی داشبورد شما روشن می شود.
  • عمر باتری شما بالاتر از 3-5 سال می باشد.
  • چراغ های جلو و چراغ­های داخلی به نظر کم نور می رسند.
  • رادیو ماشین و دیگر اجزای داخلی الکتریکی کار نمی کنند.

5 نکته نگهداری باتری خودرو در سرما (چند نکته کاربردی)

 1. باتری را تمیز نگه دارید:

کثیفی و خوردگی می تواند باعث تخلیه سریعتر باتری شود. می توانید اتصالات را با یک برس سیمی و مخلوطی از جوش شیرین و آب تمیز کنید. 

2. سطح مایع باتری را بررسی کنید:

برخی از باتری های خودرو(مانند باتری های اسیدی که معمولا ارزانتر هستند) نیاز به نگهداری منظم سطح مایع دارند. اگر باتری شما درپوش دارد، سطح مایع را بررسی کنید و در صورت لزوم آن را با آب مقطر پُر کنید. 

3. در هوای سرد باتری را عایق کنید:

اگر در منطقه بسیار سردی تردد می کنید، می توانید از کیت عایق باتری استفاده کنید یا باتری را در یک پتوی عایق بپیچید تا در دمای سرد، گرم بماند.

4. ماشین را گرم نگه دارید:

به هنگام شب، در صورت امکان، ماشین خود را در یک گاراژ پارک کنید یا از روکش/چادر ماشین برای محافظت از آن در برابر دمای بسیار سرد استفاده کنید. 

5. باتری را تست کنید:

باتری خود را توسط یک مکانیک تست کنید تا مطمئن شوید که شارژ می شود و به درستی کار می کند. در این صورت در یخبندان نمی مانید.
با پیروی از این نکات نگهداری، می توانید اطمینان حاصل کنید که باتری خودروی شما در ماه های زمستان در شرایط خوبی باقی می ماند.

باتری خودرو در تابستان

باتری خودرو برق را از طریق یک  فرآیند شیمیایی تولید و ذخیره می کنند. دمای بیش از حد گرم یا سرد می تواند این ترکیب شیمیایی را در زمان های مختلف در طول سال تغییر دهد.

برای مثال در دمای داغ تابستان، موارد زیر می تواند رخ دهد:

شارژ بیش از حد:

گرما می تواند سبب خرابی اجزای سیستم شارژ باتری شود. برای مثال، رگولاتورهایی وجود دارد که از شارژ بیش از حد باتری جلوگیری می کنند. هر چند این رگولاتورها ممکن است در دمای تابستان از کار بیوفتند همچنین برق بیش از حد می تواند، باتری شما را کم کم از بین ببرد.

اگه مفیده ببین!  اصول مراقبت از خودرو

سولفات باتری:

صفحات سربی موجود در باتری خودرو می تواند با مواجه بیش از با گرما سولفاته شوند.

مایع باتری:

مایع موجود در باتری ها برای عملکرد ایمن و کارآمد بسیار مهم است. در طول تابستان دما می تواند به 70 درجه سلسیوس یا حتی بالاتر برسد، و باعث تبخیر شدن مایع شود.

در طول ماه های تابستان، باتری شما تحت فشار روزانه از گرمای زیاد قرار می گیرد. در آب و هوای گرم شدید، طول عمر یک باتری ماشین می تواند از 12 ماه هم کوتاه تر باشد.

باتری به باتری(یک نکته آموزشی)

اگر به هر دلیلی چه در هوای سرد و یا گرم باتری شما خالی شده بود(باتری خوابیده) می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

روش صحیح باتری به باتری

(مهم: قبل از انجام هر کاری انگشتر و یا اشیاء فلزی را از دست و انگشتان خود خارج کنید؛ مطمئن شوید که مشکل از باتری است.)

برای انجام اتصال باتری به باتری در خودرو، به کابل و یک وسیله نقلیه دیگری با باتری در حال کار نیاز دارید.

مراحل باتری به باتری کردن

1. وسیله نقلیه در حال کار را به ماشینتان که باتری اش مرده پارک کنید.

2. کاپوت هر دو خودرو را باز کرده و محل باتری ها را پیدا کنید. 

3. کابل قرمز (مثبت) را بردارید و یک سر آن را به قطب مثبت باتری مرده وصل کنید.

4. سر دیگر کابل قرمز را به قطب مثبت باتری(ترمینال) در حال کار وصل کنید. 

5. کابل سیاه (منفی) را بردارید و یک سر آن را به قطب منفی باتری در حال کار وصل کنید. 

6. انتهای دیگر کابل مشکی را به یک سطح فلزی رنگ نشده روی ماشین وصل کنید که باتری مرده است، مانند پیچ، دور از باتری باشد. 

7. وسیله نقلیه در حال کار را روشن کنید و بگذارید چند دقیقه کار کند تا باتری مرده شارژ شود. 

8. ماشین را خاموش روشن کنید. اگر روشن شد، بگذارید مدتی کار کند تا مطمئن شوید که شارژ کامل شده است.

 

اگر در مورد نحوه انجام این روش مطمئن نیستید، بهتر است از یک مکانیک حرفه ای یا خدمات امداد جاده ای کمک بگیرید. بخاطر داشته باشید در ماشین های جدیدتر احتمال اینکه  کامپیوتر خودرو در هنگام باطری به باطری کردن صدمه ببیند وجود دارد لذا باید از جامپ استارت استفاده کنید. همچنین اگر مجبور به این شدید که باتری به باتری کنید بهترین روش آن است که باتری سالم رو از وسیله نقلیه سالم بیرون بیاورید تا به ماشین سالم و باتریش آسیبی وارد نشود.

نتیجه

ترکیب دمای سرد زمستان و گرم تابستان با هم تاثیر مخربی ایجاد می کند که می تواند باتری ماشین شما را در هوای سرد از پا بیندازد. به همین دلیل ضروری است که تعمیر و نگهداری در ماه های پاییز و زمستان قبل از افزایش دما انجام شود. در همین زمینه مقاله طول عمر باتری در همین سایت می تواند به شما کمک کند.

پارت لوکس با مقاله دیگری با عنوان نکات نگهداری خودرو نیز با شما همراه است.

مترجم: مهسا رضوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *