نگهداری جلوبندی, وبلاگ

سیستم تعلیق خودرو + سوالات متداول

سیستم تعلیق خودرو- پارت لوکس

فهرست مطالب

جهت مشاوره رایگان + اطلاع از میزان سرمایه برای دریافت نمایندگی و عامل فروش + اطلاع از درصد تخفیف خرید عمده با شماره زیر تماس بگیرید:

مدیر بازرگانی: 09152505090

تمامی قطعات شرکت با بالاترین کیفیت ممکن تولید می شود + 1 سال گارانتی +  خدمات پس از فروش با پشتیبانی قوی.

.

.

سیستم تعلیق خودرو چیست و چه می‌کند؟

سیستم تعلیق خودرو شامل لاستیک‌های چرخ، فنرها، کمک‌فنرها و اتصالاتی می شود که خودرو را به چرخ‌های آن متصل می‌کند و امکان حرکت نسبی بین آن‌ها و جاده را فراهم می‌کند. سیستم تعلیق در خودرو بین قاب شاسی و جاده قرار دارد. وظایف اصلی سیستم تعلیق عبارتند از حفظ تماس خودرو با جاده، به ‌حداکثر رساندن عملکرد کلی یک خودرو هنگام حرکت در جاده، کمک به جذب دست‌اندازها در جاده، فراهم‌ساختن سواری ایمن و راحت و درنتیجه  افزایش کیفیت سواری.

سیستم تعلیق همچنین از خودِ وسیلۀ نقلیه و هرگونه بار یا چمدان در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کند. طراحی سیستم تعلیق در جلو و عقب خودرو می‌تواند متفاوت باشد.

به زبان ساده، سیستم تعلیق بخشی از خودرو است که بیشتر نیروهایی را که خودرو هنگام رانندگی در جاده دریافت می‌کند، خنثی می‌کند و اتاق را ساکت و آرام نگه می‌دارد. از سنگ‌های کوچک گرفته تا چاله‌های بزرگ در جاده، سیستم تعلیق می‌تواند این مشکلات را برطرف کند. درک عوام از وظیفه سیستم تعلیق، ایجاد محیطی آرام و ملایم به هنگام عبور از برآمدگی‌ها یا چاله‌هاست. اما واقعیت این است که وظایف به مراتب بیشتری برعهدۀ آن است.  اکنون ببینیم سیستم تعلیق چه کارهای دیگری انجام می‌دهد؟

سیستم تعلیق خودرو چگونه کار می‌کند؟

سیستم تعلیق خودرو بر اساس اصل اتلاف انرژی کار می‌کند که شامل تبدیل نیرو به گرما می‌شود؛ در نتیجه تأثیری که نیرو ایجاد می‌کند، از بین می‌رود. برای رسیدن به این هدف از فنرها، ضربه‌گیرها و کمک‌فنرها استفاده می‌شود. فنر انرژی را ذخیره می‌کند در حالی که کمک‌فنر و ضربه‌گیر آن را به گرما تبدیل می‌کنند.

به‌طور خلاصه، سیستم تعلیق خودرو شبکه‌ای محافظ از اجزای گوناگون مانند فنرها، کمک‌فنرها و ضربه‌گیرهاست. سیستم تعلیق خودرو به شما کمک می‌کند تا با جذب انرژی ناشی از دست‌اندازهای مختلف جاده و سایر ضربات جنبشی، رانندگی ایمن و روانی را تجربه کنید. به‌علاوه، این سیستم با افزایش اصطکاک میان لاستیک‌ها و جاده تلاش می‌کند تا تماس میان این دو به حداکثر مقدار خود برسد.

برای درک کامل عملکرد سیستم تعلیق خودرو  باید بدانید که اگر خودرو فاقد این بخش بود، چه اتفاقی می‌افتاد.

هنگام رانندگی در جاده، لاستیک‌های خودرو به‌طور طبیعی بر روی سطوح ناهموار و دست‌اندازهای مختلف می‌چرخند. این سطوح در تعامل با چرخ‌های خودرو هر بار نیرویی به خودرو وارد می‌کنند. به حکم قوانین فیزیک هر نیرویی که بر جسم وارد می‌شود دارای بزرگی و جهت است.

چرخ‌های خودرو در برخورد با دست‌اندازها به ناچار با زاویه عمودی (نسبت به سطح جاده) به سمت بالا و پایین نوسان می‌کنند. البته، دست‌اندازهای کوچک انرژی جنبشی عمودی چندانی به خودرو منتقل نمی‌کنند. اما سطوح ناهموار بزرگ می‌توانند مقدار زیادی انرژی منتقل کنند.

اگر خودرو سیستم تعلیق نمی‌داشت، تمام این انرژی به قاب خودرو منتقل می‌شد. این نوع انتقال انرژی در بهترین حالت می‌تواند برای راننده ایجاد ناراحتی کند. علاوه بر این، خودرو ممکن است کنترل خود را در جاده از دست بدهد، که باعث می‌شود چرخ‌ها پرش کنند و سپس به سطح جاده برگردند.

سیستم تعلیق خودرو:

  • انرژی منتقل شده از چرخ‌ها را جذب می‌کند.
  • به اتاق خودرو کمک می‌کند تا حتی هنگام راندن در جاده‌های پردست‌انداز، نسبتاً به ملایمت حرکت کند.

هر دو مؤلفه اصلی ذکرشده در بالا نقش مهمی در این فرایند دارند. کمک‌فنرها یا ضربه‌گیرها، تکانه‌ها و انرژی جنبشی ناشی از آن‌ها را به‌جای انتقال آن  به درون خودرو به خود جذب می‌کنند.

در همین حال، فنرهای متصل به سیستم تعلیق خودرو جمع می‌شوند و کش می‌یابند تا اتلاف این انرژی جنبشی را کنترل کنند. فنرها همچنین از بالا و پایین رفتن بیش از حد سیستم تعلیق جلوگیری می‌کنند.

این دو جزء در کنار هم باعث می‌شوند خودرو هنگام رانندگی نسبتاً نرم و یکدست عمل کنند.

چرا سیستم تعلیق خودرو بسیار مهم است؟

هر خودرو مدرنی به دلیل مزایای سیستم تعلیق به چنین سیستمی مجهز است. ایم مزایا عبارتند از

  • سیستم تعلیق، سطح تماس بین لاستیک‌های خودرو و جاده را به حداکثر می‌رساند. با به حداکثر رسیدن این سطح تماس و در نتیجه اصطکاک میان لاستیک و سطح جاده می‌توانید خودرو را باثبات بیشتری هدایت کنید و رانندگی راحت‌تری را تجربه کنید. هرچه تماس لاستیک‌های شما با جاده بیشتر باشد، می‌توانید ایمن‌تر و مطمئن‌تر رانندگی کنید.
  • سیستم تعلیق خودرو همچنین راحتی بیشتری فراهم می‌کند. با محدود کردن انرژی جنبشی انتقال‌یافته به اتاق در اثر ناهمواری‌های سطح جاده مانند دست‌اندازها، ضربه بسیار کمتری را تجربه خواهید کرد و سرنشینان خودرو نیز از سواری نرم‌تری لذت خواهند برد.
  • علاوه بر این، سیستم تعلیق می‌تواند به افزایش عمر و دوام خودرو کمک کنند. قطعات وسیله نقلیه شما در گذر زمان با محدودکردن میزان انتقال انرژی از دست‌اندازها و چاله‌های جاده فشار بسیار کمتری را تحمل می‌کنند. بنابراین، سایر اجزای خودرو دوام بیشتری خواهند داشت.

سیستم تعلیق خودرو چگونه کار می‌کند؟

سیستم تعلیق بر اساس اصل اتلاف انرژی کار می‌کند که شامل تبدیل نیرو به گرما می‌شود؛ در نتیجه، تأثیری که نیرو ایجاد می‌کند از بین می‌رود. برای رسیدن به این هدف از فنرها، ضربه‌گیرها و کمک‌فنرها استفاده می‌شود. فنر انرژی را ذخیره می‌کند در حالی که کمک‌فنر و ضربه‌گیر آن را به گرما تبدیل می‌کنند.

اگه مفیده ببین!  علائم خرابی طبق پراید

وظیفۀ سیستم تعلیق خودرو هموارکردن رانندگی و افزایش میزان تسلط شما بر خودرو است. به‌طور خاص، سیستم تعلیق اصطکاک بین لاستیک‌ها و جاده را به حداکثر می‌رساند، ثبات فرمان میسر می‌شود و می‌توان خودرو را به خوبی در اختیار داشت.

اگر جاده‌ها کاملاً هموار و عاری از بی‌نظمی بودند، نیازی به سیستم تعلیق نبود. اما واقعیت به کلی متفاوت است. حتی بزرگراه‌های تازه آسفالت‌شده ناهمواری‌های ظریفی دارند که می‌توانند با چرخ‌های خودرو در تعامل باشند.

همین ناهمواری‌ها هستند که به چرخ‌ها نیرو وارد می‌کنند. همان طور که پیش‌تر گفته شد، همه نیروها هم بزرگی دارند و هم جهت. وجود دست‌انداز باعث می‌شود چرخ در جهت عمود بر سطح جاده به سمت بالا و پایین حرکت کند. و بزرگی نیرو به این بستگی دارد که آیا چرخ با یک برآمدگی بزرگ برخورد کند یا لکه‌ای کوچک. در هر صورت، چرخ خودرو هنگام عبور از یک ناهمواری تکان شدیدی در جهت عمودی تجربه می‌کند.

بدون وجود ساختاری مداخله‌گر، تمام  نیروی عمودی چرخ و انرژی حاصل از آن  به قاب شاسی منتقل می‌شود که در همان جهت حرکت می‌کند. در چنین شرایطی، ممکن است تماس چرخ‌ها با جاده به‌طور کامل قطع شود. البته تحت نیروی گرانش رو به پایین، چرخ‌ها دوباره به سطح جاده برخورد می‌کنند.

آنچه خودرو نیاز دارد سیستمی است که نیروی عمودی چرخ را جذب کند و به بدنه و قاب شاسی اجازه دهد بدون مزاحمت حرکت کنند و  در عین حال، چرخ‌ها در همه حال تماس خود با دست‌اندازها را از دست ندهند.

مطالعه نیروهایی که روی یک خودروی متحرک کار می‌کنند، دینامیک وسیله نقلیه نامیده می‌شود، و باید برخی از این مفاهیم را بدانید تا دریابید چرا وجود سیستم تعلیق اصولاً ضروری است.

سیستم تعلیق خودرو از بخش‌های زیر تشکیل شده است:

  • چرخ‌ها: تنها بخش از سیستم تعلیق هستند که با زمین تماس دارند.
  • فنرهای مارپیچ: بخشی از سیستم تعلیق که ضربه را هنگام برخورد خودرو به دست‌اندازها جذب می‌کنند.
  • کمک‌فنر: این قطعه برای کاهش بیشتر ضربات ناشی از دست‌اندازها یا چاله‌ها از فنر مارپیچ را پشتیبانی می‌کند.
  • میله‌ها: این قطعات در همکاری با یکدیگر بخش‌های مختلف سیستم تعلیق را به هم متصل می‌کنند.
  • اتصالات/ بلبرینگ‌ها/بوش‌ها: این قطعات به اجزای خاصی از سیستم تعلیق اجازه می‌دهند تا حرکات رفت و برگشتی انجام دهند.

قطعات سیستم تعلیق کدام‌اند؟

قطعات سیستم تعلیق عبارتند از

  • چرخ‌ها: تنها بخش از سیستم تعلیق هستند که با زمین تماس دارند.
  • فنرهای مارپیچ: بخشی از سیستم تعلیق که ضربه را هنگام برخورد خودرو به دست‌اندازها جذب می‌کنند.
  • کمک‌فنر.
  • میله‌ها.
  • اتصالات/ بلبرینگ‌ها/بوش‌ها.

چگونه در می‌یابید که سیستم تعلیق آسیب دیده است؟

یک روش آسان برای بررسی سیستم تعلیق، آزمون پرش است. کافی است تمام وزن خود را روی کاپوت خودرو فشار دهید. خودرو را رها کنید و تعداد دفعات پرش بشمارید. اگر این تعداد بیش از سه بار بود، کمک‌فنرهای شما مشکل دارد.

وقتی خودرویی مشکل سیستم تعلیق دارد به چه معناست؟

علائم هشداردهنده سیستم تعلیق بدین قرار است که برخی از علائم رایج که نشان می‌دهد سیستم تعلیق خودرو شما به کمی مراقبت نیاز دارد، عبارتند از ادامه‌یافتن پرش پس از برخورد با دست‌اندازها یا فرونشستن هنگام ترمزگیری، رانده‌شدن یا کشیده‌شدن به یک طرف هنگام پیچیدن به چپ و راست، یک طرف خودرو پارک شده پایین‌تر از طرف دیگر نشسته است.

چرا به سیستم تعلیق نیاز داریم؟

وظیفۀ سیستم تعلیق خودروی شما هموارکردن رانندگی و افزایش میزان تسلط شما بر خودرو است. به طور خاص، سیستم تعلیق اصطکاک بین لاستیک‌ها و جاده را به حداکثر می‌رساند، ثبات فرمان میسر می‌شود و می‌توان خودرو را به خوبی در اختیار داشت.

آیا سیستم تعلیق می‌تواند روی فرمان تأثیر بگذارد؟

اگر خودرو شما، به خصوص در سرعت کم،  به سختی هدایت می‌شود ممکن است مشکلی در سیستم تعلیق وجود داشته باشد. از آنجا که فرمان خودرو با سیستم تعلیق مرتبط است و این دو برای انجام کارهای مربوط به یکدیگر متکی هستند، توجه به فرمان مهم است چون از طریق آن  خودرو را کنترل می‌کنید.

رفع سیستم تعلیق چقدر طول می‌کشد؟

سیستم تعلیق خودرو از قطعات متعددی تشکیل شده است. در حالی که تعمیر آن ممکن است از چند ساعت تا یک روز کامل طول بکشد، باید انتظار داشته باشید که مبالغ بالایی برای انجام این کار هزینه کنید.

سیستم تعلیق پیش از آن که نیاز به تعمیر داشته باشد، چه مدت دوام می‌آورد؟

در هر دو شرایط عادی و نامطلوب، تقریباً هر بخش از سیستم تعلیق ممکن است آسیب ببیند و فرسوده شود، اما اکثر این قطعات باید قبل از نیاز به تعمیر  بین 80000 تا 130000  کیلومتر دوام بیاورند.

چگونه می‌توانم بفهمم که آیا نیاز به تعویض یا تعمیر سیستم تعلیق دارم؟

علائم فرسودگی سیستم تعلیق عبارتند از

  • صداهای ترق و تروق ناشی از به‌هم‌خوردن قطعات فلزی هنگام برخورد به دست‌انداز.
  • بالا و پایین شدن‌های شدید هنگام سواری.
  • سایش نامنظم تایرها.
  • ارتعاشات قابل توجه هنگام رانندگی.
  • عملکرد نامنظم سیستم ترمز.
  • نشت مایع.
  • سایش نامنظم تایر.

در صورتی که نیاز به خرید کمک فنر پیدا کردید می توانید از طریق سایت پارت لوکس اقدام نمایید و با قیمت رقابتی درب منزل تحویل بگیرید.

اگر سیستم تعلیق خودرو را اصلاح نکنید چه اتفاقی می‌افتد؟

این بی‌توجهی توصیه نمی‌شود. فنر آسیب‌دیده یا فروریخته می‌تواند باعث افتادگی خودرو به یک سمت و ایجاد سروصدا شود و بر هم‌سویی چرخ‌ها تأثیر بگذارد. در حالی که هنوز می‌توانید رانندگی کنید، سواری سختی را تجربه خواهید کرد و کنترل خودرو در مواقع اضطراری دشوار خواهد بود. به‌علاوه، برآمدگی‌ها می‌توانند به سایر قسمت‌های خودرو آسیب برسانند.

سیستم تعلیق معیوب چه تأثیری می‌تواند داشته باشد؟

با سیستم تعلیق معیوب، اغلب هنگام چرخاندن خودرو به چپ یا راست احساس می‌کنید خودرو به آن سمت «کشیده» می‌شود. این اساساً بدان معناست که کمک‌فنرها دیگر بدنۀ خودرو را در برابر نیروی گریز از مرکز چرخش ثابت نگه نمی‌دارند و این خطر واژگونی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این‌ها لاستیک در معرض سایش غیریکنواخت قرار خواهند گرفت.

 بهترین نوع سیستم تعلیق چیست؟

سیستم‌های مالتی لینک و جناغی دوگانه، فناوری‌هایی هستند که نقطه اوجی در طراحی‌ سیستم تعلیق به شمار می روند و به مهندسان این امکان را می‌دهند که بدون به‌خطرانداختن کیفیت سواری، به چابکی در عملکرد خودرو دست پیدا کنند.

انواع سیستم تعلیق کدام‌اند؟

  • سیستم تعلیق مالتی لینک.
  • سیستم تعلیق اکسل-صلب.
  • سیستم تعلیق مَکفِرسون.
  • سیستم تعلیق جناغی دوگانه.
  • سیستم تعلیق مستقل.
  • سیستم تعلیق صلب و فنر برگه‌ای.
  • سیستم تعلیق بازوهای پیرو.
  • سیستم تعلیق با فنرهای بادی.

در حال حاضر، انواع مختلفی از خودروها در سراسر جهان وجود دارد و این باعث می‌شود انواع سیستم تعلیق در دسترس باشد. حتی استفاده از سیستم تعلیق در هر برند خودرویی به دلیل تعدد سیستم‌های تعلیق با کیفیت، همیشه متفاوت است. هشت  نوع اصلی از سیستم‌های تعلیق خودرو وجود دارند که عبارتند از

  1. سیستم تعلیق مالتی‌لینک.
  2. سیستم تعلیق اکسل-صلب.
  3. سیستم تعلیق مَکفِرسون.
  4. سیستم تعلیق جناغی دوگانه.
  5. سیستم تعلیق مستقل.
  6. سیستم تعلیق صلب و فنر برگه‌ای.
  7. سیستم تعلیق بازوهای پیرو.
  8. سیستم تعلیق با فنرهای بادی.

اکنون با هر کدام از این انواع بیشتر آشنا خواهیم شد:

اگه مفیده ببین!  چک لیست سرویس دوره ای خودرو

1. سیستم تعلیق مالتی‌لینک

مالتی‌لینک نوعی سیستم تعلیق است که از پیوند میان جناغی دوگانه و مالتی‌لینک با طراحی ساختمانی نسبتاً پیچیده‌ای تشکیل می‌شود و دارای قطعات جداگانه‌ای است که توسط مجموعه‌‌ای از مفاصل به هم متصل می‌شوند.

این سیستم تعلیق همچنین دارای اجزای انتهایی است که در دو طرف بازو می‌چرخند. سازوکار این سیستم به‌گونه‌ای است که با دستکاری جهت نیرویی که توسط چرخ دریافت می‌شود، عمل می‌کند.

سیستم‌های تعلیق مالتی‌لینک از کیفیت بالایی برخوردارند و با آن کنترل خودرو آسان‌تر می‌شود. اگر این نوع از سیستم تعلیق آسیب ببیند، فرایند تعویض زمان زیادی می‌برد و قطعات یدکی آن  هنوز کمیاب هستند و بنابراین قیمت آن نسبتاً گران‌تر از سایر سیستم تعلیق است.

2. سیستم تعلیق اکسل-صلب

سیستم تعلیق اکسل-صلب معمولاً در عقب خودرو قرار می‌گیرد. ویژگی اصلی این سیستم تعلیق، چرخ‌های عقب آن در سمت چپ و راست است. دو چرخ به محوری متصل می‌شوند که معمولاً به آن اکسل می‌گویند. این سیستم تعلیق کیفیت نسبتاً خوبی دارد و در انواع خودروها قابل استفاده است. نسبتاً ساده است زیرا فقط با یک قطعه توپر کار می‌کند و به دو فنر مجهز است.

سیستم تعلیق اکسل-صلب همچنین بسیار پرقدرت است و می‌تواند بارهای بزرگ را با حفظ ثبات تحمل کند و برای انواع مختلف خودروهای بزرگ مناسب است.

سیستم تعلیق می‌تواند به کاهش لرزش‌ها یا تکان‌هایی که هنگام قرار گرفتن در جاده‌ای ناهموار یا ناهموار رخ می‌دهند کمک کند. با یک خودروی سیستم تعلیق باکیفیت، می‌توانید بدون هیچ اختلالی از سواری در خودرو لذت ببرید.

3. سیستم تعلیق مَکفِرسون

سیستم تعلیق مکفرسون نام خود را از مخترع خود ارل مکفرسون گرفته است. بسیاری از خودروها در سراسر جهان از سیستم تعلیق مکفرسون استفاده می‌کنند.

بسیاری از خودروسازان این سیستم تعلیق را ترجیح می دهند، زیرا قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد و همچنین از اجزای نسبتاً ساده‌ای تشکیل می‌شود.

سیستم تعلیق مکفرسون شکلی عمودی دارد و توسط کمک‌فنرهایی که در چهار گوشه خودرو کار گذاشته می‌شوند، پشتیبانی می‌شود. دسترسی به این نوع سیستم تعلیق بسیار آسان است زیرا به‌وفور در بازار موجود است.

عیب سیستم تعلیق مکفرسون این است که کمتر قادر به تحمل بار است و زاویه شیب همیشه هنگام چرخش خودرو تغییر می‌کند؛ این امر باعث می‌شود لاستیک‌ها کمتر بتوانند تماس خود را با آسفالت جاده حفظ کنند.

4. سیستم تعلیق جناغی دوگانه

جناغی دوگانه نوعی سیستم تعلیق با دو بازو یعنی بازوهای بالا و پایین است که سیستم تعلیق را پشتیبانی می‌کند. با این سیستم تعلیق، خودرو می‌تواند حرکتی با ثبات داشته باشد.

5. سیستم تعلیق مستقل

سیستم تعلیق مستقل از طراحی ویژه برخوردار است زیرا چرخ‌های راست و چپ در عقب نه به‌طور مستقیم بلکه توسط چند مفصل به یکدیگر متصل می‌شوند.

اگر چرخ عقب از روی حفره‌ای بگذرد، طبیعتاً خودرو تکان نمی‌خورد زیرا فقط سیستم تعلیق سمت چپ حرکت می‌کند. سیستم تعلیق مستقل در واقع به‌طور گسترده در خودروهای لوکس استفاده می‌شود.

سیستم تعلیق مستقل ساختار پیچیده‌تری دارد و حرکات دو سر متقابل محور مستقل‌اند. این سیستم تعلیق به دو مفصل انعطاف‌پذیر نیز مجهز است. این نوع سیستم تعلیق هنوز نسبتاً گران است و بنابراین بیشتر در خودروهای لوکس از آن استفاده می‌شود.

6. سیستم تعلیق صلب و فنر برگه‌ای

سیستم تعلیق صلب و فنر برگه‌ای یکی از انواع سیستم تعلیق است که به‌طور گسترده در خودروهای ساخت اندونزی استفاده می‌شود و بیشتر در خودروهای تجاری یا قدیمی استفاده می‌شود. این سیستم تعلیق معمولاً در بخش عقب خودرو استفاده می‌شود.

این سیستم تعلیق ساختاری نسبتاً ساده و معمولاً شامل یک محفظه اکسل می‌شود که با استفاده از یوبولتی که از قبل به قاب شاسی متصل شده است، درجای خود محکم می‌شود. خودروهایی که از این سیستم تعلیق استفاده می‌کنند معمولاً از مقاومت نسبتاً بالایی برخوردارند.

7. سیستم تعلیق بازوهای پیرو

سیستم تعلیق بازوهای پیرو عمدتاً در محور عقب استفاده می‌شود، هر چند در بعضی از خودروها همزمان در محور جلو و عقب مورد استفاده قرار می‌گرفت. این سیستم تعلیق که از نوع مستقل، دارای یک بازوی تقریباً مثلثی شکل است به‌طوری که یک رأس آن نقطۀ اتکای محور چرخ است و قاعدۀ آن عمود بر قاب شاسی قرار می‌گیرد . مجموعه‌ای از فنرها نیز به همین بازو و نزدیک چرخ‌ها متصل است. هنگامی که خودرو در ناهمواری جاده قرار می‌گیرد، بازوی پیرو حول محوری که به شاسی متصل شده است، به بالا و پایین حرکت می‌کند و ناهمواری جاده را از طریق کمک فنر جذب می‌کند.

8. سیستم تعلیق با فنرهای بادی

سیستم تعلیق با فنرهای بادی عملکرد بسیار خوبی دارد و به همین دلیل از این نوع سیستم تعلیق در خودروهای لوکس به‌وفور استفاده می‌شود.

حتی در خودروهای لوکس می‌توان سیستم تعلیق خودرو را با استفاده از کامپیوتر تنظیم کرد و این باعث می‌شود که تنظیم به درستی انجام شود.

عیب این سیستم تعلیق آن است که در مقایسه با سایر انواع تعلیق، ساختار بسیار پیچیده‌ای دارد و البته بسیار پرهزینه هم هست.

برای نگهداری از سیستم تعلیق چه کار باید کرد؟

اگر مایلید همه چیز تا حد ممکن دوام بیاورد، باید به طور پیوسته و منظم و البته به‌ویژه پس از هر تصادفی، موارد زیر را به دقت بررسی کنید و زیر نظر داشته باشید:

  • باد لاستیک‌ها
  • آج لاستیک‌ها
  • هم‌سویی چرخ‌های خودرو
  • روغن جعبه فرمان
  • بوش‌ها و اتصالات
  • کمک‌فنر‌ها

چرا سیستم تعلیق برای خودرو ضروری و مهم است؟

سیستم تعلیق خودرو از آن رو مهم است که به شما کمک می‌کند تا آسان‌تر خودرو را در اختیار داشته باشید، شما را ایمن نگه می‌دارد. برای مثال، کمک‌فنرهای سیستم تعلیق، شما را از احساس تمام ضربه‌ها و پرش‌های ناشی از دست‌اندازها در جاده باز می‌دارد.

چرا هنگامی که به دست‌اندازها برخورد می‌کنم، خودرو من به‌شدت تکان  می خورد؟

سواری ناهموار می‌تواند ناشی از کمبود  باد لاستیک‌ها، بالانس نبودن و یا هم‌سونبودن چرخ‌ها یا حتی گیر کردن سنگ‌ریزه در لابه‌لای آج‌های لاستیک باشد.

سیستم تعلیق شما چگونه دچار خرابی می شود؟

وقتی آب و فلز به هم می‌رسند، اتفاقی که رخ می‌دهد، یعنی خوردگی فلز، امری طبیعی است. وقتی از میان گودال‌ها و در هوای بد و مرطوب می‌رانید، این آب فوراً خشک نمی‌شود و با گذشت زمان، فنرهای سیستم تعلیق زنگ می‌‌زنند و خرد می‌شوند.

سروصدای سیستم تعلیق چگونه تشخیص داده می‌شود؟

هنگامی که خودرو روی زمین یا روی سطح شیب‌دار قرار دارد، چرخ‌ها را به سمت چپ-راست، بالا-پایین و مورب حرکت دهید. در صورت احساس سستی یا شنیدن سروصداهای غیرعادی، قطعات مربوط را لمس کنید. درحالی که فرمان را به چپ و راست می‌چرخانید، پولس‌ها و سیبک‌ها را لمس کنید.

هر چند وقت یک بار باید کمک‌فنرهای خودرو را جایگزین کنیم؟

مانند سایر قطعات و سیستم‌های خودرو، کمک‌فنرها را نیز باید مطابق با برنامه خاصی تعویض کرد. کارشناسان تعمیر خودرو می‌گویند که معمولاً بسته به میزان فرسودگی کمک‌فنرها باید آن‌ها را بین 80.000 تا 150.000 کیلومتر تعویض کرد.

وقتی سیستم تعلیق با فنرهای بادی درست کار نمی‌کند، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

وقتی سیستم تعلیق بادی از کار بیفتد، به‌راحتی متوجه خواهید شد. محتمل‌ترین علائم اولیه، ارتفاع پایین‌تر خودرو  است. علائم دیگر عبارتند از سواری خشن‌تر و پرسروصداتر و عملکرد نامناسب خودرو سر پیچ‌ها و روی دست‌اندازها.

هزینه تعویض کمک‌فنر چقدر است؟

میانگین کل هزینه تعویض یک جفت کمک‌فنر حدود دو تا ده میلیون تومان است.

هزینه تعویض سیستم تعلیق خودرو چقدر است؟

بسته به نوع خودرو مورد نظر این اعداد و ارقام بسیار متنوع است. به‌هرحال برای ماشین خود می توانید از قطعات جلوبندی پارت لوکس استفاده کنید و قطعات مورد نیاز خود را با یک سال گارانتی درب منزل تحویل بگیرید.

علائم هشداردهنده سیستم تعلیق خودرو

برخی از علائم رایج که نشان می‌دهد سیستم تعلیق خودرو به کمی مراقبت نیاز دارد، عبارتند از ادامه‌یافتن پرش پس از برخورد با دست‌اندازها یا فرونشستن هنگام ترمزگیری. رانده‌شدن یا کشیده‌شدن به یک طرف هنگام پیچیدن به چپ و راست. یک طرف خودرو پارک شده پایین‌تر از طرف دیگر نشسته است.

پرش و پایین نشستن «دماغه خودرو» نشان‌دهنده کمک‌فنرهای فرسوده است. کشیده‌شدن به یک سمت می‌تواند صرفاً ناشی از کم‌باد بودن یا بالانس نبودن چرخ باشد اما در عین حال می‌تواند نشان‌دهنده فرسودگی برخی از اجزای سیستم تعلیق باشد.

اگر خودرو روی سطح ترازی پارک شده باشد و یک طرف آن بیشتر فرورفته باشد، این می‌تواند حکایت از آسیبی در در سیستم تعلیق داشته باشد. مشکل در چرخاندن فرمان و سختی‌های بیشتر از حد معمول در رانندگی نشانگر وجود مشکل در سیستم تعلیق هستند.

اکثر کتابچه‌های راهنمای خودرو نشان می‌دهند که عمر متوسط ​​کمک‌فنرها و سایر قطعات جلوبندی بسته به نوع رانندگی فرد و کیفیت جاده‌ها نزدیک به 110.000 کیلومتر ا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *