نگهداری خودرو

جعبه فیوز پراید

جعبه فیوز پراید

نقش حیاتی جعبه فیوز در پراید

وظیفه جعبه فیوز پراید، حفظ و نگهداری از تجهیزات الکتریکی این خودرو است و نقشی اساسی را ایفا می‌کند. به بررسی جامع این جعبه، از راهنمای آن تا نحوه عملکرد و آموزش تعویض فیوزها می‌پردازیم. همراهی شما تا انتهای مقاله یاری‌گر ما خواهد بود. اگر در این زمینه تخصص یا تجربه‌ای دارید، خوشحال می‌شویم آن را از طریق بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

جعبه فیوز، پناهگاه تمام فیوزهای پراید

تمام فیوزهای پراید در جعبه فیوز این خودرو جای گرفته‌اند. نقشه فیوز در تمامی مدل‌های پراید موجود است و تفاوت چندانی بین آنها مشاهده نمی‌شود. محل استقرار این جعبه در اکثر پرایدها، در سمت چپ غربیلک فرمان است. این مکان یابی به منظور سهولت دسترسی راننده در صورت بروز هرگونه مشکل و نیاز به تعویض فیوزهای سوخته، تعبیه شده است.

‌‌

فیوز چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

فیوز قطعه‌ای الکتریکی است که به منظور حفاظت از مدارهای الکتریکی در برابر افزایش غیرمجاز جریان برق به کار می‌رود. زمانی که مدار تحت جریان بار بالا و غیرطبیعی (اضافه‌جریان بیش از مقدار نوشته شده روی فیوز) قرار می‌گیرد، فیوز با قطع جریان برق، از آسیب به قطعات مدار و یا اشخاصی که با آن در تماس هستند، جلوگیری می‌کند.

‌‌

حفاظت از سیستم‌های الکتریکی خودرو با فیوز:

خودروها با توجه به به مدل و زمان ساخت، دارای سیستم‌های الکتریکی زیادی می‌باشند که در برابر جریان‌های بیش از اندازه مجاز محافظت می‌شوند. این حفاظت توسط فیوزها انجام می‌شود. برای پیدا کردن فیوز مورد نظر خود می‌توانید از نقشه فیوز موجود در دفترچه راهنمای خودرو استفاده کنید. هنگامی که هر کدام از تجهیزات برقی خودرو از کار افتاده باشند، احتمال سوختن فیوز مربوط به آن بخش وجود دارد.

تعداد فیوزها در خودروها:

تعداد فیوزها در خودروها متفاوت است و از 10 تا 100 فیوز متغیر است. تعداد فیوزها در خودروهای سنگین بیشتر از خودروهای سبک است، در خودروهای سبک بین ۱۰ تا ۳۰ عدد می‌باشد. در ادامه این مقاله به بررسی علل سوختن فیوزها خواهیم پرداخت.

چرا فیوز می‌سوزد؟

به طور کلی، نوسانات مخرب در جریان برق (جریان و ولتاژ نامناسب) سبب سوختن فیوز می‌شود. برخی از دلایل رایج سوختن فیوز عبارتند از:

  • خرابی دینام و استفاده از قطعات غیراستاندارد
  • پیوست نامناسب تجهیزات جانبی به اتومبیل
  • اتصال مستقیم و بدون اصول ادوات برقی به ماشین

نحوه عملکرد فیوز:

فیوزها انواع مختلفی دارند و به تبع آن، مکانیزم عملکردی آنها نیز متفاوت است. فیوزهای مورد استفاده در خودروها از نوع المان ذوب‌شونده هستند.

فیوزها دارای نواری فلزی می‌باشند که درون یک محفظه نارسانا به همراه جرقه‌گیر قرار داده شده‌اند. زمانی که جریان بیش از حد مجاز از فیوز عبور می‌کند، این نوار فلزی ذوب شده و در نتیجه مسیر جریان برق قطع می‌شود.

‌‌‌

فیوز قفل مرکز پراید:

فیوز قفل مرکزی پراید، بخشی از سیستم الکتریکی خودرو است که از مدار قفل مرکزی در برابر اضافه جریان و اتصال کوتاه محافظت می‌کند. این فیوز در جعبه فیوز خودرو قرار دارد و معمولاً با علامت “P”  یا “Central Lock” مشخص شده است.

هنگامی که جریان بیش از حد مجاز از مدار قفل مرکزی عبور کند، فیوز ذوب شده و مدار را قطع می‌کند. این امر از آسیب دیدن اجزای الکتریکی قفل مرکزی مانند موتورها، رله‌ها و سوئیچ‌ها جلوگیری می‌کند.

هنگامی که جریان بیش از حد مجاز از مدار قفل مرکزی عبور کند، فیوز ذوب شده و مدار را قطع می‌کند. این امر از آسیب دیدن اجزای الکتریکی قفل مرکزی پراید مانند موتورها، رله‌ها و سوئیچ‌ها جلوگیری می‌کند.

‌‌‌

‌‌‌‌‌‌

علائم خرابی فیوز قفل مرکزی پراید:

  • قفل شدن یا باز نشدن درب‌ها با استفاده از ریموت یا دکمه‌های داخل خودرو؛
  • روشن نشدن چراغ‌های راهنما هنگام قفل یا باز کردن درب‌ها با ریموت؛
  • کار نکردن قفل صندوق عقب؛
  • وزوز یا صدای تق تق از قفل‌ها.
اگه مفیده ببین!  چک لیست سفر با خودرو

نحوه تعویض فیوز قفل مرکزی پراید انژکتوری:

  1. جعبه فیوز را پیدا کنید. جعبه فیوز پراید معمولاً در زیر داشبورد، سمت چپ فرمان قرار دارد.
  2. دفترچه راهنمای خودرو را برای یافتن محل دقیق فیوز قفل مرکزی بررسی کنید.
  3. درب جعبه فیوز را باز کنید.
  4. از انبر فیوز (که معمولاً داخل جعبه فیوز قرار دارد) برای برداشتن فیوز قفل مرکزی استفاده کنید.
  5. فیوز جدید را با فیوز هم‌جنس و هم‌آمپر (معمولاً 30 آمپر) جایگزین کنید.
  6. درب جعبه فیوز را ببندید.

فیوز برق پشت آمپر پراید:

فیوز برق پشت آمپر پراید، بخشی از سیستم الکتریکی خودروی پراید است که از مدارهای مختلف پشت آمپر مانند نشانگرهای داشبورد، چراغ‌های هشدار، سیستم صوتی و تهویه مطبوع در برابر اضافات جریان و اتصالات کوتاه محافظت می‌کند. این فیوز در جعبه فیوز پراید قرار دارد و با علامت “F” یا “Instrument Panel”  برای شما مشخص شده است.

علائم خرابی فیوز برق پشت آمپر پراید:

  • خاموش شدن یا کم‌نور شدن نشانگرهای داشبورد مانند؛ سرعت سنج، دورسنج، نشانگر دمای آب و نشانگر سطح بنزین؛
  • کار نکردن چراغ‌های هشدار مانند؛ چراغ چک موتور، چراغ کمربند ایمنی و چراغ‌های راهنمای پراید؛
  • قطع شدن به صورت ناگهانی سیستم صوتی یا تهویه مطبوع پراید؛
  • بوی دود یا سوختگی از پشت آمپر پراید.

فیوز شیشه بالابر پراید

فیوز شیشه بالابر پراید، بخشی از سیستم الکتریکی خودرو است که از مدار شیشه بالابر در برابر اضافه جریان و اتصال کوتاه محافظت می‌کند. این فیوز در جعبه فیوز خودرو قرار دارد و معمولاً با علامت “W” یا “Window” و به طور خاص برای شیشه مورد نظر (مثلاً “W Front Right” برای شیشه بالابر جلوی سمت راست) مشخص شده است.

علائم خرابی فیوز شیشه بالابر پراید:

  • کار نکردن یکی از یا همه شیشه‌های بالابر؛
  • بالا و پایین شدن شیشه بالابر به صورت نامنظم یا با سرعت کم.

 ‌‌

راهنمای جعبه فیوز پراید شامل تمامی مدل‌ها (راهنمای جعبه فیوز پراید صبا):

حرف :A مرتبط با CNG ظرفیت ۱۰ آمپر، عملکرد: مراقبت از مدارهای سیستم گاز؛

حرف B: مرتبط با برف پاک‌ کن پراید، ظرفیت ۱۵ آمپر، عملکرد: مراقبت از مدارهای الکتریکی برف پاک کن و شیشه شوی پراید؛

حرف C: مرتبط با چراغ مه شکن پراید، ظرفیت ۲۰ آمپر، عملکرد: مراقبت از مدارهای چراغ‌های مه شکن پراید؛

حرف D: مرتبط با فن خنک کننده، ظرفیت ۴۰ آمپر، عملکرد: مراقبت از مدارهای فن خنک کننده موتور پراید؛

حرف E: مرتبط با دمنده‌ هوا و بخاری پراید، ظرفیت مناسب دمنده هوا در تمامی مدل‌ها ۲۰ آمپر، ظرفیت مناسب بخاری در مدل‌ پراید انژکتوری جدید ۱۵ آمپر، عملکرد: مراقبت از مدارهای پنکه خنک کننده و دستگاه تهویه هوا و همچنین مدارهای بخاری پراید؛

حرف F: مرتبط با شیشه برقی پراید، ظرفیت ۳۰ آمپر، عملکرد: مراقبت از مدارهای کلید شیشه برقی پراید؛

حرف G: مرتبط با بخش موتور پراید، ظرفیت در تمامی مدل‌ها ۱۰ آمپر، ظرفیت در مدل انژکتوری ۵ آمپر، ظرفیت در مدل انژکتوری بهبود یافته ۱۰ آمپر، عملکرد: مراقبت از مدارهای دستگاه مولد برق پراید (آلترناتور) و مدارهای پمپ بنزین؛

حرف H: مرتبط با بخش وسایل سنجش، ظرفیت ۱۰ آمپر، عملکرد: مراقبت از مدارهای الکتریکی گیج‌ها و درجه‌ها، لامپ‌های هشداردهنده و چراغ راهنما؛

حرف I: فیوز گرم‌ کن عقب پراید، ظرفیت ۱۵ آمپر، عملکرد، مراقبت از مدارهای گرم کن شیشه برقی پراید؛

حرف J: مرتبط با سیستم توقف پراید، ظرفیت ۱۵ آمپر، عملکرد: مراقبت از مدارهای الکتریکی بوق و چراغ‌های استپ عقب پراید؛

حرف K: مرتبط با چراغ خطر، ظرفیت ۱۵ آمپر، عملکرد: مراقبت‌ از مدارهای چراغ‌های هشدار خطر، ساعت و چراغ پراید؛

حرف L: مرتبط با اتاق پراید، ظرفیت ۱۰ آمپر، عملکرد: مراقبت از مدارهای الکتریکی سیستم صوتی، لامپ‌ها، چراغ‌های داخل و چراغ‌های صندوق عقب پراید؛

حرف M: مرتبط با چراغ خطر، ظرفیت ۱۵ آمپر، عملکرد: مراقبت از چراغ‌های راهنمای جلو، چراغ خطر، چراغ نمره و چراغ های کوچک جلو پراید؛

حرف N: مرتبط با فیوز EGI، ظرفیت ۱۰ آمپر، عملکرد: مراقبت از مدارهای مرتبط و ورودی به ECU پراید (خود‌روهای انژکتوری)؛

حرف O: مرتبط با فندک پراید، ظرفیت ۱۵ آمپر، عملکرد: مراقبت از مدارهای الکتریکی فندک، ساعت و آنتن پراید؛

حرف P: مرتبط با فیوز قفل مرکزی پراید، ظرفیت ۳۰ آمپر، عملکرد: محافظت از مدارهای الکتریکی قفل مرکزی پراید؛

حرف Q: فیوز کانکتور عیب یاب پراید.

جدول راهنمای جعبه فیوز پراید

همانطور که اول مقاله ذکر کردیم، پراید تجهیزات الکتریکی مختلفی دارد و هرکدام از آن‌ها دارای جریان مخصوص خود هستند. در ادامه این مقاله به شرح وظایف هر یک از فیوزهای موجود در جعبه فیوز پراید و همچنین نحوه تعویض آنها خواهیم پرداخت.

  • این جدول مرتبط با سیستم فیوز پراید مدل مجهز به سیستم انژکتوری بهبود یافته می‌باشد.
اگه مفیده ببین!  نکات شستشوی خودرو در منزل
  موقعیت ظرفیت مدارهایی که تحت مراقبت قرار دارند رنگ
A CNG 10 آمپر

سیستم گاز

قرمز
B برف پاک کن 15 آمپر برف پاک کن و شیشه شوی آبی
C چراغ مه شکن 20 آمپر چراغ‌های مه شکن زرد
D فن خنک کننده 40 آمپر فن خنک کننده موتور نارنجی
E دمنده هوا تمامی مدل‌ها 20 آمپر پنکه خنک کننده-دستگاه تهویه هوا زرد
بخاری انژکتوری جدید 15 آمپر تهویه هوا-بخاری آبی
F شیشه برقی 30 آمپر کلید شیشه برقی سبز
G 

 

موتور تمامی مدل‌ها 10 آمپر دستگاه مولد برق (آلترناتور) قرمز
انژکتوری 5 آمپر دستگاه مولد برق (آلترناتور)
انژکتوری بهبود یافته 10 آمپر دستگاه مولد برق (آلترناتور) و پمپ بنزین
H وسایل سنجش 10 آمپر گیج‌ها و درجه‌ها، لامپ‌های هشدار دهنده و چراغ راهنما آبی
I گرم کن عقب 15 آمپر گرمکن شیشه برقی آبی
J توقف 15 آمپر بوق و چراغ‌های استپ عقب آبی
K خطر 15 آمپر چراغ‎‌های هشدار خطر-ساعت و چراغ آبی
L اتاق 10 آمپر سیستم صوتی، لامپ‌ها-چراغ‌های داخل-چراغ‌های صندوق عقب قرمز
M چراغ خطر 15 آمپر چراغ‌های راهنمای جلو، چراغ خطر-چراغ خطر-چراغ نمره-چراغ‌های کوچک جلو آبی
N فیوز EGI 10 آمپر مدارهای مرتبط و ورودی به ECU (خودروهای انژکتوری) قرمز
O فندک 15 آمپر فندک، ساعت، آنتن آبی
P قفل مرکزی 30 آمپر قفل مرکزی سبز
Q کانکتور عیب یاب

 ‌

تعویض فیوز پراید: راهنمای گام به گام

سوختن فیوزها، پدیده‌ای رایج در جعبه فیوز پراید:

فیوزهای تعبیه شده در جعبه فیوز پراید صبا، در اثر عبور جریان بیش از حد، عمل کرده و اصطلاحاً می‌سوزند. در این شرایط، تعویض فیوز سوخته ضروری است. برای مثال، فرض کنید نسبت به خرابی فیوز چراغ جلو پراید مشکوک هستید. اولین راهکار برای تشخیص فیوز سوخته از سالم، بازرسی چشمی است.

تشخیص فیوز سوخته با روش‌های مختلف:

بازرسی چشمی: اگر فیوز شیشه‌ای و مستطیلی شفاف باشد، می‌توانید با نگاه کردن به آن، متوجه سوختگی فیوز شوید.

استفاده از آوومتر یا مالتی‌متر: در صورت شفاف نبودن فیوز، می‌توانید از آوومتر یا مالتی‌متر برای تست فیوز استفاده کنید. برای این کار، دو سر مالتی‌متر را به دو سر فیوز چراغ جلو پراید وصل کنید. برای اطمینان از اتصال برقرار و سلامت فیوز باید چراغ تست روشن شود و یا صدای بوق به گوش برسد. در غیر این صورت، فیوز دچار مشکل شده و باید تعویض شود.

تجهیزات الکتریکی پراید

پراید مجهز به تجهیزات الکتریکی متعددی از جمله برف‌پاک‌کن‌ها، فن رادیاتور، پمپ بنزین، کیلومترشمار، فندک، قفل مرکزی، ECU، فلاشر، ترمز، چراغ‌ها، سیستم صوتی و بالابر شیشه است.

نکات کلیدی هنگام تعویض فیوز:

خاموش کردن خودرو و تجهیزات الکتریکی: قبل از هر کاری، خودرو و تمام تجهیزات الکتریکی آن را خاموش کنید.

استفاده از انبرک مخصوص: برای بیرون کشیدن فیوز از انبرک مخصوص که در جعبه فیوز تعبیه شده است، استفاده کنید.

انتخاب فیوز باکیفیت: به خاطر داشته باشید که فیوزهای باکیفیت پایین، علی‌رغم قیمت ارزان‌تر، در درازمدت به لحاظ فنی و اقتصادی به صرفه نیستند.

رعایت جریان اسمی فیوز: جریان اسمی هر فیوز روی آن نوشته شده است. به هیچ وجه از فیوز با جریان بالاتر از حد مجاز استفاده نکنید.

همراه داشتن فیوز یدک: همیشه تعدادی فیوز یدک به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز، بتوانید از آنها استفاده کنید.

یافتن منشاء خرابی: قبل از تعویض فیوز، حتماً منشاء خرابی یا سوختگی آن را پیدا و برطرف کنید. در غیر این صورت، فیوز جدید نیز به سرعت خواهد سوخت.

اطمینان از سفت بودن اتصالات: پس از تعویض فیوز، از سفت بودن اتصالات آن اطمینان حاصل کنید.

خطرات استفاده از سیم به جای فیوز

استفاده از سیم به جای فیوز که توسط برخی رانندگان و مکانیک‌ها انجام می‌شود، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. با حذف فیوز، عنصر حفاظتی مدار از بین رفته و در صورت بروز هرگونه ایراد در مدار، احتمال آسیب‌دیدگی تجهیز اصلی به شدت افزایش می‌یابد.

‍‌

تجهیزات الکتریکی پراید و نقش فیوزها

پراید یکی از پرشمارترین خودروهای خیابان‌های ایران است که علی‌رغم انتقادات فراوان و توقف تولید، همچنان در جاده‌ها و خیابان‌ها حضور پررنگی دارد. این خودرو مجهز به تجهیزات الکتریکی متعددی از جمله برف‌پاک‌کن‌ها، فن رادیاتور، پمپ بنزین، کیلومترشمار، فندک، قفل مرکزی، ECU، فلاشر، ترمز، چراغ‌ها، سیستم صوتی و بالابر شیشه است.

در صورت بروز هرگونه خطا در مدارات الکتریکی این قطعات و عبور جریان از مقدار اسمی، فیوزهای مربوطه عمل کرده و سلامت مدار تضمین می‌شود.

با مطالعه این مقاله، می‌توانید به اطلاعات کاملی در خصوص تعویض فیوز پراید و نقش حیاتی آن در حفظ سلامت تجهیزات الکتریکی این خودرو دست پیدا کنید.

نتیجه‌گیری:

فیوزها نقش حیاتی در حفظ سلامت تجهیزات الکتریکی خودرو دارند. مطالعه این مقاله اطلاعات کاملی در خصوص تعویض فیوز پراید و نقش آن در حفظ سلامت تجهیزات الکتریکی این خودرو ارائه می‌دهد.

نکات کلیدی:

  • همیشه تعدادی فیوز یدک به همراه داشته باشید.
  • قبل از تعویض فیوز، منشاء خرابی یا سوختگی آن را پیدا و برطرف کنید.
  • از استفاده از سیم به جای فیوز جدا خودداری کنید.

نویسنده: پدرام مسکرها

3 نظر در “جعبه فیوز پراید

  1. نجفی گل گفت:

    چه مطلب مفصل و مفیدی نوشتید.
    کاملا کاربردیه

  2. کرمی گفت:

    درباره
    راهنمای جعبه فیوز خودرو‌ی پراید، بیشتر بنویسید. لطفن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *